Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER S ČELENKOU IBA ZA 18,90€!
Opravy a údržba

Návod: 5 tipov, ako môžete vylepšiť účinnosť a nastaviť vaše brzdy

Naučte sa, ako správne nastaviť brzdy, namontovať kotúče i brzdové strmene.
Biker
1. Nastavenie brzdy

Najprv skontrolujeme správne osadenie a upnutie kolesa. Zľahka dotiahneme brzdový strmeň na adaptér alebo priamo na vidlicu. Je dôležité, aby platničky dosadali kolmo na kotúč, inak bude brzda príliš pružná.

Polohu doštičiek vždy kontrolujeme aspoň z dvoch uhlov. Vnútornú platničku nastavíme imbusovým kľúčom alebo nastavovacím kolieskom tak, aby sme videli len samotnú brzdovú zmes kotúča, keďže vnútorná platnička nie je pohyblivá, nevysúva sa. Naopak, vonkajšia pohyblivá brzdová platnička by nemala skoro vôbec vyčnievať zo strmeňa.

2. Lanko

Lanko upneme tak, aby páka nemala mŕtvy chod. To znamená, že už pri malom zatlačení brzdovej páky sa má pohnúť aj páka na strmeni. Odporúčame páku na strmeni trocha pozdvihnúť a potom dotiahnuť lanko. Tak docielime, že lanko bude stále jemne predopnuté.

Nový lanovod (bovden) stojí necelé euro za 1 m a lanko má podobnú cenu. Ak je poškodené, radšej ho vymeníme. Čím je bovden dlhší, tým viac pruží, zatiaľ čo krátky zareaguje lepšie a potiahne brzdu.

3. Montáž kotúča

Kotúč montujeme v smere rotácie kolesa. Väčšinou je na ňom nakreslená šípka alebo smer rotácie. Naskrutkujeme všetky skrutky, ale nie až na doraz!

Najprv treba pootočiť kotúč v smere brzdenia (proti smeru otáčania kolesa). Je to preto, aby sa nepovolil pri brzdení. Na skrutkovanie potrebujeme štandardne torxový kľúč T 25 alebo imbusový kľúč č. 4.

4. Kontrola so zaťažením

Ak sa kotúč pri jazde šúcha, no bez zaťaženia nie, brzdy treba nastaviť pri zaťažení. Na bicykel posadíme približne rovnako ťažkú osobu, bezpečne ho oprieme o stenu a brzdu nastavíme znova. Príčinou šúchania môžu byť kónusy na oske nábojov, krútenie rámu alebo vidlice a podobne.

5. Montáž brzdového strmeňa

Držiak strmeňa (adaptér) má väčšinou označenie, na aký kotúč a na akú brzdu sa má použiť. Dajú sa aj kombinovať: predný 160 mm štandard na tzv. post mount môžeme použiť ako 140 mm zadný, 185 mm predný je 160 mm zadný atď.

Pozor, nie každá značka je kompatibilná s brzdou inej značky! Napríklad všetky brzdy značky Avid používajú kĺbové podložky, ktoré sú súčasťou brzdy, nie adaptéra. Je potrebné dodržať poradie kĺbových podložiek.

Ak máte problémy s účinnosťou všich bŕzd, prolém môže byť aj v ich zavzdušnení.

Návod, ako odvzdušniť brzdy:

 

Vaše komentáre

Aktuality

11:30 Viac ako 100 profesionálnych cyklistov stále nemá zmluvu pre sezónu 2023.

Kontrakty nemajú Mark Cavendish, Domenico Pozzovivo, Nairo Quintana a mnoho ďalších. (Cyclingnews)

Včera 13:25 Test: E-bike Merida eOne-Sixty 700.

Ideálny e-bike pre tých, čo sa chcú zabaviť aj na ľahších trailoch.

Včera 13:08 Video: Kto je na bicykli rýchlejší? Bodybuilder vs. šprintér.

Na velodróme sa proti sebe postavili profesionálny bodybuilder Brad Parker a profesionálny dráhový šprintér Harvey McNaughton. (GCN)

Včera 11:17 Video: Tieto zvukové efekty dokonale vystihujú, aké je to, keď zaútočí Tadej Pogačar.

Philippe Gilbert v nedeľu na kritériu Beking Monaco porazil Michaela Matthewsa aj dvojnásobného jazdca Tour de France Tadeja Pogačara.

Včera 11:05 Primož Roglič si stojí za vyjadrením, že za jeho pád na Vuelte môže Fred Wright.

Roglič údajne povedal pre slovinské rádio, že nemá v úmysle odvolať svoje komentáre o kontroverznom páde v závere 16. etapy Vuelta a España, po ktorom musel z pretekov odstúpiť. (Cyclingnews)

Zavrieť reklamu