Najlepší bicykel na jarné klasiky? Detaily Treku Madone SLR s 13-rýchlostným gravelovým radením s jednoprevodníkom

Aj keď jednou z najzaujímavejších technologických noviniek na Omloop Het Nieuwsblad 2025 bol neznámy model kolesa Zipp s integrovaným tlakovým senzorom TyreWiz na bicykli Toma Pidcocka, ešte viac zaujal bicykel Emmy Norsgaard – jej Trek Madone s netradičným pohonom.
Tento aero cestný špeciál bol vybavený netradičnou kombináciou prevodov. Norsgaard využila zadnú prehadzovačku SRAM Red XPLR AXS, 13-rýchlostnú kazetu s obrovským rozsahom 10-46 zubov a obrovský jednoprevodník s 52 zubmi.
Gravelové prevody na cestných pretekoch?
V posledných rokoch sa už viacerí jazdci rozhodli pre radenie s jednoprevodníkom na legendárnom monumente Paríž-Roubaix.
Tieto konfigurácie však zvyčajne využívajú pomerne tesne odstupňované kazety, keďže v „Pekle severu“ nečakajú jazdcov žiadne zásadné stúpania.
Omloop Het Nieuwsblad bol však úplne iný príbeh. Profilovo pripomína Okolo Flámska, kde sa cyklisti musia popasovať s prudkými stúpaniami a náročnými dlažobnými úsekmi.
V takýchto podmienkach je širokorozsahová kazeta prakticky nevyhnutnosťou – najmä keď je vpredu nasadený veľký prevodník.
Premiéra gravelového radenia na WorldTour pretekoch
Ide o prvé použitie gravelovej sady SRAM Red XPLR AXS na pretekoch WorldTour, pričom všetky bicykle Trek Madone SLR – u mužov aj žien – boli vybavené kombináciou 13-rýchlostnej kazety s jednoprevodníkom.
Najvýraznejším prvkom tejto zostavy bol masívny 54-zubový prevodník (ktorý oficiálne nie je súčasťou SRAM Red XPLR) a obrovský 46-zubový pastorok na kazete s rozsahom 10-46 zubov.
„Minimálny aj maximálny prevodový pomer je rovnaký ako pri dvojprevodníkovej konfigurácii,“ vysvetlil technický riaditeľ tímu Glen Leven. „Len s tým rozdielom, že vpredu máme vždy veľký prevodník.“
Dodáva, že dolné prevody kazety sú rovnaké ako pri kazete s rozsahom 10-36, pričom posledné dve ozubené kolieska sú 38 a 46 zubov.
Podľa Levena boli reakcie jazdcov veľmi pozitívne. Vyzdvihol aj tuhosť gravelovej prehadzovačky, vďaka ktorej reťaz pri jazde po dlažobných kockách neskákala.
Aj medzi dvojprevodníkmi sa objavila rôznorodosť, ale väčšina jazdcov so sponzorskou podporou Shimana zostala pri štandardnom pomere 54/40t.
Voskované reťaze a upravené držiaky na fľaše

Na bicykli bolo vidieť aj ďalšiu zaujímavosť – perfektne navoskovanú reťaz.
Mechanici Lidl-Trek si totiž dali záležať na jej úprave pomocou Cyclowax, zariadenia, ktoré je podľa výrobcu „svätým grálom“ reťazového voskovania.
Jeho hlavná výhoda? Reťaz nemusí byť demontovaná z bicykla, aby sa dôkladne navoskovala.
Ďalším malým, no dôležitým detailom boli fľaše označené nápisom „60g“ – jednoznačný odkaz na množstvo sacharidov v každej 500 ml fľaši.
Keďže na drsných dlažobných úsekoch Omloop Het Nieuwsblad hrozí, že by sa fľaše mohli uvoľniť a vypadnúť, mechanici Lidl-Trek vylepšili držiaky na fľaše malými gumičkami, aby fľaše prevnejšie držali aj v extrémnych podmienkach.
Pozrite si aj ďalšie bicykle profesionálnych cyklistov
Je tiež zaujímavé, že nie všetci pretekári resp. pretekárky mali špeciálne ploché aero fľaše a aj Emma Norsgaard mala klasické fľašky.
Norsgaard jazdí na karbónovom sedle Bontrager Aeolus Pro, pričom ho má nastavené s výrazným sklonom smerom dopredu.
Je veľmi pravdepodobné, že toto nastavenie volí pre zvýšenie komfortu pri agresívnej pretekárskej pozícii, keďže jej bicykel má veľmi nízko nastavený predok.Pád ukončil jej preteky, no jej bicykel zaujal
Hoci Norsgaard napokon Omloop Het Nieuwsblad nedokončila pre pád, jej bicykel predstavuje zaujímavý prístup k nastaveniu cestného pretekárskeho špeciálu.