Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prototyp bezdušového plášťa od Schwalbe má len 165 gramov a bol by najľahším na svete

Schwalbe ukázalo prototypy nových cestných plášťov Pro One Aerothan na veľtrhu Eurobike.
Martin Sarvaš
Prototyp bezdušového plášťa od Schwalbe má len 165 gramov a bol by najľahším na svete

Prototyp ultraľahkých bezdušových plášťov Schwalbe Pro One Aerothan

Schwalbe predstavilo prototyp bezdušovej cestnej pneumatiky Pro One Aerothan s hmotnosťou len 165 g vo veľkosti 700x28c.

Plášť Pro One Aerothan obsahuje technológiu z termoplastických polyuretánových (TPU) duší Areothan od Schwalbe, čo umožňuje výrazne znížiť jej hmotnosť.

V porovnaní s typickou špičkovou bezdušovou cestnou pneumatikou, ako je Schwalbe Pro One TLE – ktorá váži 264 g pri rovnakej veľkosti – to predstavuje úsporu takmer 100 gramov na pneumatiku.

Schwalbe tvrdí, že táto pneumatika bude vykazovať „veľmi nízky valivý odpor“ kvôli povahe jej konštrukcie.

Technológia TPU

Podľa marketingového manažéra Schwalbe pre Spojené kráľovstvo Tima Warda využíva bezdušová pneumatika Pro One Aerothan technológiu a znalosti, ktoré spoločnosť Schwalbe získala pri vývoji svojho radu ultraľahkých duší TPU.

Tieto duše vážia len 41 gramov na dušu 700c v porovnaní so 105 g u štandardnej duše Schwalbe.

Aj keď Ward odmietol zachádzať do detailov, potvrdil, že „skombinovali niektoré technológie na vytvorenie pneumatiky, ktorá je založená na samotnom materiáli Aerothan TPU“.

Vzhľadom na to, že gumová zmes použitá v behúni novej pneumatiky je relatívne štandardná, Ward hovorí, že tajomstvo Pro One Aerothan je niekde inde – pravdepodobne v behúni.

Ward tiež tvrdí, že Schwalbe je jedinou značkou v cyklistike (a možno aj mimo nej), ktorá vyrobila pneumatiku pomocou tejto konštrukčnej metódy.

Na otázku, či má Schwalbe patentovanú túto technológiu, Ward jednoducho odpovedal: „Bez komentára“.

Najľahšia bezdušová cestná pneumatika na svete?

V posledných rokoch sme videli množstvo nových pneumatík špecifických pre časovku, ako napríklad Continental GP5000 TT TR, Vittoria Corsa Speed ​​G2.0 a Schwalbe Pro One TT .

Ak sú však tvrdenia Schwalbeho pravdivé, model Pro One Aerothan by ich všetky porazil v hmotnosti s dosť veľkým náskokom.

Napríklad plášť  Continental GP5000 TT TR (700x28c) váži 252 g, zatiaľ čo Schwalbe Pro One TT má v rovnakej veľkosti hmotnosť 240 g.

Jediná bezdušová cestná pneumatika, ktorá sa približuje Aerothanu (pokiaľ ide o hmotnosť), je Veloflex Record TLR, ktorá má hmotnosť 175 g pre pneumatiku vo veľkosti 700x25c.

Samozrejme, ak odhliadneme od pretekov v stúpaní do vrchu, pár gramov pravdepodobne nevyhrá alebo prehrá veľa pretekov.

Prototyp ultraľahkých bezdušových plášťov Schwalbe Pro One Aerothan

Je však tiež spravodlivé povedať, že prejav valivého odporu pneumatík má tendenciu mať závislosť hmotnosť. Napríklad ľahšie pneumatiky často produkujú menší valivý odpor ako ťažšie.

Napríklad vyššie spomínané Veloflex Record TLR sa považujú za jedny z najrýchlejších pneumatík pre cestné bicykle, pravdepodobne čiastočne aj vďaka svojej ultraľahkej konštrukcii.

Je to preto, že sa pri konštrukcii ľahšej pneumatiky zvyčajne používa menej materiálu. Výsledkom je, že sa stráca menej energie na deformáciu pneumatiky, keď sa valí po ceste.

Samozrejme, menej materiálu často znamená zníženú odolnosť proti defektom.

Kedy budú dostupné nové plášte Schwalbe Pro One Aerothan, Ward nechcel prezradiť.

Aktuality

Včera 17:03 Jonathan Milan predviedol skvelý šprint a vyhral štvrtú etapu Giro d’Italia.

23-ročný Talian vyhral etapu v štýle monumentu Miláno-San Remo pred Kadenom Grovesom a Philom Bauhausom.

Včera 14:35 Jonas Vingegaard začal trénovať na bicykli a postupne sa zotavuje z početných zlomenín.

„Samozrejme, dúfam, že budem na štarte Tour de France. Nevieme presne, aká bude moja forma a ako bude prebiehať moje zotavenie, ale urobím všetko pre to, aby som sa tam dostal vo svojej top forme,“ hovorí Jonas Vingegaard vo videu, ktoré zverejnil jeho tím Visma – Lease a Bike.

Včera 14:22 Peter Sagan už zajtra odštartuje na cestných pretekoch Okolo Maďarska v drese tímu Pierre Baguette.

Sagan bude štartovať za slovenský tím na maďarských cestných etapových pretekoch, ktoré sa uskutočnia od 8. do 12. mája.

Včera 11:14 Geraint Thomas odkazuje Pogačarovi: Užil si si zábavu. Urobme si zajtra pekný pokojný deň.

Thomas si zavtipkoval v príspevku na Twitteri (X) po tom, ako v závere šprintérskej tretej etapy Giro d’Italia ušiel do úniku s Tadejom Pogačarom.

Včera 10:27 Detaily 4. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Etapa v štýle monumentu Miláno-San Remo má dĺžku 190 km a prevýšenie 2079 m. V závere sa očakáva hromadný šprint, aj keď stúpanie Capo Mele tesne pred cieľom môže narušiť plány šprintérov.

Zavrieť reklamu