UCI zakáže v roku 2024 extrémne vytočené brzdové páky
Po zákaze aerodynamickej polohy super-tuck, jazde s položenými predlaktiami na riadidlách či regulácii výšky vytiahnutia ponožiek prichádza Medzinárodná cyklistická únia s ďalším „užitočným“ pravidlom.
UCI chce od roku 2024 zakázať vytočenie brzdových pák smerom dovnútra, čím jazdci získavali viac aerodynamickú polohu.
Peter Sagan povedal v roku 2021 o zákaze aero polohy: „Budeme musieť vymyslieť niečo iné, aby nám to potom mohli zakázať“.
A splnilo sa.
Ako dôvod pre zákaz vytočených brzdových pák UCI uviedla: „Extrémny sklon obmedzuje brzdnú kapacitu jazdcov a predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia.“
Nie je jasné, či stanovia presný zakázaný uhol
UCI si všimla, že v roku 2024 zakáže veľmi populárne brzdové páky smerujúce dovnútra, čo naznačuje, že poloha páky „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.
UCI odhalila svoje zámery v tlačovej správe po výročnom seminári WorldTour, ktorý sa konal tento týždeň v Lausanne.
Jazdci si otáčajú brzdové/radiace páky smerom dovnútra, aby vytvorili užšiu polohu pre ruky. Niektorí uprednostňujú uhlový kontakt z ergonomických dôvodov, zatiaľ čo iní to robia pre lepšiu aerodynamiku.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vytočené brzdové páky používa mnoho jazdcov, ale v roku 2023 bol pravdepodobne najpamätnejší Pello Bilbao na prológu Tour Down Under 2023. Organizátori totiž zakázali bicykle na časovku, a tak si dal Bilba o klasický bicykel kolesá z časovky, obrovské prevody a divoko vytočené páky, aby vytvoril čo najužšiu pozíciu rúk.
Nie je jasné, či limit na uhol pák stanoví UCI, alebo to bude na rozhodnutí príslušného pretekára.
V roku 2022 UCI zverejnila zmeny v Technických predpisoch už koncom novembra, ale v roku 2023 pred sezónou 2024 zatiaľ žiadne takéto predpisy neboli zverejnené.
Namiesto vytočených pák budú užšie riadidlá
Formulácia vo vyhlásení používa frázu „extrémny vnútorný sklon“ než akýkoľvek presný počet stupňov vytočenia brzdových pák.
„…k téme bezpečnosti bolo podané vysvetlenie o spolupráci UCI s cyklistickým priemyslom na vytvorení jasného nariadenia týkajúceho sa extrémneho sklonu brzdových pák smerom dovnútra,“ začalo vyhlásenie.
Pokiaľ ide o dôvod, UCI sa domnieva, že vnútorný sklon pák môže obmedziť schopnosť jazdcov brzdiť, a tak spôsobiť bezpečnostné riziko, čo naznačuje, že „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.
V dôsledku toho UCI uviedla, že „takéto umiestnenie bude v roku 2024 obmedzené“, a dodáva, že od januára 2025 „vstúpia do platnosti nové predpisy vyžadujúce súlad s pokynmi na inštaláciu stanovenými výrobcami brzdových pák“.
Je iróniou, že aj napriek tomu, že primárnou motiváciou jazdcov je aerodynamická výhoda, bolo dokázané, že rovné páky spárované s užšími riadidlami sú rýchlejšie ako široké riadidlá s vytočenými pákami, pretože celková predná plocha je menšia.
Je teda pravdepodobné, že v dôsledku zavedenia nových pravidiel budú jazdci jednoducho používať užšie riadidlá.