Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Prilbu noste vždy a za každých okolností | Návod, ako vybrať správnu helmu

Nie ste mačka, nemáte deväť životov. A helma je presne to, čo vám ten váš môže pri páde z bicykla zachrániť.
Biker

Úrazy hlavy nie sú v cyklistickom svete raritou. O bezpečnosti sa veľa hovorí, no málo cyklistov si svoju hlavu váži natoľko, aby investovali do kvalitnej prilby.

Písať dôvody, prečo by ste mali mať počas jazdy na bicykli na hlave helmu, považujeme za trochu absurdné, pretože by to malo byť úplnou samozrejmosťou, aj keď podľa poslednej úpravy zákona o cestnej premávke to už, bohužiaľ, povinné nie je.

Pritom medzi hlavné príznaky úrazov hlavy cyklistov patria poruchy vedomia, bolesť hlavy, závraty, nevoľnosť a zvracanie. Ešte horšie je krvácanie z ucha, nosa či dokonca z úst po páde, pretože vtedy môže ísť aj o prasklinu spodiny lebečnej.

Zabrániť aj takýmto následkom pádu alebo zmierniť ich dokáže len kvalitná prilba, ktorú máte, samozrejme, správne nasadenú a poistenú zapnutým remienkom. Najmä v súčasnosti, keď sú ľahké a pevné, dobre odvetrané a estetické prilby bežne dostupné v obchodoch, je o to viac nepochopiteľné, že ich nosenie mnohí podceňujú.

Helma nepatrí na ruksak či riadidlá

Dosť častým úkazom v lesoch, mestách aj na hrádzach sú cyklisti, ktorí nemajú helmu na hlave, ale zavesenú na riadidlách či ruksaku. Predpokladáme, že dôvodom je, že je im v helme teplo.

V prípade horských cyklistov si helmu na batoh zvesia najmä na výšľapových trasách a dajú na hlavu až na začiatku trailu pred zjazdom. Nosiť helmu pripevnenú na ruksaku či zavesenú na riadidlách je asi aj viac absurdné, ako ju nenosiť vôbec.

Keď už helmu máte, dajte si ju na hlavu. Nesťažujte sa, že sa vám potí hlava, že sa vám ju nechce nosiť alebo vám kazí imidž. Nech máte akúkoľvek helmu, je to vždy lepšie, ako nemať žiadnu. Helma má byť na hlave.

Zodpovednosť voči sebe aj ostatným

Helmou môžete často predísť nezvrátiteľným následkom úrazov. Samozrejme, neplatí to vždy, avšak riziko vážneho poranenia hlavy a mozgu nosením helmy dosť zásadne znížite.

Argument, že „je to moja vec, moje zdravie,“ neobstojí, pretože v skutočnosti to tak nie je. Ak sa zraníte, niekto sa o vás musí postarať, pomôcť vám či privolať pomoc. V nemocnici vás musia ošetriť zdravotníci a lekári.

V horšom prípade môžete skončiť s trvalými následkami a celý život sa budú musieť o vás starať vaši blízki. A napíšeme to úplne natvrdo, ale ak svojou neopatrnou jazdou alebo porušením pravidiel vletíte pod auto a nedajbože to neprežijete, spravíte obeť z nevinného človeka.

Žiadny vodič nechce žiť s vedomím, že niekoho neúmyselne zabil. Aj keď to znie nepríjemne, môžete sa stať záťažou pre rodinu, kamarátov i spoločnosť. A to všetko úplne zbytočne len preto, že ste tvrdohlaví a odmietate nosiť helmu.

Život máte iba jeden

Na cestných bicykloch idete pri zjazdoch rýchlosťou 50 km/h a často aj rýchlejšie. Predstavte si, že v tejto rýchlosti spadnete a narazíte hlavou o zem. Výsledkom bude dosť pravdepodobne smrť, v lepšom prípade doživotné následky.

Úraz na ceste si nemusíte však spôsobiť iba sami. Stačí jeden menej pozorný vodič a pri zrážke s autom jednoducho nespravíte nič. Zostáva iba dúfať, že prežijete. V meste vám môže pod kolesá vbehnúť pes na vôdzke alebo vám predné koleso zapadne do koľajiska alebo kanála a nehoda je na svete. V lesoch sa môže v každej jednej chvíli stať, že spadnete.

Nejazdíte po rovných cestách a ak jazdíte často, v určitom momente sa pádu jednoducho nevyhnete. Pri zjazdoch idete vo veľkých rýchlostiach cez rôzne prekážky, korene, kamene či pomedzi stromy. Pád a náraz hlavou v takomto prípade môže mať rovnako veľmi vážne dôsledky.

A opäť zopakujeme: zostáva iba dúfať, že prežijete. A helma je presne to, čo vám ten váš život môže pri páde zachrániť.

Technológie a bezpečnosť

Helmy sú dnes, našťastie, bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. Značky sa už dávno neuspokojujú len s tým, aby splnili európske bezpečnostné normy EN 1078, a pridávajú ďalšie technológie, ktoré môžu znížiť riziko poranenia hlavy.

Tou najrozšírenejšou je systém MIPS, ktorý pozostáva z plastovej vrstvy pripevnenej o vnútornú stranu helmy elastomermi. Tie jej dovoľujú do istej miery rotovať nezávisle od zvyšku helmy podobne, ako sa koža dokáže pohybovať po lebke.

Niektoré značky prišli s vlastnými verziami tohto systému, ktoré však rovnako slúžia na zredukovanie rotačných síl pôsobiacich pri páde. Niektoré helmy majú výplň z rôznych hustôt peny, z ktorých každá má za úlohu pohltiť energiu pri inak silnom dopade.

A niektoré majú dokonca zabudovaný senzor preťaženia, ktorý dokáže v prípade pádu odoslať vašu polohu predvoleným núdzovým kontaktom.

Tip pre ženy

 

Pri výbere prilby musia ženy prihliadať na to, kam a ako umiestnia vrkoč tak, aby nebránil správnemu upnutiu sťahovacieho mechanizmu. Specialized ponúka prilby s vychytávkou Hairport pre viac miesta práve na vrkoč. Dlhé vlasy do helmy? Žiadny problém.

Helma musí byť pohodlná

Všetky helmy na trhu sú teda bezpečné, no niektoré ešte o niečo viac. Ani tú najbezpečnejšiu helmu však nebudete chcieť nosiť, ak nie je pohodlná. Každá helma by preto mala dobre vetrať, nikde na hlave netlačiť ani sa za jazdy v teréne hýbať, ľahko sa zapínať a uťahovať.

Preto by ste mali pred kúpou každú helmu, nech sa vám akokoľvek páči a nech má akokoľvek dobré hodnotenie v testoch alebo si ju vychvaľuje kamarátka, najprv vyskúšať. Musíte si byť totiž istí, že vám na hlave dobre sedí a že ste si zvolili dobrú veľkosť. Bez toho je helma účinná oveľa menej.

Ako si teda vybrať vhodnú, dobre sediacu prilbu, ktorá bude chrániť hlavu čo najlepšie?

Na čo dbať pri kúpe prilby?

Veľkosť a tvar

Veľkosť prilieb je odstupňovaná a výrobca tento rozsah udáva v centimetroch. Ten nám hovorí o obvode hlavy, keď je upínací mechanizmus úplne zatiahnutý a uvoľnený.

Treba mať na pamäti, že každý z nás má ale iný tvar hlavy, preto môže tá istá veľkosť od jedného výrobcu sadnúť a od iného nie. Prilby sú totiž aj napriek zdanlivo rovnakej veľkosti rôzne hlboké či široké.

Pri skúšaní si dajte helmu na hlavu a dotiahnite koliesko. Bez toho, aby ste si zapli popruh pod bradou, sa predkloňte. Ak vám prilba drží na hlave a nikde netlačí, je dobrá.

Poistné remienky

Remienky si nastavte tak, aby išli okolo uší, a zapnite si ich pod bradou s vôľou na dva prsty. Rozhodne si ich nedoťahujte úplne natesno a v prípade, že vám prilba na hlave dobre nedrží, zvoľte si radšej iný model.

Remienky by vám nemali prechádzať cez uši, pretože pri dlhšej vychádzke by vás mohli začať drieť. Ženám môžu pri správnom nastavení remienkov zavadzať náušnice, dajte si ich preto dole. Ak nosíte okuliare, pred kúpou skontrolujte, či sa ich bočnice pod prilbu zmestia.

Vetracie otvory

Odvetranie je pri cyklistickej prilbe jedným z najdôležitejších parametrov, pretože treba počítať s tým, že ju budete používať najmä v horúcich letných dňoch. Aj v prípade odvetrania pracujú výrobcovia s dômyselnými systémami, ktoré fungujú na princípe nasávania chladného vzduchu v prednej časti prilby a jeho vedenia špeciálnymi kanálmi vnútri helmy okolo celej hlavy.

V zadnej časti prilby je potom ďalšími otvormi odvádzaný ohriaty vzduch od hlavy preč. Štandardne platí, že čím „menej“ prilby kupujete, tým viac peňazí za ňu zaplatíte. Máme na mysli to, že čím dokonalejšie je prilba odvetraná, tým má viac otvorov, ktoré sú rôznych tvarov, a teda výrobcovia musia dbať na vnútorné spevnenie helmy a kvalitu použitých materiálov.

Vnútorné výstelky tiež kopírujú tvar tela helmy a obchádzajú vetracie otvory, sú tenké a antibakteriálne, dajú sa odňať, aby sa dali prať alebo časom vymeniť za nové. Ak vo vnútri helmy nájdete nalepené hrubé kúsky molitanu, bude vám v nej zbytočne teplo.

Senzor pádu ANGi

Ak jazdíte radi sami a najmä na odľahlé miesta, kde by vás v prípade pádu dlhý čas neobjavil náhodný okoloidúci, zvážte najmodernejšie prilby vybavené senzorom pádu, ktorý je prepojený s mobilným telefónom a dokáže privolať pomoc.

Dômyselná vecička nazvaná ANGi, ktorá pôsobí na helme veľmi nenápadne, vám môže zachrániť život. Keď ju skombinujete s mobilnou aplikáciou Specialized Ride v iOS či Androide a senzor počas jazdy deteguje pád, pošle textovú správu na vybrané telefónne číslo.

Je možné ho tiež synchronizovať s aplikáciou STRAVA® na sledovanie vašej aktivity pomocou GPS. Senzor ANGi si môžete dokúpiť aj samostatne.

Cestné prilby sú primárne určené na cyklistiku na cestných bicykloch, nemajú šilt pre lepšie zorné pole v sklonenej polohe. Výrobca sa pri nich snaží o čo najnižšiu hmotnosť a čo najlepšie odvetranie.

Trailové a enduro prilby sa oproti cestným prilbám líšia prakticky iba prítomnosťou šiltu proti slnku, robustnejšou konštrukciou v tvare, ktorý viac kryje zátylok.

Prilby na XC jazdenie sú akýmsi hybridom medzi cestnými a trailovými, pretože síce jazdíte na horskom bicykli, no vo vyššej rýchlosti a v menej technicky náročnom teréne.

BMX prilby vynikajú špecifickým tvarom „pologule“ a sú použiteľné aj na korčuľovanie alebo skateboarding. Integrálne helmy sa vizuálne podobajú prilbám na motocykel, poskytujú maximum ochrany pri zjazdoch v náročnom teréne.

Cesta/triatlon/XC

Specialized S-Works TT

Čistokrvná časovkárska prilba vhodná aj na triatlon bola vytvorená v spolupráci s McLarenom. Vďaka patentovaným ventilačným otvorom Gill je prilba nielen rýchla (ušetríte presne 62 sekúnd na 40 km v porovnaní s cestnou prilbou), ale aj dobre odvetraná.

Specialized S-Works Evade

Chcete šetriť sekundy na ceste či triatlonových pretekoch? Evade je najrýchlejšia aerodynamická cestná prilba testovaná vo veternom tuneli. Ak milujete rýchlosť, je pre vás tá pravá.

Specialized S-Works Prevail II Vent

Oproti Prevail II má model Vent o 20 % väčšiu plochu vetracích otvorov. S chladnou hlavou totiž zvládnete aj tie najdlhšie stúpania v najväčšej horúčave, či už na ceste alebo XC maratóne.

Specialized Propero III

Dizajn inšpirovaný pretekárskymi prilbami zaisťuje neobyčajne výkonnú a kvalitnú cross-country helmu za dobrú cenu. Využijete ju však aj na cestnom bicykli a zvládne aj gravel výjazdy.

Trail/enduro/DH

Specialized Tactic III

Jazdenie na lesných trailoch nebolo vari nikdy také populárne ako v súčasnosti. Ak ste hrdým majiteľom horského bicykla a neviete, ktorá helma sa bude k nemu hodiť, nová Tactic III je za skvelú cenu, ochráni vašu hlavu a nebude vám v nej teplo.

Specialized Ambush

Táto top enduro helma doslova obalí vašu hlavu, aby ste sa počas jazdenia v teréne cítili bezpečne. Má predĺženú zadnú časť s intergovaným nastaviteľným kolieskom, upínací systém Mindset 360, ktorý drží po celom obvode hlavy, a nastaviteľný šilt. Vynikajúce vetranie je samozrejmosť.

Specialized S-Works Dissident

Integrálna prilba na posúvanie vlastných limitov pri jazdení v bikeparkoch. Vhodná aj na disciplínu downhill. Veľmi ľahká a dobre odvetraná prilba s chráničom brady je vyrobená z technicky pokročilého karbónu.

Mesto

Specialized Align II

Certifikovaná ochrana, čistý a estetický vzhľad, pohodlné nosenie a cenovo prijateľná – to je to, čo robí z Align II prilbu, ktorú ocenia všetci rekreační, aj náročnejší cyklisti. Ochrana hlavy MIPS, pohodlné popruhy s rozdešovčom Tri-Fix, dokonalé vetranie a reflexné prvky.

Specialized Airnet

Prevzali sme ventiláciu a klasický štýl z kožených predchodcov cyklistických heliem a začlenili sme ich do moderného dizajnu, ktorý kombinuje aerodynamiku, hmotnosť, estetiku a ventiláciu.

E-bike

Specialized Ambush Comp E-bike

Odľahčená, hlboká a tiež ústretová k vašej peňaženke. Ambush Comp kryje hlavu rozšírene a skladá sa z peny jednej hustoty, ktorá je spevnená sieťkou Composite Matrix, aby bola energia nárazu efektívne pohltená. Vaša hlava bude aj na e-biku v bezpečí.

Noste prilbu správne

Aby helma plnila svoju ochrannú funkciu, musí byť na hlave nasadená pevne a v správnej polohe.

1. Nasaďte si prilbu voľne na hlavu tak, že jej predná časť bude výstelkami opretá o stred čela.

2. Dotiahnite upínací mechanizmus vzadu, aby sa prilba na hlave nehýbala ani netlačila. Jednoducho podľa pravidla, že by prilba mala na hlave držať pevne aj bez toho, aby ste si zapli remienky pod bradou.

3. Zapnite si pracku pod bradou s vôľou na dva prsty. Pred prvým použitím si remienky pomocou plastovej spojky nastavte tak, aby išli okolo uší, nie cez ne.

Viac prilieb na všetky disciplíny cyklistiky pre deti aj dospelých nájdete na webe specialized.com/cz

Aktuality

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

23.04.2024 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

22.04.2024 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Zavrieť reklamu