Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Opravy a údržba

Návod: Ako si vybrať brzdové platničky? Sú lepšie organické, sintrované alebo semi-metalické?

Viete, kedy ich meniť, z čoho sa skladajú či ako fungujú? Prečítajte si výhody i nevýhody všetkých druhov brzdových platničiek.
Biker
Návod: Ako si vybrať brzdové platničky? Sú lepšie organické, sintrované alebo semi-metalické?

Všetky kotúčové brzdy, či už hydraulické alebo mechanické, fungujú rovnakým spôsobom, zatlačením dvoch kotúčových brzdových platničiek na boky rotora, aby sa spomalil alebo zastavil váš bicykel.

Ako pri väčšine komponentov v cyklistike, aj zdanlivo primitívny spotrebný komponent, akým sú napríklad platničky kotúčových bŕzd, prichádza v rôznych variantoch.

Pri brzdení sa platničky postupne opotrebujú, takže treba pravidelne kontrolovať ich opotrebovanie a zvážiť prípadnú výmenu.

Ak nie ste spokojní s brzdným výkonom, platničky môžete tiež vymeniť za platničky z iného materiálu, ktoré sú vhodnejšie pre rôzne podmienky.

Ktoré kotúčové brzdové doštičky však potrebujete pre svoj bicykel? Dali sme dokopy všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť, vrátane toho, ako platničky fungujú, kedy ich vymeniť a z akých rôznych materiálov sa vyrábajú.

Ako fungujú brzdové platničky?

Kotúčové brzdy sú u horských bicyklov už dlho samozrejmosťou, no v posledných rokoch sa kotúče stali štandardom aj na cestných a gravel bicykloch.

Doštička kotúčovej brzdy je vyrobená z bloku brzdového materiálu spojeného s kovovou podložkou. Kovová platňa dodáva brzdnému povrchu štrukturálnu tuhosť a drží ho na mieste v brzdovom strmeni.

Keď použijete brzdy bicykla, piesty v strmeni tlačia podložky do rotujúceho rotoru (kotúču), ktorý je pripevnený k náboju kolesa.

V brzdách je zvyčajne aj kovová pružina, ktorá bráni chrasteniu doštičiek v strmeni, keď je brzda otvorená, teda keď nebrzdíte.  Niektorí výrobcovia sa pružín zbavujú, napríklad kotúčové brzdy pre horské bicykle Magura MT 7, používajú magnetické podložky a piesty.

Prečítajte si tiež

Trenie medzi doštičkou a rotorom vytvára teplo a tiež pomaly opotrebováva vrstvu brzdného materiálu v brzdovej platničke.

Kovová podložka pomáha odvádzať teplo z brzdy a niektoré bývajú rebrované alebo inak perforované pre rýchlejšie rozptýlenie teplo.

Pri dlhotrvajúcom prudkom brzdení je možné, že doštičky prenesú dostatok tepla do strmeňa, aby sa doslova uvarila hydraulická kvapalina v piestoch, čo má za následok slabnutie bŕzd a zníženie účinnosti bŕzd.

Kedy vymeniť brzdové platničky?

Veľmi všeobecná rada je, že by ste mali vymeniť brzdové doštičky, keď vrstva brzdového materiálu dosiahne hrúbku 1,5 mm alebo menej.

Ako rýchlo sa to stane, závisí od druhu jazdy a podmienok, v ktorých jazdíte, ale aj od zloženia brzdného materiálu platničiek.

Jazdenie v mokre a špine spôsobuje oveľa rýchlejšie opotrebenie platničiek ako jazdenie v suchu. Ak sa chystáte na dlhé výlety a očakávate nepriaznivé počasie, určite si so sebou vezmite náhradné platničky.

Opotrebenie tiež závisí od štýlu jazdy resp. disciplíny. Extrémnejšia jazda, ako je zjazd na horskom bicykli, spôsobí rýchlejšie opotrebenie platničiek ako opatrná jazda cross country či bežné výlety.

Môže sa tiež stať, že sa platničky opotrebujú nerovnomerne, ak nie sú správne zarovnané s rotorom – alebo môžu odierať rotor, keď sa nepoužívajú.

Pokiaľ ide o opotrebovanie doštičiek, určite nikdy nechcete dosiahnuť bod, v ktorom dôjde ku kontaktu kovu na kov medzi podperou doštičky a rotorom, pretože to nielen zníži brzdný výkon, ale aj rýchlo poškodí kotúč.

Aké platničky potrebujete?

Organické, sintrované alebo semi-metalické?

Rovnako ako mnohé bicyklové komponenty, aj brzdové platničky sa dodávajú v rôznych tvaroch a veľkostiach, aby vyhovovali rôznym modelom bŕzd, takže najjednoduchšia odpoveď znie: Hodia sa vám tie, ktoré sa hodia na vaše brzdy.

Existuje však viac možností výberu platničiek, pretože môžu byť vyrobené z rôznych materiálov. Najlepšia voľba pre vás závisí disciplíny resp. štýlu vášho jazdenia.

U platničiek sa môže niekedy pri vysokých teplotách vytvoriť kryštalická štruktúra a pevná sklená vrstva na povrchu platničky, čo má vplyv na trenie – tzv. zasklenie.

Platničky majú tri druhy podľa materiálov – organické, sintrované alebo semi-metalické a prejdeme si výhody a nevýhody každého z nich.

Organické brzdové platničky

Organické kotúčové brzdové platničky sú zvyčajne vyrobené z kevlaru, gumy a oxidu kremičitého, ktoré sú spojené živicou.

Ak vás urážajú hlučné brzdy, organické doštičky sú pre vás. Tiež označované ako živicové platničky, sú najtichšou možnosťou. Poskytujú tiež rýchle a efektívne brzdenie a nemusia sa zahrievať, kým začnú dobre fungovať.

Organická zlúčenina pomáha izolovať doštičku od strmeňa, takže viac tepla zostáva v rotore a menej sa prenáša do brzdovej kvapaliny, hoci sú náchylnejšie na slabší výkon pri dlhšom brzdení.

Organické platničky sa tiež opotrebujú rýchlejšie ako iné, takže budete musieť meniť platničky častejšie. Nemajú radi ani jazdu v špine a vlhku a môže sa stať, že sa zasklia.

Organické podložky sú dobrou voľbou pre menej extrémnu jazdu na suchu, takže fungujú dobre na letné použitie na cestných bicykloch a na XC horských bicykloch, najmä ak žijete niekde relatívne na rovine a nejazdíte technické zjazdy s množstvom brzdenia.

Plusy

  • Ostrejšia odozva počiatočného brzdenia
  • Brzdia efektívne hneď, bez zahriatia
  • Vynikajúci počiatočný záber, najmä pri nízkych teplotách
  • Tichšie

Mínusy

  • Rýchlejšie opotrebovanie
  • Zhoršený výkon a rýchlejšie opotrebovanie v špine a vlhkých podmienkach
  • Brzdný výkon pri vysokých teplotách klesá
  • Náchylné na zasklenie

Sintrované brzdové platničky

Sintrované alebo kovové brzdové doštičky sú vyrobené zo zmesi kovových častíc zlisovaných dohromady.

Sú odolnejšie ako organické podložky a mali by teda aj vydržať dlhšie, pretože oveľa lepšie zvládajú nečistoty a vlhké podmienky.

Sintrované brzdové platničky fungujú efektívne aj pri vyšších teplotách, hoci obsah kovu má tendenciu prenášať viac tepla do brzdovej kvapaliny v strmeni ako organická doštička.

Sintrované brzdové platničky však potrebujú chvíľu na zahriatie, kým začnú efektívne brzdiť a tiež je oveľa pravdepodobnejšie, že budú hlučné.

Sintrované brzdové platničky sú dobrou voľbou, ak máte radi adrenalínovú jazdu – napríklad ak jazdíte na zjazdovom alebo enduro bicykli – alebo ak často jazdíte v blate, špine a vlhku.

Plusy

  • Dlhšia výdrž
  • Silná brzdná sila pri extrémnom brzdení
  • Konzistentnejšie vo vlhkých a špinavých podmienkach
  • Zvládnu vyššie teploty
  • Málo náchylné na zasklenie

Mínusy

  • Trvá dlhšie, kým sa zohrejú a efektívne brzdia
  • Náchylnejšie na prenos tepla na strmene
  • Je pravdepodobnejšie, že budú hlučné

Semi-metalické brzdové platničky

Semi-metalické platničky sú navrhnuté tak, aby spájali výhody organických a sintrovaných brzdových doštičiek a často sú tou najdrahšou možnosťou.

Sú vyrobené z organickej zlúčeniny, ale obsahujú kovové častice na zvýšenie odolnosti.

Medzi ďalšie výhody patrí lepšia konečná brzdná sila ako u organických platničiek na dlhých zjazdoch spojená s efektívnym brzdením aj pri vyšších teplotách ako u sintrovaných.

Rovnako ako organické podložky sú však náchylné na zasklenie a nie sú také tiché ako organické podložky.

Sú však dobrou všestrannou voľbou pre cestných jazdcov a XC horských cyklistov, pretože budú dobre fungovať za mokra aj za sucha, bez toho, aby ste obetovali príliš dlhú životnosť.

Plusy

  • Odolnejší a lepší výkon vo vlhkom počasí ako organické
  • Predvídateľnejší brzdný výkon ako u sintrovaných
  • Zahrievanie netrvá tak dlho ako u sintrovaných

Mínusy

  • Drahšie ako iné možnosti
  • Náchylné na zasklenie

Oplatí sa skúšať

Stojí za to experimentovať s platničkami, aby ste zistili, čo presne vám sedí a nemeniť vždy iba kus za kus.

Možno budete niekedy chcieť vymeniť platničky aj podľa počasia či ročného obdobia a rozhodnete sa pre lepší výkon a tichšie organické platničky v lete a trvanlivejšie sintrované platničky v zime.

Môžete tiež kombinovať brzdové platničky tak, že vzadu použijete sintrované alebo semi-metalické s dlhšou životnosťou a vpredu organické.

Organické platničky vpredu vám poskytnú väčšiu brzdnú silu na úkor väčšieho opotrebovania. Brzdná sila zadnej brzdy nemusí byť taká veľká ako pri prednej a tvrdšia platnička by mala vydržať dlhšie a byť odolnejšia voči podmienkam a vplyvom počasia.

Pre optimálny výkon by ste mali pri výmene zmesi doštičiek vymeniť ideálne aj brzdové kotúče, ale aj keď si necháte staré kotúče, nebude to katastrofa, no novým platničkám bude trvať dlhšie, kým sa do nich „zahryznú“.

Ďalšie faktory, ktoré treba zvážiť

Za zváženie stojí aj materiál použitý na kovovej podložke brzdovej platničky. V tomto možno nemáte veľmi na výber, ale niektoré značky vyrábajú podložky buď so zliatinovými alebo oceľovými podložkami – prvé ušetria pár gramov a môžu lepšie odvádzať teplo.

K dispozícii sú aj platničky s titánovou zadnou časťou, ako majú napríklad brzdy Shimano XTR.

Je tiež čoraz bežnejšie vidieť brzdové platničky so zabudovanými chladiacimi rebrami, ktoré spopularizovala spoločnosť Shimano svojimi platničkami s technológiou Ice-Tech a ktoré zlepšujú brzdný výkon pomocou rýchleho odvádzania tepla z povrchu doštičky.

Podobný dizajn ponúka aj viacero ďalších značiek, vrátane SwissStop a Superstar.

Aktuality

16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Zavrieť reklamu