Test: Merida Big.Nine XT-Edition
Naše hodnotenie
Veľmi dobrý rám osadený solídnou výbavou, ktorá má veľmi málo kompromisov.
PLUSY
- Komfort aj tam, kde ostatné biky pôsobia tvrdo
- Pohon Shimano XT funguje vynikajúco
- Pohodlný na dlhé výjazdy, no dostatočne dravý na preteky
MÍNUSY
- Položenejšia hlava a dlhší reach by zvýšili sebavedomie na zjazdoch
Merida je možno známa najmä vo svete cestnej cyklistiky, no taiwanská značka už dlhé roky múti aj vody XC sveta a v ich sedle sa objavilo množstvo veľmi známych mien. Big.Nine nepatrí medzi tie najfuturistickejšie biky na trhu, no počas jazdy jednoducho funguje.
Rám
Nízky rám síce nemá progresívnu geometriu, no kvalita spracovania je na veľmi vysokej úrovni. Kabeláž je vedená vnútrom, vrátane tej na prípadnú teleskopickú sedlovku.
Káble sú okrem toho napnuté, aby v ráme za jazdy nebúchali. Na spodnej rámovej trubke aj na zadnej stavbe sú zabudované chrániče. Zadná oska má odnímateľnú páčku, ktorá sa dá použiť aj na osku vo vidlici. Páčka si síce veľmi nerozumie s pätkami zadnej stavby, no v konečnom dôsledku svoj účel spĺňa.
Reach je krátky (438 mm na L-ku), a hlava celkom strmá (70 stupňov). Spolu so 73,5-stupňovým sedlovým uhlom a 433 mm dlhou zadnou stavbou je geometria neomylne tradičná. Hlavová trubka je navyše pekne krátka, aby sa kokpit dal namontovať čo najnižšie.
Komponenty
Odpruženie zabezpečuje vidlica Reba, ktorá tvorí akýsi stred ponuky RockShoxu. Radenie je vďaka pohonu Shimano XT krásne hladké a keďže brzdy pochádzajú z rovnakej sady, kokpit je pekne integrovaný na rovnaké objímky.
Samotný kokpit, sedlovku, sedlo či, dokonca, ráfiky si zobrala na starosť sama Merida. Žiadne vyslovene luxusné komponenty tu nenájdete, no nízky dezén plášťov Maxxis Ikon sa odvaľuje dostatočne rýchlo, ráfiky sú celkom široké a hmotnosť prekvapivo nízka.
Jazda
Pri pohľade na tabuľku geometrie sme mali obavy. V praxi však ide o veľmi všestranný bike, ktorý sa nestratí v žiadnej situácii. Ovládanie je rýchle a presné, a tak hravo zvládne zatvorené, točité traily.
Krátky rázvor a strmý hlavový uhol sú v týchto situáciách výhodou. Keď však terén začne byť náročnejší a rýchlosť vyššia, stráca sebavedomie. Napriek tomu však dokáže veľmi dobre držať stopu. Vďačí za to aj plášťom, ktoré dokážu dobre kopírovať povrch.
Pomáha aj dobre chodiaca vidlica a poddajnejšia zadná stavba, ktorá sa nárazom tiež dokáže do istej miery uhnúť. Do technických pasáží teda môžete s čistým svedomím vbehnúť o niečo rýchlejšie.
Práve poddajná zadná stavba však bike trochu obmedzuje pri akcelerácii. Menej tuhý rám jednoducho nedokáže pracovať so silou zášľapu tak efektívne ako u niektorých konkurentov. Rozdiel je však naozaj minimálny a prípadný hendikep hravo dobehnete v technickejších pasážach.
Na výšľapoch nemá tento bike žiadne problémy. Plášte síce dokážu na slizkom povrchu podkĺznuť, no inak je ich trakcia naozaj úctyhodná a neoblomne sa driapu nahor náročnými výšľapmi. Vďaka krátkemu prednému trojuholníku je tiež ľahšie dostatočne zaťažiť predné koleso, aby sa bike nestaval na zadné.
Biku nemožno veľmi vytýkať ani komponentovú výbavu. Vidlica chodí dobre, hoci nie tak hladko ako vyšší model SID. Okrem toho má aj diaľkové uzamykanie na riadilách. Pohon, brzdy aj kolesá jednoducho fungujú a hoci nikoho v depe neohúria, nebudete cítiť ani nutkavú potrebu čo najskôr ich vymeniť za luxusnejšie. Výmenu si zaslúžia len úzke 720mm rajdy. Za širšie su bude pri dupaní do pedálov kmásať ľahšie.
Big.Nine má veľmi dobrú kombináciu vlastností, ktoré fungujú, nech už bike zoberiete kamkoľvek – či už na singletracky za domom alebo na štart pretekov.