Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Test: E-bike Specialized Turbo Tero 3.0

Otestovali sme najlacnejší elektrobicykel z ponuky Specializedu.
Hodnotenie: 3.5/5
3 400
Biker

Naše hodnotenie

Má veľmi dobré jazdné vlastnosti, no motor je slabý a niektoré komponenty sú lacné.

+PLUSY

  • Neutrálne ovládanie
  • Vyvážené jazdné vlastnosti, vďaka ktorým okamžite padne do rúk

-MÍNUSY

  • Motor sa kvôli úzkemu rozsahu prevodov na výšľapoch trápi viac, než by musel
  • Brzdy jednoducho nefungovali dobre ani po servise

Aj keď Turbo Tero vyzerá ako čistokrvný mountainbike, zvláda všetko od dochádzania do práce až po gravelbiking či ťahanie detí na výlet. Motor vlastnej značky sa ovláda diaľkovo z riadidiel a cez sprievodnú appku sa každý z troch módov podpory dá ešte doladiť podľa vlastného gusta.

Je tu dokonca možné deaktivovať motor a zapnúť upozornenie na pohyb biku. Kvôli ochrane majetku je aj drahá batéria uzamknutá v spodnej rámovej trubke.

Rám

Už podľa masívnej spodnej rámovej trubky je zrejmé, že sa vo vnútri ukrýva veľký dojazd. A je to tak. Odnímateľná 530 Wh batéria dokáže motoru Specialized 2.0 zabezpečiť napájanie na dlhé desiatky kilometrov.

Tento model totiž má len 50 Nm krútiaci moment, zatiaľ čo tie drahšie, osadené motorom 2.2, ponúkajú takmer dvojnásobok. Geometria patrí na konzervatívnejší koniec spektra, no aj napriek veľmi dlhej zadnej stavbe sú jazdné vlastnosti pekne vyvážené.

Komponenty

Vidlica SR Suntour XCM32 chodí citeľne primitívnejšie ako vidlice Fox na konkurentoch v tomto teste. Namiesto vzduchovej komory má vinutú kovovú pružinu a hoci sa s väčšími nárazmi dokáže vysporiadať bez odvrávania, viac za sebou nasledujúcich nerovností jej až tak nechutí.

Lacné brzdy Shimano obvykle fungujú úplne bez problémov, no akurát na našom testovacom kúsku bola zadná páčka mäkká a čoskoro sa dala stlačiť až po grip. Ukázalo sa, že z brzdy niekde uniká kvapalina. Snáď teda ide len o ojedinelý problém, ktorý vy s novým Terom mať nebudete.

Netradične veľký 36-zubový prevodník je tu skombinovaný s netradične malou kazetou s 11- až 36-zubovým rozsahom a len 9 prevodmi. V kopcoch je rozdiel naozaj cítiť – najľahší prevod totiž zas až taký ľahký nie je, najmä v porovnaní s Canyonom a Orbeou a ich modernými 12-rýchlostnými prevodmi.

S menším počtom prevodov na výber je ťažšie nájsť ten správny a v strmých výšľapoch sa šliape o to ťažšie. Na lacnom radení okrem toho budete preraďovať na ťažší prevod ukazovákom, nie palcom.

Dobrý dojem na nás urobili plášte Specialized Fast Track T5 osadené na ľahkých ráfikoch. Odvaľujú sa veľmi rýchlo a majú tak akurát dezénu, aby držali na štrkových či poľných cestách.

Jazda

Ako je pri bikoch Specialized zvykom, geometria neohúri žiadnymi radikálnymi číslami, no okamžite padne do rúk. Tero je stabilný, posadí vás presne medzi obe kolesá, čo dokáže v zjazdoch dodať sebavedomie. Ovládanie je pekne neutrálne a nikdy vás neprekvapí.

Veľkým pozitívom je aj schopnosť rámu tlmiť nerovnosti – zvlášť v porovnaní s Orbeou. Specialized tu naozaj trafil ideálny kompromis dostatočnej tuhosti na prenos sily zášľapu podporeného motorom a poddajnosti na absorbovanie nerovností a vibrácií.

Pomáhajú tu aj veľmi dobré gumy, ktoré vzhľadom na absenciu výraznejšieho dezénu držia až prekvapivo vo všetkých podmienkach okrem naozajstného blata. V zjazdoch príde k slovu aj dostatočne dlhý rám, na ktorom sa dá pekne prenášať ťažisko. Zavadzia však pevná sedlovka – teleskopická by sa dala spustiť nižšie.

Lacnejší motor je celkom hlučný, na výjazde vás stále sprevádza vrčanie a v spodnej rámovej trubke sa ozýva klepanie. Samozrejme, hluku je viac, keď sa motor trápi – a to sa deje celkom často.

Prevodov jednoducho nie je toľko, aby ste na každom kopci dokázali podradiť a udržať kadenciu v tom správnom rozpätí, keď motor funguje najefektívnejšie. Menej kondične zdatní či ťažší jazdci kvôli tomu možno nedokážu na strmších výšľapoch využiť plný potenciál motora a budú sa musieť postaviť zo sedla a do pedálov naozaj tlačiť.

Starší, poddimenzovaný motor tak je to, čo najviac zrádza inak veľmi dobre jazdiaci Tero. Výkon je citeľne slabší, čo môže neskúsených jazdcov ľahko prekvapiť, keď zle podradia. Ak čakáte, že budete ležérne točiť pedálmi a stúpať do kopca, ako sa to dá na iných e-bikoch so štandardne silným motorom, tu na to môžete zabudnúť.

Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz:

Aktuality

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

10:30 Giro d’Italia 2024: Detaily trasy & dĺžky, prevýšenia a profily všetkých etáp.

Trasa Giro d’Italia 2024 je výrazne ľahšia v porovnaní s predošlými rokmi, ale stále sa môžeme tešiť na legendárne stúpania Mortirolo či Stelvio.

09:31 Red Bull-Bora-Hansgrohe bude nový názov nemeckého tímu od Tour de France 2024.

„S príchodom Red Bullu máme veľké, veľké ciele a Tour de France nie je jediným cieľom,“ hovorí šéf tímu Ralph Denk, pričom cieľom je stať sa najlepším tímom na svete.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu