Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový elektrobicykel od Orbey je momentálne najľahší e-bike na trhu, Rise váži iba 16,5 kg (detaily, modely, ceny)

Turbo Levo SL od Specializedu má silnú konkurenciu. Nový e-bike od Orbey menej "e" a viac "bike".
Martin Sarvaš

Nový elektrobicykel od Orbey je z kategórie moderných elegantných  a minimalistických e-bikov. Rovnako ako Lapierre eZesty a Specialized Levo SL je jeho úlohou poskytnúť jemnú podporu pri šliapaní a popri tom si  zachováva nízku hmotnosť a obratnosť klasického horského bicykla.

Najľahšia verzia Orbea Rise má podľa výrobcu hmotnosť iba 16,5 kg, čo z neho robí momentálne najľahší celoodpružený e-bike na trhu. Väčšina súčasných e-MTB bicyklov váži viac ako 20 kg.

Orbea Rise 2021 v skratke
  • Určenie: Trail
  • Kolesá: iba 29″
  • Zdvih rámu: 140 mm (vidlica 140/150mm)
  • Rám: Karbónový (OMR)
  • Motor/batéria: Shimano EP8 / Orbea (360Wh)
  • Hlavový uhol: 66°/65.5°
  • Sedlový úhol: 77°/76.5°
  • Zadná stavba: 445mm
  • Veľkosti: S-XL
  • Najľahší model: 16,5 kg (Rise M-LTD)
  • Ceny: od 5 999 eur do 9 899 eur

Motor

Nový Rise má v sebe najnovší motor od Shimana EP8, avšak pre rám Orbey ho museli špeciálne upraviť.

Je v ňom použitá špeciálna elektronika, vďaka ktorej má o 100g menej (2,5 kg) ako štandardná verzia motora (2,6 kg) a ponúka o 25Nm menší krútiaci moment (60Nm).

Koncept nového e-biku Orbey RS (Rider Synergy) je podľa výrobcu dizajnovaný tak, aby optimalizoval efektívnosť a poskytoval intuitívnu a primeranú asistenciu pri jazde. Najefektívnejšia asistencia motoru je dosahovaná pri pedálovaní v otáčkach 75 – 95 RPM (otáčok za minútu).

Práve to by malo pomôcť šetriť energiu batérie, pretože motor pracuje najefektívnejšie v tomto rozsahu otáčok. Podľa Orbey „asistencia je poskytovaná v správnych miestach, v správnom čase a reaguje prirodzene bez oneskorenia.“

Motor má dva módy asistencie – Profil 1 a Profil 2, ktoré sa dajú nastaviť v mobilnej aplikácii Shimana E-tube.

Batéria

V e-biku Rise je plne integrovaná batéria s kapacitou 360Wh, ktorá má hmotnosť iba 2,1 kg. Pre porovnanie, Specialized Levo SL má v sebe 320Wh batériu, tie najsilnejšie e-biky majú batérie s kapacitou okolo 500Wh. Napríklad 500Wh batéria od Boschu váži o pol kila viac (2,6 kg) ako baterka v e-biku Rise.

Batéria je plne integrovaná v spodnej rámovej trubke, čo opäť umožňuje ušetriť zopár gramov, pretože trubka rámu je štrukturálne neporušená v porovnaní s rámami, z ktorých sa dá batéria vyberať a vyžadujú si určitý systém otvárania, ktorý pridáva na hmotnosti a povedzme si pravdu, uberá tiež na elegancii.

Takto vyzerá batéria, ktorá je integrovaná v ráme Rise:

Jedným z najdôležitejších parametrov batérie je počet watthodín energie na jeden kilogram batérie. Batéria Rise (360Wh) má túto hodnotu 171 Wh/kg, zatiaľ čo externá batéria Bosch (500Wh) má 192 Wh/kg.

Články batérie si zachovajú podľa výrobcu po 500 plných vybitiach/nabitiach 80% pôvodnej kapacity.

Externá prídavná batéria sa vkladá do držiaku na fľašu:

Slabšia podpora motora má zabezpečiť väčšiu efektivitu využívania motora, čo však zvyšuje dojazd až o 50 percent v porovnaní s priemerným súčasným horským e-bikom s rovnakou veľkosťou batérie. Znamená to, že 360 Wh batéria je ekvivalentom 540 Wh batérie – v zmysle dojazdu.

Ak by bolo málo aj to, Orbea dáva aj možnosť prídavnej externej batérie, ktorá sa vkladá do držiaku na fľašu. Celková kapacita sa tak zvýši na 612 Wh, čo by malo byť skutočne viac než dosť aj na poriadne dlhé jazdy.

Rám

Elektrobicykel Rise ponúka Orbea iba v karbónovom prevedení z ich najlepšieho materiálu OMR (Orbea Monocoque Race). Samotný rám má iba 2 300 gramov (bez tlmiču, batérie a motoru).

Na rozdiel od modelov Rallon alebo Occam, okolo tlmiču nie je umiestnená vzpera, ktorá robí rám tuhší, pretože túto funkciu plní o niečo „tučnejšia“ spodná rámová trubka, v ktorej je batéria.

Systém pruženia na Rise poskytuje vzadu 140 mm zdvihu. Pre pocit klasického bicyklu je tlačidlo zapínania/vypínania umiestnené v spodnej časti sedlovej trubky pri stredovom zložení.

Na riadidlách nie je umiestnený žiadny displej (ak si ho v programe MYO nepridáte), ale všetky dáta (dojazd, rýchlosť, mód) vám ukáže cyklopočítač, ktorý si s e-bikom môžete spárovať.

Komponenty

Rise je poskladaný na 29-palcových kolesách. A ak by vás napadlo, že si z neho spravíte mullet (27,5″ vpredu, 29″ vzadu), tak v tomto prípade to nepôjde. Orbea tvrdí, že Rise nie je dizajnovaný pre rôznu veľkosť kolies.

Komponentové osadenie modelov Rise sa sústredí na nízku hmotnosť. Všetky štyri modely majú špeciálne hliníkové prevodníky ethirteen s 32 zubmi pre lepšie pedálovanie bez asistencie motora.

Plášte sú tiež špeciálne, Maxxis Rekons 29×2,4″ so zmesou stredne-odolnej EXO+, ktorá sa väčšinou používa u agresívnejších plášťov. Plášte sa teda rýchlejšie odvaľujú, ale majú menej gripu, ako je zvyčajne vidno na e-bikoch, pravdepodobne opäť pre väčší dojazd.

Dva zo štyroch modelov Rise (najdrahší a najlacnejší) majú vidlicu Fox 34 a tlmič DPS, zatiaľ čo zvyšné dva majú mohutnejšiu vidlicu Fox 36 a tlmič s expanzkou DPX2. Jedna z častých výčitiek na Levo SL od Specializedu bola práve vidla 34, takže možnosť 36 je od Orbey rozumným rozhodnutím.

Geometria

Geometria Rise je pravdepodobne presne taká, akú očakávate od moderného trailového bicyklu.

Z tabuliek geometrie vyplýva, že geometria Rise je o kúsok modernejšia a agresívnejšia, ako najbližší konkurent Levo SL.

V porovnaní rovnakých veľkostí je Rise dlhší v dosahu i rázvore kolies, uhol sedlovej trubky je o niečo strmší a so 150mm vidlicou Fox 36 je hlavový uhol položenejší.

Pre detaily geometrie kliknite na fotku vpravo.

Modely, špecifikácie a ceny Orbea Rise 2021

Orbea Rise M-LTD

  • Vidlica: Fox 34 Float Factory 140mm FIT4 3-position
  • Tlmič: Fox Float DPS Factory 3-position adjust
  • Brzdy: Shimano XTR M9100
  • Pohon: Shimano XTR M9100
  • Kolesá: Race Face NEXT-SL TLR
  • Hmotnosť: 16,5 kg
  • Cena: 9 899 eur
  • Celá špecifikácia

Orbea Rise M-TEAM

  • Vidlica: Fox 36 Float Factory 150mm Grip2
  • Tlmič: Fox DPX2 Factory 3-position adjust Evol
  • Brzdy: Shimano XTR M9120
  • Pohon: Shimano XTR M9100
  • Kolesá: Race Face TURBINE-R30 TLR
  • Cena: 8 999 eur
  • Celá špecifikácia

Orbea Rise M10

  • Vidlica: Fox 36 Float Factory 150mm Grip2
  • Tlmič: Fox DPX2 Factory 3-position adjust Evol
  • Brzdy: Shimano XT M8120
  • Pohon: Shimano XT M8100
  • Kolesá: Race Face TURBINE-R30 TLR
  • Cena: 7 599 eur
  • Celá špecifikácia

Orbea Rise M20

  • Vidlica: Fox 34 Float Performance 140mm 3-position
  • Tlmič: Fox Float DPS Performance 3-position Evol
  • Brzdy: Shimano M6100
  • Pohon: Shimano SLX M7100
  • Kolesá: Race Face AR 30c tubeless ready
  • Cena: 5 999 eur
  • Celá špecifikácia

Aktuality

Včera 16:39 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

19.04.2024 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

19.04.2024 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

19.04.2024 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

19.04.2024 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

Zavrieť reklamu