Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Novinky

Tour de France 2019 – program, etapy, časový harmonogram a dôležité čísla

Peter Sagan bude bojovať o zisk siedmeho zeleného dresu na Tour de France. Šance na víťazstvo má ôsmich rovinatých etapách, no keďže je univerzálnym pretekárom, určite sa bude snažiť presadiť aj v niektorých kopcovitých etapách.
Martin Sarvaš

Pozrite si, ako budú vyzerať etapy Tour de France 2019 v 3D vizualizácii:

Jazdci na Tour de France 2019 absolvujú počas 23 dní 3480 km, z čoho voľné budú mať dva dni. Peter Sagan vyhral na Tour už šesť zelených dresov pre víťaza bodovacej súťaže a tento rok bude opäť jedným z najväčších favoritov.

Na štart nastúpi všetkých 18 UCI World Tour tímov, ktoré doplnia 4 prokontinentálne tímy, aby skompletizovali 22-tímový pelotón. Každý výber si do Francúzska privezie 8 cyklistov. Na štart pretekov tak nastúpi 176 jednotlivcov.

Podarí sa podľa vás Petrovi Saganovi získať siedmy zelený dres?

Loading ... Loading ...

Prečítajte si tiež

Etapa
Dátum
Odkiaľ ► Kam
Dĺžka
Profil
1 6. júla Brussel ► Brussel 194.5 km rovinatá
2 7. júla Brussel ► Brussel 27.6 km tímová časovka
3 8. júla Binche ► Épernay 215 km kopcovitá
4 9. júla Reims ► Nancy 213.5 km rovinatá
5 10. júla Saint-Dié-des-Vosges ► Colmar 175.5 km kopcovitá
6 11. júla Mulhouse ► La Planche des Belle Filles 160.5 km horská
7 12. júla Belfort ► Chalon-sur-Saône 230 km rovinatá
8 13. júla Mâcon ► Saint-Étienne 200 km kopcovitá
9 14. júla Saint-Étienne ► Brioude 170.5 km kopcovitá
10 15. júla Saint-Flour ► Albi 217.5 km rovinatá
16. júla Voľný deň
11 17. júla Albi ► Toulouse 167 km rovinatá
12 18. júla Toulouse ► Bagnères-de-Bigorre 209.5 km horská
13 19. júla Pau ► Pau 27.2 km časovka jednotlivcov
14 20. júla Tarbes ► Tourmalet 117.5 km horská
15 21. júla Limoux ► Foix 185 km horská
22. júla Voľný deň
16 23. júla Nîmes ► Nîmes 177 km rovinatá
17 24. júla Pont du Gard ► Gap 200 km rovinatá
18 25. júla Embrun ► Valloire 208 km horská
19 26. júla Saint-Jean-de-Maurienne ► Tignes 126.5 km horská
20 27. júla Albertville ► Val Thorens 130 km horská
21 28. júla Rambouillet ► Paríž 128 km rovinatá

Detaily jednotlivých etáp Tour de France 2019

Etapy na Tour de France opísal traťový riaditeľ Thierry Gouvenou.

1. Etapa – Brussel Brussel, 192 km, rovinatá

Sobota 6. júl

  • Štart: 12.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.02 hod

Tento rok si pripomíname storočnicu žltého dresu, a tak sme chceli vzdať poctu šampiónovi, ktorý ho nosil najčastejšie, Eddymu Merckxovi. Preto sme na úvod zavítali do jeho rodiska, do Bruselu.

Úvodnú etapu sme zároveň chceli venovať belgickej špecialite – šprintu. Hromadný šprint pred kráľovským palácom bude určite veľmi pôsobivým divadlom.

Samozrejme, dnes to nebude len o šprinte – etapa vedie aj po miestach, ktoré kopírujú trať slávnych flámskych klasík vrátane ikonického stúpania na Muur van Geraardsbergen známeho tiež ako Muur Kapelmuur. A keďže tu máme aj dve kategorizované stúpania, dnes sa bude udeľovať aj bodkovaný dres vo vrchárskej súťaži.

Dôležité čísla

  • 4 – priemer stúpania (v %), ktorý musia jazdci prekonať na poslednom kilometri. Toto môže sedieť pretekárom typu Petra Sagana.
  • 1975 – rok, keď mesto Charleroi hostilo Grand Départ. Z toho mesta zostane do cieľa ešte asi 80 km.
  • 1969 – rok, keď Eddy Merckx vyhral prvý zo svojich piatich titulov na Tour. Grand Départ bude viesť aj neďaleko obce, v ktorej Merckx vyrastal – Sint-Pieters-Woluwe.

2. etapa – Kráľovský palác v Bruseli Atomium v Bruseli, 27 km, tímová časovka

Nedeľa 7. júl

  • Štart: 14.30 hod
  • Očakávaný koniec: 16.45 hod

Žltý dres asi dnes zmení majiteľa, pravda, ak si ho náhodou neoblečie jazdec, ktorý má okolo seba skvelých kolegov v jazde proti chronometru. Opäť sme dali do itinerára tímovú časovku, aby sme na Tour predstavili všetky disciplíny súčasnej cyklistiky.

Podľa zvoleného profilu okolo Bruselu budú tímy asi voliť veľký prevod. Na trati nie je žiadne prevýšenie, preto sa asi dočkáme nového rýchlostného rekordu! Víťazov na cieľovej rovinke s pozadím ikonického Atomia budú deliť len sekundy.

Dôležité čísla

  • 30 – množstvo energie (v %), ktoré ušetria jazdci v zostave tímovej časovky „ukrytí“ za vedúcim pretekárom.
  • 57,7 – najvyššia priemerná rýchlosť (v km/h) v histórii Tour, ktorú dosiahla zostava Orica GreenEDGE v roku 2013. Trať mala 25 km a viedla okolo mesta Nice.
  • 4 – počet 4-percentných stúpaní, ktoré musia tímy prekonať na 27-kilometrovom okruhu.

3. etapa – Binche Épernay, 214 km, zvlnená

Pondelok 8. júl

  • Štart: 12.20 hod
  • Očakávaný koniec: 17.34 hod

Štart etapy dnes bude premiérovo vo valónskom meste Binche, ktoré je baštou belgickej cyklistiky, a jej cieľ bude po prvýkrát na území Francúzska. Je pomerne dlhá (215 km) a prinesie niekoľko testov i nástrah. Trať sme navrhli s vedomím, že vietor na nej môže urobiť poriadnu šarapatu, najmä v jej prvej časti.

Pelotón sa určite roztrhá a bude sa formovať do obranných „echelónov“. No a potom príde druhá časť, ktorá ponúkne spomenuté nástrahy v podobe zvlneného terénu, na ktorom nebudú chýbať krátke, ale ostré výšľapy. Spomeniem aspoň Mutigny s priemerom 12,2 %. A na záver príde lahôdka – cieľ v Épernay, ktorý leží na konci naozajstnej „steny“ s priemerom sklonu až 15 %!

Dôležité čísla

  • 1963 – rok, keď bol cieľ etapy Tour de France v Épernay. Víťazom bol vtedy Belgičan Eddy Pauwels a keďže to bola prvá etapa, obliekol sa do žltého dresu.
  • 4 – počet km do cieľa od predposledného výšľapu s názvom Mont Bernon. Pravdepodobne rozhodne o výsledkoch etapy.
  • 4,33 – výsledný čas Dannyho Van Poppela, ktorý vyhral minulý rok preteky Binche – Chimay – Binche. Tá sa vtedy začínala i končila v meste, kde bude dnes štart.

4. etapa – Reims Nancy, 215 km, zvlnená

Utorok 9. júl

  • Štart: 12.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.23 hod

Etapa s dĺžkou 215 km medzi mestami Reims (Remeš) a Nancy má vo svojom profile len niekoľko drobných prekážok a na záver 1 500 m dlhú cieľovú rovinku. Toto je popri záverečnej etape na Champs-Élysées náš dar pre rýdzich šprintérov, ktorí tohto roku nebudú mať príliš veľa príležitostí rozhýbať svoje stroje.

Avšak vieme, že toto je Tour de France, a vždy chceme, aby bola trať rozmanitá a sadla rôznym typom jazdcov. Snažíme sa o rovnováhu disciplín a toto je veľká príležitosť pre najrýchlejších jazdcov a ich tímy. Víťazi na cieľovej čiare možno prekročia aj 70 km/h!

Dôležité čísla

  • 1952 – rok, keď Fausto Coppi vyhral svoju druhú a zároveň poslednú Tour de France – tú prvú vyhral v roku 1949. Na obidvoch pretekoch zvíťazil aj v individuálnej časovke, ktorá sa končila v Nancy.
  • 13 – počet cieľových dojazdov v meste Nancy na severovýchode Francúzska.
  • 2014 – v tomto roku viedla na Tour veľmi podobná trať z Épernay do Nancy. Vyhral ju Matteo Trentin pred Petrom Saganom.

5. etapa – Saint-Dié-des-Vosges ► Colmar, 169 km, zvlnená

Streda 10. júl

  • Štart: 13.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.35 hod

106. edícia Tour de France je navrhnutá najmä pre vrchárov. Dnes prichádza ich prvý naozajstný deň – nachádzame sa v pohorí Vosges, čo samo osebe znamená, že na trati budú kopce aspoň 2. kategórie.

Trať bude viesť cez Alsasko, jeho pôvabné dedinky, nádherné stredoveké hrady a rovnako pôvabné kopce, ktorých krásu si však pretekári až tak nevychutnajú. Taký Côte du Haut-Koenigsbourg má napríklad dĺžku 5,9 km a priemer stúpania 5,9 % a Côte des Trois-Épis dĺžku 5 km a priemer 6,7 %.

Ak by išiel touto cestou cyklista výletník, mal by pred sebou krajinu ako pohľadnicu, ale dnes tadiaľto pôjde pelotón najslávnejších pretekov a je takmer isté, že tieto kopce ho roztrhajú. V cieli to bude zaiste súboj medzi klasikármi a tempármi v úniku. Ešte spomeniem, že štart v Saint-Dié-des-Vosges bude mať na Tour svoju historickú premiéru.

Dôležité čísla

  • 2009 – rok, keď Tour navštívilo Colmar. Bola to upršaná 13. etapa, ktorú vyhral Nemec Henrich Haussler.
  • 4 – počet kategorizovaných stúpaní na dnešnej trati – dve druhej kategórie a dve tretej kategórie.
  • 18,8 – dĺžka (v km) zjazdu z Côte du Haut-Koenigsbourg. Našťastie pre jazdcov bude mať jeho sklon iba prijateľných 2,8 %.

6. etapa – Mulhouse ► La Planche des Belles Filles, 157 km, horská

Štvrtok 11. júl

  • Štart: 13.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.42 hod

A sme v kopcoch, veľmi strmých kopcoch, ktoré tento rok prichádzajú veľmi skoro, už v 6. etape. Veď som spomínal, že tohtoročná Tour je pre vrchárov, nie? A cieľ je dnes v našom obľúbenom La Planche des Belles Filles, ktorý určite zoradí vážnych adeptov na konečný žltý dres. Jeho výška nie je závratná – má iba 1 140 m, ale jeho parametre vyrážajú dych.

Pri dĺžke stúpania 7 km je priemer sklonu 8,7 %, pričom na cieľovej rampe sme namerali až 24 %! Áno, stúpanie je dlhšie približne o kilometer, lebo sme nechceli vrchárov pripraviť o zážitok poriadne sa vytrápiť. Samozrejme, celá trať je hore-dole. Okrem spomenutej najvyššej (tzv. hors categorie) máme na nej až tri kopce prvej kategórie, medzi ktorými vyčnieva napríklad Ballon d’Alsace s dĺžkou 11 km a priemerným sklonom takmer 6 %, ale ani ostatné nie sú prechádzkou ružovým sadom. Vitajte na alsaskej húsenkovej dráhe!

Kopce počas prvého týždňa pretekov Grand Tour nie sú príliš obvyklé a už vôbec nie je zvyčajné, aby bolo na trati aj stúpanie „hors categorie“. Aj preto dnes určí La Planche des Belles Filles favoritov na žltý dres. Jeho parametre sú naozaj úchvatné – pri dĺžke 7 km je priemerný sklon stúpania 8,7 %, pričom záverečná rampa presahuje 20 %! Nič pre fajnovky…

Dôležité čísla

  • 24 – maximálny sklon (v %) cieľového stúpania La Planche des Belles Filles, ktoré bude uvedené v novej podobe.
  • 2012 – rok prvého dojazdu na La Planche des Belles Filles. Vtedy vyhral Chris Froome a bolo to jeho prvé víťazstvo na Tour.
  • 1 148 – výška (v m) La Planche des Belles Filles. Kopec na Tour debutoval pred siedmimi rokmi, ale odvtedy sa na trati objavil už štyri razy.

7. etapa – Belfort ► Chalon-sur-Saône, 230 km, zvlnená

Piatok 12. júl

  • Štart: 11.35 hod
  • Očakávaný koniec: 17.03 hod

Máme za sebou prvú sekciu kopcov a dnes budú mať vrchári pokoj zbraní. Trochu sme trať narovnali, ale nejaké vlnky sme predsa len nechali, aby nám pretekári nevyčítali, že sme im pripravili nudnú dosku. A nezabudli sme ani na našu umeleckú históriu.

Trať povedie aj cez mestečko Ornans, kde sa pred 200 rokmi narodil úžasný maliar, zakladateľ realizmu Gustave Courbet. Samozrejme, dnes to nebude iba o spomínaní, budeme aj pretekať. Profil je vhodný aj na možné úniky, tak uvidíme, či si pustia šprintérske tímy odvážlivcov príliš ďaleko.

Dôležité čísla

  • 3:56:10 – výsledný čas Thibauta Pinota, ktorý v roku 2012 vyhral na Tour 8. etapu so štartom v Belfort. Francúz mal vtedy len 22 rokov.
  • 2017 – v tomto roku bolo cieľom Chalon-sur-Saone na pretekoch Paríž – Nice. Túto 3. etapu vyhral írsky šprintér Sam Bennett pred Alexandrom Kristoffom a Johnom Degenkolbom.
  • 10 – počet bonusových sekúnd, ktoré získa víťaz etapy. 6 sekúnd k dobru je pre druhého v poradí, 4 sekundy pre tretieho.

8. etapa – Mâcon ► Saint-Étienne, 199 km, kopcovitá

Sobota 13. júl

  • Štart: 12.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.27 hod

A sme v našich obľúbených kopcoch strednej veľkosti – áno, také medium. Stredne prepečené, ale zvnútra krvavé, pardon, poriadne drsné. Medzi Mâconom a Saint-Etienne sme našli niekoľko pekných stúpaní, ktoré poriadne prevetrajú pelotón a ponúknu možnosti na úniky. Niektoré z nich sú dlhšie a majú aj 6 – 7 km, iné sú kratšie (2 – 3 km), ale priemer ich sklonu je aj 10 %!

Možno sa do súboja zapoja aj čistokrvní vrchári, ale skôr si myslím, že profil bude viac vyhovovať univerzálom, ktorým nerobia problém kopce 2. kategórie. Ale ktovie, či si niektorý adept na celkové poradie alebo aspoň jazdec s plánom na útok na priebežný žltý dres nepovie, že dnes je jeho deň. Aspoň to bude veselšie.

Dôležité čísla

  • 3 800 – počet nastúpaných metrov na dnešnej etape. Najvyšším bodom bude Cote d’Affoux s výškou 827 m.
  • 2014 – v tomto roku bolo mesto Saint-Etienne zatiaľ naposledy cieľom etapy. Vyhral ju Alexander Kristoff pred Petrom Saganom a Arnaudom Démarom.
  • 22 – toľkokrát sa Saint-Etienne stalo cieľom etapy. Prvýkrát to bolo v roku 1950, vtedy vyhral etapu Raphael Geminiani.

9. etapa – Saint-Étienne ► Brioude, 170 km, kopcovitá

Nedeľa 14. júl

  • Štart: 13.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.31 hod

A je tu ďalšia šanca pre univerzálov, ktorí sa nechcú len voziť po rovine a neboja sa ani vyšších kopcov. A pre takýchto borcov sme pripravili aj čosi výživnejšie – Mur d’Aurec-sur-Loire má dĺžku 3,2 km a priemerný sklon až 11 %. To je asi tak, akoby ste išli Mur de Huy na Valónskom šípe trikrát.

Tento „stupáčik“ rozdá asi karty aj pri favoritoch a bude zaujímavé sledovať, ako naložia s touto situáciou. Pustia pred seba jazdcov do úniku alebo sa sami odvážia ukázať, čo v nich je? Ktovie, možno si počkajú až na záverečný test etapy, ktorým bude Côte de Saint-Just (dĺžka 3,6 km, priemerný sklon 7,2 %).

Jedna vec je istá, toto nebude deň pre šprintérov.

Dôležité čísla

  • 19 – maximálny sklon stúpania (v %) počas výšľapu na Mur d’Aurec-sur-Loire, ktorý sa nachádza už na 36,5 km dnešnej etapy.
  • 1990 – rok narodenia Romaina Bardeta, jednej z najväčších francúzskych nádejí na ukončenie 34-ročného pôstu od zisku žltého dresu. Bardet vyrastal práve v meste Brioude, v ktorom dnes bude cieľ.
  • 2017 – Francúz Warren Barguil vyhral etapu na Deň dobytia Bastily a ukončil dvanásťročné čakanie.

10. etapa – Saint-Flour ► Albi, 218 km, kopcovitá

Pondelok 15. júl

  • Štart: 12.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.43 hod

A máme tu šprintérsku párty! Zajtra je deň voľna, a tak sa dnes môžu poriadne roztočiť kolesá. Etapa má dosť cez 200 km a je to akýsi transfer cez pohorie Vosges a Centrálny masív. Kto vyhrá dnešnú etapu? Šprintéri alebo tí z druhého sledu, ktorí sa pustia do odvážnych celodňových únikov?

Skôr by som si vsadil na tie úniky, ale všetko bude závisieť od samotného pelotónu, prípadne aktuálneho nastavenia jazdcov, ktorí chcú dnes uspieť. Čo však viem povedať s určitosťou, je to, že dnes to bude najmä bitka o zelený dres, a tak bude cieľ v Albi doménou jazdcov útočiacich najmä rýchlosťou.

Dôležité čísla

  • 1 000 – možno sa zo nezdá, ale veľkú časť etapy sa budú jazdci pohybovať v takmer tisícmetrovej výške nad morom. Možno aj to bude nahrávať jazdcom ísť do úniku.
  • 41,91 – priemerná rýchlosť (v km/h) Petra Sagana, keď vyhral 7. etapu na Tour de France v roku 2013, ktorá sa taktiež končila v malom mestečku Albi.
  • 10 – výška UV žiarenia (v %), ktorá je vo výške 1 000 m n. m. Dnes sa treba natrieť opaľovacím krémom!

Voľný deň – utorok 16. júl

11. etapa – Albi ► Toulouse, 167 km, rovinatá

Streda 17. júl

  • Štart: 13.45 hod
  • Očakávaný koniec: 17.32 hod

Po dni voľna sme nepripravili nič náročné. Trochu pokoja nezaškodí a na konci nech si to rozdajú šprintéri. Pripravili sme kratšiu etapu, na ktorej nie je nič problematické.

Už zajtra sa to v Pyrenejach všetko zmení, ale dnes sú tam len kopčeky tretej a štvrtej kategórie, čo pelotón prejde s prstom v… na riadidlách. Dnešný profil bude pokračovaním súboja o zelený dres, lebo potom už nebude veľa príležitostí na rýchlu jazdu – zostáva už iba Nîmes a Champs-Élysées.

Dôležité čísla

  • 1992 – roka narodenia Lilliana Calmejana, ktorý sa narodil práve v juhofrancúzskom meste dnešného štartu – v Albi. Calmejane vyhral 8. etapu na Tour 2017.
  • 2008 – Mark Cavendish vyhral svoju druhú etapu v Toulouse, ktoré dnes bude cieľovým mestom etapy. „Cav“ vyhral na Tour celkovo 30 etáp, iba o štyri menej ako absolútny rekordér v tomto smere Eddy Merckx.
  • 1 600 – množstvo energie (vo wattoch), ktorú vyvinú šprintéri počas dojazdu v rovinatých etapách, akou je aj tá dnešná.

12. etapa – Toulouse ► Bagneres-de-Bigorre, 202 km, horská

Štvrtok 18. júl

  • Štart: 11.50 hod
  • Očakávaný koniec: 17.09 hod

Pyrenejskú časť Tour sme nechceli začať zhurta, naopak, tak trochu nenápadne, po rovinke. Cesta sa zdvihne až po 130 km trate, ale zdvihne sa tak, že sa mnohým zarosia „brejle“.

Kopec prvej kategórie Col de Peyresourde má dĺžku 13,2 km a priemerný sklon 7 %. A onedlho po ňom tu máme ďalšiu „mňamku“ – Hourquette d’Ancizan s dĺžkou takmer 10 km a priemerným sklonom 7,5 %. Odtiaľ je to do cieľa ešte takmer 30 km, čo nebude len pastva pre zjazdárov, ale aj miesto na rozohranie taktických hier.

Dôležité čísla

  • 2013 – rok, v ktorom sa Bagneres-de-Bigorre naposledy objavilo v úlohe cieľového mesta. Dan Martin vtedy porazil Jakoba Fuglsanga pri ich záverečnom šprinte.
  • 13,2 – dĺžka vrchu Col de Peyresoude (v km), ktorého priemer sklonu sa pohybuje okolo7 %.
  • 2008 – v tomto roku predstavila Tour inú trať medzi mestami Toulouse a Bagneres-de-Bigorre. Vtedy vyhral Talian Riccardo Ricco, ale neskôr bol potrestaný za doping. Preto sa stal víťazom tejto etapy Vladimír Jefimkin.

13. etapa – Pau ► Pau, 27 km, individuálna časovka

Piatok 19. júl

  • Štart: 14.00 hod
  • Očakávaný koniec: 17.54 hod

Dnes je na programe jediná individuálna časovka a možno trochu v kontraste s tradíciou sme ju nedali na koniec pretekov, ale tesne za ich polovicu. Bude to taký referenčný bod, ktorý nadobro preoseje úzky okruh favoritov na celkové víťazstvo.

Vyše 27-kilometrový test je rozdelený na dve časti: prvú sme okorenili miernymi vlnovkami, druhá polovica bude vyrovnanejšia až do cieľa. A práve dnes máme v Pau veľkú oslavu. Budeme oslavovať storočnicu žltého dresu, ktorý si ako prvý obliekol Eugène Christophe 19. júla 1919.

Dôležité čísla

  • 71 – tento rok sa Pau stane už po 71-krát etapovým mestom Tour, vďaka čomu je tretím najnavštevovanejším mestom po Bordeaux a Paríži.
  • 1981 – rok, keď Bernard Hinault získal žltý dres počas 6. etapy, ktorou bola individuálna časovka z Nay do Pau.
  • 55,446 – najvyššia priemerná rýchlosť (v km/h), ktorá bola zaznamenaná na Tour počas individuálnej časovky. Dosiahol ju Rohan Dennis v roku 2015 v 1. etape v holandskom Utrechte.

14. etapa – Tarbes ► Tourmalet Baréges, 117 km, horská

Sobota 20. júla

  • Štart: 13.45 hod
  • Očakávaný koniec: 17.02 hod

Pri prezentácii 106. edície sme preteky opísali ako Tour „vysokých štítov“. A dnes prichádza prvý vrchol, ktorý bude poriadne vysoko – až vo výške 2 115 m! Cieľ totiž nebude nikde inde ako na ikonickom Col du Tourmalet, ktorý má dĺžku 19 km a priemerný sklon 7,4 %. Je len prirodzené, že to bude „hors categorie“, ale ešte pred ním sa do cesty jazdcom postaví jeho menší „kamoš“ Col du Soulor, ktorého dĺžka takmer 12 km a priemerný sklon 7,8 % ho zaraďujú medzi stúpania prvej kategórie.

Favoriti dnes budú určite v pozore, už aj preto, lebo etapa je pomerne krátka. Viem si predstaviť aj taký scenár, že na prvý kopec sa dostanú ako prví najbližší domestici favoritov, ktorých potom počkajú v následnom údolí a vynesú až pod vrchol Tourmaletu. A potom už nech favoriti vytiahnu svoje najúčinnejšie zbrane.

S parametrami 19 km dĺžky a s priemerným sklonom 7,4 % je Tourmalet zaradený do najvyššej „hors categorie“. Jazdci, ktorí dnes zažiaria, budú určite vysoko v súťaži o bodkovaný dres pre najlepšieho vrchára.

Dôležité čísla

  • 2015 – rok, keď Chris Froome vyhral etapu, keď Tour naposledy štartovala v obci Tarbes. Cieľom vtedajšej etapy bolo La Pierre Saint-Martin. Froome vyhral o 59 sekúnd pred Richiem Portem.
  • 2 115 – výška (v m) pyrenejského vrchu Tourmalet. Hoci sa tento kopec na trati objavuje už 58-krát, je to dnes len tretíkrát, keď bude cieľ na jeho vrchole. Predtým sa tak stalo v rokoch 1974 a 2010.
  • 1910 – rok, v ktorom Octave Lapize ako prvý jazdec prešiel cez Tourmalet. Keď sme napísali „prešiel“, tak je to doslovné. Pri zdolávaní viackrát zišiel zo svojho bicykla a tlačil ho vedľa seba. Prevody vtedy veru ešte neboli.

15. etapa – Limoux ► Foix Prat d’Albis, 185 km, horská

Nedeľa 21. júla

  • Štart: 12.10 hod
  • Očakávaný koniec: 17.23 hod

Ako dať etapu dokopy tak, aby sme našli rovnováhu a zároveň udržali napätie až do konca? Aby sme dosiahli náš cieľ, vytvorili sme niečo, čo sme nazvali deň ako stvorený na úniky. Tí lídri, ktorí stratili včera, môžu dnes svoje straty vykompenzovať úspešným útokom a môžu sa dostať späť do hry o celkové poradie.

Veľa očakávame od kombinácie kopcov Port de Lers, Mur de Péguère a Prat d’Albis, ktorá sa končí cieľovým Foix s týmito parametrami – dĺžka 11,8 km, priemerný sklon 6,9 %. Celkovo jazdci nastúpajú výdatných 4 700 m, ale zajtra si budú môcť odpočinúť počas druhého voľného dňa.

Dôležité čísla

  • 18 – rampa na Mur de Péguére dosiahne sklon až 18 %. Tento kopec je dosť brutálny – jeho dĺžka je 9,3 km a priemerný sklon má 7,9 %.
  • 4 700 – počet nastúpaných výškových metrov, ktoré prekonajú jazdci počas dnešnej etapy.
  • 47 – počet sekúnd, ktoré Lusi Leon Sanchez získal na druhého Petra Sagana pri víťazstve v 14. etape na Tour 2012. Bola to zatiaľ posledná účasť Limoux na Tour.

Voľný deň – pondelok 22. júl

16. etapa – Nîmes ► Nîmes, 177 km, rovinatá

Utorok 23. júla

  • Štart: 13.30 hod
  • Očakávaný koniec: 17.26 hod

Táto etapa siaha hlboko do histórie Tour, až do roku 1904, keď sa mesto Nîmes prvýkrát objavilo na trati pretekov Okolo Francúzska. Keď sa pelotón presunie cez starorímsky akvadukt Pont du Gard, tak sa pred pelotónom otvorí nádherná prírodná scenéria so všetkými vizuálnymi magnetmi.

Väčšina etapy, ktorá sa začína aj končí v Nîmes, leží v departmente Gard a na konci ponúka exkluzívnu pozvánku pre najlepších šprintérov. Nezabúdajme však ani na eventuálne problémiky v podobe vetra, ktorý môže roztrhať pelotón podobne, ako to bolo v 11. etape do Montpellier v roku 2016.

Dôležité čísla

  • 2017 – rok, keď sa Nîmes objavilo v pretekoch Grand Tours. Vtedy však hostilo Veľký štart španielskej Vuelty.
  • 4:56 – víťazný čas Alexandra Kristoffa počas 15. etapy do Nîmes, ktorý dosiahol na Tour 2014.
  • 1904 – rok prvej návštevy mesta Nîmes. Diváci však vítali pelotón hádzaním kameňov na protest proti diskvalifikácii ich obľúbenca Ferdinanda Payana.

17. etapa – Pont du Gard ► Gap, 206 km, kopcovitá

Streda 24. júla

  • Štart: 12.40 hod
  • Očakávaný koniec: 17.25 hod

Starorímsky akvadukt Pont du Gard sa opäť objavuje na trati, ale dnes ako miesto štartu etapy – zdôrazňujem, ako premiérové mesto štartu na Tour. Celá oblasť má historický nádych a odkazuje až na starorímske obdobie, ale aj na stredovek, v duchu ktorého je aj malebná francúzska obec Vaison-la-Romaine, situovaná v departemente Vaucluse v regióne Provence-Alpes-Côte d’Azur.

Okrem pôsobivej turistickej pohľadnice tu však máme aj preteky a ja verím, že prichádza čas na masívne útoky. Ak niekto plánuje zaútočiť, dnes je na to čas!

Úspešnosť týchto jazdcov bude závisieť aj od zdolania Col de la Sentinelle, kopca tretej kategórie, ktorý má dĺžku 5,2 km a priemerný sklon 5,4 %. Leží totiž len 10 km od cieľa a ak šprintérske tímy doženú úniky, budeme mať v závere hromadný špurt.

Dôležité čísla

  • 2015 – Gap bol cieľovým mestom na Tour aj pred štyrmi rokmi. Etapu vyhral Ruben Plaza Molina z tímu Lampre-Merida o 30 sekúnd pred Petrom Saganom.
  • 10 – počet kilometrov do cieľa, keď jazdci prekonajú Col de la Sentinelle.
  • 275 – dĺžka (v m) akvaduktu Pont du Gard, ktorý vznikol v starorímskych časoch. Dnes bude štartovacím miestom.

18. etapa – Embrun ► Valloire, 207 km, horská

Štvrtok 25. júla

  • Štart: 11.25 hod
  • Očakávaný koniec: 17.17 hod

Najprv trochu štatistiky: Vars siaha do výšky 2 109 m, Izoard 2 360 m a Galibier 2 642 m. Čo k tomu dodať? Áno, ide o kráľovskú etapu, keď sa to hlavné dianie bude odohrávať v nadoblačnej výške vyše 2 000 m nad morom. Možno to pre zdatných turistov nie je nič nadoblačné, ale pre cyklistov, ktorí produkujú stály vysoký výkon, môže v tejto výške veľmi rýchlo skolabovať krehké súkolie zvané organizmus.

Oddnes až do stúpania na Val Thorens o dve etapy neskôr to bude o súboji medzi najlepšími vrchármi. Dúfam, že budeme svedkami súbojov, ktoré budú dvíhať zo sedadiel nielen jazdcov na bicykloch, ale aj divákov pred televízormi. Dnešná etapa má dĺžku 208 km a môže sa na nej stať naozaj čokoľvek.

Dnešnú etapu určuje profil dvoch kopcov „hors categorie“. Po 133 km sa pred jazdcami objaví monumentálny Col d’Izoard. A na 189 km jazdci sa stretnú s jedným z najväčších gigantov na Tour 2019 – Col du Galibier.

Dôležité čísla

  • 2017 – keď etapa štartovala v Embrune pred dvomi rokmi, vyhral ju Edvald Boasson-Hagen z tímu Dimension Data. Lenže to bola rovinatá pohoda, a nie horský masaker.
  • 23 – dĺžka stúpania na Col du Galibier. Prvých 14 km sa pohybuje na prijateľných 4,5 % priemerného sklonu, ale zvyšok sa zdvihne a bude sa pohybovať od 7 – 9 %.
  • 3 – počet vrchov, ktorých výška bude presahovať 2 000 m.

19. etapa – Saint-Jean-de-Maurienne ► Tignes, 123 km, horská

Piatok 26. júla

  • Štart: 13.55 hod
  • Očakávaný koniec: 17.35 hod

Po včerajších vyše 200 km majú dnes pretekári pred sebou iba 126,5 km. Dnes to bude kompaktná horská etapa, ktorá bude mať na 89. km najvyšší bod tohtoročnej Tour – Col de Iseran má 2 770 m a celkom prirodzene sa tam bude udeľovať Suvenír Henriho Desgranga, legendárneho zakladateľa Tour de France.

Záver etapy bude na kopci Monte Tignes, ktorý má 2 113 m. Dnes sa budú pravdepodobne odohrávať dva veľké súboje: jeden medzi favoritmi na celkové poradie a druhý vo vrchárskej súťaži o bodkovaný dres. Aj dnes je totiž na programe stúpanie najvyššej kategórie, na ktorom sa udeľuje dvojnásobný počet bodov v tejto obľúbenej súťaži.

Col de l’Iseran a Monteé de Tignes ponúknu brutálny finiš počas dnešnej horskej etapy. Obidva giganty ležia na záverečných 38 km v rámci 126,5 km etapy. Na obidvoch sa budú zvádzať neľútostné súboje v celkovom poradí a vo vrchárskej súťaži.

Dôležité čísla

  • 2 770 – výška (m) vrchu Col de I’Iseran, ktorý sa v itinerári objaví po ôsmykrát v histórii týchto pretekov. Je to strop na tohtoročnej Tour de France.
  • 2007 – rok, keď vyhral Michael Rasmussen poslednú etapu končiacu sa na Tignes. Pre Dána to však nedopadlo dobre a po následnom obvinení „z klamania organizátorov“ ho organizátori vyradili z TDF.
  • 7,4 – dĺžka (v km) záverečného stúpania do Tignes. Priemerný sklon stúpania bude okolo 7 %.

20. etapa – Albertville ► Val Thorens, 131 km, horská

Sobota 27. júla

  • Štart: 13.45 hod
  • Očakávaný koniec: 17.44 hod

Kde sa budeme nachádzať v Albertville presne po troch týždňoch pretekania? To keby sme vedeli… Všetci snívame o tom, že pred dnešnou etapou nebude ešte nič rozhodnuté a na programe bude strhujúca bitka o žltý dres.

Ale čo ak situácia nebude taká priaznivá a niektorý z tímov (nebodaj Ineos, teda bývalý Sky) bude dnes len kontrolovať vývoj pre svojho lídra v celkovom poradí? Tak či tak, ten, kto pôjde v žltom, sa bude snažiť kontrolovať dianie v poslednom stúpaní Tour na Val Thorens, ktoré má neuveriteľných 33 km a priemerný sklon 5,5 %. Pevne verím, že jazdec v žltom to dnes ešte nebude mať také isté a ocitne sa pod tlakom svojich rivalov. Ale to je len môj – a dúfam, že aj váš – sen.

S dĺžkou 33,4 km je vrch Val Thorens najdlhší na tohtoročnej Tour a rozhodne o celkovom poradí. Celkový priemer sklonu je 5,5 %, ale v najostrejších úsekoch nachádzajúcich sa 5 km pred cieľom má až okolo 9,1 %. Sú tam však dve-tri oddychové pasáže, na ktorých sa môžu pretekári „oklepať“.

Dôležité čísla

  • 2 365 – výška (v m) záverečného kopca Val Thorens na tohtoročnej Tour. Toto už bude tretí kopec s výšou nad 2 000 m, na ktorom bude cieľ. Bude to po prvýkrát v histórii Tour.
  • 1998 – rok, keď sa dojazd do Albertville objavil v itinerári Tour. Vtedy vyhral etapu Jan Ullrich. Nasledujúci deň sa mala ísť etapa z Albertville do Aix-les-Bains, ale z dôvodu protestu jazdcov bola zrušená.
  • 130 – hoci má etapa len 130 km, 20. etapa ponúkne až 4 450 nastúpaných metrov.

21. etapa – Rambouillet ► Paríž, Champs-Élysées, 127 km, rovinatá

Nedeľa 28. júla

  • Štart: 18.10 hod
  • Očakávaný koniec: 21.20 hod

Čo si zapamätáme z tohtoročnej Tour de France, nebudú zaprášení jazdci ani škaredé pády na kamenných kockách, ale jej horská panoráma, pričom až tri dojazdy sa končili na vrchoch s výškou viac ako 2 000 m.

Dočkáme sa ďalšieho britského úspechu? Prvého triumfu Kolumbie? Alebo víťazstva francúzskeho jazdca, na ktoré čaká usporiadateľská krajina už dlhých 34 rokov?

Pre nás bude zadosťučinením, ak všetko pôjde hladko a bez kontroverzií, samozrejme, naplno a so skvelými súbojmi. No a dnes to určite zakončí finálový dojazd na Champs-Élysées, kde sa bude pri západe slnka vchádzať do cyklistickej nesmrteľnosti.

Dôležité čísla

  • 2005 – to je zatiaľ posledný rok, keď jazdec riadil pelotón, aby mu pomohol k víťazstvu. Ten muž sa volá Alexander Vinokurov a teraz riadi tím Astana.
  • 1975 – od tohto roku sa končí Tour de France vždy na parížskom bulvári Champs-Élysées. V tom roku vyhral kráľovskú šprintérsku etapu Belgičan Walter Godefroot.

Náš Facebook