Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Ako Donald Trump založil v roku 1989 cyklistické preteky Tour de Trump a chcel prekonať Tour de France

Znovuzvolený americký prezident je známy všeličím, ale len málokto vie, že v roku 1989 založil v USA preteky v cestnej cyklistike, ktorými chcel konkurovať Tour de France.
Martin Sarvaš
Donald Trump na štarte pretekov Tour de Trump v roku 1989.

Donald Trump porazil v prezidentských voľbách v Spojených štátoch amerických Kamalu Harris. 78-ročný Trump bol americkým prezidentom v rokoch 2017 až 2021 a do tejto funkcie sa opäť vráti v roku 2025.

Trump je známy po celom svete svojimi kontroverznými vyjadreniami, podnikateľskými aktivitami, škandálmi i súdnymi spormi, avšak len málokto vie, že v osemdesiatych rokoch založil a financoval vlastné cyklistické preteky s cieľom konkurovať Tour de France.

Trumpov nápad podieľať sa na založení cyklistických pretekov vznikol počas zlatých rokov Grega LeMonda, v čase, keď cyklistika zažívala v Spojených štátoch veľký rozmach.

LeMondove úspechy v Európe boli pre mnohých Američanov dôkazom, že cyklistika môže zaujať aj za oceánom, a bol ideálnym momentom na to, aby sa cyklistické podujatie s veľkým menom dostalo do pozornosti verejnosti aj v Amerike.

Vznik cyklistických pretekov Tour de Trump

V rozhovore pre NBC v roku 1989 Donald Trump predstavil svoj ambiciózny projekt, ktorým chcel prekonať dominanciu pretekov Tour de France vo svete cyklistiky: Tour de Trump.

Myšlienka pretekov sa zrodila vďaka reportérovi CBS Sports Johnovi Teshovi, ktorý sa venoval Tour de France v roku 1987 a po návrate navrhol basketbalovému komentátorovi a podnikateľovi Billymu Packerovi usporiadať cyklistické preteky v Spojených štátoch.

Packer pôvodne plánoval nazvať preteky Tour de Jersey. O sponzorstvo oslovil zástupcov kasín v Atlantic City a Trump ponúkol, že bude hlavným sponzorom pretekov a Packerovým obchodným partnerom.

Bol to Packer, kto navrhol názov Tour de Trump. V čase začiatku prvej Tour de Trump v máji 1989 sám Trump uviedol: „Keď mi povedali, ako chcú nazvať preteky, som spadol zo sedadla. Povedal som: ‚Robíte si srandu? V médiách ma zabijú, ak použijem toto meno, určite si robíte srandu.“

Trump však údajne v priebehu pár sekúnd zmenil názor a presvedčila ho komerčná hodnota jeho mena.

„Dal som do pretekov svoje meno, pretože vždy hľadím do budúcnosti a myslím si, že Tour de Trump sa stanú rovnako dôležitými pretekmi ako Tour de France,“ vyhlásil vtedy Trump, ktorý sa dnes uchádza o svoje druhé funkčné obdobie v prezidentskom úrade.

Médiá tento názov ihneď prijali, keďže s Trumpom boli vždy spojené očakávania veľkoleposti a teatrálnosti. Tento marketingový ťah mal aj svoje pozitíva, pretože okamžite získal veľkú pozornosť a preteky sa dostali do správ a na stránky novín po celých Spojených štátoch.

Chceli prekonať Tour de France

Donald Trump na štarte pretekov Tour de Trump v roku 1989.

Preteky mali byť najvýznamnejšími na svete. Trump sľuboval, že pôjdu cez viacero amerických štátov, čo dovtedy nebolo bežné, a na pretekoch sa malo rozdeliť celkovo 250-tisíc dolárov vrátane 50-tisícovej prémie pre celkového víťaza.

To bola vyššia finančná odmena než v akýchkoľvek iných pretekoch na svete, s výnimkou samotnej Tour de France.

Organizátori dúfali, že prepojenie veľkých miest priláka väčšie množstvo divákov, najmä preto, že preteky mali byť prístupné širšej verejnosti a ponúkali atraktívnu príležitosť na sledovanie pretekov priamo v mestách.

Finančné prostriedky spolu s umiestnením pretekov v medzinárodnom kalendári medzi Giro d’Italia a Tour de France ich zatraktívnilo pre špičkových jazdcov a tímy.

V rozhovore pre NBC pred začiatkom pretekov v roku 1989 Trump uviedol: „Rád by som z toho urobil ekvivalent Tour de France“.

Preteky zaplnili medzeru, ktorá zostala po zániku pretekov Coors International Bicycle Classic, ktoré boli hlavnými etapovými pretekmi v Severnej Amerike, ale v roku 1988 sa skončili. Niektoré európske tímy údajne vynechali španielsku Vueltu a España, aby mohli pretekať na Tour de Trump.

Dva roky s názvom Tour de Trump

Donald Trump na pretekoch Tour de Trump v roku 1989.

Preteky Tour de Trump sa pod týmto menom uskutočnili iba dvakrát, a to v rokoch 1989 a 1990.

Úvodná Tour de Trump sa začínala v Albany v štáte New York a pozostávala z desiatich etáp s celkovou dĺžkou 1 347 km, pričom trasa prechádzala piatimi štátmi na východnom pobreží.

Trasa viedla na juh z Albany do Richmondu vo Virgínii a potom naprieč do Atlantic City, kde sa skončila pred Trumpovým kasínom.

Súťažilo 114 jazdcov z ôsmich profesionálnych a 11 amatérskych tímov. Pretekov sa zúčastnil aj Greg LeMond, ktorý neskôr v roku 1989 získal svoj druhý žltý dres na Tour de France.

Premiérovej edície Tour de Trump sa zúčastnili tímy ako Lotto, Panasonic, PDM či sovietsky národný tím, avšak víťazom sa nestal LeMond, ale nórsky pretekár Dag-Otto Lauritzen z amerického tímu 7 Eleven – American Airlines.

Preteky sa stretli aj s protestmi proti Trumpovi v meste New Paltz v New Yorku, kde finišovala prvá etapa. Demonštranti držali transparenty s nápismi „Bojujte s trumpizmom“, „Die Yuppie $cum“, „Umenie dohody = Bohatí sú ešte bohatší“.

Verejnosť totiž Donalda Trumpa považovala za symbol extravagantného bohatstva, kontroverzných obchodných praktík a prehnanej sebareklamy, čo často polarizovalo názory ľudí na jeho osobu.

Napriek tomu bol prvý ročník pretekov v časopise Sports Illustrated opísaný ako ohromujúci úspech: „Ak by ste sa dokázali preniesť cez názov Tour de Trump a odosobniť sa od všetkých zákulisných kontroverzii, mali sme tu naozaj pekné cyklistické preteky.“

Trump vtedy dokonca uvažoval nad tým, že by v budúcnosti rozšíril preteky na západné pobrežie, čo by znamenalo ešte väčšie pokrytie Spojených štátov.

Po premiére Tour de Trump chcel Packer rozšíriť preteky do ďalších štátov a predĺžili ju na štrnásť etáp.

Preteky v roku 1990 sa začali vo Wilmingtone v Delaware, v štáte, ktorý Trump považoval za dôležitý pre svoje tri kasína v Atlantic City, a navštívili aj Baltimore po tom, čo Trump súhlasil s podmienkou majiteľa dostihovej dráhy Joe De Francisa, že počas pretekov zakotví svoju jachtu Trump Princess v prístave Baltimore Harbor.

Končilo sa v Bostone a víťazom sa stal mexický jazdec Raúl Alcalá z tímu PDM-Ultima-Concorde, no na štarte boli opäť aj Greg LeMond či predošlý víťaz Dag Otto Lauritzen.

Koniec sponzoringu od Trumpa

Donald Trump na pretekoch Tour de Trump v roku 1990.

Názov cyklistických pretekov Tour de Trump bol od začiatku predmetom kontroverzie. Hoci Trump veril, že jeho meno pridá pretekom prestíž, pre niektorých cyklistov to bolo príliš samoúčelné a zdôrazňovalo jeho ego.

Po dvoch rokoch Trump stiahol sponzorstvo pretekov kvôli finančným problémom svojej firmy.

Podľa Packera sa s Trumpom „rozišli ako dobrí obchodní priatelia“, hoci tiež vysvetlil, že Trumpova osobnosť ako celebrita, ako aj škandály okolo Trumpovho manželstva a obchodných záležitostí, odvádzali pozornosť od pretekov a rozčuľovali európskych jazdcov.

Packer si spomína, ako mu niektorí Európania povedali: „Je taký populárny, že zatieňuje cyklistiku.“

Preteky však po odchode Trumpa nezanikli a premenovali sa na Tour DuPont, keďže chemický gigant DuPont videl v podujatí príležitosť pre globálnu expozíciu.

V šiestich rokoch existencie Tour DuPont sa medzi celkových víťazov zapísal aj Greg LeMond v roku 1992, pričom posledné dve edície v rokoch 1995 a 1996 vyhral Lance Armstrong, ktorý v tom čase jazdil za tím Motorola.

Zánik pretekov

Lance Armstrong na pretekoch Tour DuPont.

Aj keď preteky niesli pôvodne Trumpove meno a financie, cyklistické preteky v USA sa ťažko presadzovali v porovnaní tradičnými európskymi podujatiami.

Okrem toho sa Trumpovo meno časom spájalo aj s kontroverziami, čo malo negatívny vplyv na dlhodobú stabilitu projektu.

Pretekov sa postupne zúčastňovalo menej sponzorov, povolili štart amatérskym tímom a divácky záujem klesal, čo spolu s finančnými problémami viedlo k ukončeniu série pretekov.

Hlavným dôvodom zániku pretekov bolo však odstúpenie hlavného sponzora DuPont od cyklistického podujatia.

DuPont označil prvotné sponzorstvo za veľmi „výhodné“, keďže podujatie prinieslo firme pozitívnu mediálnu odozvu, ktorú spoločnosť odhadla na hodnotu blízko 70 miliónov amerických dolárov a celosvetovú sledovanosť odhadovali na 200 miliónov ľudí.

V čase oznámenia prerušenia sponzorstva spoločnosťou DuPont Mike Plant oznámil, že podujatie v roku 1997 bolo predbežne naplánované na začiatok mája a diskutoval s desiatimi spoločnosťami o možnom titulnom sponzorstve pretekov.

DuPontovo odstúpenie od sponzoringu cyklistických pretekov prišlo pár mesiacov po tom, čo bol John DuPont, dedič majetku rodiny Du Pontovcov, zatknutý a neskôr odsúdený za vraždu olympijského zápasníka Davea Schultza.

Preteky už sponzorov nezískali a v roku 1997 sa neuskutočnili.

Predtým, ako sa stal Donald Trump po prvýkrát americkým prezidentom, sa v roku 2015 vyjadril: „Sľubujem, že sa už nikdy nezapojím do cyklistických pretekov,“ povedal v reakcii na to, ako si minister zahraničných vecí John Kerry zlomil nohu pri jazde na bicykli.

Aktuality

09:50 Musíte vidieť: My Fuel s Vaškom Kolářom je svetové video z českej produkcie.

O kameru a editovanie videa sa postaral Jiří Fikejz a celé to má naozaj svetový výsledok. Šialené triky, urban trial, jazda po meste alebo priehrade! Toto sa naozaj podarilo!

09:38 Kabát za 2200 eur, mikina za 550 eur. Colnago predáva oblečenie za astronomické sumy.

Taliansky výrobca bicyklov a sponzor bicyklov tímu UAE Emirates s Tadejom Pogačarom, ponúka rôzne kúsky bežného oblečenia, avšak za extrémne vysoké ceny.

Včera 16:31 Test: Indoor trenažér Van Rysel D100 so systémom „Zwift Cog & Click“.

Smart trenažér Van Rysel D100 ponúka výnimočný pomer cena/výkon, no silnejším jazdcom pravdepodobne nebude stačiť.

Včera 14:29 Nové gravelové plášte od Schwalbe sú až o 10 % rýchlejšie ako predošlý model.

Nemecký výrobca upravil svoje pretekárske gravelové plášte G-One a navyše do ponuky pridal nový model G-One RX Pro.

Včera 13:06 Lapierre sa vracia do WorldTour v roku 2025 s tímom Picnic PostNL.

Francúzska značka bicyklov Lapierre oznámila štvoročnú spoluprácu s tímom Picnic PostNL pre mužský, ženský aj vývojový kontinentálny tím. (Lapierre)

Zavrieť reklamu