Biker.sk

ANTIBAKTERIÁLNY SPREJ K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 15,90€!
Svetlá

Test: Predné a zadné svetlá

... aby vás ani tma nevyhnala z ciest.
Biker

Dnes už prakticky nemáte na výber – ak chcete dostatočne výkonné svetlo, ktoré zároveň vydrží dlho svietiť, bude to určite také s LED diódami a zabudovanou nabíjateľnou batériou. Moderné svetlá sú robustné, vodeodolné, ľahko sa obsluhujú a ponúkajú rôzne módy pre tie najrôznejšie situácie.

Do tohto testu sme sa snažili vybrať páry predných a zadných svetiel od tej istej značky, ktoré vás vyjdú maximálne 150 eur. Ďalším kritériom je, aby boli určené výsostne alebo aj na pouličné použitie. Všetky vybrané predné svetlá ponúkajú na výber viacero rôznych módov. Dokážu svietiť stálo, blikať, blikať stroboskopicky, pulzovať či „dýchať“. Rovnaké platí aj pre zadné svetielka. Všetky svetlá majú v tele zabudovanú lítiovú batériu nabíjateľnú cez USB port. Niekoľko z nich môže fungovať aj ako powerbanka a časť z energie tak možno použiť na nabitie vášho telefónu či GPS.

Výkon cyklistických svetiel takmer každoročne narastá. Najsilnejšie z tohto testu hádže pred seba až 1 600 lúmenov. To je zrejme viac, než budete skutočne potrebovať v akejkoľvek situácii. Skutočnou výhodou silných svetiel je však ich výdrž na nižšom výkone. Väčšina z týchto svetiel je do istej miery viditeľná aj zboku. S dobre zvolenou kombináciou by ste tak mali pred vodičmi áut svietiť po celom obvode.

Šesť vecí, ktoré zvážiť:

  1. Cree LED diódy. Klasická žiarovka je už dávno v prepadlisku dejín. Prakticky všetky moderné predné svetlá svietia prostredníctvom Cree LED diódy, ktorá je jasnejšia, všestrannejšia, generuje menej tepla, je menšia a vydrží dlhšie.
  2. COB LED diódy. Väčšina zadných svetiel používa tzv. COB LED diódy. COB znamená „chip on board“. Svetlo tak pozostáva z viacerých LED čipov skombinovaných do jedného modulu. Generujú menej tepla a môžu byť v rôznych farbách.
  3. Výdrž batérie. Výdrž všetkých svetiel sme testovali v dvoch najsilnejších módoch. V tom najsilnejšom často nemusia vydržať ani celú hodinu. Preto sme ich testovali aj v tom najslabšom.
  4. IP kód Rating. IP označuje vode- a prachoodolnosť. IP4 napríklad chráni pred špliechajúcou vodou, zatiaľ čo produkt s hodnotením IP7 dokáže vydržať ponorený pod hladinou minimálne 30 minút.
  5. Powerbanky. Niektoré z týchto svetiel majú nielen porty, cez ktoré sa dajú nabíjať, ale aj také, do ktorých môžete pripojiť nabíjací kábel svojho zariadenia – telefónu alebo cyklopočítača. Ani neviete, kedy sa to môže hodiť.
  6. Držiaky. Všetky testované svetlá by sa mali dať namontovať na štandardné okrúhle riadidlá rôznych priemerov, aj väčšinu aerodynamických riadidiel. Zadné svetielka by sa mali dať namontovať aj na aero sedlovky.

Technické okienko.

Lúmeny?

Svojho času sa výkon svetiel na bike zvykol udávať vo wattoch. Dnes už je štandardom uvádzať lúmeny. Ide o relevantnejší údaj, ktorý hovorí o množstve viditeľného svetla, ktoré pred seba svetlo vrhá. Lúmeny sa dnes používajú už aj na označovanie výkonu LED žiaroviek do bytu – 40 W vydáva 450 L, 60 W 800 L a tak ďalej. Ak jazdíte len po osvetlených cestách, bude vám stačiť 200 lúmenové svetlo. Neosvetlené cesty si vyžadujú približne 400 – 600 lúmenov. V teréne by sme vám už odporúčali aspoň 600 a viac. Načo teda sú 900-, 1 000- či 1 500-lúmenové svetlá? Ich batéria je totiž stavaná na to, aby na plnom výkone vydržali aspoň hodinu. Čím výkonnejšie svetlo teda máte, tým dlhšie vám vydrží svietiť na nižšom „dostatočnom“ móde. Zadné svetielka sú pochopiteľne oveľa menej výkonné. Tu by sme vám odporúčali siahnuť minimálne po 20-lúmenovom výkone. Mnohé predné aj zadné svetlá sú navrhnuté tak, aby boli viditeľné aj za bieleho dňa. Ak ich však budete používať po celý deň, musia mať dobrú výdrž.

Verdikt:

Vďaka LED diódam dnes môžeme jazdiť bezpečnejšie a dlhšie. Ich ceny pritom postupne klesajú. Dôkazom je najlacnejší pár v tomto teste od Halfords. Za necelých 80 eur dostanete 1 600-lúmenové svetlo, ktoré má množstvo módov a dokonca sa dá použiť aj ako powerbanka. Pribalené nájdete aj diaľkové ovládanie. Pochopiteľne, že ocenenie za najlepší pomer ceny a výkonu sme nemohli dať žiadnemu inému.

Pár svetiel od Exposure je síce veľmi kvalitne skonštruovaný, no v tejto cenovej hladine kúpite aj oveľa jasnejšie svetlá.

Dva najlepšie páry v tomto teste majú niečo spoločné – obe predné svetlá majú dve šošovky a dostatok výkonu aj na jazdu mimo verejného osvetlenia. Kombo od Lezyne je výborné, no titul víťaza testu získava Raveman. Predné svelto PR900 je hlavnou hviezdou večera. Okrem separátnych kužeľov na cestu a do terénu má aj veľmi dobrú výdrž, pevné držiaky a dá sa použiť aj ako powerbanka.

Pokračovať na testy svetiel:

 

 

 

 

 

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu