Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Test: Focus VAM2 SL 9.0

Je rýchly, skvelo maskuje svoju hmotnosť a dodáva more sebavedomia pre posúvanie svojich limitov.
Hodnotenie: 4/5
10 999
Matúš Bušík
Test: Focus VAM2 SL 9.0

Naše hodnotenie

Na tých správnych trailoch je VAM2 SL 9.0 naozaj vynikajúci

+PLUSY

  • Výborne vyladené zadné odpruženie
  • Geometria dodáva sebavedomie
  • Luxusná výbava.

-MÍNUSY

  • Je drahý (no vzhľadom na výbavu má ešte celkom priaznivú cenu)
  • Vidlica a plášte trochu limitujú zjazdový potenciál

Pridať motor na ľahký nízkozdvihový trailbike možno neznie ako najlepší nápad, v skutočnosti je FOCUS VAM2 SL 9.0 naozaj dobrý e-bike.

Rám

V záujme skresania hmotnosti na minimum je VAM2 SL vyrobený z karbónu a namiesto čapu na zadnej stavbe tu prepružujú jej vzpery. Prepákovaný jednočapový systém má vzadu zdvih 125 mm, príznačný pre downcountry kategóriu bikov.

Nemecká značka zvolila pre tento nízkozdvihový model ľahký motor FAZUA RIDE 60 napájaný 430 Wh batériou, ktorá sa nedá z rámu vybrať. Aj to pomáha šetriť gramy. Motor má maximálny krútiaci moment 60 Nm a maximálny výkon 350 W. Ten však môžete krátkodobo na 12 sekúnd zvýšiť ešte o 100 W.

Naše testovacie M-ko malo priemerne dlhý 450 mm reach a k nemu dobre doladenú 440 mm zadnú stavbu. 602 mm stack vás posadí skôr do nízkej, natiahnutej pozície. Štandardne má hlavový uhol 65,5°, no otočením misiek hlavového zloženia sa dá urobiť o stupeň strmším. Nijako radikálny nie je ani 75,5° sedlový uhol, práveže patrí skôr k tým položenejším. Stred je zavesený o celých 35 mm pod oskami 29“ kolies.

Oblasti rámu najnáchylnejšie na poškodenie sú obalené do chráničov a malý blatníček na zadnej stavbe chráni túto oblasť pred striekajúcim blatom od zadného kolesa.

Komponenty

Vidlica Fox 34 Factory má zdvih 130 mm a vo svojom vnútri široko nastaviteľnú patrónu GRIP2. Vzadu ju sprevádza tlmič Fox Float DPS rovnako z najvyššieho radu Factory.

O radenie sa bezdrôtovo stará súprava SRAM X0 Eagle AXS a rozbehnutý bike zastavia luxusné brzdy Level Ultimate Stealth.

Kolesá sú, ako by sa na túto cenovú kategóriu patrilo, karbónové – Mavic Crossmax XL R 29 obuté do plášťov Schwalbe Nobby Nic a Wicked Will. Oba sú v mäkkej a priľnavej zmesi gumy ADDIX Soft s kordom SuperGround.

Kokpit z jedného kusu je priamo od Focusu. Teleskopka Fox Transfer SL Factory ladí k odpruženiu a zlatým logám na ráme a na jej konci je upevnené sedadlo, nemenej luxusné Prologo Proxim 2850 Nack.

Jazda

Pri jazde posediačky pôsobí VAM2 SL priestranne, no za riadidlami sa nemusíte zbytočne načahovať vďaka ich vysokému zdvihnutiu a množstvu podložiek pod predstavcom. Napriek nim nie je náročné dostatočne zaťažiť predné koleso, aby sa na výšľapoch nezdvíhalo.

Aj keď je sedlový uhol na papieri položenejší ako na mnohých moderných endurách, pri jazde sme to nevnímali ako negatívum.

Bike sa ľahko prepletá medzi stromami a nie je nedotáčavý ani pri plnom výkone motora. Na e-bike je síce výnimočne ľahký, no stále má dostatok hmotnosti na to, aby v porovnaní s analógovým bicyklom pôsobil v teréne pokojnejšie.

Aj jazdecká pozícia je trafená skvelo a nad bikom máte pocit úplnej kontroly. Najväčší dojem však na nás urobila jeho efektivita pedálovania. Pomáhajú tu, samozrejme, aj dobre sa odvaľujúce plášte, aj nízka hmotnosť.

Nikdy sme necítili potrebu siahnuť po páčke platformy na tlmiči. Zadné odpruženie dobre reaguje na nerovnosti, no zároveň poskytuje veľmi solídnu oporu. Bike ochotne stúpa do kopca a motor nijako neuberá prirodzenému pocitu z jazdy. Technické výšľapy sú na ňom obzvlášť zábavné. Avšak nielen tie.

Na bike s takto nízkym zdvihom zjazduje naozaj perfektne. Počiatok zdvihu je krásne citlivý a žehlí aj tie najmenšie nerovnosti. Hlbšie v ňom odpruženie pekne tvrdne a poskytuje oporu na prácu s bikom. Až kým neprídu naozaj veľké nárazy, máte pocit, ako keby ste sedlali bike s vyšším zdvihom. Tie, samozrejme, nedokáže prehltnúť tak, ako by zvládlo enduro, no aj tak si dokáže s rozbitým trailom poradiť až prekvapivo dobre.

Hmotnosť motora a batérie je tu vlastne výhoda a bike zjazduje sebavedomejšie, než by dokázal jeho ekvivalent bez nich.

Jediné limitujúce faktory sú 130 mm vidlica a rýchle plášte, ktoré toho v teréne nezvládajú tak veľa ako rám. To len dokazuje, aký skvelý je.

Ak teda hľadáte bike na menej náročné traily, VAM2 SL je vynikajúci. Je rýchly, skvelo maskuje svoju hmotnosť a dodáva more sebavedomia pre posúvanie svojich limitov.

www.focus-bikes.com

Aktuality

Včera 16:37 Nový Specialized Crux DSW je s hmotnosťou pod 1,4 kg „najľahší gravelový zliatinový rám na trhu“.

Rámová sada spolu s vidlicou váži tesne pod 2 kg a má rovnakú geometriu ako karbónový Crux. V kompletnej výbave váži 9,37 kg a stojí 2 700 eur.

Včera 15:41 Simon Yates po 11 rokoch končí v Jayco AlUla a má podpísať zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Yatesovi, ktorý sa stal profesionálom v tíme ako Orica GreenEDGE v roku 2014, vyprší zmluva na konci tejto sezóny. Austrálsky jazdec Ben O’Connor je údajne pripravený pripojiť sa k Jaycu a nahradiť Yatesa ako lídra pre GC na etapových pretekoch. (La Gazzetta dello Sport)

Včera 15:29 Victor Campenaerts má podpísať trojročnú zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Campenaerts strávil v tomto tíme dva roky (2015, 2016), keď ešte fungoval pod názvom LottoNL-Jumbo. Jeho odchod zo súčasného Lotto Dstny je tiež dôsledkom obáv o nedostatok financií v belgickom tíme.

Včera 15:11 Giulio Ciccone je chorý a Tao Geoghegan Hart mal pozitívny test na COVID-19 pred štartom na Tour de France.

Jazdci tímu Lidl-Trek kvôli chorobe vynechajú dôležitý tréning v posledných týždňoch pred Tour, čo by mohlo výrazne ovplyvniť ich nádeje a ambície na celkové hodnotenie. (Cyclingnews)

Včera 14:59 Tour de France 2026 sa bude štartovať v Barcelone.

Organizátori Tour de France potvrdili dlhodobé špekulácie, že Grand Départ 2026 sa bude konať v Barcelone, pričom preteky budú v meste prítomné po dobu troch dní. (LeTour)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu