Prečo má Demi Vollering na svojom Specializede S-Works Tarmac SL8 „otočenú“ sedlovku?

Pre Demi Vollering bol Omloop Het Nieuwsblad 2025 prvou klasikou v drese nového tímu FDJ-Suez. Holandská cyklistka pri nej predviedla výborný výkon a po napínavom priebehu obsadila tretie miesto.
Po odchode zo silného tímu SD Worx-Protime sa odohral klasický scenár, ktorý v profesionálnej cyklistike nie je ničím výnimočným – otázka, kto bude ťahať pelotón. Únik mal šancu udržať sa až do cieľa, zatiaľ čo Vollering, jedna z favoritiek pretekov, očakávala, že tím SD Worx-Protime prevezme iniciatívu. Naopak, jej bývalý tím sa spoliehal na FDJ-Suez.
Táto patová situácia napokon hrala do karát dvom pretekárkam z úniku – Lotte Claes z Arkéa-B&B Hotels, ktorá triumfovala pred Aurelou Nerlo z Winspace Orange Seal.
Vollering skončila tretia, keď sa napokon dokázala odpútať od súperiek na ikonickom stúpaní Muur van Geraardsbergen.
„Otočená“ sedlovka
Pri detailnejšom pohľade na bicykel víťazky ženskej Tour de France 2023 si možno všimnúť jednu zaujímavosť – otočenú sedlovku.
Nejde síce o otočenú sedlovku v doslovnom zmysle, ale na hlave sedlovky má predný offset, aby mala sedlo čo najviac vpredu.
Ide pravedepodobne o sedlovku, ktorú vyrobili špeciálne pre Demi Vollering, pretože Specialized resp. Roval má v ponuke len štandardné sedlovky bez offsetu alebo možnosť s 15 mm zadným offsetom.
Nejde o nič nové a Vollering toto nastavenie používa na svojom Tarmacu SL8 už dlhší čas. Svoj bicykel mala takto nastavený už v čase, keď jazdila za SD Worx-Protime resp. hneď po tom, ako prišiel na trh model Tarmac SL8 v roku 2023.
Tarmac SL8 má agresívnu pretekársku geometriu a v prípade veľkosti rámu 56 cm disponuje uhlom sedlovej trubky 73,5 stupňa. Predným offsetom sedlovky sa však tento uhol ešte zväčší, čo posúva jazdkyňu viac nad stredové zloženie a môže zlepšiť efektivitu šliapania.
Podľa Bikeradaru má Demi Vollering rám vo veľkosti 56. Meria však 172 cm, čiže na základe jej výšky by mala mať rám vo veľkosti 54, ale keďže jej zjavne viac vyhovuje väčší rám, musí mať sedlo umiestnené čo najviac vpredu.
Vollering používa dámske sedlo Specialized Power Pro s technológiou Mimic, ktoré je navrhnuté tak, aby sa prispôsobilo anatómii jazdkyne.
Výrazný dizajn
Aj keď preteky nevyšli podľa jej predstáv, Vollering mala určite jeden z najvýraznejších bicyklov v pelotóne.
Trojfarebný „mramorový“ lak bicykla vytŕča spomedzi tradičných čiernych či jednofarebných prevedení, no to sa dalo očakávať – FDJ-Suez je jediným tímom, ktorý medzi svojimi sponzormi počíta aj značku Nike.
Dizajnom však jej bicykel v niečom pripomína špeciálny Lapierre Xelius SL Cecilie Uttrup Ludwig z majstrovstiev sveta, ktorý mal červený základ a modrý bleskový vzor. Aj keď bicykel Demi Vollering Tarmac SL8 je v porovnaní s ním o čosi decentnejší.
Na hlavovej trubke bicykla sa nachádza aj motivačný nápis „Tomorrow is decided today“ (Zajtrajšok je rozhodnutý už dnes), ktorý jej však v nedeľu mohol pripomenúť premárnenú šancu.
Tradičný pohon
Tohtoročné Omloop Het Nieuwsblad prinieslo niekoľko zaujímavých trendov v oblasti pohonu.
Viaceré pretekárky totiž siahli po gravelových komponentoch od SRAMu. Napríklad Emma Norsgaard z Lidl-Trek použila gravelovú prehadzovačku SRAM Red XPLR AXS v kombinácii s 13-rýchlostnou kazetou a jednoprevodníkovou aero zostavou.
Keďže FDJ-Suez je podporovaný Shimanom, Vollering zostala pri klasickej dvojprevodníkovej sade Dura-Ace.
Aj tak však jej prevodníky neboli úplne tradičné – používala kombináciu 54-zubového vonkajšieho a 40-zubového vnútorného prevodníka, pričom menší využila pri výstupe na legendárny Muur, kde sa musela popasovať s dlažobnými kockami a sklonom 9,3 %.
Za prevodníkmi sa nachádza vodítko reťaze K-Edge, ktoré zabraňuje spadnutiu reťaze.
Kolesá Roval a plášte Continental
Keďže Roval je súčasťou Specializedu, nie je prekvapením, že jej bicykel je osadený kolesami Roval CLX Team.
Zatiaľ čo niektoré tímy sponzorované Specializedom jazdia aj na ich plášťoch, FDJ-Suez používa plášte Continental.
Vollering mala na pretekoch nasadené 30 mm široké Continental Grand Prix 5000 S TR, a to v bezdušovom nastavení.
Continental pri tejto verzii tvrdí, že je o 20 % rýchlejšia a 28 % odolnejšia na bočných stenách než predchádzajúci model, pričom zároveň ušetrila 50 gramov na hmotnosti.