Ako môže nové Shimano XTR poraziť SRAM Transmission?

Foto: US Patent #11958568
Všetko nasvedčuje tomu, že v roku 2025 Shimano uvedie na trh novú generáciu XTR. Súčasná sada M9100 bola predstavená už v roku 2018 (hoci reálne sa do rúk jazdcov dostala až v roku 2019), takže nový model je viac než očakávaný.
Samozrejme, Shimano medzitým nespalo. Vyvinulo elektronické radenie pre e-biky, ktoré mení prevody automaticky, uviedlo na trh 11-rýchlostné pohony s dôrazom na odolnosť a zároveň ponúklo výkonné sady za prijateľnú cenu.
Napriek tomu mechanická verzia XTR, ktorá je na trhu už neuveriteľných sedem (!) rokov, stále štartuje na tratiach Svetového pohára v cross-country.
O novej sade zatiaľ nemáme potvrdené žiadne podrobnosti, okrem niekoľkých patentov a uniknutých fotografií. Je však isté, že porovnaniu so sadami SRAM AXS XX a XX SL Transmission sa nevyhneme. A presne to teraz urobíme.
V čom môže byť nové Shimano XTR lepšie než SRAM Transmission?
Keď sme v redakcii rozoberali, ako by nové XTR mohol prekonať Transmission, diskusia sa rýchlo zmenila na poriadne geekovský rozhovor. Napokon sme však naše technické želania zhrnuli do šiestich kľúčových bodov.
Lepšia spojka prehadzovačky

Na prehadzovačkách SRAM oceňujeme funkciu cage lock, ktorá pri vyberaní zadného kolesa zafixuje ramienko prehadzovačky a uľahčuje manipuláciu.
Na druhej strane, samotná spojka, ktorá napína reťaz a zabraňuje jej prešmykovaniu, nie je nastaviteľná a nie vždy sa ukázala ako dostatočne spoľahlivá alebo odolná.
Shimano to rieši inak – jeho prehadzovačky majú nastaviteľnú spojku, vďaka čomu si jazdec môže časom doladiť jej silu podľa opotrebovania. Chýba im však mechanizmus na uzamknutie ramienka prehadzovačky.
Ak by nový XTR dokázal spojiť to najlepšie z oboch svetov – nastaviteľnú spojku a možnosť zafixovať ramienko prehadzovačky, bolo by to obrovské plus. Ak by navyše Shimano posilnilo celkovú pevnosť spojky, jazdci by získali tichší a stabilnejší pohon. A ako vieme – tichý bike je rýchly bike.
Rýchlejšie radenie

Ak postavíš bicykel so sadou SRAM Transmission do stojana a skúsiš radiť čo najrýchlejšie, všimneš si, že tempo neurčuje tvoja ruka, ale samotná prehadzovačka.
Výhodou tohto systému je mimoriadne hladké radenie aj pod záťažou, pretože reťaz sa neseká medzi pastorkami a vždy hladko zapadne na spávne miesto. Na druhej strane, v pretekoch to môže byť nevýhoda – jazdec musí čakať, kým si pohon „rozmyslí“, na ktorom prevode vlastne bude.
Ak by Shimano dokázalo zachovať okamžitú odozvu radenia, pričom by reťaz stále plynulo prechádzala medzi pastorkami bez ohľadu na to, ako veľmi jazdec tlačí do pedálov, mohlo by sa stať lídrom v presnosti a rýchlosti radenia.
Aktuálne mechanické XTR je v tomto smere takmer dokonalé, takže Shimano k tomu už nemá ďaleko.
Odolnosť kľúk

Toto je problém, ktorý sa týka takmer všetkých kľúk – opotrebenie je viditeľné už po prvých jazdách.
Ak by nové XTR dokázalo odolať poškriabaniu od tretia topánok aspoň prvých šesť mesiacov, bolo by to obrovské plus. V porovnaní s konkurenciou by išlo o výrazný krok vpred a pomohlo by to udržať bicykel dlhšie v dobrej vizuálnej kondícii.
Naozaj je to také ťažké?
Žiadne špeciálne diely, prosím

Nie je to síce veľmi propagované, ale reťaze SRAM Transmission s plochým profilom majú odlišný priemer valčekov oproti štandardným reťaziam.
Samozrejme, existujú technické argumenty, prečo by to malo zlepšiť výkon – kazeta aj prevodník sú navrhnuté špeciálne pre tento priemer. No v praxi to znamená, že výmena reťaze za lacnejšiu alternatívu sa stáva lotériou, pokiaľ ide o opotrebenie pohonu a jeho funkčnosť.
Shimano, prosím, drž sa štandardných rozmerov reťazových valčekov. Používateľom by to poskytlo viac možností pri výmene dielov a zároveň by to mohlo zlepšiť kompatibilitu s predchádzajúcimi generáciami pohonov.
Lepšie uchytenie radenia a bŕzd

Každý má rád čistý a uprataný kokpit. Uchytenie brzdovej páky a radenia do jednej objímky pomáha dosiahnuť elegantný vzhľad riadidiel, aj keď na samotnej jazde to veľký vplyv nemá.
Shimano má svoj systém i-Spec, ktorý funguje dobre, no s rôznymi generáciami a verziami môže byť trochu chaos – pokiaľ si nekupuješ úplne celú novú sadu naraz.
SRAM rieši integráciu pomocou Bridge Clamp, no pri ich nových Pod radeniach sme narazili na problém: nedokážeme si nastaviť brzdové páky tak plocho, ako by sme chceli.
Možnosti nastavenia jednoducho nie sú dostatočné, pretože radenie sa nedá pootočiť tak, aby bolo presne tam, kde ho potrebujeme.
Takže tu je jednoduchá požiadavka, Shimano – urobte čo najviac nastaviteľné uchytenie bŕzd a radenia, pričom všetko zostane na jednej objímke.
Viac priestoru od zeme

Táto požiadavka prišla od našich najagresívnejších jazdcov: Shimano, nedalo by sa udržať spodnú kladku prehadzovačky vyššie od terénu?
S rastúcimi kazetami sa museli prehadzovačky predĺžiť, aby zvládli väčšie pastorky a dlhší reťazový prevod. Spodné kladky sa zväčšili, čo posunulo celé ramienko bližšie k zemi.
Výsledok? Viac škrabancov, viac nárazov, rýchlejšie opotrebovanie. Zadné koleso síce poskytuje určitú ochranu, no prehadzovačky čoraz častejšie narážajú do kameňov, koreňov a iných prekážok.
Takže ak existuje spôsob, ako kladky udržať vyššie a ochrániť ich pred nárazmi, bude to len plus.