Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Ako nájsť povestný flow?

Aj v menej náročnom teréne môžete posunúť svoje jazdecké umenie na vyššiu úroveň. Ako? Zvýšením plynulosti jazdy.
Biker
Poradňa: Ako nájsť povestný flow?

Tréningom základných zručností získate na bicykli väčšiu istotu, a len čo sa začnete trochu zlepšovať, spozorujete, že vás jazdenie baví oveľa viac.

Prečo je to tak? Pretože vo všeobecnosti začnete jazdiť plynulejšie. Plynulosť prejazdu trailom alebo takzvaný flow je totiž svätým grálom jazdenia, keďže bez toho nemôžete zvyšovať rýchlosť.

Predstavte si, akoby sa zrazu hviezdy dostali do správnej konštelácie a vy ste sa takmer bez námahy vznášali ponad trail a zároveň si vychutnávali zvyšovanie rýchlosti v každej zákrute či na prekážke.

Tento pocit je vskutku vzácny, preto vám hneď na začiatku sezóny prinášame pár rád v súvislosti s tým, čo mnohých počas jazdenia brzdí či spomaľuje najviac. Na čom teda môžete pracovať, aby ste začali jazdiť plynulejšie?

Eliminujte stres na minimum

Kľúčom k plynulejšej jazde je uvoľniť sa, vnímať terén, nestresovať sa v prípade neúspechu a hlavne sa nikam neponáhľať.

Aj v bežnom živote platí, že ak uponáhľate splnenie relatívne jednoduchej úlohy, spravíte chybu, k výsledku sa dopracujete za oveľa dlhší čas a proces sa bude javiť ako stresujúci a náročný.

Je zrejmé, že snaha nestresovať a upokojiť sa pomáha aj v horskej cyklistike. Prvým krokom k úspešnému zvládnutiu všetkých kľúčových zručností, ktorých výsledkom je plynulá, bezpečná a sebavedomá jazda, je snažiť sa zachovať pokoj, udržiavať svaly uvoľnené a pravidelne dýchať.

Mnohí jazdci na všetkých úrovniach, keď sú nervózni alebo idú po náročnej trati, často zadržiavajú dych, čo situáciu len zhoršuje.

Ak ste v strese, mozog to vyhodnotí ako ohrozujúci stav, prirodzenou reakciou tela je stuhnutie svalov a zvýšený pulz. Vtedy vám pomôže len zhlboka dýchať, pretože ak máte telo napäté, nedovolíte bicyklu, aby si robil svoju prácu. Tým sa dostávame k druhému bodu úspechu…

Nebráňte bicyklu zdolávať prekážky

Zdroj: MBUK

Keď ste uvoľnení, nie v kŕči, pracujete v súlade s bicyklom namiesto toho, aby ste s ním bojovali. To dosiahnete, ak sa budete snažiť sústrediť maximum telesnej hmotnosti do nôh/pedálov a mierne odľahčíte riadidlá.

Tie držte dostatočne pevne, aby sa vám nekĺzali na gripoch ruky, ale nie tak, aby ste sa príliš opierali o dlane. Povestný flow vo všeobecnosti prichádza, keď navyše v správnom momente spojíte ideálnu rýchlosť a líniu prejazdu s kľúčovými technikami jazdy – platí, že úspech je v dokonalom načasovaní.

Ak pohnete rukami a nohami v nesprávnej chvíli, budete s bicyklom a s terénom bojovať, rozhádžu vás všetky nerovnosti. Ak rovno nespadnete, bicykel začne minimálne strácať rýchlosť namiesto toho, aby ju držal, alebo dokonca generoval.

Predstavte si svoje končatiny ako prirodzené „odpruženie“, ktoré je oveľa pokročilejšie ako odpruženie na bicykli, pretože môžete kedykoľvek veľmi jednoducho upraviť jeho „nastavenia“ kompresie a odskoku, aby ste zvládli prejsť cez každú nerovnosť.

Základom úspechu je zatlačiť a odľahčiť bike v správnom momente, s čím vám pomôže zvládnutie techniky pumpovania, ktorá nielenže zlepší koordináciu hornej a dolnej časti tela, ale vás aj naučí, ako generovať rýchlosť bez šliapania do pedálov.

Zlepšite si techniku brzdenia

Zdroj: MBUK

Brzdenie sa mnohým zdá jednoduché, pretože stačí stlačiť páčku a bicykel spomalí. Pri udržiavaní plynulosti a celkovej dynamiky jazdy je však problematika brzdenia o niečo zložitejšia.

Musíte myslieť na moduláciu, vyváženie aj správne načasovanie. Najväčšou chybou je, ak používate brzdy chaoticky a len tŕpnete, ako situácia dopadne.

Naučte sa pracovať s brzdami tak, aby ste mali bicykel za každých okolností pod kontrolou a dokázali predvídať jeho správanie.

Prvá vec, na ktorú treba myslieť, je dávkovanie brzdnej sily, zvané aj modulácia. Brzdy rozhodne nie sú ako vypínač s dvomi polohami, v ktorých páky buď pustíte, alebo stlačíte na doraz.

Naopak, sú skonštruované tak, aby zaberali postupne počas celého chodu brzdovej páky. Preto sa ich naučte stláčať plynule (aby ste cítili, kedy platničky začínajú tlačiť na kotúč) a uvoľňovať skôr, ako zablokujete kolesá.

Ďalšia vec je vyváženie brzdenia. Máme tým na mysli pomer používania prednej a zadnej brzdy. Vyvážené brzdenie vám pomáha efektívne spomaliť bez toho, aby ste úplne zastali a preleteli cez riadidlá (brzdíte viac a silnejšie prednou) alebo dostali bike do nekontrolovateľného šmyku (brzdíte viac zadnou brzdou).

Nakoniec sa sústreďte na načasovanie a miesto, kde brzdíte. Všeobecné pravidlo znie: pribrzdite si včas, ešte pred zákrutou či koreňovou/kamenistou sekciou, aby ste do nej mohli vojsť a celú ju prejsť želanou rýchlosťou.

Vždy brzdite v priamom smere a na hladšom povrchu, kde majú kolesá lepšiu trakciu. Keď dostanete prácu s brzdami pod kontrolu, môžete sa, logicky, viac sústrediť na iné aspekty jazdy.

Naučte sa čítať terén

Zdroj: MBUK

Okrem techniky jazdy, teda hýbania telom tak, aby bicykel robil, čo od neho chcete, existuje ešte jeden kľúčový aspekt, ktorý vám pomôže zvládnuť nástrahy trailov bezpečne, rýchlo a zvýšiť si tým radosť z jazdy!

Ak sa chcete naučiť jazdiť plynulo, musíte správne čítať terén. Vďaka schopnosti zbadať včas ideálnu stopu (líniu prejazdu) znížite riziko možného pádu, dôležitá je však aj z hľadiska efektivity prejazdu, a to nielen v zjazdoch, pri jazde po koreňoch, v rock gardenoch, ale aj v zákrutách.

Áno, aj v obyčajných klopených zákrutách s hladkým povrchom je výber stopy dôležitý, pretože ak do nej vojdete vnútrom, teda spodkom, tak vás môže v strede alebo na jej konci škaredo vyhodiť za okraj.

Vo väčšine prípadov platí, že na hladký prejazd klopenou zákrutou a dodatočné zrýchlenie pri výjazde z nej je najvhodnejšia čo možno najširšia stopa – vjazd po vonkajšej strane zákruty a výjazd smerom k jej stredu.

Aj z hľadiska plynulosti je lepšie vyjsť zo zákruty stredom, pretože môžete lepšie reagovať na smer trailu alebo ďalšiu prekážku za zákrutou.

Čítanie terénu a prvkov trailu môže byť náročné, ale keď sa to naučíte, všetko sa zrazu zjednoduší a konečne dosiahnete vysnívanú plynulosť jazdy. Všetko je o tom, že musíte mať otvorené oči, sledovať správne miesta na trati a myslieť dopredu.

Nezabúdajte na základný postoj

Zdroj: MBUK

Bez ohľadu na to, ako dlho jazdíte a aký terén preferujete, základné pravidlá techniky jazdy sú vždy rovnaké. Môže sa vám zdať, že v článkoch ich spomíname relatívne často, no vzhľadom na to, že sa od nich odvíjajú všetky pokročilé zručnosti, nikdy nie je na škodu si ich zopakovať.

Dbať na správny základný postoj, alebo ak chcete správne držanie tela, je základ, od ktorého sa odvíja úplne všetko, preto sa ho snažte aplikovať v praxi zakaždým, keď vyrazíte na bike.

Budete prekvapení, cez čo všetko dokážete prejsť plynulejšie, navyše kontrolovane a s väčšou sebaistotou, keď ste na biku v správnej pozícii.

1. Získajte čas

Ak upriamite pohľad na terén zopár metrov pred sebou, nie pod predné koleso, získate čas na prečítanie povrchu aj sklonu a budete pripravení na všetky blížiace sa prekážky, na preradenie prevodu pred stúpaním a včasné brzdenie pred zjazdom či zákrutou. Lepšiu stopu si všimnete len s dostatočným predstihom a vďaka jej výberu sa dokážete vyhnúť krízovej situácii.

2. Zvládajte nerovnosti

Ak jazdíte s vystretými rukami, nemožno bike dostatočne naklopiť v zákrutách ani zaťažiť predné koleso tak, aby malo dostatočný grip. Nestačí mať ruky len zohnuté, lakte by mali byť zároveň vystrčené do strán. Získate tým možnosť lepšie manipulovať s bikom v akejkoľvek situácii a ľahšie zvládať nástrahy členitého terénu.

3. Snažte sa nezakopnúť

Či už máte vpredu pravú, alebo ľavú nohu, rozhodne držte kľuky čo najviac vodorovne. Táto východisková poloha vám umožní „nezakopnúť“ spodným pedálom o prekážky a dostatočne rýchlo reagovať najmä na prejazd zákrut. To, do akej miery by ste v nich mali mať vonkajšiu nohu dole, závisí najmä od sklonu zákruty a od toho, ako dokážete pracovať s ťažiskom a naklápaním bicykla.

4. Zapojte stehná

Mierne zohnuté nohy a chodidlá naklopené veľmi mierne pätami nadol vám pomôžu držať hmotnosť tela na nohách. Toto je veľmi dôležité najmä na udržanie gripu a pri brzdení, pretože na podporu tela používate tie najsilnejšie svaly.

Aktuality

12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Včera 16:28 Peter Sagan sa z Brazílie vrátil naspäť do Európy (+galéria).

Peter Sagan bol so svojím tímom Specialized Factory Racing na úvodnom kole Svetového pohára v horskej cyklistike v brazílskej Mairiporã. Vzhľadom na svoju formu a predchádzajúce zdravotné problémy sa rozhodol v pretekoch neštartovať. Nenastúpi ani do druhého kola svetového pohára, ktoré sa uskutoční už tento víkend, taktiež v Brazílii.

Včera 10:37 Dusty Days v Kálnici s účasťou svetových jazdcov!

V kálnickom bikeparku to bude v najbližších dňoch žiť a to poriadne. Uskutoční sa totoiž freeride akcia s názvom Dusty Days, na ktorú sú pozvaní tí najlepší svetoví jazdci!

15.04.2024 Video: Victor Koretzky sa po pretekoch v XCC pustil do tímového kolegu Vidaurre Kossmanna.

Pretekári tímu Specialized Factory Racing si mali po pretekoch v Short Tracku čo vysvetľovať. Úspešnejší z tejto dvojice Martin Vidaurre Kossmann skončil v sobotu na treťom mieste a Victor Koretzky obsadil 4. pozíciu, s ktorou očividne nebol spokojný.

Zavrieť reklamu