Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

7 začiatočníckych chýb, ktoré vám pokazia cestu do práce na bicykli

Za hrsť múdrosti pre tých, ktorí sú v dochádzaní do práce na bicykli neskúsení.
Biker

Pokiaľ svoj bicykel používate aj (alebo výhradne) na dochádzanie do práce, existuje niekoľko tipov, ktoré vám môžu zásadne pomôcť.

Či už ide o osobnú prípravu alebo jazdné návyky a nastavenia bicykla, tu je pár maličkostí, ktoré môžu mať veľký dopad na pohodlie jazdy do práce, na kávu aj pivo.

1. Mäkké pneumatiky

Kontrolujte tlak v pneumatikách minimálne jeden krát týždenne. Zaručene uvidíte spontánny pokles tlaku.

Často vidíme na uliciach jazdcov, ktorí tlak v pneumatikách hrubo zanedbávajú. Ich počet a stav niektorých plášťov je pre mechanicky založených z nás naozaj strašidelný. Mäkké gumy sú pomalé a náročné na roztočenie a nepríjemne sa pohupujú pri rýchlejšej kadencii.

Tiež riskujete preseknutie duše, rýchlejšie opotrebovávate bočnice plášťa a ráfy kolies vystavujete riziku poškodenia na ostrých výmoľoch a obrubníkoch.

Každý plášť má  na svojom boku otlačené odporučené hodnoty tlaku, ktoré by sa mali pravidelne kontrolovať.

2. Suchá retiazka

Suchá reťaz rýchlo opotrebuje drahšie komponenty vášho bicykla.

Poznáte ten nechutne pískavý zvuk po naštartovaní auta kedy preklzuje remeň alternátoru? Tak jeho ekvivalent na bicykli je hlasná nenamazaná retiazka.

Ako ho dokáže niekto ignorovať a jednoducho pokračovať v jazdení, je pre jednoducho nepochopiteľné.

Nielenže píli uši, je najmä signálom, že celé vaše prevodové ústrojenstvo začína trpieť. Vyčistite, premažte reťaz aj prevody správne zvoleným olejom a predĺžite život ozubeným kolieskam, reťazi a pravdepodobne zlepšíte aj radenie medzi rýchlosťami. Správne lubrikované prevody tiež pracujú efektívnejšie a prenesú viac vášho výkonu.

3. Zanedbanie bezpečnostnej previerky

Bicykle môžu byť zastrašujúco komplikované stroje pre tých mechanicky menej zručných, no periodická kontrola je jednoduchá procedúra a vie byť rovnako užitočná ako technická kontrola vášho auta.

Napríklad rýchloupínaky, ktoré sú samozrejme oveľa príjemnejšie na obsluhu ako matice, čas od času sa však môžu uvoľniť a bohužiaľ, ešte oveľa častejšie sú nesprávne zatiahnuté. Necháme na vašej fantázii, aby ste si predstavili, aké následky to môže mať.

Podobne riadidlá a predstavec sú komponenty, ktoré len zriedka spôsobia poruchu, neprávne zatiahnuté však môžu byť veľmi nebezpečné. A ak máte o niečom pochyby neváhajte navštíviť cykloservis.

4. Veľmi rýchle alebo veľmi pomalé šliapanie

Snažte sa točiť pedále v rytme, ktorý vám príde prirodzený a nenútený, čítajte terén pred sebou a prispôsobujte sa mu.

Ak máte to šťastie, že máte na výber z viacero rýchlostí, tak gratulujeme. Musíte sa ich však naučiť používať. Podradenie na nižšie rýchlosti pri spomaľovaní k semaforu ušetrí trápne momenty slimačieho rozbiehania na ťažkom prevode, často sprevádzané odporným rachotom radenia pri snahe podradiť počas silného záberu nôh.

V presne opačnom prípade, nízky prevod vám pomôže dosiahnuť vrchol kopca, nezabudnite však pri jeho zostupovaní postupne radiť na ťažšie prevody tak aby ste udržali kontrolu nad bicyklom. Zošliapnutie ľahkého prevodu v rýchlosti má často za následok prudké roztočenie kľúk, zošmyknutie nohy z pedálu a divoké momenty na bicykli.

5. Nesprávna výška sedlovky

Ak jazdíte s nesprávnou výškou sedla, nielenže to vyzerá, že trpíte, naozaj si môžete spôsobiť zranenie.

Jazdenie s nízkym posedom vás okráda os silu pri šliapaní. Naopak, priveľmi vysoký posed zvyšuje nepohodlie, nestabilitu a je tu zvýšené riziko zranení.

Rýchly spôsob ako zistiť správnu výšku bez toho, aby ste museli byť vedcom je dosiahnuť mierneho prehnutia nohy v najnižšej úvrati pedálov. Nehúpajte sa pri tom v bokoch a stred pedálu majte pri tomto meraní uložený pod poduškami chodidla.

6. Chabá príprav na jazdu

Znie to ako samozrejmosť, ale práve takéto maličkosti môžu znamenať rozdiel medzi užívaním si alebo pretrpením.

Dobre popremýšľajte, čo by ste mohli potrebovať pri jazde na bicykli. Okrem povinnej výbavy v podobe svetiel a funkčných bŕzd je dobré byť pripravený na stret s najväčším nepriateľom cyklistu, defektom.

Náhradná duša alebo lepenie, montpáky pre demontáž duše a pumpička pre jej nafúkanie. Pre prípad, že sa musíte niekde zastaviť, je dobré mať so sebou zámok.

Dnes má mnoho kompaktných multiklúčov popri náradiu pre nastavenie radenia a komponentov aj špeciálne náradie pre núdzové centrovanie kolies a nitovač reťaze. Ďalej by vaša výbava vody, jedla a prípadných náhradných dielov mala zodpovedať dĺžke vašej jazdy.

Vždy si jednoducho predstavte poruchu v najvzdialenejšom bode od domova a sami uvážte ako ďaleko chcete bicykel tlačiť alebo ako dlho hladovať.

7. Zbytočne agresívna alebo nepredvídateľná jazda

Cyklisti sú jedny z najzraniteľnejších užívateľov ciest. To je chladný fakt. Neznamená to že by sme sa mali neustále strachovať, opatrnosť je však na mieste. Jazdite sebaisto a pozorne, nie sebecky.

Pamätajte, že je nutné aby bás bolo vidieť a ideálne aby sa dal predpokladať váš nasledujúci pohyb. Dávajte pozor na autá a predmety blokujúce okraj cesty prípadne otvárajúce sa dvere auta, ktoré vyzerá, že je zaparkované a v pokoji.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

03.05.2024 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

03.05.2024 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

03.05.2024 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu