Prototyp bezdušového plášťa od Schwalbe má len 165 gramov a bol by najľahším na svete
Schwalbe predstavilo prototyp bezdušovej cestnej pneumatiky Pro One Aerothan s hmotnosťou len 165 g vo veľkosti 700x28c.
Plášť Pro One Aerothan obsahuje technológiu z termoplastických polyuretánových (TPU) duší Areothan od Schwalbe, čo umožňuje výrazne znížiť jej hmotnosť.
V porovnaní s typickou špičkovou bezdušovou cestnou pneumatikou, ako je Schwalbe Pro One TLE – ktorá váži 264 g pri rovnakej veľkosti – to predstavuje úsporu takmer 100 gramov na pneumatiku.
Schwalbe tvrdí, že táto pneumatika bude vykazovať „veľmi nízky valivý odpor“ kvôli povahe jej konštrukcie.
Technológia TPU
Podľa marketingového manažéra Schwalbe pre Spojené kráľovstvo Tima Warda využíva bezdušová pneumatika Pro One Aerothan technológiu a znalosti, ktoré spoločnosť Schwalbe získala pri vývoji svojho radu ultraľahkých duší TPU.
Tieto duše vážia len 41 gramov na dušu 700c v porovnaní so 105 g u štandardnej duše Schwalbe.
Aj keď Ward odmietol zachádzať do detailov, potvrdil, že „skombinovali niektoré technológie na vytvorenie pneumatiky, ktorá je založená na samotnom materiáli Aerothan TPU“.
Vzhľadom na to, že gumová zmes použitá v behúni novej pneumatiky je relatívne štandardná, Ward hovorí, že tajomstvo Pro One Aerothan je niekde inde – pravdepodobne v behúni.
Ward tiež tvrdí, že Schwalbe je jedinou značkou v cyklistike (a možno aj mimo nej), ktorá vyrobila pneumatiku pomocou tejto konštrukčnej metódy.
Na otázku, či má Schwalbe patentovanú túto technológiu, Ward jednoducho odpovedal: „Bez komentára“.
Najľahšia bezdušová cestná pneumatika na svete?
V posledných rokoch sme videli množstvo nových pneumatík špecifických pre časovku, ako napríklad Continental GP5000 TT TR, Vittoria Corsa Speed G2.0 a Schwalbe Pro One TT .
Ak sú však tvrdenia Schwalbeho pravdivé, model Pro One Aerothan by ich všetky porazil v hmotnosti s dosť veľkým náskokom.
Napríklad plášť Continental GP5000 TT TR (700x28c) váži 252 g, zatiaľ čo Schwalbe Pro One TT má v rovnakej veľkosti hmotnosť 240 g.
Jediná bezdušová cestná pneumatika, ktorá sa približuje Aerothanu (pokiaľ ide o hmotnosť), je Veloflex Record TLR, ktorá má hmotnosť 175 g pre pneumatiku vo veľkosti 700x25c.
Samozrejme, ak odhliadneme od pretekov v stúpaní do vrchu, pár gramov pravdepodobne nevyhrá alebo prehrá veľa pretekov.
Je však tiež spravodlivé povedať, že prejav valivého odporu pneumatík má tendenciu mať závislosť hmotnosť. Napríklad ľahšie pneumatiky často produkujú menší valivý odpor ako ťažšie.
Napríklad vyššie spomínané Veloflex Record TLR sa považujú za jedny z najrýchlejších pneumatík pre cestné bicykle, pravdepodobne čiastočne aj vďaka svojej ultraľahkej konštrukcii.
Je to preto, že sa pri konštrukcii ľahšej pneumatiky zvyčajne používa menej materiálu. Výsledkom je, že sa stráca menej energie na deformáciu pneumatiky, keď sa valí po ceste.
Samozrejme, menej materiálu často znamená zníženú odolnosť proti defektom.
Kedy budú dostupné nové plášte Schwalbe Pro One Aerothan, Ward nechcel prezradiť.