Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Opravy a údržba

Návod: Naučte sa servisovať na bicykli aj to, čo ste doteraz nevedeli

Vybrali sme päť servisných činností, ktorým sa často pravdepodobne vyhýbate.
Martin Sarvaš
Návod: Naučte sa servisovať na bicykli aj to, čo ste doteraz nevedeli

Čo robiť, keď sú už doma od nudy poupratované aj posledné smietky prachu a dopozeraný každý načatý seriál?

Je čas dať svojmu horskému bicyklu opateru, ktorej by sa od vás inokedy nedočkal.

1. Repasovanie ložísk

Je možné predĺžiť ich život odkrytím prachovky pomocou tenkého nožu a natlačením novej vazelíny do vnútra. Nezachráni ich to však pred istou smrťou. Na celoodpruženom bicykli nájdete vrátane kolies, hlavového zloženia a stredu približne 18 guľôčkových ložísk.

Dostať sa k nim a toľko krát zopakovať tento proces vám zaberie poriadne veľa času. Ideálny pre túto činnosť je tenký skalpel a pištoľ s vazelínou, no je možné je vtlačiť medzi do ložiska aj prstami. Opatrne vložte plocho otočený skalpel k okraju prachovky ložiska, čím hlbšie, tým lepšie.

Otočte rúčkou na opačnú stranu tak, aby čepeľ vytiahla prachovku podobne ako montpáka plášť z kolesa. Majte po ruke mnoho handier a papierových obrúskov, pri tejto práci sa zašpineniu od vazelíny pravdepodobne nevyhnete.

Prečítajte si tiež

2. Rozpohybovanie brzdových piestov

Na túto prácu mám osobne zlé spomienky. Je dobré ju raz začas vykonať aj na správne fungujúcich brzdách, no jedny nemenované brzdy so zlou reputáciou, ale vysokou popularitou medzi OE komponentmi si ju vyžadovali až priveľmi často. A práca bola o to zložitejšia, že išlo o 4 piestové brzdy.

Problémom je nerovnaké vysúvanie brzdových piestov. Symptómami je slabý brzdný účinok, mäkký pocit v páčke a visenie brzdových dosiek kvôli nedostatočnému zasúvaniu naspať.

Pre nápravu vyberte brzdové dosky, zakliesnite imbusový kľúč vhodnej veľkosti do stredu brzdového strmeňa a stláčajte pomaly brzdovú páku, kým sa piesty neoprú o kľúč. V tomto bode vyčistite piesty napr. vatovou tyčinkou a opatrne naneste brzdovú kvapalinu (respektíve minerálny olej) na obvod piestu.

Dobré náradie pre nanášanie je napríklad hrot eska-pásky. Po nanesení zatlačte piesty plne naspať. Vytrite prebytočnú kvapalinu z piestov a okolia a podľa potreby opakujte. Pri skončení by mali byť mierne povysunuté piesty aj ich okolie suché a čisté.

Ak nemáte príslušný nástroj, zasúvanie piestov ide to aj montpákou. Hlavne si neprasknite krehké piesty tvrdým, ostrým a tenkým nástrojom ako skrutkovač.

3. Pošlite pruženie na servis

Pruženie, jedna z kritickejších častí bicykla. A čo je najdôležitejšie pre pruženie? Nové mäkké tesnenia, čistý a nezavzdušnený olej na tých správnych miestach, skrátka poriadny servis. Iba to zaručí maximálnu citlivosť a hladký chod.

Populárny silikónový olej nakvapaný na prachovky vidlice je po istej dobe efektívny asi ako šarlatánsky esenciálny olej proti smrteľnému ochoreniu. Vzhľadom na komplexnosť pruženia si však iba málokto trúfne na domácu údržbu a tieto služby sú drahé a zdĺhavé.

Kedy inokedy však odoslať súčiastky na opravu, ako pri domácich karanténach? Ak nájdete pracujúce poštové služby a servis, môžete medzitým pracovať na zvyšku bicykla doma.

Prečítajte si tiež

4. Výmena a trasovanie káblov a bowdenov

Teraz jedna z kategórie, načo do toho liezť keď to nie je pokazené? Odpoveď je jednoduchá, všetci máme radi, dobre a presne fungujúce radenie? A ktoré komponenty najlepšie prispievajú k správnemu radeniu? Drahá prehadzovačka a kazeta? Nie!

Nové, čisté a hladko chodiace lanká a bowdeny. Skúsenosti zo servisu ma naučili, že ľudia často hľadajú problém v drahých komponentoch, pritom stačí zrovnať pätku, vymeniť lanká a bicykel po rutinnom nastavení radí ako nový, napriek tomu užívatelia často myslia na lanká ako posledné.

Pri tých komplikovanejších systémoch vnútorného vedenia sa im ani moc nedivím. Teraz je však dostatok času a snáď aj trpezlivosti pre výmenu a dokonalú voľbu dĺžky a trasy bowdenov tak, aby sa pri natriasaní neklepali, nemotali sa alebo nevytrhli pri páde a v neposlednom rade dobre vyzerali.

5. Zrezanie starých a ojazdených plášťov

Toto je trik o ktorom počúvame od pretekárskych mechanikov a nám, bez ostatným bez sponzora to pochopiteľne príde trochu hlúpe. Prečo by sme si odoberali gumu z drahých plášťov?

Dôvodov je niekoľko, možno nie ste úplne spokojný s tým ako sa vaše plášte chovajú. Alebo majú ohlodané a zaguľatené výstupky dezénu a hodila by sa im čerstvá, ostrá hrana. A je možné, že máte iba v garáži hodené staré plášte, trochu chuti experimentovať a času na zvýš. Budete ho totiž potrebovať, obísť s kliešťami celé koleso chvíľu trvá.

Pre príklad, svoje plášte Maxxis Minion DHF a DHR som chcel trochu viac prispôsobiť jazdeniu na sypkom hlbokom lesnom podklade. Z bočných štupľov tvaru “L” som preto vyrezal trojuholník, aby výsledok pripomínal niečo medzi obdĺžnikom a obrázkom blesku. Menší pôdorys štupľu a viac miesta okolo neho znamenalo, že sa zaryl hlbšie do lesného povrchu a držal lepšie stopu v odklonených pasážach.

Nevýhodou bola menšia stabilita pri silných náklonoch na tvrdých podkladoch (ako v bike parku), kde však veľmi nejazdím. A jeden z mojich najobľúbenejších univerzálnych predných plášťov bol zrezaný Maxxis Wetscream do blata.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 21:10 Video: Mark Cavendish prišiel zničený do cieľa náročnej horskej etapy Tour de France, ale časový limit stihol.

Pätnásta etapa mala necelých 200 km a prevýšenie cez 5000 metrov, takže pre šprintérov bolo veľmi náročné, aby zvládli prísť do cieľa v časovom limite. Nakoniec sa to podarilo všetkým okrem Brama Weltena z tímu dsm-firmenich PostNL.

Včera 17:28 Tadej Pogačar predviedol ďalší neuveriteľný výkon a vyhral už tretiu etapu na Tour de France.

Jonas Vingegaard zaútočil 10,3 km pred cieľom v rozhodujúcom stúpaní Plateau de Beille, ale Pogačar bez problémov zareagoval a o 5 km neskôr sám zaútočil. Tadej Pogačar prišiel do cieľa osamote s viac ako minútovým náskokom pred Vingegaardom a tretí Remco Evenepoel prešiel cieľom s takmer trojminútovou stratou.

Včera 16:36 Pelotónom na Tour de France sa šíri COVID-19, organizátori opäť zaviedli povinné respirátory.

Kvôli Covidu už z Tour odstúpili Tom Pidcock, Juan Ayuso a Michael Mørkøv.

Včera 15:49 Video: Divák hodil Pogačarovi aj Vingegaardovi do tváre zemiakové lupienky. Polícia ho už zatkla.

Dva kilometre pred cieľom 14. etapy Tour de France stál nevychovaný divák, ktorý hodil chipsy do tváre najprv Tadejovi Pogačarovi a o pár sekúnd neskôr aj Jonasovi Vingegaardovi, ktorý prenasledoval Slovinca v žltom drese.

Včera 14:53 „Jazdím šialené watty, a aj tak nás stále dobiehajú,“ hovorí Mathieu van der Poel o výkonoch na Tour de France.

Van der Poel sa dostal do úniku počas 13. etapy, ale po nespočetných snahách o víťazstvo z úniku sa napokon rozhodovalo v záverečnom šprinte, v ktorom si pripísal Jasper Philipsen druhé etapové víťazstvo na Tour 2024.

Zavrieť reklamu