Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Specialized predstavil nový gravel bicykel Diverge STR s odpružením vpredu aj vzadu

Rám je prispôsobený iba pre radenie s jednoprevodníkom a má aj možnosť teleskopickej sedlovky. Najdrahší model S-Works váži 8,5 kg a stojí 15-tisíc eur.
Martin Sarvaš

Specialized predstavil nový Diverge STR, vylepšenú verziu gravel bicykla s novým dizajnom zadného odpruženia Future Shock Rear, ktorý pozostáva z flexibilnej rámovej sedlovky a tlmiča, ktoré spája špeciálna objímka.

Rámová sedlovka sa vkladá do sedlovej trubky rámu. Sedlovka (so sedlom) sa v tomto prípade zasúva do rámovej sedlovky.

Dizajn zadného systému Future Shock funguje na základe ohybu rámovej sedlovky v spodnej časti. Pri jazde sa trubka ohýba dopredu a dozadu, čím poskytuje zdvih až 30 mm, čo pomáha zvyšovať efektivitu šliapania v teréne vďaka lepšej trakcii.

Detaily Diverge STR

 

  • Karbónový rám Diverge FACT 11r
  • Zadné odpruženie Future Shock Rear, 30 mm
  • Predné odpruženie Future Shock 2.0
  • O 20% menej vibrácií oproti predošlému modelu
  • Priestor pre 47mm široké gumy
  • Úložný priestor v spodnej trubke rámu
  • 3 modely – S-Works, Pro a Expert
  • Najvyšší model S-Works váži 8,5 kg a stojí 15-tisíc eur

Diverge STR má veľa spoločného s modelom Diverge 2021 – zdieľa rovnaký systém Future Shock 2.0 v hlavovej trubke, 47 mm priestor pre pneumatiky (s kolesami 700c) a úložný priestor SWAT v spodnej trubke.

Vďaka zadnému odpruženiu Future Shock a upravenej geometrii Specialized hovorí, že Diverge STR je „najschopnejší gravel bike, aký kedy vyrobil“. Diverge STR znižuje vibrácie v sedle o 20 percent v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Je to tiež najdrahší gravel bicykel Specializedu a stojí 15-tisíc eur vo verzii S-Works, pričom váži  úctyhodných 8,5 kg. Specialized predstavil aj dva ďalšie modely Diverge STR Pro a Diverge STR Expert, ktoré stoja 9 500 eur a 7 500 eur.

Nový Future Shock Rear odpružuje jazdca

Specialized hovorí, že východiskovým bodom pre vývoj zadného Future Shock bol problém, ktorý bol síce „jednoduchý, no diabolsky ťažko riešiteľný“.

Značka chcela nájsť spôsob, ako udržať jazdcov v pohodlí aj na nerovnom teréne, ale zároveň zachovať zrýchlenie a ovládateľnosť pevného rámu.

Proces hľadania riešenia sa začal pred viac ako piatimi rokmi, keď Chris D’Aluisio, jeden z inžinierov spoločnosti Specialized, vyvinul niekoľko prototypov Diverge viac ako dva roky predtým, ako spoločnosť Specialized pokračovala vo vylepšovaní dizajnu ďalšie tri roky.

Tento graf ukazuje, ako Diverge STR znižuje vibrácie v porovnaní s jeho predchodcom.

Specialized hovorí, že finálny dizajn Diverge STR a zadný Future Shock rieši tento problém „odpružením jazdca“ cez ohybnú rámovú sedlovku.

Podľa D’Aluisia je jednou z výhod tohto systému pohyb v oblúkovom tvare, pričom sa váha jazdca pohybuje nadol a dozadu, a nie hore a dole po osi sedlovky.

D’Aluisio hovorí, že jazdci sú obzvlášť citliví na zmenu výšky sedla a ak by k pohybu došlo v osi sedlovky, bolo by to, ako keby sa vyťahovala spod jazdca.

Prečítajte si tiež

Pohybom v tvare oblúka dizajn Future Shock Rear umožňuje, že jazdec môže zostať v sedle aj pri jazde cez nerovnosti.

Vedie to k lepšiemu zážitku z jazdy, najmä pri šliapaní do kopca. Namiesto toho, aby ste museli vstávať zo sedla pri jazde cez nerovnosti, môžete zostať na mieste, vďaka čomu získate väčšiu trakciu a výkon.

Odpruženie bez čapu

Minuloročný patent na pruženie u modelu Diverge obsahoval čap, ale systém na Diverge STR je bez čapov. Hliníková výstuž, ktorá spája rámovú sedlovku a tlmič, pôsobí namiesto čapu a ohýba sa, keď sa systém pohybuje.

Rovnako ako predné odpruženie Future Shock 2.0 v hlavovej trubke, aj zadný systém Future Shock Rear sa dá počas jazdy nastavovať a má tri úrovne kompresie. Okrem toho si môžete zo spodnej časti tlmiča upraviť aj odskok.

Future Shock Rear váži približne 400 g, čo je podľa Specializedu veľmi dobrá hodnota pri porovnaní s hmotnostným rozdielom medzi horským hardtailom a celoodpruženým bicyklom, ktorý je 1 – 1,5 kg.

Technológie na novom Diverge STR:

Deväť rámových sedloviek

Specialized vyvinul deväť rámových sedloviek s rôznou flexiou, aby zabezpečil, že jazdci rôznych veľkostí a hmotností budú mať rovnaký zážitok z jazdy pri použití odpruženia Future Shock Rear.

Sedem z týchto trubiek je prispôsobených pre rámy vo veľkostiach 52 cm až 61 cm, zatiaľ čo ďalšie dve sú špecifické pre rám 49 cm.

Každá trubka má dve polohy a môžete ich otáčať o 90 stupňov pre nastavenie rôznej úrovne tuhosti. To znamená, že existuje 18 jedinečných tuhostí pre jazdcov od 46 kg do 125 kg.

Prečítajte si tiež

Každý bicykel sa bude dodávať s dvoma rámovými sedlovkami s rôznymi tuhosťami, z ktorých jedna by mala vždy vyhovovať jazdcovej hmotnosti.

Výber správnej rámovej sedlovky sa môže javiť ako zložitý proces, ale Specialized uvádza, že proces hľadania správneho nastavenia odpruženia sa príliš nelíši od nastavenia odpruženia u horských bicyklov.

„Na úvodné jazdy si zoberiete pumpu na tlmič, aby ste vyladili nastavenie, a to isté môžete urobiť s nastavením rámovej sedlovky. Použitie vašej hmotnosti je dobrým východiskovým bodom pre rozhodovanie o správnej rámovej sedlovke a tuhosti.“

Diverge STR si zachováva úložný priestor SWAT v spodnej trubke na uloženie pumpy či náhradných dielov.

Všetky bicykle v Diverge STR sú síce vybavené pevnými sedlovkami, ale Specialized tvrdí, že bicykle môžu byť vybavené teleskopickou sedlovkou, ktorá neprekáža fungovaniu odpruženia Future Shock Rear.

Diverge STR je kompatibilný s prednými nosičmi, držiakmi na vidlici aj blatníkmi. Je tiež možné namontovať tašky na rám, ale Specialized hovorí, že by ste sa mali vyhnúť montáži akýchkoľvek tašiek, ktoré by mohli zasahovať do zadnej časti pruženia Future Shock.

Pri používaní ťažkých tašiek možno tiež zistíte, že vaša ideálna tuhosť rámovej sedlovky bude iná.

Pohon len s jednoprevodníkom

Predchádzajúce generácie Diverge mali možnosť pohonu s dvojprevodníkom, ale nový rám Diverge STR je kompatibilný len s jednoprevodníkom.

Zástupcovia spoločnosti Specialized pri predstavení Diverge STR uviedli, že chcú zavádzať pohon s jednoprevodníkoch aj na gravel bicykloch, keďže systémy s jedným prevodom vpredu sa stali samozrejmosťou a osvedčili sa ako úspešné vo svete horských bicyklov.

Nižší, dlhší, strmší

Specialized hovorí, že stack a reach Diverge STR sú rovnaké ako pri iných modeloch Diverge a veľkosť medzi nimi je konzistentná.

Diverge STR však má jemné zmeny v geometrii. Stredové zloženie je nižšie o 5 mm a dĺžka zadnej stavby (reťazovej vzpery) je teraz 429 mm namiesto 425 mm.

Uhol sedlovej trubky je o -0,5 stupňa strmší. Specialized hovorí, že to má kompenzovať priehyb v systéme Future Rear Shock v statickej polohe a vaša pozícia na bicykli by mala byť na STR rovnaká ako na iných modeloch Diverge.

Geometria

Špecifikácie, hmotnosť a ceny

Najvyšší model Specialized S-Works Diverge STR stojí 15 000 eur. Je osadený radením SRAM Red 1 AXS a komponentami SRAM XX1 Eagle, má karbónové riadidlá Roval Terra a kolesá Roval Terra CLX. Celková hmotnosť vo veľkosti 56 je 8,5 kg.

Model Diverge STR Pro má pohon SRAM Force a kolesá Roval Terra CL a Diverge STR Expert je nakonfigurovaný s pohonom SRAM Rival a kolesami Roval Terra C.

Kolesá na všetkých modeloch majú vnútornú šírku ráfikov 25 mm a plášte Specialized Tracer Pro 2BR 700×42 mm.

Rámová sada Specialized S-Works Diverge STR je zatiaľ dostupná iba v USA.

Specialized S-Works Diverge STR

  • Rám: Diverge FACT 11r so systémom odpruženia Future Shock vpredu aj vzadu
  • Riadidlá: Roval Terra, carbon
  • Predstavec: S-Works Future Predstavec with integrated computer mount
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Body Geometry S-Works Power
  • Sedlovka: S-Works Carbon Sedlovka, 20mm offset
  • Sedlová objímka: Specialized Alloy, 33.3mm
  • Radenie: SRAM Red eTap AXS
  • Brzdy: SRAM Red eTap AXS, hydraulic, 160mm rotor
  • Prehadzovač: SRAM XX1 Eagle AXS
  • Kľuky: SRAM Red 1 AXS, 1x, 40t prevodník
  • Kazeta: SRAM XG-1295 Eagle, 12-speed, 10-50t
  • Reťaz: SRAM XX1 Eagle, 12-speed
  • Stredové zloženie: SRAM DUB BSA 68
  • Kolesá: Roval Terra CLX, 25mm internal width, 32mm deep
  • Plášte: Specialized Tracer Pro 2BR, 42x700mm
  • Hmotnosť: 8.5kg (veľkosť 56cm)
  • Cena: 15 000 €

Specialized Diverge STR Pro

  • Rám: Diverge FACT 11r so systémom odpruženia Future Shock vpredu aj vzadu
  • Riadidlá: Roval Terra, carbon
  • Predstavec: Future Predstavec, Pro
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Body Geometry Power Pro
  • Sedlovka: S-works Carbon Seat Post, 20mm offset
  • Sedlová objímka: Specialized Alloy, 33.3mm
  • Radenie: SRAM Force eTap AXS
  • Brzdy: SRAM Force, hydraulic, 160mm rotor
  • Prehadzovač: SRAM X01 Eagle AXS
  • Kľuky: SRAM Force, 1x, 40t prevodník
  • Kazeta: SRAM XG-1275 Eagle, 12-speed, 10-50t
  • Reťaz: SRAM X01 Eagle, 12-speed
  • Stredové zloženie: SRAM DUB BSA 68
  • Kolesá: Roval Terra CL, 25mm internal width, 32mm deep
  • Plášte: Specialized Tracer Pro 2BR, 42x700mm
  • Hmotnosť: 8.9kg (56cm)
  • Cena: 9 500 €

Specialized Diverge STR Expert

  • Rám: Diverge FACT 11r so systémom odpruženia Future Shock vpredu aj vzadu
  • Riadidlá: Specialized Adventure Gear Hover
  • Predstavec: Future Predstavec, Comp
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Body Geometry Power Expert
  • Sedlovka: S-Works Carbon Seat Post, 20mm offset
  • Sedlová objímka: Specialized Alloy, 33.3mm
  • Radenie: SRAM Rival eTap AXS
  • Brzdy: SRAM Rival eTap AXS, hydraulic discs
  • Prehadzovač: SRAM GX Eagle AXS
  • Kľuky: SRAM Rival eTAP AXS, 1x, 40t prevodník
  • Kazeta: SRAM NX Eagle PG-12330, 12-speed, 11-50t
  • Reťaz: SRAM GX Eagle, 12-speed
  • Kolesá: Roval Terra C, 25mm inner width, 32mm deep
  • Plášte: Specialized Tracer Pro 2BR, 42x700mm
  • Hmotnosť: 9.5kg (56cm)
  • Cena:  7 500 €

Specialized S-Works Diverge STR Rám

Rám: S-Works Diverge FACT 11r
Cena: $6,000

Aktuality

Včera 16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

Včera 15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu