Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Helmy

Test: Helma Scott Centric Plus

Optimalizovaný tok vzduchu okolo aj dovnútra.
Hodnotenie: 4.5/5
199
bikeradar

Verdikt: „Helma Scott Centric Plus pomohla zmeniť náš názor na aerodynamické helmy. Získala si nás kvalitou odvetrávania aj v nízkych rýchlostiach a celkovým komfortom“

Plusy: Vetranie, dizajn, komfort, vrstva MIPS

Mínusy: Pokiaľ ide o odvod tepla z povrchu hlavy, na trhu sú aj lepšie helmy

Kúpte ak: Chcete aerodynamickú helmu, ktorá stále dokáže vo väčšine podmienok efektívne vetrať

Aerodynamika sa s veľkými vetracími otvormi spravidla nemá veľmi v láske, a preto si väčšinou musíte vybrať medzi jedným alebo druhým. Scott Centric Plus je však v tomto ohľade výnimkou.

Ak máme byť úprimní, voči aerodynamickým helmám sme boli dlho predpojatí. Kvalita odvetrávania je pre nás na zozname priorít veľmi vysoko, a častokrát hladké a takmer úplne uzatvorené helmy len ťažko mohli splniť naše očakávania. Helma Scott Centric Plus určená pre cestnú a XC cyklistiku si nás však získala.

Tento model bol predstavený spolu s ešte aerodynamickejšou helmou Cadence Plus, a Scott o ňom tvrdí, že v rýchlosti 40 km/h je tok vzduchu okolo hlavy lepší, než by bol bez helmy.

Obe helmy vyvinul tím odborníkov na univerzite v Adelaide. Pri testovaní použili 36 teplotných snímačov rozmiestnených po povrchu hlavy. Zistili, že pri 40 kilometroch za hodinu a 15-stupňovom náklone hlavy dokázal Centric Plus ochladzovať o 2,5 percenta lepšie, než keby ste si nechali vlasy voľne viať vo vetre.

Rovnaký tím zároveň tvrdí, že Centric Plus dokáže na 40 kilometroch ušetriť 12 sekúnd.

Centric má podobný tvar so skoseným zadným cípom ako ostatné helmy v tejto kategórii.

Nejaké cestné helmy od Scottu sme už v minulosti testovali, a hoci nemôžme potvrdiť, či je nový model skutočne rýchlejší, isté je, že vetrá podstatne lepšie.

Jedna z nich, Vanish Evo mala 24 veľkých vetracích otvorov, no žiaden zvláštny dojem na nás z hľadiska odvetrávania neurobila. Centric Plus ich má len 16, no vzduch rozvádzajú citeľne lepšie. To je len ďalší dôkaz toho, že len z pohľadu na fotku skutočné vlastnosti helmy nezistíte, a na tvare a rozmiestnení otvorov záleží viac, ako na ich samotnom počte.

Veľké predné otvory nasávajú veľké množstvo chladivého vzduchu.

Na trhu nie je veľa heliem, ktoré vám pri jazde dodajú podobný pocit, ako keď sa po zime prvýkrát ostriháte znovu nakrátko. Okrem Centric Plus sme ho zatiaľ zažili len s POC Octal a Giro Aeon.

Jazdné dojmy na cestách a trailoch

Za posledných pár mesiacoch sme v zelenej helme odjazdili stovky kilometrov na asfalte aj v lese. Urobila na nás veľmi dobrý dojem. Veľké vetracie otvory vpredu dokážu k hlave priviesť obrovské množstvo vzduchu, najmä na ceste.

V nižších rýchlostiach v lese je tok vzduchu stále dobrý, no z veľkej časti uzatvorený vrch helmy nedokáže tak dobre odvádzať teplo vyžarujúce z hlavy v pomalších sekciách a namáhavých stúpaniach.

Dôraz na aerodynamiku je jasný aj bez grafov z veterného tunela

Na cestnom bicykli sme však problém s prehrievaním nikdy nezažili. Dokonca aj na strmých výšľapoch bol tok vzduchu dostatočný na to, aby vysušil pot predtým ako by stihol stiecť do očí.

Na horskom bicykli sme naopak zažili jeden deň uprostred horúceho leta, kedy nám na náročnom výšľape do očí ustavične stekal pot zmiešaný s krémom na opaľovanie. Podobný problém sme samozrejme zažili aj s inými helmami, a niektoré z nich boli na pohľad oveľa otvorenejšie. Ak však môžeme tejto helme niečo vytknúť, bude to práve toto.

Hmotnostne spadá Centric Plus do strednej váhovej kategórie. Váži 260 g.

MIPS Scott Air
Perforácie na vnútornej vrstve MIPS používa len Scott

MIPS (Multi-directional Impact Protection System) je patentovaným systémom, ktorý redukuje rotačné sily pôsobiace na mozog pri páde hlavou na zem pod uhlom – teda prakticky akomkoľvek, aký nastáva za jazdy na bicykli. Helma sa vďaka vrstve MIPS môže po hlave mierne pohybovať rovnako ako koža po lebke. Perforácie sú však, aspoň pokiaľ vieme, exkluzívne pre Scott.

Pravdepodobne však podobné riešenia uvidíme aj na iných helmách. Častou sťažnosťou na žltú plastovú vrstvu totiž je zhoršenie odvetrávania.

Jediné polstrovanie nájdete v prednej časti helmy

Uťahovací systém Scott HALO sedí priliehavo, a veľké nastavovacie koliesko vzadu výrazne cvakne pri každom stupni utiahnutia. Systém sa dá nastaviť aj vertikálne v troch stupňoch – stačí zadnú kolísku potiahnuť nadol alebo potlačiť nahor.

Na helme nenájdete skoro žiadne konvenčné polstrovanie. Napriek tomu je celom pohodlná. Helma sa hlavy dotýka najmä prostredníctvom žltej plastovej vrstvy MIPS, ktorá dobre rozkladá hmotnosť helmy po celom povrchu hlavy. Pohodlné sú aj tenké popruhy s nenastaviteľnými spojkami pod ušami.

Nastaviteľné spojky sú často oveľa menej pohodlné, ako tieto fixné

Dizajn je vždy subjektívnou záležitosťou, no nám sa naozaj páči. Ak vás neosloví táto farebná kombinácia, v ponuke sú aj štyri ďalšie.

Cena je celkom konkurencieschopná, a keďže ide o helmu použiteľnú ako na cesťák tak na horský bicykel, oplatí sa.

Špecifikácia

 

Názov: Centric Plus

Cena: 199 €

Mužský/ženský model: len mužský

Hmotnosť: 260 g

Dostupné veľkosti: S M L

Počet vetracích otvorov: 16

Odnímateľné vypchávky: áno

Antialergické vypchávky: áno

Obal na helmu: áno

Vaše komentáre

Aktuality

16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu