Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

SRAM predstavil nový Apex AXS a elektronické radenie je cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým

Elektronické 12-rýchlostné radenie Apex AXS je kompatibilné len s jednoprevodníkom, má možnosť lacnejšieho merača výkonu a kompletná sada stojí 1 411 eur.
Martin Sarvaš

SRAM priniesol elektronický posun aj do najnižšej štvrtej úrovne svojej cestnej sady radenia a u radenia Apex bola zavedená možnosť bezdrôtového pripojenia.

Fanúšikovia radiacich laniek sa môžu radovať, pretože SRAM predstavil aj novú mechanickú verziu Apex.

Elektronická aj mechanická verzia nového SRAM Apex je len pre jednoprevodník (vpredu je jeden prevodník bez prešmyku) a prispôsobená pre 12-rýchlostnú kazetu. V porovnaní s odchádzajúcim pohonom Apex je do kazety pridané ďalšie ozubené koleso.

K dispozícii budú sú možnosti radenia – s kazetami XPLR (11-44t) a Eagle (11-52t).

Výsledkom je, že SRAM sa zameriava u Apexu na gravel, bikepacking, mestské bicykle a všetko medzi tým.

Detaily SRAM Apex 2023

  • 12-rýchlostné mechanické a elektronické (AXS) verzie
  • Len pre jednoprevodník
  • Možnosť montáže na rovné riadidlá
  • Široké možnosti radenia XPLR (11-44t) a Eagle (11-52t)
  • Kompatibilita s meračom výkonu
  • Cena mechanickej sady od 1 149 eur
  • Cena elektronickej sady od 1 411 eur
  • Hmotnosť kompletnej sady SRAM Apex AXS od 2 976 g
  • Hmotnosť kompletnej mechanickej sady SRAM Apex AXS od 2 872 g

Elektronické radenie je cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým

Výrobcovia skupinových súprav radenia sa v poslednej dobe zapojili do niečoho ako preteky v elektronickom zbrojení, pričom SRAM ako prvý predstavil elektronické radenie u lacnejšej sady Rival AXS a potom nasledovalo Shimano s 105 Di2.

SRAM Apex AXS je však najlacnejšia elektronická súprava, akú sme doteraz videli a je k dispozícii za 1 411 eeur. Môžete očakávať, že uvidíte kompletné bicykle s elektronickým pohonom od približne 2 300 eur, podľa SRAM-u.

SRAM tiež ponúka možnosť merača výkonu Apexe za 230 eur, vďaka čomu je jedným z najlacnejších dostupných meračov výkonu na báze kľuky .

12-rýchlostná mechanická súprava stojí od 1 149 eur.

SRAM Apex AXS bude dostupný od júna 2023 a mechanická skupina bude nasledovať v septembri.

Možnosti radenia XPLR a Eagle

Ak nie ste oboznámení, hierarchia cestných skupín SRAM funguje nasledovne, vo vzostupnom poradí:

  • SRAM Apex
  • SRAM Rival
  • SRAM Force
  • SRAM Red

Eagle je zastrešujúci názov pre 12-rýchlostné súpravy horských bicyklov SRAM, počnúc SX cez NX, GX, X01, XX1, X0 a X1, s elektronickými možnosťami AXS u radení GX, X01, XX1, XX a X0.

SRAM Apex je už viac ako desaťročie základnou mechanickou súpravou SRAM-u a vo svojom prevedení 1×11 je populárnou voľbou pre bicykle základnej a strednej triedy.

Mechanický dizajn bol takmer nezmenený od pôvodného SRAM Force CX1 v roku 2014.

Teraz prešiel Apex úplným prepracovaním a je k dispozícii v štyroch konfiguráciách: bezdrôtové radenie AXS s možnosťou radenia XPLR (11-44t) a Eagle (11-52t) a mechanické radenie, opäť s XPLR (11-44t) a Eagle (11-52).

SRAM Apex XPLR AXS

Zostava Apex XPLR AXS má novú zadnú prehadzovačku pre jednoprevodník, 12-rýchlostné kazety 11-44t XPLR, 10-44t XPLR a 10-36t a reťaz SRAM Flattop.

Obe možnosti AXS (vrátane Eagle) využívajú nové radenie Apex AXS od SRAM-u a má tiež nové strmene hydraulických kotúčových bŕzd.

Radiace páky naďalej využívajú existujúci systém radenia AXS od SRAM: pravá páka radí na ťažší prevodový stupeň na kazete a ľavá páka na radí na ľahší prevodový stupeň.

SRAM Apex Eagle AXS

Chcete ešte širší rozsah prevodov? SRAM ponúka možnosť Eagle ako štandard pre Apex.

SRAM Apex Eagle AXS kombinuje nové Apex radenie a brzdy s existujúcou zadnou prehadzovačkou SRAM GX Eagle AXS. Toto je kompatibilné s kazetami s najväčším ozubeným kolesom 50t alebo 52t s použitím reťaze Eagle.

Mechanický SRAM Apex XPLR

Pokiaľ ide o mechanické možnosti, je tu aj nová zadná prehadzovačka Apex XPLR ovládaná káblom, kompatibilná s kazetami 11-44t a 10-44t.

Nové mechanické radenie Apex využíva dlhoročné ovládanie DoubleTap od SRAM-u.

Jediným cvaknutím páky sa zaradí tvrdší prevodový stupeň, zatiaľ čo dlhým pohybom rovnakej páky sa zaradí ľahší prevodový stupeň.

Ľavá prehadzovačka nemá radiacu páku, pretože tu nie je žiadna predná prehadzovačka a je určená len na brzdenie.

Rovnako ako Apex XPLR AXS, aj mechanické hnacie ústrojenstvo XPLR sa má používať s reťazou SRAM Flattop.

Mechanický SRAM Apex Eagle

Nakoniec, čo sa týka konfigurácií hnacieho ústrojenstva, je tu mechanický SRAM Apex Eagle.

Má novú mechanickú zadnú prehadzovačku Apex Eagle, kompatibilnú s 50t a 52t kazetami Eagle a reťazami Eagle.

Toto je spárované s rovnakým radením a nastavením bŕzd ako mechanické radenie Apex XPLR.

Čo je to „mullet radenie“?

Mullet hnacie ústrojenstvo sa začalo objavovať na gravel bicykloch už od ich začiatku na trhu. Mullet znamená zmiešanie štandardného cestného alebo gravel prevodníka/kľúk so širšou kazetou a prehadzovačkou pre horské bicykle.

Myšlienkou je, že sú k dispozícii ťažšie prevody pre rýchlejšie úseky jazdy v kombinácii ľahšími prevodmi pre technické a náročné stúpania v teréne.

Detaily SRAM Apex AXS

Zoštíhlené páky

Radenie EP-APX-D1 pre novú elektronickú súpravu má rovnaký zoštíhlený dizajn radiacich/brzdových pák ako Rival AXS a Force AXS .

Radiace páky si zachovávajú nastavenie vzdialenosti od riadidiel pomocou 2,5 mm imbusu a majú rovnakú bezdrôtovú konektivitu ako Rival AXS, čo vám umožňuje spúšťať bezdrôtové ovládače pre diaľkové radenie.

Jediný skutočný rozdiel medzi radením Apex a radením Rival je kovová brzdová páka, ktorá je vyrábaná inou technológiou ako na jeho drahšom súrodencovi.

Konektivita

Konektivita prítomná na všetkých elektronických skupinách SRAM tu funguje prostredníctvom aplikácie AXS, vrátane konfigurácií založených na aplikácii.

To znamená, že môžete meniť napríklad funkcie tlačidiel radenia AXS a sledovať informácie, ako je stav batérie a údaje o radení.

Zadná prehadzovačka SRAM Apex XPLR AXS

Prehadzovačka XPLR AXS je navrhnutá pre kompatibilitu s kazetami s najväčšími ozubenými kolesami od veľkosti 36 zubov do 44 zubov.

Rovnako ako Rival AXS, aj prehadzovačka zvláda preraďovanie reťaze pomocou pružinovej spojky.

Zadnú prehadzovačku Apex XPLR AXS možno použiť aj s kazetami so štandardom XDR, čím sa otvára kompatibilita s existujúcimi 12-rýchlostnými kazetami SRAM.

Prehadzovačka SRAM Apex Eagle AXS

Zadná prehadzovačka Eagle AXS je kompatibilná so všetkými kazetami hnacieho ústrojenstva SRAM Eagle.

Konštrukcia obsahuje spojku s valčekovým ložiskom typu 3, aby sa zabránilo chveniu reťaze, a spojku proti preťaženiu, ktorá odpojí systém motora v prípade nárazu. To pomáha zabrániť poškodeniu motora radenia a elektroniky.

SRAM tiež preniesol funkciu Cage-Lock pre zamknutie prehadzovačky na uľahčenie výmeny kolies a montáže reťaze.

Je kompatibilný s 50 a 52-zubovými kazetami, v 10- a 11-zubovom prevedení HG a XDR.

K dispozícii je aj vylepšenie merača výkonu pre Apex

Snáď najneočakávanejším oznámením okolo Apexu je zahrnutie možnosti merača výkonu.

Ide o rovnaký dizajn ako na Force AXS 1x a Rival AXS, takže merač výkonu je umiestnený na ľavej strane kľuky. Materiál a povrchová úprava kľukového ramena sa však líšia, aby sa znížila cena.

Merač výkonu funguje z lítiovej batérie AAA s dobou prevádzky 400 hodín a má odolnosť voči vode IPX7 (SRAM tvrdí, že môže byť ponorený do metra vody na 30 minút). K existujúcej hmotnosti kľuky pridáva iba 40 g.

S cenou 230 eur by mohla otvoriť novú, dostupnejšiu možnosť vyleepšenia radenia pre existujúcich používateľov SRAM AXS, pretože zdieľa rovnaký štandard DUB.

Hydraulické kotúčové brzdy

Brzdy dostávajú nový dizajn strmeňa. Kompaktnejší, plochý tvar vychádza z dizajnu horského SRAM Level .

SRAM tvrdí, že nie je žiadny rozdiel medzi výkonom tejto novej brzdy a brzdami z vyšších skupín.

Nemá však porty Bleeding Edge SRAM, ktoré sú navrhnuté tak, aby odvzdušňovanie bŕzd bolo rýchlejšie a jednoduchšie; namiesto toho brzdy používajú staršie závitové odvzdušňovacie porty.

Nové strmene hydraulických kotúčových bŕzd sú rovnaké pre AXS a mechanické verzie Apex.

Kľuky SRAM Apex 1 Wide

Nové kľuky SRAM Apex 1 Wide sú tiež spoločné pre mechanické aj elektronické verzie súpravy Apex.

Hliníkové ramená kľuky sa kombinujú s prevodníkom s priamou montážou. SRAM hovorí, že kľuky so štandardom stredu DUB vyhovujú rámom cestných aj horských bicyklov. Kľuky sú kompatibilné so zadnými štandardmi 135 mm, 142 mm a Boost.

Možnosti prevodníku sú vo veľkostiach 38t, 40t, 42t, 44t a 46t, pričom 40-zub je dostupný aj v oceli. Dĺžky kľúk sú 160, 165, 170, 172,5 a 175 mm.

Kľúčovým rozdielom medzi kľukami Apex a drahšou verziou Rival je povrchová úprava. Rival má laserom leštený lesklý povrch zatiaľ čo, Apex má matný povrchom a lepené logá.

Kazeta SRAM Apex XPLR

Ako sme už uviedli, kazeta Apex XPLR ponúka rozsah 11-44t s ozubenými kolesami 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38 a 44.

Je určená na použitie s XPLR 1x zadnou prehadzovačkou a Flattop reťazami. Prehadzovačky Eagle musia používať kazetu Eagle.

Reťaz SRAM Apex AXS XPLR

Štandardná reťaz Apex XPLR používa rovnaký dizajn Flattop ako všetky cestné/gravel radenia AXS, ale namiesto poniklovania Rival má jednoduchú povrchovú úpravu zo surovej ocele.

Ak používate hnacie ústrojenstvo Apex Eagle AXS, namiesto dizajnu s plochým vrchom použijete existujúcu 12-rýchlostnú reťaz Eagle.

Nechali si aj mechaniku

Väčšina ľudí si myslela, že SRAM sa úplne vzdá mechanického pohonu, vzhľadom na zameranie sa na elektronické skupiny pre Red, Force a Rival, ale v tomto prípade to tak nie je.

„Nikdy sme sa nevzdali mechanického radenia, ale eTap a AXS nám zabrali veľa času na vývoj,“ povedal produktový manažér SRAM-u, Brad Menna. „Na mechanizme pracujeme viac ako tri roky a Apex 1×12 je teraz konečne pripravený.“

Prechod na 12-rýchlostnú rýchlosť otvára viac možností na miešanie v rámci hierarchie skupín SRAM, ako aj možnosť vylepšenia na elektronické radenie.

Dve nové zadné prehadzovačky sa spájajú s novo vyvinutou sadou radiacich pák, ktoré majú podobne štíhly profil ako AXS.

Stále sú však o niečo väčšie ako AXS (hoci na šírku a dĺžku menej ako 5 mm), pretože komponenty mechanického radenia sú väčšie ako elektronika AXS.

Možnosť plochých riadidiel

Mechanická sada Apex má tiež možnosť pre ploché riadidlá.

Môžete skombinovať mechanické hnacie ústrojenstvo Apex s akýmkoľvek 12-rýchlostným prehadzovačom na horskom bicykli (GX, NX, SX, X01 alebo XX1) a použiť novú brzdovú páku DB-S300-A1 a kotúčový strmeň s plochým uchytením.

Mechanická súprava Apex pre ploché riadidlá bude štandardne vybavená 12-rýchlostným Gripshiftom (nie typu Apex).

Dá sa očakávať, že mechanickú kombináciu s plochými riadidlami uvidíme na mnohých hybridných bicykloch modelového roku 2024 a mestských bicykloch.

Čo sa týka elektronického radenia pre ploché riadidlá, tie sa budú kombinovať s ovládačom GX Eagle AXS.

Aké sú rozdiely medzi SRAM Apex a SRAM Rival?

Okrem toho, že Apex je ponúkaný iba vo variantoch XPLR a Eagle 1x, pokiaľ ide o jednotlivé časti, jediným skutočným rozdielom medzi Apex a Rival na ďalšej priečke na rebríčku skupín SRAM sú výber materiálu a povrchová úprava.

Zdieľajú rovnakú elektroniku a motory, ako aj rovnaký dizajn bŕzd, takže výkon by mal byť rovnaký.

V porovnaní zostavy Apex AXS XPLR s hnacou sústavou Rival AXS XPLR je zostava radenia Rival asi o 100 g ľahšia.

Mechanický Apex teraz váži rovnako ako Rival AXS, takže je približne o 100 g ľahší ako jeho elektronická verzia.

Dostupnosť a ceny SRAM Apex

SRAM Apex AXS je k dispozícii od júna 2023, pričom mechanická skupina bude nasledovať v septembri.

Cena sád mechanických radení SRAM Apex

  • SRAM Apex XPLR: 1 176 eur
  • SRAM Apex Eagle: 1 149 eur
  • SRAM Apex XPLR pre ploché riadidlá: 811 eur
  • SRAM Apex Eagle pre ploché riadidlá: 784 eur

Sada obsahuje radiace páky, brzdové strmene a kotúče, kľuky, reťaz, kazetu a zadnú prehadzovačku.

Cena sád elektronických radení SRAM Apex AXS

  • SRAM Apex AXS XPLR: 1 411 eur
  • SRAM Apex AXS Eagle: 1 460 eur
  • SRAM Apex AXS XPLR pre ploché riadidlá: 1 225 eur
  • SRAM Apex AXS Eagle pre ploché riadidlá: 1 274 eur

Sada obsahuje radiace páky, brzdové strmene a kotúče, kľuky, reťaz, kazetu, zadnú prehadzovačku, batériu a nabíjačku.

 

Aktuality

09:30 Demi Vollering vyhrala dve zo štyroch etáp aj celkovú klasifikáciu pretekov Okolo Burgosu.

27-ročná Holanďanka pokračuje v skvelých výkonoch a po víťazstve celkového hodnotenia pretekov Vuelta España Femenina a Okolo Baskicka, si pripísala ďalšiu výhru na pretekoch Okolo Burgosu.

09:16 Sam Bennett vyhral štyri etapy aj celkové hodnotenie na pretekoch Štyri dni Dunkerque.

Okrem dvoch víťazstiev bol Bennett raz druhý a raz tretí. Na druhom mieste skončil celkovo len 22-ročný Francúz Paul Penhoët a tretí bol o rok starší Belgičan Jenno Berckmoes.

08:58 Na Giro d’Italia je dnes deň voľna. Pogačar vedie tak suverénne, že zvyšok Gira môže ísť už len ako tréning na Tour.

V celkovej klasifikácii sú priebežne na druhom a treťom mieste Geraint Thomas a Dani Martínez so stratou necelých sedem minút, takže Pogačarovi už fakticky stačí prísť v bezpečí do Ríma.

Včera 17:33 Nezastaviteľný Tadej Pogačar zaútočil 14 km pred cieľom a suverénne vyhral kráľovskú etapu Giro d’Italia.

Výborným výkonom prekvapil Nairo Quintana, ktorý skončil v 15. etape na druhom mieste a tretí finišoval Georg Steinhauser. Pogačar si výrazne navýšil náskok v celkovej klasifikácii na necelých sedem minút pred Geraintom Thomasom a Danielom Martínezom.

Včera 10:50 Detaily kráľovskej 15. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

S dĺžkou 222 km a prevýšením 5724 metrov ide nielen o najťažšiu vrchársku etapu, ale aj najdlhšiu etapu na tohtoročnom Gire.

Zavrieť reklamu