Železnice vypočuli ľudí a povinné miestenky pre bicykle zrušili, lístok pre bicykel si kúpite už aj online (+cenník)
„Dobrá správa pre cyklistov! ZSSK ruší miestenky pre bicykle vo vlakoch RR a zvyšuje bicyklové kapacity,“ píše sa v úvode tlačovej správy Národného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
V utorok 18. mája pridala ZSSK povinnosť nákupu miestenky pre bicykel a za každú cestu s bicyklom by ste si s novým systémom museli priplatiť 2,50 eur, resp. 3,50 eur.
V priebehu niekoľkých dní sa však zdvihla vlna protestov na sociálnych sieťach a ZSSK zareagovala zrušením bicyklových miestenok.
Skvelou správou tiež je, že od dnes si môžete bicyklové miestenky kúpiť aj cez e-shop ZSSK.
Nový cenník ZSSK pre cestovanie s bicyklom:
- jednosmerný lístok pre bicykel 1,50 €
- 1-dňový lístok pre bicykel 2,50 €
- týždenný lístok pre bicykel 6 €
- miestenka pre bicykel v pojazdnej úschovni 1 €
- miestenka pre bicykel prepravovaný pod dohľadom cestujúceho 2 € (zahŕňa miesto pre cestujúceho a miesto pre bicykel)
- miestenka pre bicykel na vlak InterCity 2,50 € (zahŕňa aj cestovné za bicykel a jej zakúpenie je povinné)
- Segmenty a vytváranie trás už nie sú dostupné v neplatenej verzii Stravy
- Dal som si tréning s Jurajom Saganom: Keď nevládzeš, musíš iba zrýchliť
Rozšíria aj kapacity pre bicykle
ZSSK tiež od 14. 6. 2020 v príprave na letnú sezónu posilní svoje bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest vo vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest.
„Po diskusiách s národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom a zástupcami Cyklokoalície od 22. mája 2020 zmení povinne miestenkový systém pre bicykle – vyjme z neho regionálne rýchliky (RR). Bez miestenky tak cyklisti budú môcť jazdiť vo vlakoch typu Os, REX a RR. V ostatných diaľkových vlakoch systém ostane bez zmeny,“ informuje ďalej tlačová správa ZSSK.
„Miestenky pre bicykle boli súčasťou našej žiadosti o viaceré zmeny v našom prepravnom poriadku, o ktoré sme ministerstvo dopravy dlhodobo žiadali. Parlamentné voľby, vymenovanie novej vlády a koronakríza proces schvaľovania spomalili. Zmena pre bicykle mala riešiť problémy, ktorým sme za ostatné roky vďaka veľkému nárastu prepravy cestujúcich s bicyklami čelili,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
„Išlo najmä o konfliktné situácie z dôvodu prepĺňania bicyklovej kapacity našich diaľkových vlakov a tiež pre spomaľovanie vlakov pre neustále nakládky a vykládky bicyklov či hľadania vhodného „voľného“ vozňa najmä cestujúcimi na krátke trasy.“
„Od žiadosti po dnešok sa situácia vo vlakoch radikálne zmenila. Cestujúcich je omnoho menej a dnes, podobne ako v roku 2016, musíme bojovať o každého z nich. Cyklistov vnímame a vždy sme vnímali ako spojencov v našom boji za väčšiu ekológiu v doprave. Aby nedošlo k omylu, vo vlakoch ich vždy vidíme veľmi radi,“ dodal Hlubocký.
Počet bicyklov vo vlakoch ZSSK sa zdvojnásobil
Národný dopravca ďalej v tlačovej správe píše, že dlhodobo podporuje prepravu bicyklov, keďže jednotlivé spôsoby ekologickej prepravy by sa mali dopĺňať. Za 5 rokov sa počet prepravených bicyklov vo vlakoch ZSSK zdvojnásobil.
Pre porovnanie – v roku 2019 odviezla ZSSK vlakmi 178 080 bicyklov (rok 2018: 164 320 bicyklov – medziročný nárast +8,4 %). Najvyšší počet bicyklov bol prepravený v mesiacoch júl – august, najviac predaných dokladov na prepravu bicyklov bolo na trase Bratislava – Trnava.
Aj pred zavedením povinných miesteniek v diaľkových vlakoch (t. j. do 18. 5. 2020) si cestujúci platil osobitne sumu za cestovné na bicykel (1,50 €) a osobitne sumu za miestenku na bicykel (1 €), no v tom čase bolo zakúpenie miestenky na bicykel dobrovoľné.
Ak však cestujúci chcel mať istotu umiestnenia bicykla v pojazdnej úschovni bicyklov a batožín (PÚB), bolo nutné zakúpiť si aj miestenku na bicykel a preprava bicykla stála 2,50 € (cestovné na bicykel = 1,50 € + miestenka na bicykel = 1 €), čo je rovnaká cena, ktorú cestujúci zaplatí za prepravu bicykla v PÚB aj v súčasnosti.
Trochu drahšie sa to môže zdať pri preprave bicykla pod dohľadom cestujúceho, kde miestenka stojí 2 €, teda 1 € za miestenku pre bicykel (hák) a 1 € za miestenku pre cestujúceho, ktorý má miesto rezervované v tesnej blízkosti bicykla, aby ho mal pod dozorom.
Paralelnou výhodou povinnej miestenky je aj fakt, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta. Prestoje vlakov sa aj týmto opatrením obmedzia a nástup sa urýchli.
Vaše komentáre