Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Yeti sa po desiatich rokoch vracia s pretekárskym XC bicyklom ASR

Značka Yeti obrátila svoju pozornosť znova smerom k pretekárskemu cross-county. Výsledkom je model ASR, ktorý sa do ponuky značky vracia po dlhšej dobe. Bicykel má modernú geometriu vyhovujúcu požiadavkám moderného XC a poskytuje 115 mm zdvihu vzadu.
Matúš Bušík
Yeti sa po desiatich rokoch vracia s pretekárskym XC bicyklom ASR

Je to už takmer desať rokov, čo Yeti opustil svet XC pretekov a presunul svoje zameranie smerom k trailovej a enduro cyklistike.

Značka mala vo svojej ponuke modely SB100 a neskôr SB115, ale ani jeden z týchto bikov nebol čistokrvným XC pretekárskym bicyklom. Použitie systému Switch Infinity na týchto modeloch pridalo na hmotnosti a hoci boli tieto modely ľahké, nemohli sa hmotnosťou rovnať s pretekárskymi bicyklami.

Yeti ASR 2024 to mení, ide o revíziu klasického modelu, ktorý je navrhnutý tak, aby vyhovoval požiadavkám moderného XC. Môže sa pochváliť 115 mm zdvihom zadného kolesa, ľahkým karbónovým rámom a odpružením s dizajnom flex-stay.

Práve tento typ odpruženia je aktuálne medzi pretekárskymi XC bicyklami normou sa rýchlo stali normou. Tento dizajn značke Yeti nie je cudzí – model ASR 2003 mal titánový ohybný čap.

Ceny jednotlivých modelov začínajú na 6 490 € a za model s najvyššou špecifikáciou zaplatíte 15 990 €.

Detaily rámu

Dizajn karbónového rámu ASR má typickú XC siluetu s tlmičom uchyteným na hornej trubke, vďaka čomu vzniká priestor pre dve fľaše s vodou.

Z tlmiča vychádza kábel vedený rámom k diaľkovému ovládaniu pruženia. Môže to vyzerať celkom jednoducho, no vymyslieť optimálne usporiadanie karbónu pre rám bolo náročné a počas vývojového procesu bolo vyskúšaných 36 jedinečných konfigurácií.

Cieľom bolo udržať nízku hmotnosť odstránením akéhokoľvek prebytočného karbónu a zároveň vytvoriť rám, ktorý bude dostatočne pevný, aby odolal požiadavkám moderných pretekárskych tratí.

Zvláštna pozornosť bola venovaná oblastiam v okolí čapov, kde bolo možné odstrániť materiál bez ovplyvnenia výkonu alebo životnosti rámu. Dokonca aj tvar hliníkového vahadla bol navrhnutý s ohľadom na úsporu hmotnosti.

Výsledkom tohto úsilia je rám, ktorý podľa výrobcu váži 1530 gramov bez tlmiča a 1830 gramov s tlmičom.

K dispozícii je aj ľahšia verzia, s označením T Series Wireless, ktorá sa zrieka portov pre vedenie káblov pohonu a teleskopickej sedlovky, čím sa hmotnosť znížila na 1448 gramov bez tlmiča a 1813 gramov s tlmičom.

Rám nie je najľahší, ale jeho hmotnosť je konkurencieschopná – pre porovnanie, Scott Spark SL váži 1870 gramov, Orbea Oiz 1750 gramov a nový Specialized Epic 8 má 1965 gramov pre bežnú verziu a 1795 g vo verzii S-Works.

Yeti ASR nevedie káble cez hlavové zloženie. Tie sú vedené cez port na boku hlavovej trubky. V blízkosti stredovej konzoly  je tiež otvor, ktorý uľahčuje smerovanie káblu teleskopickej sedlovky.

Na rozdiel od rámov Yeti s vyšším zdvihom  ASR nepoužíva konštrukciu trubiek na vedenie káblov a to z dôvodu šetrenia hmotnosti. Namiesto toho sa káble upínajú na vstupnom porte a na minimalizáciu hluku sa používajú penové trubky.

Pre extrémnych gramárov je odstránenie týchto penových chráničov jedným zo spôsobov, ako znížiť hmotnosť ešte o pár gramov. Tiež môžete odstrániť gumenú ochranu spodnej trubky a malý gumený kryt medzi zadnou stavbou a sedlovou trubkou – či to stojí za to, necháme na každom z vás.

Všetky modely (s výnimkou verzie Flight Attendant) sú vybavené diaľkovým ovládaním RockShox 3P, ktoré používa otočný ovládač na prepínanie medzi módmi Open, Pedal a Lock a súčasne mení tlmenie kompresie na vidlici a tlmiči.

Do rámu sa vojdú 2,4” pneumatiky na ráfikoch s vnútornou šírkou 30 mm. -na ráme je osadená závitová stredová konzola a vodítko reťaze, ktoré je integrované do hlavného otočného čapu.

Geometria

Pohľad späť na Yeti ASR 2015 je skvelý spôsob, ako zistiť kam sa posunula geometria cross-country bicyklov v poslednom čase.

Tento bicykel mal 69,1-stupňový uhol hlavovej trubky a 73,8-stupňový uhol sedlovej trubky. Jeho dosah bol 443 mm vo veľkosti L a tieto čísla boli vtedy v súlade s najnovšími trendmi.

Prešlo takmer 10 rokov a geometria ASR 2024 je podstatne odlišná.

Hlavový uhol ASR je 66,5 stupňa, uhol sedlovej trubky je 75,5 stupňa a dosah pri veľkosti L je 465 mm. Dĺžka reťazovej vzpery sa mierne líši, začína na 433 mm pre rám veľkosti XS a zvyšuje sa v 2 mm prírastkoch, až po 441 mm pre XL.

Pre porovnanie uvádzame stručný zoznam ďalších moderných XC bicyklov a ich hlavový uhol / uhol sedlovej trubky / dosah (veľkosť L).

  • Specialized Epic 8: 65,9 ° / 75,5 ° / 475 mm
  • Orbea Oiz: 67 ° / 76,5 ° / 475 mm
  • Scott Spark RC: 67,2 ° / 76,6 ° / 472 mm
  • Cervelo ZFS-5: 66,6 ° / 75 mm / 45

Špecifikácie jednotlivých modelov si môžete pozrieť v galérii.

 

Distribútorom značky Yeti na Slovensko a v Česku je a predajcov vo vašom okolí môžete vyhľadať na: zookee.cz.

Aktuality

18:26 Toto je mapa KAKTUS Bike Bratislavského MTB maratónu.

Mapa KAKTUS Bike Bratislavského MTB Maratónu je vonku, takže si môžete naplánovať svoj tréning a pripraviť sa na deň pretekov. Tento rok máte možnosť zatrénovať si na trati, kde sa budúci rok uskutočnia Majstrovstvá SR v XCM a Finále ŠKODA SP XCM. Nezabudnite, že ak sa zaregistrujete do 22. septembra, získate štartovné číslo so svojím menom!

10:27 Mavic predstavil nové karbónové kolesá Cosmic S 42. Vážia 1660 gramov a stoja 999 eur.

S výškou ráfikov 42 mm a hmotnosťou pod 1700 gramov ponúkajú veľmi dobrý pomer kvality za relatívne nízku cenu.

09:49 Marc Hirschi vyhral už štvrté preteky po sebe, po 36-kilometrovom sóle zvíťazil na klasike Coppa Sabatini.

Hirschi vyhral talianske kopcovité preteky už druhý rok po sebe a dosiahol už siedme víťazstvo v sezóne 2024. V šprinte malej skupiny o druhé miesto bol najrýchlejší Gregor Mühlberger a tretí finišoval Anders Foldager.

Včera 15:32 Preteky Red Bull Hill Chasers v Banskej Štiavnici sa pre zlé počasie posúvajú na október.

Vzhľadom na nepriaznivú predpoveď počasia sa podujatie presúva na 5. októbra.

11.09.2024 Edoardo Affini je prvým talianskym víťazom časovky na majstrovstvách Európy.

Na 31,3 km dlhej trase dosiahol Affini priemernú rýchlosť 53,265 km/h a finišoval s časom 35:15 min. Striebro si odnáša Stefan Küng, ktorý cez víkend vyhral časovku na Vuelte a bronz získal Mattia Cattaneo.

Zavrieť reklamu