Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Opravy a údržba

Návod: 7 jednoduchých krokov, ako správne nastaviť horský bicykel

Osvojte si základy pre väčšie pohodlie a rýchlosť.
Biker
Návod: 7 jednoduchých krokov, ako správne nastaviť horský bicykel

Bez ohľadu na to, či ste si práve kúpili úplne nový bicykel alebo ho máte už roky, v tomto návode vám poskytneme niekoľko tipov, ako si ho správne nastaviť.

Tento postup by sme odporúčali dodržať ešte pred vyrazením na traily. Asi nepôjde každému úplne ľahko, aby bicykel fungoval dokonale hneď na prvýkrát, ale je to praktický kontrolný zoznam, ktorý by mal pomôcť väčšine cyklistov nastaviť pohodlný posed bez zbytočných komplikácií.

1. Nastavte si výšku sedla

Môže to znieť ako samozrejmosť, ale výška sedla je veľmi dôležitá kvôli komfortu a pritom až veľmi často býva nesprávne nastavená.

Nesprávna výška sedla môže spôsobovať bolesť kolien alebo kĺbov a za následok má aj zníženie výkonu prenášaného do pedálov.

Ak už vlastníte bicykel a ste si istí, že má správnu výšku sedla, zmerajte si vzdialenosť od osi stredu po hornú časť sedla a tento rozmer môžete neskôr aplikovať na nový bicykel.

Ak chcete nastaviť sedlo, uvoľnite objímku, pohnite sedlovkou smerom hore alebo dole, zarovnajte sedlo s hornou rámovou trubkou a objímku opäť utiahnite.

Aby sa kompenzovalo rozdielne polstrovanie sedla, vložka v nohaviciach, dĺžka kľúk alebo nové tretry je nutné opätovne výšku sedla doladiť.

2. Nastavte uhol a polohu sedla

Prevažuje názor, že ideálne nastavenie sedla je buď horizontálne, alebo mierne sklonené špičkou nadol. Len ťažko by ste stretli niekoho, kto by jazdil so sedlom smerujúcim nahor, ale v určitých prípadoch sa môže vyskytnúť aj takéto nastavenie.

Ak sedlo smeruje až príliš nadol, môže to spôsobiť, že sa budete posúvať dopredu a potom budete viac zaťažovať zápästia.

Napriek tomu, na celoodpružených bicykloch viacerí cyklisti uprednostňujú nastavenie sedla strmšie nadol, aby kompenzovali zanorenie zadného odpruženia, najmä pri šliapaní do kopca. Ako vždy, experimentujte a nájdite polohu, ktorá vám bude najviac vyhovovať.

Pouvažujete tiež o úprave predo-zadnej polohy sedla. Posunutím sedla dopredu sa sklon sedlovej trubky efektívne zostrmí, čo pomôže bicyklu pri stúpaní s menej výrazným zdvíhaním predného kolesa. Ak sedlo posuniete až príliš dopredu, kokpit môže byť pre vás už trochu stiesnený.

Pre nastavenie sklonu u sedlovky s dvoma skrutkami, uvoľnite zadnú skrutku (proti smeru hodinových ručičiek) tak, aby sa predná časť naklonila nadol, alebo prednú skrutku, aby sa naklonila nahor. Pokiaľ sú skrutky uvoľnené, môžete posúvať sedlo dopredu alebo dozadu.

Potom utiahnite druhú skrutku (v smere hodinových ručičiek), pokiaľ nedosiahnete požadovaný uhol sedla a neskôr striedavo uťahujte obe skrutky, až kým nebudú dotiahnuté podľa odporúčaných hodnôt podľa výrobcu, alebo dostatočne pevne, aby sedlo nevŕzgalo.

3. Nastavte výšku riadidiel

Výška riadidiel je veľmi dôležitá a vyžaduje trochu experimentovania, aby ste našli rovnováhu medzi správnym držaním tela a rozložením hmotnosti.

Ich zvýšenie vám umožní lepšie presúvať ťažisko smerom dozadu v strmých zjazdoch a zároveň umožní efektívnejšie prechádzať predným kolesom cez diery a strmé úseky.

Príliš vysoká poloha však spôsobí, že budete mať problém presunúť dostatok hmotnosti nad predné koleso v plochých zákrutách alebo strmých stúpaniach.

Pre trail/enduro skúste nastaviť riadidlá tak, aby boli približne v úrovni sedla alebo mierne pod ním.

Ak chcete zmeniť výšku riadidiel, odskrutkujte skrutku hornej krytky predstavca (proti smeru hodinových ručičiek) a zároveň uvoľnite skrutky predstavca natoľko, aby ste mohli predstavec voľne posúvať.

Presuňte dištančné podložky pod predstavec, aby ste zvýšili jeho polohu alebo nad predstavec, aby sa znížila jeho poloha.

Znovu nasaďte predstavec, dotiahnite vrchnú čiapočku, aby bola bez vôle, ale nie príliš pevne, pretože hlavové zloženie by bolo tuhé alebo by vŕzgalo. Zarovnajte predstavec s predným kolesom a utiahnite skrutky predstavca podľa odporúčaných hodnôt podľa výrobcu.

4. Nastavte sklon riadidiel

Pootočením riadidiel v objímke predstavca smerom dopredu, nasmerujete konce riadidiel viac do hora. Táto poloha pomôže vystierať lakte tak, aby sa podporila s vašou hmotnosťou agresívnejšia pozícia.

Pootočením do opačného smeru sa konce riadidiel premiestnia nižšie a viac dozadu, čo pomáha v strmých zjazdoch presunúť ťažisko viac dozadu.

Ak si nie ste istý polohou, začnite s nastavením tak aby konce riadidiel smerovali pár stupňov dohora od vodorovnej polohy. Uvoľnite dve horné skrutky objímky predstavca len toľko, aby ste mohli voľne otáčať riadidlami.

Pozrite sa na riadidlá vodorovne a nastavte ich tak, aby konce smerovali iba kúsok nahor od vodorovnej polohy a potom znovu dotiahnite predstavec podľa odporúčania výrobcu predstavca.

5. Nastavte polohu brzdových páčok

Uvoľnite skrutky na objímkach brzdových páčok tak (proti smeru hodinových ručičiek), aby ste mohli voľne posúvať páčky po riadidlách.

Predtým, ako presuniete brzdové páky tam, kde ich potrebujete, možno budete musieť uvoľniť aj radenie alebo diaľkové ovládanie teleskopickej sedlovky. Ostatné ovládacie prvky zatiaľ nie sú dôležité, poloha brzdových páčok je teraz prioritná.

S rukou v prirodzenej polohe na gripe nájdite polohu, v ktorej sa váš ukazovák bude dotýkať konca brzdovej páčky, v ktorej viete vyvinúť maximálnu silu na brzdovú páku.

Teraz utiahnite skrutky objímok iba toľko, aby páčky držali na mieste, ale aby ste mohli nimi ešte otáčať na riadidlách.

Uhol páčok záleží aj na osobných preferenciách, ale na začiatok odporúčame nastaviť približne 30 stupňov dole od roviny.

Keď nájdete vhodnú polohu, s ktorou ste spokojní, utiahnite skrutku podľa odporúčaných hodnôt výrobcu.

Druhú páčku nastavte symetricky. Môžete zmerať vzdialenosť medzi gripom a páčkou, aby ste nastavili rovnakú horizontálnu polohu a uhol posúdiť od oka tak, aby zodpovedal prvej páke.

6. Nastavte polohu ostatných ovládacích prvkov

Presuňte radenie a páčku sedlovky k brzdovým páčkam tak, že uvoľníte skrutky, aby ste ich mohli presúvať vo vodorovnej polohe a zároveň ich otáčať na riadidlách.

S jednou rukou na gripe v jazdeckom posede nastavte druhou rukou radenie alebo páčku sedlovky tak, aby ste našli čo najergonomickejšiu polohu.

V prípade systému SRAM Matchmaker môžete vymeniť upevňovaciu skrutku T25 s 3 mm skrutkou, aby ste radenie namontovali z vnútornej alebo vonkajšej strany. V niektorých prípadoch možno budete musieť vymeniť polohu radenia a brzdovej páčky tak, aby ste dosiahli čo najlepšiu polohu.

7. Nastavte odpruženie

Nastavenie odpruženia môže byť trochu komplikovanejšie vzhľadom na množstvo prvkov, ktorými sa dá nastavovať. Správne nastavenie môže úplne zmeniť charakter bicykla a jazda na bicykli sa výrazne zefektívni.

Ak vlastníte celoodpružený bicykel, zladenie chodu vidlice a tlmiča môže zmeniť aj pocit z jazdy. V podstate je dôležité, aby vidlica a tlmič reagovali na nárazy rovnakým spôsobom. Ak sa vidlica pri náraze ledva pohne, vaše odpruženie bude nevyvážené.

Podobne je to aj s tlmením – pretlmené odpruženie (veľa kompresie a odskoku) spôsobuje lenivý a pomalý chod a príliš málo tlmenia môže pripomínať skákanie na trampolíne.

Nastavenie správneho tlaku vo vidlici a v tlmiči na základe zanorenia pri posadení na bike tzv. „sagu“: Z tohto dôvodu je na vidlici a tlmiči osadený o-krúžok, ktorý vám pomôže zmerať sag. Pre zjednodušenie niektorí výrobcovia vyznačujú na vidlici a tlmiči orientačnú stupnicu, alebo dodávajú „sagmertre“.

Je to vzdialenosť, o ktorú sa posunie o-krúžok od tesnenia pri zasadnutí. Základná hodnota sagu od ktorej sa môžeme odraziť, pre nastavenie vidlice je približne 20 – 25% zdvihu a pre tlmiče 25 – 30 %. Pri testovacích jazdách tlak vzduchu doladíme buď zvýšením, alebo znížením.

Odskok nastavujeme až po správnom nastavení tlaku na základe sagu. Najskôr nastavte hodnotu tlmenia odskoku na minimum, potom prudko zatlačte na bicykel buď cez riadidlá alebo sedlo, aby ste nasimulovali náraz a potom rýchlo zdvihnite. Mali by ste cítiť spätný náraz alebo „kopnutie“.

Aby ste eliminovali tento efekt, pridávajte tlmenie (hodnoty +), kým „kopnutie“ nie je citeľné. Tlmič/vidlica by sa mali vrátiť do pôvodného stavu rýchlo, plynule a bez spätného nárazu.

Pozor na „pretlmenie“, príliš vysoké hodnoty tlmenia spomalia chod vidlice/tlmiča natoľko, že sa nebudú schopné vracať do východiskovej polohy pri rýchlych, po sebe nasledujúcich nárazoch. Hodnoty tlmenia doladíme počas jazdenia.

Ultimátny cyklistický kvíz

0%

Ktorý cyklista je považovaný za najlepšieho svetového cyklistu všetkých čias?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Tour de France Lance Armstrog predtým, ako mu tituly zobrali pre doping?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý slovenský výrobca bicyklov vyrába za rok najviac bicyklov (svojej značky)?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Podľa údajov z roku 2020: Kellys: ≈ 95 000 bicyklov | CTM: ≈ 55 000 bicyklov | Dema: ≈ 40 000 bicyklov | Kenzel: ≈ 30 000 bicyklov

Kto vyhral posledné dve edície Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Môžu cyklistovi na Slovensku zadržať vodičský preukaz za jazdu (na bicykli) pod vplyvom alkoholu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

U cyklistu nemôže dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. A preto nemôže byť pravdou tak často opakovaný mýtus, že opitý cyklista môže prísť o vodičský preukaz.

Aký je správny počet bicyklov, ktoré vlastníte?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľko titulov majstra sveta v cyklokrose získal doteraz Mathieu van der Poel?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aký dres má oblečený líder resp. víťaz vrchárskej súťaže na Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Peter Sagan zelený dres na Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý XC pretekár sa stal v roku 2009 najmladším majstrom sveta v XCO a vo svojich 35 rokoch sa stal v roku 2021 najstarším svetovým šampiónom v histórii?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Môže cyklista predbiehať z pravej aj z ľavej strany stojace alebo pomaly idúce vozidlo v rovnakom smere?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý (stále aktívny) zjazdár má štyri tituly majstra sveta a je v súčasnosti najúspešnejší na svete?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Greg Minnaar aj Loic Bruni majú síce obaja po štyri tituly, ale Minnaar má na konte dokopy rekordných 22 víťazstiev pretekov svetového pohára (Bruni 7) a štyrikrát získal titul celkového víťaza svetového pohára v zjazde (Bruni 2). Minnaar má aj omnoho viac pódiových umiestnení a vo svojich 39 rokoch je najstarším jazdcom v histórii, ktorému sa podarilo vyhrať preteky svetového pohára v zjazde.

Kto vymyslel koleso?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Bez kolies by sme toho veľa nenabicyklovali. Koleso bolo s najväčšou pravdepodobnosťou objavené približne v rovnakom čase na dvoch rôznych miestach sveta. V 4. tisícročí pred našim letopočtom ho vynašli Sumeri, no v tom istom čase ho začali požívať aj ľudia v Indii, avšak iba ako hrnčiarsky kruh.

Koľko etáp má Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aký dres získa víťaz majstrovstiev sveta (v akejkoľvek cyklistickej disciplíne)?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na akých pretekoch v roku 2020 šprintovali o víťazstvo v závere (iba) Mathieu van der Poela a Wout van Aert?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý Slovák dosiahol najlepší výsledok na majstrovstvách sveta v zjazde?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Rasťo Baránek síce tento rok dosiahol najlepšie umiestnenie slovenského zjazdára na svetovom šampionáte za posledných 22 rokov, keď skončil na 19. mieste vo Val di Sole, ale historicky najlepší výsledok si drží stále Filip Polc, ktorý skončil piaty v roku 1998 na MS v Mont St. Anne.

Na akú rýchlosť musí byť obmedzený e-bike, aby nemusel byť registrovaný evidenčným číslom? (v Európe)

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Peter Sagan titul majstra sveta v cestnej cyklistike?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Patria oranžové odrazky v kolesách aj pedáloch medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

V zákone sa píše: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov; na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby.

Patrí helma na Slovensku do povinnej výbavy cyklistov?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ako sa volá prvý model celoodpruženého bicykla?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Vodič má povinnosť pri predchádzaní cyklistu zachovať minimálny odstup 1,5 metra

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Národná rada SR síce nedávno schválila novelu Zákona o cestnej premávke, v ktorej sa píše o minimálnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistov 1,5 metra pri rýchlosti do 50km/h a 1 meter pri nižšej rýchlosti. Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“. Znamená to, že vodičovi pri porušení pravidla nehrozí pokuta a tento odstup reálne nie je povinný.

Ultimátny cyklistikcký kvíz
Dokonalé! Všetky odpovede máte správne. Gratulujeme, zaslúžite si minimálne repliku majstrovského dresu Petra Sagana!

Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi

[/column]

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

Včera 15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu