Nové radenie Shimano Dura-Ace R9200 je rýchlejšie, (skoro) bezdrôtové a má 12 rýchlostí
Nové radenie má 12 rýchlostí, má iba elektronickú verziu a je bezdrôtové. Aj keď nie tak úplne bezdrôtové.
Shimano však zostalo verné aj ráfikovým brzdám. Dura-Ace R9200 ponúka nielen vo verzii s kotúčovými brzdami, ale aj vo verzii s ráfikovými brzdami. A to aj napriek tomu, že medzi profesionálnymi World Tour tímami jazdí bicykle s ráfikovými brzdami už iba jeden tím – Ineos.
Rozdiel medzi ráfikovou a diskovou verziou je v tom, že páky u kotúčového modelu R9200 sú bezdrôtové. Páky ráfikovej verzie zostávajú s radením prepojené káblami.
Po prvýkrát Shimano neponúka mechanickú verziu Dura-Ace. Áno, čítate správne, mechanické radenie Dura-Ace skončilo a končí aj mechanická Ultegra.
Pohľad do vnútra komponentov:
Dura-Ace R9200 má nový subtilnejší dizajn, o jeden pastorok viac, radenie je rýchlejšie a presnejšie, vylepšené je aj brzdenie a každý z komponentov má viacero ďalších zdokonalení.
Dalo sa to očakávať a mnohých „gramárov“ to nepoteší, ale nová Dura-Ace R9200 je o niečo ťažšia ako jej predchodca Dura-Ace R9100. Ale nie je to nič hrozivé a slovo „ťažšia“ je dosť prehnané, keďže má iba o 35 gramov viac.
Shimano predstavilo spolu s novým radením aj nové kolesá Dura-Ace, ale aj o level nižšiu verziu radenia Ultegra R8100, ktoré zdieľa s novou Durou mnoho vylepšení.
To najdôležitejšie o Shimano Dura-Ace R9200
- 12-rýchlostné radenie s dvojprevodníkom
- Je už iba elektronické a mechanická verzia radenia v ponuke nie je
- Bezdrôtové páky (u kotúčovej verzie)
- Prehadzovačka a prešmyk sú káblom pripojené k batérii
- Port na nabíjanie a bezdrôtový prijímač sú umiestnene v prehadzovačke
- Najrýchlejšie a najplynulejšie radenie
- Vylepšené brzdné vlastnosti
- Nová kazeta s rozsahom 11-34
- Iba malý nárast hmotnosti – má o 34 gramov viac ako predošlá verzia R9170 Di2
- Nový obojstranný merač výkonu
- Nové kolesá majú nový vylepšený orech
- Nové kolesá sú stále kompatibilné s predošlými verziami
Technické detaily Shimano Dura-Ace R9200
- Radenie 2×12
- Prevodníky 50/34z, 52/36z, 54/40z
- Kazety: 11-30z, 11-34z
- Brzdy: kotúčové / ráfikové
- Funkcionalita: semi-bezdrôtové radenie, iba elektronické
Mechanika končí
Ako sme už spomínali, Shimano sa rozhodlo ukončiť vývoj mechanického radenia u modelov Dura-Ace i Ultegra. Nové radenie Dura-Ace je v ponuke v dvoch verziách:
- Dura-Ace R9270: elektronické radenie s kotúčovými brzdami
- Dura-Ace R9250: elektronické radenie s ráfikovými brzdami
Model R9270 je bezdrôtový, aj keď nie tak úplne. Páky sú bezdrôtové a sú v nich dve malé batérie. Prehadzovačka (zadná mechanika radenia) a prešmyk (predná mechanika radenia) sú napojené na centrálnu batériu novými tenšími káblami SD-300.
Bezdrôtová komunikácia prebieha medzi pákami a prehadzovačkou, ktorá je stále „v pozore“ a čaká na signály spredu. Hlavná batéria vydrží podľa Shimana okolo 1000 kilometrov jazdenia a malé batérie v pákach vydržia 1,5 až 2 roky.
Keďže vývoj nového radenia sa sústredil primárne na kotúčovú verziu, páky ráfikového modelu R9250 nie sú bezdrôtové.
Napriek tomu používa Shimano u oboch verzii tú istú prehadzovačku, ktorá sa dá spojiť aj s inými zariadeniami – napríklad so smartfónom a aplikáciou Shimano’s E-Tube, ktorá umožňuje ďalšie detailnejšie nastavenie radenia.
Prehadzovačka tiež obsahuje nabíjací port a prepínač režimov, ktoré boli predtým umiestnené samostatne.
Rýchlejšie, plynulejšie radenie a ťažšie prevody
Podľa Shimana je nové radenie Dura-Ace R9200 o dosť rýchlejšie. Konkrétne o 58% rýchlejšie radenie zadnej prehadzovačky a o 48% rýchlejšie radenie prešmyku.
Radenie by malo byť tiež presnejšie a plynulejšie. Kazeta R9200 využíva technológiu dizajnu Hyperglide+, ktorú Shimano predstavilo u najvyšších modelov MTB radenia XTR M9100.
Táto technológia by mala umožniť plynulé a tiché radenie bez toho, aby ste museli ubrať na výkone počas šliapania.
Aj keď sa Shimano posunulo na 12 rýchlostí, nespravilo taký radikálnu zmenu ako SRAM, keď predstavil sady eTap AXS (SRAM skombinoval menšie prevodníky s 10-zubovými kazetami), ale zvolilo cestu pre každého cyklistu so škálou kaziet 11-28z, 11-30z a 11-34z.
Ak máte veľké stehná a malá píla vám nič nehovorí, kľuky sú v ponuke vo verzii 54/40z, ale aj štandardný kompakt 50/34z a semi-kompakt 52/36z.
Pozrieme sa detailne na všetky komponenty nového radenia Dura-Ace R9200.
Páky Dura-Ace R9200
Najviac oči-ťahajúcim komponentom nového radenia Dura-Ace sú pravdepodobne páky ST-R9270, ktoré sú o kúsok väčšie ako R9100 a telo dualov je zľahka zakrivené dovnútra.
Vrchná časť pák je kompletne uzavretá, čím sa najviac líši dizajnom oproti predošlým modelom.
Každá páka má v sebe batériu CR1632, ktorá by mala mať výdrž 1,5 až 2 roky. Existuje aj možnosť kompletného prepojenia káblami, čo by zvýšilo životnosť batérií o 50 percent.
Prepínače resp. gombíky radenia Di2 na pákach sú od seba viac oddelené, čo by malo uľahčiť presnosť radenia aj v prípade, že máte na rukách rukavice. Na vrchu každej páky je stále ukrytý gombík, ktorý môže mať rôzne funkcie, či už radenie alebo prepínanie obrazoviek na cyklopočítači.
Shimano tvrdí, že zmenšili rozsah voľného pohybu brzdovej páky a vďaka technológii Servo Wave je bzrdný efekt nelineárny. Znamená to, že keď zabrzdíte, brzdové platničky sa najprv rýchlo stlačia a potom sa ich pohyb spomalí, vďaka čomu je dávkovanie brzdnej sily presnejšie.
Keďže sa Shimano sústredilo na vývoj kotúčovej verzie, páky ráfikovej verzie vyzerajú nezmenené v porovnaní s R9150 okrem inej textúry na gumennej časti a tenších káblov.
Tak ako aj u predchádzajúceho modelu, aj nová Dura-Ace poskytuje možnosť drobných prepínačov radenia na spodnú čast riadidiel pre šprintérov (SW-R801) alebo na vrchnú časť riadidiel pre vrchárov (SW-R801-T).
- Hmotnosť pák R9270: 350g (+20g vs. R9170)
Prehadzovačka Dura-Ace R9200
Nové radenie má iba jednu verziu zadnej prehadzovačky RD-R9250, ktorá je stavaná pre všetky kazety, bez ohľadu na rozsah pastorkov. Maximum je 34 zubov, čoho výsledkom je dlhšia kladka prehadzovačky.
Zadná prehadzovačka má v sebe zabudované funkcie, ktoré boli doposiaľ v oddelenom boxe systémov Di2 – port na nabíjanie, LED indikátor a tlačítko na prepínanie módov radenia a pre uvedenie systému do nastavovacieho módu.
Práve v zadnej prehadzovačke je umiestnený „mozog“ systému, ktorý komunikuje s pákami či inými externými zariadeniami.
- Hmotnosť prehadzovačky RD-R9250: 215g (+18g vs. R9150)
Prešmyk Dura-Ace R9200
Predný mechanizmus prehadzovania medzi prevodníkmi, a teda prešmyk FD-R9250 sa dosť zásadne zmenšil, a to až o 33%, čím dosiahli aj zníženie hmotnosti tohto komponentu.
Je nadizajnovaný tak, aby sa dokázal efektívne fungovať s veľkými prevodníkmi v rozsahu 50 až 55 zubov a rovnako ako zadná prehadzovčka je pripojený k hlavnej batérii radenia.
- Hmotnosť prešmyku FD-R9250: 96g (-8g vs. R9150)
Batéria Dura-Ace R9200
Prešmyk a prehadzovačka nového systému Dura-Ace R9200 sú napojené na centrálnu batériu, ktorá je umiestnená priamo v ráme bicykla alebo v sedlovke a nabíja sa cez port v prehadzovačke.
Shimano uvádza, že batéria vydrží na jedno nabitie okolo tisíc kilometrov jazdy.
- Hmotnosť batérie E-Tube SEIS Di2: 53g (+3g vs. R9100)
Kľuky, power meter a stredové zloženie Dura-Ace R9200
Kľuky R9200 majú agresívny dizajn a viac ostrých tvarov v porovnaní s predchodcami – Shimano úplne vypustilo oblý dizajn R9100.
Nový model sa vracia k originálnemu dizajnu Hollowtech II. Kľuky s prázdnym vnútrom sú vyrobené zo zliatiny hliníku a 24mm oska kľúk sedí so všetkými štandardmi stredových zložení.
Aj keď pre bežných amatérskych cyklistov s nižším výkonom je to nepodstatné, Shimano zväčšilo prevodníky a ponúka kľuky s rozsahom 54/40 zubov (v porovnaní so štandardom 53/39) a neubralo sa smerom ako výrobcovia SRAM či Campagnolo, ktorí dosahujú ťažšie prevody kazetami s menšími pastorkami.
Shimano má v ponuke skutočne široké spektrum nových kľúk R9200 s dlžkami od 160mm až po 177,5mm.
S novými kľukami prichádza aj nový power meter – merač výkonu. Model FC-R9200-P je obojstranný powermeter s konektivitou Bluetooth a ANT+ a jedna batéria by mala vydržať okolo 300 hodín jazdy, pričom odchylka merania je 1,5%.
- Hmotnosť kľúk Dura-Ace FC-R9200 (bez power metra 52/36 170mm): 690g (+66g vs. R9100)
Kazeta, reťaz a orech Dura-Ace R920
Kazety nového radenia Dura-Ace R9200 s technológiou dizajnu Hyperglide+ majú dve verzie: 11-30z pre ťažšie prevody a 11-34 pre širiší rozsah a ľahšie prevody do kopcov. Stále však zostáva v ponuke aj kazeta s rozsahom 11-28z.
Aj keď rozsahy prevodov sú nám už celkom známe, Shimano upravilo počet zubov v strede kazety, a teda menšie skoky medzi najpoužívanejšími prevodmi.
Počty zubov pastorkov:
- 11-28: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28
- 11-30: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30
- 11-34: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34
Dizajn Hyperglide+ by mal umožniť plynulejšie radenie bez akéhokoľvek preskakovania reťaze bez toho, aby jazdec musel zvoľniť silu šliapania.
Shimano tiež uviedlo nový orech iba pre 12-rýchlostné kazety, avšak nejde o Micro Spline. Nové 12-rýchlostné kazety sú kompatibilné aj s dotrajšími orechmi pre 11-rýchlostné kazety, takže nové kazety R9200 a R8100 namontujete aj na vaše staré kolesá.
Dura-Ace R9200 nemá svoju vlastnú špeciálnu reťaz a Shimano namiesto toho využilo 12-rýchlostnú reťaz z horského radenia XTR M9100.
- Hmotnosť kazety R9200 11-30z: 223g (+12g vs. R9100)
- Hmotnosť reťaze XTR M9100 / Dura-Ace: 242g (-4g vs. R9100)
Brzdy a kotúče Dura-Ace R9200
Nové hydraulické brzdy Dura-Ace’s BR-R9270 majú vo vnútri medzi platničkami zväčšený priestor na kotúč o 10 percent.
Aj keď to znie ako veľmi drobná zmena, v tomto prípade je každý kúsok dobrý a znamená to menej šúchania kotúču o platničky, a teda aj menej zvuku ako z krájača šunky.
Nové brzdy sú aj praktickejšie na údržbu. Otvor na odvzdušňovanie sa presunul na bok strmeňa a samostatná skrutka odvzdušňovacieho ventilu by mali zjednodušiť starostlivosť, keďže nie je potrebné odmontovať strmeň z rámu.
Čo sa týka kotúčov, je to podobný prípad ako u reťaze – nová cestná sada si adoptovala kotúče MT900 Ice-Tech Freeza z horskej sady XTR.
U ráfikových bŕzd sa nezmenilo nič a stále zostáva možnosť bŕzd s priamym uchytením direct-mount alebo štandardným uchytením šróbom.
- Hmotnosť páru brzdových strmeňov BR-R9270: 229g (-21g vs. R9100)
- Hmotnosť páru kotúčov RT-M900: 212g (-22g vs. R9100)
Kolesá Dura-Ace R9200
Spolu s novým radením Dura-Ace R9200 predstavilo Shimano aj kompletnú sadu nových karbónových kolies.
Nové modely kolies sú dostupné s výškou ráfikov 36mm, 50mm a 60mm a v troch verziách – bezdušové pre kotúčové brzdy, s dušou pre kotúčové brzdy a kolesá pre ráfikové brzdy.
Shimano tvrdí, že nové kolesá sú viac aerodynamicky tvarované a sú tiež ľahšie.
Bezdušový model s výškou ráfiku 50mm (WH-R9270-C50-TL) je údajne o 5,1 wattu rýchlejší a o 161g ľahší ako predošlá verzia (WH-R9100 C40-TL) a o 1 watt rýchlejší ako 60-milimetrový bezdušový ráfik WH-R9100-C60-TL. Shimano však neuvádza, pri akej rýchlosti je dosiahnutý tento rozdiel vo výkone.
Vnútorná šírka bezdušových kolies je 21mm a vonkajšia 28mm, čo je ideálne pre najpoužívanejšie šírky plášťov – 25mm a 28mm.
Nové kolesá sú postavené na nábojoch s technológiou „priameho pripojenia“. Je odlišný od klasického západkového systému a funguje podobne ako hviezdicový systém nábojov DT Swiss. Tento dizajn ušetrí na jednom náboji hmotnosť 45 gramov.
Verdikt
U novej sady Dura-Ace R9200 zobralo a výrazne vylepšilo Shimano všetko dobré (i zlé) z predošlej sady R9100. Nejde síce o revolučné zmeny, ale Shimano sa sústredilo na každý komponent radenia a vylepšilo ho do detailov tak, aby fungoval lepšie a spoľahlivejšie. Či sú to vylepšené brzdy a priestor v strmeňoch, ergonómia celých dualov i gombíkov (páčok) na radenie, nehovoriac o plynulejšom a rýchlejšom radení, a to až o polovicu oproti predchodcovi. Shimano Dura-Ace R9200 je pravdepodobne najlepšia sada cestného radenia na súčasnom trhu.
Vaše komentáre