Biker.sk

Horské bicykle

Test: Specialized Stumpjumper Expert 29 2019

Ak sa vás niekto pýta na bike, ktorý by mohol zobrať na maratón aj na ľahšie bikeparkové trate, môžete mu odporučiť Stumpjumper.
Hodnotenie: 4.5/5
5 499
bikeradar

„Bikom na všetko“ bol Stumpjumper už vtedy, keď Mike Sinyard otvoril prvý kontajner plný 125 rámov japonskej výroby. Specialized tento rok nezostal nič dlžný ani svojmu starému sloganu „Innovate or die“.

Najnovší Stumpy je evolúciou unikátneho dizajnu rámu odskúšanom na zjazdovom modeli Demo, ktorý zvyšuje tuhosť, a pritom príliš nepridáva na hmotnosti. Navyše je tu výber z viacerých zdvihov a kolies.

Rám

Specialized už z ponuky vyradil verziu z lacnejšieho karbónu. Dnes už všetky rámy budujú z kompozitu FACT 11m, ktorý bol kedysi rezervovaný len pre topmodely S-Works. Rámy sa však líšia vrstvením týchto karbónových hárkov. Rámy v dvoch najmenších veľkostiach majú napríklad o niečo ľahší predný rámový trojuholník, keďže ľahší jazdci, aspoň tak hovorí teória, nedokážu na rám vyvinúť až taký nápor.

Okrem nového kompozitu je pre nového Stumpyho najväčšou zmenou rám s asymetrickým prvkom Sidearm, teda vzperou okolo tlmiča, ktorá beží len po jednej strane, podobne ako na pred pár rokmi predstavenom zjazďáku Specialized Demo.

Výsledkom by podľa Specializedu mal byť 20-percentný nárast tuhosti a údajne jeden z najľahších trailbikových rámov na súčasnom trhu. Aj tohtoročný model využíva dutú spodnú rámovú rúrku ako úložný priestor s najväčšími SWAT dvierkami doteraz. Praktický je aj klasický skrutkovací stred a vnútorné vedenie kabeláže s vodidlami.

Systém pruženia

Rám s asymetrickým dizajnom možno vyzerá radikálne inak, no Stumpy stále používa rovnaký štvorčapový Horst link systém odpruženia, aký sa nachádzal na úplne prvom Stumpjumperi FSR, ktorý sa k svojmu vzadu neodpruženému menovcovi pridal do ponuky v roku 1994. Rokmi sa však menila pozícia čapov a práve tá diktuje výkon zadného odpruženia.

Do najnovšieho rámu pasujú metrické tlmiče a vojde sa sem aj tlmič s expanznou nádobkou. Dvadsaťdeväťpalcový Stumpy so 140 mm zdvihom, ktorý sme testovali, má o niečo vyšší pomer prepákovania tlmiča (3 : 1) ako verzia so 120 mm a 27,5-palcový model (oba 2,8 : 1). Specialized nás uistil, že napriek týmto rozdielom je vďaka zmenám nastavenia a objemu komory v tlmiči chod všetkých troch modelov veľmi podobný.

Komponenty

Na 140 mm 29er je úctyhodná aj hmotnosť. V L-ku váži 13,5 kg. Osadený je veľmi dobre. Pekný chod vidlice RockShox Pike RC ešte znásobuje vyšší objem predného plášťa a koncovky náboja Torque Cap zvyšujú tuhosť celého predku.

Brzdy SRAM Guide R síce dostali 200 mm kotúč, no nedajú sa dávkovať tak precízne ako verzia RS, ktorá má páčky prepákované vačkou. Teleskopka Specialized sa vysúva notoricky rýchlo a s hlasnou ranou, no jej 160 mm zdvih veľmi oceňujeme rovnako ako kombináciu 780 mm rajdov a 50 mm predstavca.

Jazda

Specialized skombinoval na novom Stumpym klasické a moderné prvky. Charakterom je stále „bicyklom pre všetko“. Model Enduro je dnes v ponuke tým s relatívne dlhou módnou geometriou. Na Stumpym sa tak cielene rozhodli urobiť primárny stabilizátor z jazdca a jeho techniky, nie z dlhého reachu. Na ráme vo veľkosti L má len 445 mm – rozmer, ktorý by u väčšiny iných moderných bikov obýval veľkosť M, a u tých najprogresívnejších by to pokojne mohlo byť S-ko.

Po presadnutí z dlhšieho biku vám možno bude Stumpy pripadať príliš krátky aj na výšľapoch. Ak však prechádzate zo staršieho rámu s tradičnejšou geometriou, nevšimnete si nič neobvyklé. Relatívne položený 66,5-stupňový hlavový uhol dodáva ovládaniu sebavedomie a 1 200 mm rázvor je tak akurát, aby dokázal dobre držať stopu v zákrutách, a pritom sa dal vytočiť v tých prudších.

Matty Miles dokazuje, že Stumpjumper EVO je skutočne ultimátnym trailovým bicyklom:

Osadený je objemnými 29-palcovými gumami a pevnými, ale nie práve najľahšími karbónovými ráfikmi. Na to, aby sa rozbehol, tak potrebuje trochu razantnejšie zášľapy napriek tomu, že celková hmotnosť bicykla nie je vôbec zlá. Práve plášte môžu trochu na škodu skrývať výnimočnú tuhosť nového asymetrického rámu. Model ST s 2,3-palcovými pneumatikami to dáva na známosť oveľa viac. Ten má okrem toho aj dlhší reach. Nájdu sa tiež momenty, keď sa zdá, že tlmič má plné ruky práce namiesto toho, aby mal ešte ďalšie milimetre na rozdávanie.

Nové vyladenie tlmiča RX Trail Tune však citeľne zlepšuje odozvu na šliapanie do pedálov a oporu v zákrutách. Zo všetkých plášťov Specialized s konštrukciou GRID sú to práve tieto 2,6-palcové, ktoré dokážu nerovnosti odtlmiť najlepšie a ponúkajú najlepšiu trakciu. Keď už teda bike rozbehnete, len tak hocičo ho nerozhádže.

Vďaka kratším 170 mm kľukám, relatívne vysoko položenému stredu (342 mm) a absencii kopania do pedálov príznačnej pre systém FSR môžete aj v rozbitých sekciách prišliapavať. Pridajte veľký chránič pod reťaz a Stumpjumper je výnimočne tichým bicyklom, čo sa nám rozhodne páči. Táto verzia so 150 mm toho jednoducho zvládne o trochu viac a to sa občas hodí. Na biku sme sa aj pri jazde po nových trailoch naslepo cítili bezpečne a sebavedomo.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Stumpjumper Expert 29
Značka
Specialized
Rok
2019

Náš Facebook