Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Kolesá s dušami vyhrali etapu Tour de France po prvýkrát od roku 1992 a s dušami jazdí aj Sagan

Väčšina pretekárov na Tour jazdí galusky, zopár z nich bezduše. Specialized sa však vracia k tomu najjednoduchšiemu riešeniu.
Martin Sarvaš
Peter Sagan počas 2. etapy Tour de France 2020. Foto: A.S.O./Alex Broadway

Julian Alaphilippe prežíval veľmi emotívne svoju výhru druhej etapy na Tour de France 2020 a svoje víťazstvo venoval svojmu zosnulému otcovi.

Podarilo sa mu vyhrať krásnym útokom 13 km pred cieľom a bol najsilenejší aj v záverečnom šprinte. Alaphilippe však pravdepodobne netušil, že sa mu podarilo dosiahnuť nielen výhru v etape, ale po 28 rokoch prepísal históriu Tour de France.

Od roku 1992 sa totiž nikomu nepodarilo vyhrať etapu s dušami. Naposledy sa to podarilo v roku 1992 Claudiovi Chiappuccimu v 13. etape Tour.

V posledných rokoch sa skôr rozširoval trend jazdenia na bezdušových plášťoch a zaznamenali aj niekoľko výhier, avšak veľká väčšina pretekárov zostáva stále verných galuskám.

Julian Alaphilippe v závere druhej etapy Tour de France 2020. Foto: A.S.O./Alex Broadway
Nové kolesá Specializedu sú iba pre duše

Sponzor tímu Deceuninck-Quickstep je Specialized, ktorý nedávno predstavil s novým pretekárskym bicyklom Tarmac aj karbónové kolesá Roval Rapide a Alpinist CLX.

Nové kolesá s vysokými ráfmi sú veľmi široké kvôli aerodynamike, avšak na prekvapenie mnohých, nie sú prispôsobené pre bezdušové plášte ani galusky.

Bicykle tímu Bora-Hansgrohe. Foto: Specialized
  • Galusky: Ide o uzavretú trubicu (prierez v tvare „O“), ktorá sa lepí špeciálnym lepidlom na ráfik. Pretekári ich jazdia najmä pre výhodu nižšej váhy a možnosti (chvíľkovej) jazdy aj na defekte.
  • Bezdušové plášte: Plášť je umiestnený na kolese, ktoré musí byť prispôsobené pre bezdušové plášte – tzv. „tubeless ready“. Do plášťu sa naleje špeciálny tmel, ktorý utesní únik vzduchu a zároveň dokáže ihneď zalepiť menšie diery, ktoré vzniknú počas jazdy.
  • Duše: Klasika. Do plášťu sa jednoducho vloží duša, ktorú iba nafúkate. Nič sa nikam nelepí a nepoužíva sa žiadny tmel.
Duše má aj Peter Sagan

U nových kolies Roval zostala iba možnosť klasických duší, ktoré môžu mať pri správnom tlaku nižší valivý odpor v porovnaní s galuskami, a práve preto ich niektorí jazdci uprednostňujú pred galuskami.

Julian Alaphilippe mal pri svojom víťazstve kolesá Roval Alpinist CLX a plášte S-Works Turbo Cotton. Aké mal duše, bohužiaľ, nevieme.

Podľa fotiek to vyzerá, že rovnakú výbavu majú aj pretekári tímu Bora-Hansgrohe s Petrom Saganom, u ktorí majú oba druhy kolies Rapide i Alpinist.

Bicykle tímu Bora-Hansgrohe. Foto: Specialized

Kolesá Alpinist CLX zdieľajú mnoho s modelom Rapide CLX – sú uspôsobené iba pre kotúčové brzdy, duše, majú rovnaké náboje, špice, hmotnostný limt, záruku i cenu. Rozdiel je vo výške ráfikov – Alpinist sú nižšie, ľahšie a menej aero ako Rapide.

Alpinist sú 33 mm vysoké, 26,3 mm široké a vážia 1 248 gramov (562 g predné, 686 g zadné).

Rapide sú rozdielne vpredu a vzadu. Predné má výšku 51mm a vonkajšiu šírku v strede až 35 mm. Zadné má  výšku 60 mm a šírku 30 mm. Hmotnosť páru je 1 416 gramov.

Či už uvidíme vyhrávať ktoréhokoľvek pretekára Bora-Hansgrohe či Deceuninck-Quickstep, všetci jazdci týchto tímov majú v plášťoch duše.

 

Vaše komentáre

Aktuality

12:03 Video: Mathieu van der Poel testuje nové plášte Pirelli.

Tím Alpecin-Deceuninck oznámil novú spoluprácu s talianskou značkou Pirelli. Jazdci tak budú mať k dispozícii dva hlavné modely plášťov na cestné preteky: prémiový model P Zero Race TLR RS a univerzálnejší P Zero Race TLR.

11:47 Victor Campenaerts o pomoci pre Vingegaarda: Pustím ho z dohľadu len vtedy, keď sklon stúpania prekročí 10 %.

Campenaerts je jednou z najväčších posíl tímu Visma-Lease a Bike, s ktorým podpísal zmluvu na tri roky.

11:27 Tím Visma-Lease a Bike oznámil partnera pre slúchadlá Bowers & Wilkins.

Či už ide o prípravu pred štartom, alebo relax počas voľných chvíľ, tieto slúchadlá umožnia jazdcom lepšie sa sústrediť a oddýchnuť si, informuje tím Visma.

11:05 Kto získa divoké karty na preteky Grand Tour v roku 2025? Q36.5, Tudor a Uno-X čakajú na rozhodnutie organizátorov.

Podľa aktuálnych pravidiel UCI majú automatickú účasť všetky WorldTour tímy (18 tímov) a dve najlepšie ProTeams z rebríčka 2024. O zostávajúce miesta bojujú tímy ako Q36.5, Tudor Pro Cycling a Uno-X Mobility. (Cyclingnews)

08:58 Len 22-ročný kazašský jazdec dostal štvorročný zákaz pre pozitívny test na krvný doping CERA.

Ilkhan Dostiyev sa k porušeniu antidopingových pravidiel priznal. Za užitie zakázanej látky CERA dostal nedávno 3-ročný trest zákazu činnosti aj 20-ročný český jazdec Daniel Vysočan z tímu Pierre Baguette.

Zavrieť reklamu