Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

UCI zakáže v roku 2024 extrémne vytočené brzdové páky

"Extrémny sklon obmedzuje brzdnú kapacitu jazdcov a predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia," hovorí UCI.
Martin Sarvaš
UCI zakáže v roku 2024 extrémne vytočené brzdové páky

Po zákaze aerodynamickej polohy super-tuck, jazde s položenými predlaktiami na riadidlách či regulácii výšky vytiahnutia ponožiek prichádza Medzinárodná cyklistická únia s ďalším „užitočným“ pravidlom.

UCI chce od roku 2024 zakázať vytočenie brzdových pák smerom dovnútra, čím jazdci získavali viac aerodynamickú polohu.

Peter Sagan povedal v roku 2021 o zákaze aero polohy: „Budeme musieť vymyslieť niečo iné, aby nám to potom mohli zakázať“.

A splnilo sa.

Ako dôvod pre zákaz vytočených brzdových pák UCI uviedla: „Extrémny sklon obmedzuje brzdnú kapacitu jazdcov a predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia.“

Nie je jasné, či stanovia presný zakázaný uhol

UCI si všimla, že v roku 2024 zakáže veľmi populárne brzdové páky smerujúce dovnútra, čo naznačuje, že poloha páky „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.

UCI odhalila svoje zámery v tlačovej správe po výročnom seminári WorldTour, ktorý sa konal tento týždeň v Lausanne.

Jazdci si otáčajú brzdové/radiace páky smerom dovnútra, aby vytvorili užšiu polohu pre ruky. Niektorí uprednostňujú uhlový kontakt z ergonomických dôvodov, zatiaľ čo iní to robia pre lepšiu aerodynamiku.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Biker Magazín (@bikermag)

Vytočené brzdové páky používa mnoho jazdcov, ale v roku 2023 bol pravdepodobne najpamätnejší Pello Bilbao na prológu Tour Down Under 2023. Organizátori totiž zakázali bicykle na časovku, a tak si dal Bilba o klasický bicykel kolesá z časovky, obrovské prevody a divoko vytočené páky, aby vytvoril čo najužšiu pozíciu rúk.

Nie je jasné, či limit na uhol pák stanoví UCI, alebo to bude na rozhodnutí príslušného pretekára.

V roku 2022 UCI zverejnila zmeny v Technických predpisoch už koncom novembra, ale v roku 2023 pred sezónou 2024 zatiaľ žiadne takéto predpisy neboli zverejnené.

Namiesto vytočených pák budú užšie riadidlá

Foto: A.S.O / Pauline Ballet

Formulácia vo vyhlásení používa frázu „extrémny vnútorný sklon“ než akýkoľvek presný počet stupňov vytočenia brzdových pák.

„…k téme bezpečnosti bolo podané vysvetlenie o spolupráci UCI s cyklistickým priemyslom na vytvorení jasného nariadenia týkajúceho sa extrémneho sklonu brzdových pák smerom dovnútra,“ začalo vyhlásenie.

Pokiaľ ide o dôvod, UCI sa domnieva, že vnútorný sklon pák môže obmedziť schopnosť jazdcov brzdiť, a tak spôsobiť bezpečnostné riziko, čo naznačuje, že „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.

V dôsledku toho UCI uviedla, že „takéto umiestnenie bude v roku 2024 obmedzené“, a dodáva, že od januára 2025 „vstúpia do platnosti nové predpisy vyžadujúce súlad s pokynmi na inštaláciu stanovenými výrobcami brzdových pák“.

Je iróniou, že aj napriek tomu, že primárnou motiváciou jazdcov je aerodynamická výhoda, bolo dokázané, že rovné páky spárované s užšími riadidlami sú rýchlejšie ako široké riadidlá s vytočenými pákami, pretože celková predná plocha je menšia.

Je teda pravdepodobné, že v dôsledku zavedenia nových pravidiel budú jazdci jednoducho používať užšie riadidlá.

Aktuality

12:54 Virálne video stewarda na kolobežke s Woutom van Aertom a komické porovnanie s rokom 2017.

Rik Bossuyt má na starosti sprevádzanie víťaza pretekov, a aby s ním nemusel utekať, zobral si na pomoc elektrickú kolobežku.

11:54 Mohol by byť našim novým Saganom. Julian Alaphilippe má otvorené dvere v tíme TotalEnergies.

Šéf QuickStep-u Patrick Lefevere kritizuje Alaphilippa za slabé výkony, životný štýl a vzťah so svojou partnerkou Marion Rousse, na čo zareagoval manažér TotalEnergies Jean-René Bernaudeau a uviedol, že bude mať vždy miesto vo francúzskom ProTeame. (Cyclingnews)

11:32 Video: Nahnevaný Arnaud De Lie viní sprievodné auto zo svojho pádu na pretekoch Le Samyn.

„Auto organizátorov zrazu zastavilo v zákrute a potom museli zastaviť všetky autá za ním. Je jasné, že na vine sú tie autá. V zákrute sa nezastavuje, je to celkom jednoduché,“ povedal 21-ročný Belgičan, ktorý patril medzi najväčších favoritov belgickej klasiky. (WielerFlits)

11:09 Koľko vážia všetky pretekárske bicykle tímov WorldTour v roku 2024?

Po hranicu 7 kg sa dostal nečakane iba jeden bicykel.

Včera 17:37 Video: Laurenz Rex oslavoval priskoro a takmer prišiel o víťazstvo na klasike Le Samyn.

Tesne pred cieľovou čiarou už 24-ročný Belgičan zdvihol ruky z riadidiel a išiel oslavovať, keď ho zrazu dobehol António Morgado. Nakoniec sa však ukázalo, že Rex prešiel cieľovou čiarou ako prvý.

Zavrieť reklamu