Pirelli predstavili nové plášte Scorpion Race určené na zjazd a enduro
Scorpion Race DH a EN sa zrodili zo spolupráce medzi Pirelli a bývalou hviezdou zjazdovej scény Francúzom Fabienom Barelom, trojnásobným majstrom sveta a sedemnásobným národným šampiónom DH.
Jeho skúsenosti, cit pre jazdu a technická odbornosť v kombinácii s know-how Pirelli viedli k definícii kompletného radu pretekárskych gravity plášťov, ktoré spĺňajú potreby každého profi jazdca, či tímu.
Plášte Scorpion Race budú dostupné začiatkom roku 2023 a sú vyvrcholením procesu navrhovania, prototypovania, testovania, spätnej väzby a overovania v teréne, ktorý trval takmer dva roky.
Výsledkom sú plášte schopné zvýšiť výkon moderných zjazdových bicyklov a splniť najnáročnejšie potreby downhill a enduro športovcov a tímov, ako aj najpokročilejších amatérov, ktorí súťažia v DH alebo EN pretekoch.
Scorpion Race DH a EN boli testované v Pirelli a súťažili s nimi továrenskí jazdci na okruhoch EWS (Enduro World Series) a UCI WORLD CUP DH v roku 2021.
Plášte majú štyri nové dezény, dva nové typy vrstiev plášťa (casing) a nová je aj zmes, navrhnutá špeciálne pre pretekárske použitie.
Zmes SmartEVO DH
Zmes SmartEVO DH bola vyvinutá vďaka skúsenostiam oddelenia motošportu Pirelli s ohľadom na špecifické potreby gravity disciplín.
Na rozdiel od SmartGRIP, ktorý bol vytvorený pre všestranné použitie s vyváženejšími vlastnosťami, je táto nová zmes navrhnutá tak, aby ponúkala vysoký výkon v porovnaní s konkurenciou.
Poskytuje pocit plnej kontroly nad bicyklom aj v extrémnych podmienkach, vysokú chemickú priľnavosť a primeranú mechanickú podporu pri vysokých rýchlostiach.
Statické aj dynamické parametre boli upravené tak, aby sa zvýšila bezpečnosť a pocit kontroly pri brzdení a nakláňaní, pričom sa za kľúčové parametre vývoja považuje predvídateľnosť a riadenie limitov.
Vnímanie a prekonávanie limitu priľnavosti a schopnosť ovládať driftovanie sú rovnako dôležité ako absolútna priľnavosť a sú čoraz zásadnejšie pre štýl jazdy moderných jazdcov.
SmartEVO DH je výsledkom kombinácie dvoch vrstiev zmesí: jedna supermäkká vysokovýkonná zmes (42 Shore A*) pre celý vonkajší povrch plášťa. Jej úlohou je poskytovať chemickú priľnavosť v širokom rozsahu teplôt a absorbovať vibrácie pri vysokých frekvenciách.
Druhou vrstvou je podporná zmes pod behúňom, ktorá má za úlohu poskytovať mechanickú oporu blokom a tlmiť najvýraznejšie otrasy.
Obe zmesi hladko spolupracujú a rozhodujúcim spôsobom prispievajú k tomu, že jazdcovi poskytujú pocit skvelej ovládateľnosti, odozvy a kontroly, čo je hlavným cieľom inžinierov Pirelli.
To všetko bez toho, aby sme zabúdali na nízky valivý odpor: kľúčový faktor pri súťaži s časom, najmä vo Svetovom pohári, kde vyhrávate alebo prehrávate o desatiny sekundy.
Štyri rôzne dezény
Rovnako ako všetky MTB pneumatiky Pirelli Scorpion, aj nové Race pneumatiky berú do úvahy typ terénu.
M, T, S a MUD sú štyri špecifické vzory dezénu vyvinuté tak, aby sa vyrovnali s akýmkoľvek typom podmienok, ktoré možno nájsť v pretekoch, či už ide o zjazd alebo enduro.
Dezén M (Mixed Terrain) je najuniverzálnejší v rade. Jeho dizajn je ideálny pre zmiešaný terén, od bikeparkov cez náročnejšie traily až po zradnejšie šmykľavé úseky.
Je zameraný na všestranný výkon a obsahuje rovnomerne rozložené bloky s veľkosťami a výškami navrhnutými tak, aby vytvárali skvelý pocit z jazdy v širokom rozsahu podmienok.
Dezén T (Traction) ponúka vyššiu mechanickú priľnavosť vo všetkých situáciách, keď bloky plášťa potrebujú preniknúť do zeme. Má vysokú zosilnenú plochu povrchu pre brzdenie aj zatáčanie.
Bloky sú viac rozmiestnené a agresívnejšie a majú stredový pás určený na zrezanie. To poslúži najmä v prechodných podmienkach alebo vtedy ak je potrebné rýchlejšie odstraňovať blato z plášťov.
Vtedy je ideálnym riešením odrezať centrálny blok a urobiť pneumatiku viac smerovou a optimalizovať jej správanie pre mäkší terén.
Toto sú technické charakteristiky, ktoré vychádzajú z intenzívnych testovacích aktivít továrenských tímov Pirelli, vrátane Canyon CLLCTV Pirelli DH a talianskeho Rogue Racing.
Dezén S (Soft Terrain) je na druhej strane navrhnutý pre mäkký a poddajný terén – piesčité a ílovité dno, kyprú pôdu a porast – ale stále je schopný vyrovnať sa s kompaktnejšími časťami, ako sú korene a skaly. Vyznačuje sa vyššími, široko rozmiestnenými blokmi.
Nekompromisný dezén MUD, určený do tých najextrémnejších podmienok, sa vyznačuje vysokými a široko rozmiestnenými blokmi, ktoré sú tiež navrhnuté tak, aby bolo možné ich zrezanie podľa potreby a podľa typu blata a stopy.
Scorpion Race DH MUD je vyvinutý pre špecifické zjazdové použitie a je dostupný len vo veľkosti 2,4, ktorá je najvhodnejšia na vytváranie priľnavosti a kontroly v extrémnych blatistých podmienkach.
Casing pre každú disciplínu
Pri navrhovaní štruktúr nových pneumatík Pirelli sa zohľadňovali okrem terénu aj mnohé ďalšie premenné zdôraznené Barelovými testami: od čoraz výkonnejších bicyklov, cez jazdný štýl jazdcov, až po najnovší vývoj v oblasti kolies, ráfikov, veľkostí, až k rozdielom, ktoré charakterizujú disciplíny EN a DH. Z toho vznikli DualWall+ a DualWall.
DualWall+ je špecifický plášť pre DH a Enduro preteky. Je to plný dvojvrstvový pevný plášť 60 tpi s gumovou vložkou proti „snake biteom“ a vrstvou vonkajšej tkaniny na stabilizáciu bočnice pneumatiky.
Ideálny pre športovcov s agresívnym štýlom jazdy, je navrhnutý tak, aby ponúkal vynikajúcu ochranu proti prerezaniu a prepichnutiu, maximálnu stabilitu pri vysokých rýchlostiach a absorboval vibrácie a veľké nárazy.
Plášť DualWall je špeciálne navrhnutý pre enduro preteky a/alebo ľahších jazdcov vo všeobecnosti. Skladá sa z 120 tpi dvojitej vrstvy, ktorá je tiež vystužená gumovou vložkou ako robustnejší DualWall+.
Tento typ ušetrí približne 150 g hmotnosti v porovnaní s DualWall+ a poskytuje väčšiu mäkkosť a pohodlnejšiu jazdu. Je to voľba jazdcov Enduro, ktorí hľadajú maximálny pocit z terénu bez toho, aby obetovali spoľahlivosť typickú pre dvojvrstvovú konštrukciu.
Čo na to výrobca?
„Dokončenie radu Scorpion posilňuje našu ponuku v segmente horských bicyklov, ktorý zaznamenáva výrazný rast,“ povedal Matteo Barbieri, šéf Pirelli Cycling.
„Náš sortiment pneumatík teraz pokrýva všetky hlavné typy použitia, od cesty až po terén, s riešeniami pre profesionálov aj amatérov, ktoré sa zameriavajú na špičkové technológie, výkon a bezpečnosť. Sme tiež hrdí na to, že tímy a osobnosti ako napríklad Fabien Barel, na týchto pneumatikách spolupracovali s našimi technikmi a testermi,“ uzavrel Barbieri.
„Práca s Pirelli bola vzrušujúca a s výsledkom som maximálne spokojný,“ povedal Fabien Barel.
„Prístup k rozsiahlemu know-how Pirelli, výskumným a vývojovým schopnostiam je to, čo ma priťahovalo k projektu od samého začiatku. Testovacie nástroje spoločnosti a odhodlanie mi umožnili skúmať nové riešenia, povedal by som, že takmer neobmedzené.“
„Prístup Pirelli je ‚ Design, Prototype, Test, Repeat‘, čo znamenalo hodiny a hodiny 3D modelovania s cieľom vyvinúť a vyrobiť niekoľko prototypov jedného modelu pneumatiky. Po teoretickej fáze nasledovala fáza testovania, ktorá sa vykonávala vo vnútorných laboratóriách aj v teréne s tímom Canyon CLLCTV Pirelli DH,“ objasňuje proces vývoja Fabien Barel.
„Bola to dlhá a namáhavá práca, ale som hrdý na výsledky. V gravity disciplínach môže aj malé zlepšenie výkonu zmeniť poradie a dostať jazdca z anonymného umiestnenia na víťazstvo.“
„Myslím si, že spolupráca s Pirelli môže poslúžiť na to, aby sa športovec, či už profesionálny alebo amatérsky, dostal na pódium. Bude to trochu ako byť tam sám. Opäť,“ dodal Barel na záver.