Test: Yeti SB 4.5
Naše hodnotenie
Maximálna zábava, neuveriteľná ľahkosť a rýchlosť SB 4.5 hravo prebijú všetky drobné nedostatky, ktoré sme na biku našli.
PLUSY
- Prvotriedne vlastnosti pri jazde do kopca i z kopca
- Efektívne odpruženie
- Dizajn
MÍNUSY
- Umiestnenie uchytenia držiaku na fľašu
- Malý zadný kotúč
- Cena
Legendárnu americkú značku Yeti snáď ani nie je potrebné predstavovať. Jej produkty dlhodobo nedávajú spávať mnohým z nás a pre mnohých žiaľ aj navždy ostanú nesplneným snom.
Rám
Yeti používa vo svojich bikoch unikátny systém odpruženia Switch Infinity a výnimkou nie je ani model SB 4.5, v prípade ktorého disponuje zadná stavba zdvihom 114 mm.
Celokarbónový rám je dobre chránený pred odlietavajúcimi kameňmi či nárazmi reťaze a vďaka vnútornému vedeniu bowdenov si zachováva čistý a uhladený dizajn.
Kto by chcel ušetriť ďalšie gramy, môže si z ponuky vybrať rám z tzv. Turq série, ktorá je oproti štandardnej verzii ľahšia zhruba o 300 g. Bike bol navrhnutý výhradne na použitie s jedným prevodníkom bez možnosti upevnenia vodidla reťaze či prešmykača, takže miesto na ich uchytenie budete hľadať márne.
Ako veľkú nevýhodu hodnotíme vzhľadom na XC/Trail zameranie biku nemožnosť pripevniť si cyklofľašu dovnútra predného rámového trojuholníka.
Komponenty
Testovaný kúsok k nám dorazil v druhej najnižšej výbave označovanej ako GX Eagle, ktorej základ tvoria komponenty amerického giganta Sram. Radenie 1 x 12 z radu GX vzadu dopĺňa prehadzovač X01, ktorý bez zaváhania spolupracoval s kazetou s rozsahom 10-50 zubov.
O zastavenie 29-palcových kolies DT Swiss M1900 so šírkou 25 mm sa starajú brzdy Sram Guide v kombinácii so 180 mm kotúčom vpredu a pomerne poddimenzovaným 160 mm kotúčom vzadu.
Štandardne sú kolesá obuté do plášťov Maxxis Ardent, my sme však vzadu vozili rýchly pretekársky model Nine Line od WTB. V prípade tlmiča, vidlice a teleskopickej sedlovky dostali pred Sramom prednosť produkty Fox Racing Shox vo vyhotovení Performance.
Jazda
Yeti SB 4.5 jazdí rovnako dobre, ako vyzerá. Zadná stavba vybavená inovatívnym systémom Switch Infinity spolu s vydarenou geometriou funguje naozaj výborne.
Premenené na čísla to vo veľkosti L znamená 67,4-stupňový hlavový uhol, 444 mm reach a rázvor 1 180 mm. Každé zašliapnutie do pedálov vás doslova katapultuje smerom vpred, a to aj bez toho, aby bolo nutné prepnúť tlmič Fox do jednej z polôh pritvrdenia.
Každý výjazd s SB 4.5 pre nás v aplikácii Strava znamenal nový osobný rekord či umiestnenie minimálne v top 10. Jeho rýchlosť nás však neudivovala len pri jazde do kopca. 29-palcový americký stroj sa rovnako ochotne vrhal i dole kopcom, a to aj do miest, ktoré výrazne presahovali oblasť jeho určenia.
Či už nám prišli do cesty hlboké vybrzdené rolety, kamene, či mohutné korene, snežný muž ich prekonal bez jediného zaváhania, k čomu výrazne prispievala aj 140 mm predná vidlica Fox 34 Performance. Pri jazde dolu kopcom sme mali dokonca miestami pocit, že aj zadná stavba disponuje minimálne 130 mm zdvihom.
Jediným obmedzujúcim prvkom bol zadný kotúč, ktorý pre svoje malé rozmery (160 mm) nezvládal dlho kontrolovať agresívnu jazdu. Yetiho si rovnako dobre vychutnáte pri dlhých výšľapoch, jazde po trailoch, ako aj pri technickejších zjazdoch, kde naplno využijete prednosti rýchlych 29-palcových kolies a predovšetkým perfektne fungujúceho systému Switch Infinity.
Špecifikácia
- Rám: SB4.5 celokarbónový
- Vidlica: Fox Performance 34/140 mm
- Tlmič: Fox Performance DPS 114 mm
- Pohon: Sram GX/X01 Eagle (1 x 12)
- Kolesá: DT Swiss M1900, plášte Maxxis Ardent EXO TR 2,4/2,25“
- Brzdy: Sram Guide R (180/160 mm)
- Rajdy/predstavec: Race Face Evolve 750 mm/Race Face Ride 60 mm
- Sedlovka/Sedlo: Fox Transfer teleskopická, 30,9 mm/WTB Custom
- Hmotnosť: 12,8 kg (veľkosť L, bez pedálov)
- www.bmbike.sk
Vaše komentáre