5 najčastejších chýb pri nastavení odpruženia a tipy, ako sa im vyhnúť

Nastavenie kompresie. Foto: Bikeradar
Nastavenie odpruženia môže byť poriadne zložité – toľko otočných gombíkov, ventilov a možností, že človek ani nevie, kde začať. A práve tu mnohí bikeri robia základné chyby.
Okrem samotného nastavenia odpruženia existujú aj ďalšie bežné omyly, ktoré môžu negatívne ovplyvniť jazdu.
Ak si v horskej cyklistike nováčik – alebo si chceš len osviežiť vedomosti – tieto základné tipy ti pomôžu vyhnúť sa častým chybám a vyťažiť z odpruženia maximum.
1. Nesprávne nastavenie sagu
Správne nastavenie sagu je základným a najdôležitejším krokom pri nastavovaní odpruženia.
Sag (prepad odpruženia) predstavuje množstvo zdvihu, ktoré sa využije pri zaťažení bicykla hmotnosťou jazdca.
Vďaka správne nastavenému sagu sa kolesá môžu pohybovať smerom nadol, keď sa dostanú do vzduchu – napríklad pri prejazde cez jamu alebo pri zoskoku. Tento pohyb zvyšuje trakciu a umožňuje tlmeniu kompresie regulovať rýchlosť pohybu odpruženia.
Ak sa vám to zdá dôležité, máte úplnú pravdu! Odpruženie je efektívne práve vďaka tomu, že udržiava kolesá čo najdlhšie v kontakte so zemou, čím zabezpečuje optimálnu a konzistentnú priľnavosť plášťov.
Ak je pružina príliš tvrdá, kontakt s povrchom bude obmedzený. Naopak, príliš mäkké odpruženie spôsobí nadmerný sag, čo znamená, že bicykel využije priveľa zdvihu už pri základnom zaťažení.
V najlepšom prípade sa odpruženie bude zdať pomalé a nereaktívne, v horšom prípade to môže viesť k nepredvídateľnému správaniu bicykla, kontaktu pedálov so zemou alebo dokonca k poškodeniu odpruženia.
Koľko sagu je správne?
Výrobcovia rámov a odpruženia uvádzajú odporúčané hodnoty sagu pre svoje produkty. Vo všeobecnosti však platí, že predné odpruženie by malo mať sag približne 25 %, zatiaľ čo zadné odpruženie 30 %.
Samozrejme, ide o východiskové hodnoty – v závislosti od zdvihu, štýlu jazdy a osobných preferencií môže byť sag mierne vyšší alebo nižší. Ak si nie ste istí, začnite práve s týmito hodnotami a postupne ich dolaďujte podľa pocitu.
Pri vzduchovom odpružení sa sag nastavuje pomocou tlaku vzduchu cez ventil Schrader a meria sa pomocou manometra.
Ak chcete výrazne zmeniť sag pri pružinovom odpružení, je potrebné vymeniť pružinu za mäkšiu alebo tvrdšiu. Menšie úpravy je možné dosiahnuť nastavením predpätia pružiny.
2. Nesprávne vyvážené odpruženie

Ak jazdíte na celoodpruženom bicykli, predné a zadné odpruženie musia byť nastavené spoločne a vzájomne sa dopĺňať.
Ak je jedna časť bicykla príliš tvrdá alebo príliš rýchlo reaguje – prípadne naopak, je mäkšia a pomalšia – môže to negatívne ovplyvniť ovládateľnosť bicykla a jeho správanie v teréne.
Geometria bicykla sa mení v závislosti od toho, v akej časti zdvihu sa odpruženie nachádza – a to nielen v statickom stave (keď stojíte), ale predovšetkým pri jazde (dynamická geometria).
Ak predné a zadné odpruženie nie sú správne zladené, dynamická geometria bicykla sa môže výrazne líšiť od tej statickej. Výsledkom môže byť nepredvídateľné správanie bicykla, horšia stabilita alebo dokonca strata kontroly v technických pasážach.
Najlepším riešením je začať odporúčanými nastaveniami výrobcu.
3. Nesprávne nastavená rýchlosť odskoku

Rýchlosť odskoku môžete nastaviť podľa toho, či uprednostňujete maximálnu rýchlosť na trati, alebo pohodlnejšiu jazdu.
Existuje však určitý rozsah nastavení, v ktorom odpruženie funguje optimálne – ak ho nastavíte príliš rýchlo alebo pomaly, ovládateľnosť bicykla sa môže výrazne zhoršiť a v niektorých prípadoch sa jazda môže stať až nebezpečnou.
Vo všeobecnosti platí, že úroveň tlmenia odskoku určuje, ako rýchlo sa odpruženie vráti do pôvodného (sag) bodu po stlačení.
Rýchlosť odskoku by mala byť prispôsobená tvrdosti pružiny v odpružení. Tvrdšia pružina sa snaží vrátiť späť agresívnejšie než mäkšia, a preto vyžaduje väčší odpor v tlmiacej hydraulike odpruženia.
Ak je odskok nastavený príliš rýchlo, odpruženie môže pôsobiť ako pružina na pogo tyči – pri každom stlačení vás bude odrážať späť do vzduchu.
Ak je naopak odskok príliš pomalý, odpruženie sa môže „zasekávať“. Znamená to, že sa nestihne vrátiť do pôvodného bodu predtým, než narazíte na ďalšiu nerovnosť.
Výsledkom je, že odpruženie sa postupne stále viac stláča a bicykel sa s každou ďalšou nerovnosťou ocitá v nižšej a nižšej pozícii.
Zle nastavený odskok vám v lepšom prípade zníži komfort a spomalí jazdu, v horšom prípade však môže spôsobiť nepredvídateľné správanie bicykla a zvýšiť riziko pádu.
Správne nastavený odskok znamená, že odpruženie sa rýchlo, ale nie agresívne, vráti do pôvodného bodu sagu, čím zabezpečí maximálnu kontrolu a stabilitu pri jazde.
4. Príliš veľa alebo príliš málo tokenov (objemových vložiek)

Objemové podložky je možné pridať do vzduchových tlmičov, aby sa odpruženie stalo progresívnejším. Foto: Jonny Ashelford / Immediate Media
Výrobcovia vzduchových tlmičov dnes bežne ponúkajú objemové vložky – nazývané aj „tokeny“ – ktoré vypĺňajú priestor vo vzduchovej komore tlmiča.
Pridanie väčšieho počtu vložiek zmenší objem vzduchovej komory, čo spôsobí, že počas stláčania odpruženia tlak v tlmiči rastie rýchlejšie. Výsledkom je väčší odpor v záverečnej fáze zdvihu, aj keď je tlak vzduchu pri základnom nastavení rovnaký.
Ak je podložiek priveľa, odpruženie nebude schopné využiť celý zdvih, čo spôsobí tvrdý a nepríjemný pocit pri dopadoch alebo v náročnom teréne.
Naopak, ak je podložiek príliš málo, odpruženie sa môže príliš ľahko dostávať na doraz, a to aj v prípade správne nastaveného sagu.
Správny počet objemových podložiek je veľmi individuálny a závisí od intenzity jazdy, štýlu jazdy a osobných preferencií.
Mnohí jazdci sa snažia riešiť časté „dorazy“ nastavením kompresie. Treba si však uvedomiť, že tlmenie kompresie ovplyvňuje celý rozsah zdvihu odpruženia, zatiaľ čo zmenšenie objemu vzduchovej komory sa najviac prejaví v záverečnej fáze zdvihu.
Správna kombinácia týchto nastavení pomôže dosiahnuť ideálnu rovnováhu medzi citlivosťou a progresivitou odpruženia.
5. Nedostatočná údržba

Pravidelná údržba zlepšuje výkon a predlžuje životnosť odpruženia – neoplatí sa ju zanedbávať. Foto: Archív Bikeradar
Pravidelný servis vidlice a tlmiča je nevyhnutný. Odpruženie je mechanizmus s pohyblivými časťami – a ak sa tieto časti neudržiavajú, časom sa opotrebujú.
Ak je to možné, vždy sa riaďte odporúčaným servisným intervalom výrobcu vidlice a tlmiča, aby odpruženie fungovalo tak, ako má.
Ak servis zanedbáte, odpruženie začne strácať svoju plynulosť a môže sa „lepiť“, čo zhorší jeho citlivosť aj výkon. Dlhodobé zanedbanie údržby môže dokonca viesť k poškodeniu povrchových úprav a vnútorných súčiastok.
Naopak, včasný servis vidlice a tlmiča znamená, že s čerstvým olejom a novými tesneniami bude trenie čo najmenšie a odpruženie bude pracovať hladko.
Zároveň sa predíde tomu, aby nečistoty nahromadené pred servisom fungovali ako brúsna pasta, ktorá môže poškodiť vnútorné komponenty. Pravidelná údržba tiež pomáha včas odhaliť možné problémy skôr, než prerastú do vážnejších porúch.