Yeti sa po desiatich rokoch vracia s pretekárskym XC bicyklom ASR
Je to už takmer desať rokov, čo Yeti opustil svet XC pretekov a presunul svoje zameranie smerom k trailovej a enduro cyklistike.
Značka mala vo svojej ponuke modely SB100 a neskôr SB115, ale ani jeden z týchto bikov nebol čistokrvným XC pretekárskym bicyklom. Použitie systému Switch Infinity na týchto modeloch pridalo na hmotnosti a hoci boli tieto modely ľahké, nemohli sa hmotnosťou rovnať s pretekárskymi bicyklami.
Yeti ASR 2024 to mení, ide o revíziu klasického modelu, ktorý je navrhnutý tak, aby vyhovoval požiadavkám moderného XC. Môže sa pochváliť 115 mm zdvihom zadného kolesa, ľahkým karbónovým rámom a odpružením s dizajnom flex-stay.
Práve tento typ odpruženia je aktuálne medzi pretekárskymi XC bicyklami normou sa rýchlo stali normou. Tento dizajn značke Yeti nie je cudzí – model ASR 2003 mal titánový ohybný čap.
Ceny jednotlivých modelov začínajú na 6 490 € a za model s najvyššou špecifikáciou zaplatíte 15 990 €.
Detaily rámu
Dizajn karbónového rámu ASR má typickú XC siluetu s tlmičom uchyteným na hornej trubke, vďaka čomu vzniká priestor pre dve fľaše s vodou.
Z tlmiča vychádza kábel vedený rámom k diaľkovému ovládaniu pruženia. Môže to vyzerať celkom jednoducho, no vymyslieť optimálne usporiadanie karbónu pre rám bolo náročné a počas vývojového procesu bolo vyskúšaných 36 jedinečných konfigurácií.
Cieľom bolo udržať nízku hmotnosť odstránením akéhokoľvek prebytočného karbónu a zároveň vytvoriť rám, ktorý bude dostatočne pevný, aby odolal požiadavkám moderných pretekárskych tratí.
Zvláštna pozornosť bola venovaná oblastiam v okolí čapov, kde bolo možné odstrániť materiál bez ovplyvnenia výkonu alebo životnosti rámu. Dokonca aj tvar hliníkového vahadla bol navrhnutý s ohľadom na úsporu hmotnosti.
Výsledkom tohto úsilia je rám, ktorý podľa výrobcu váži 1530 gramov bez tlmiča a 1830 gramov s tlmičom.
K dispozícii je aj ľahšia verzia, s označením T Series Wireless, ktorá sa zrieka portov pre vedenie káblov pohonu a teleskopickej sedlovky, čím sa hmotnosť znížila na 1448 gramov bez tlmiča a 1813 gramov s tlmičom.
Rám nie je najľahší, ale jeho hmotnosť je konkurencieschopná – pre porovnanie, Scott Spark SL váži 1870 gramov, Orbea Oiz 1750 gramov a nový Specialized Epic 8 má 1965 gramov pre bežnú verziu a 1795 g vo verzii S-Works.
Yeti ASR nevedie káble cez hlavové zloženie. Tie sú vedené cez port na boku hlavovej trubky. V blízkosti stredovej konzoly je tiež otvor, ktorý uľahčuje smerovanie káblu teleskopickej sedlovky.
Na rozdiel od rámov Yeti s vyšším zdvihom ASR nepoužíva konštrukciu trubiek na vedenie káblov a to z dôvodu šetrenia hmotnosti. Namiesto toho sa káble upínajú na vstupnom porte a na minimalizáciu hluku sa používajú penové trubky.
Pre extrémnych gramárov je odstránenie týchto penových chráničov jedným zo spôsobov, ako znížiť hmotnosť ešte o pár gramov. Tiež môžete odstrániť gumenú ochranu spodnej trubky a malý gumený kryt medzi zadnou stavbou a sedlovou trubkou – či to stojí za to, necháme na každom z vás.
Všetky modely (s výnimkou verzie Flight Attendant) sú vybavené diaľkovým ovládaním RockShox 3P, ktoré používa otočný ovládač na prepínanie medzi módmi Open, Pedal a Lock a súčasne mení tlmenie kompresie na vidlici a tlmiči.
Do rámu sa vojdú 2,4” pneumatiky na ráfikoch s vnútornou šírkou 30 mm. -na ráme je osadená závitová stredová konzola a vodítko reťaze, ktoré je integrované do hlavného otočného čapu.
Geometria
Pohľad späť na Yeti ASR 2015 je skvelý spôsob, ako zistiť kam sa posunula geometria cross-country bicyklov v poslednom čase.
Tento bicykel mal 69,1-stupňový uhol hlavovej trubky a 73,8-stupňový uhol sedlovej trubky. Jeho dosah bol 443 mm vo veľkosti L a tieto čísla boli vtedy v súlade s najnovšími trendmi.
Prešlo takmer 10 rokov a geometria ASR 2024 je podstatne odlišná.
Hlavový uhol ASR je 66,5 stupňa, uhol sedlovej trubky je 75,5 stupňa a dosah pri veľkosti L je 465 mm. Dĺžka reťazovej vzpery sa mierne líši, začína na 433 mm pre rám veľkosti XS a zvyšuje sa v 2 mm prírastkoch, až po 441 mm pre XL.
Pre porovnanie uvádzame stručný zoznam ďalších moderných XC bicyklov a ich hlavový uhol / uhol sedlovej trubky / dosah (veľkosť L).
- Specialized Epic 8: 65,9 ° / 75,5 ° / 475 mm
- Orbea Oiz: 67 ° / 76,5 ° / 475 mm
- Scott Spark RC: 67,2 ° / 76,6 ° / 472 mm
- Cervelo ZFS-5: 66,6 ° / 75 mm / 45
Špecifikácie jednotlivých modelov si môžete pozrieť v galérii.
Distribútorom značky Yeti na Slovensko a v Česku je a predajcov vo vašom okolí môžete vyhľadať na: zookee.cz.