Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Cestné bicykle

Test: Specialized Allez E5 Elite

Allez je snáď jeden z najbežnejších bicyklov na našich cestách a vždy bol veľmi bezpečnou voľbou, ak ste chceli staviť na bicykel, ktorý určite nesklame.
Hodnotenie: 4/5
999
bikeradar

Verdikt: Pomerom ceny a výkonu nijak neohúri, no stále zostáva veľmi solídnou voľbou pre začínajúcich pretekárov.

Plusy: Tuhý rám a vzrušujúci jazdný charakter.

Mínusy: Priemerná výbava a nie práve poddajný rám.

Kúpte ak: chcete cenovo dostupný pretekársky bicykel

Náš testovací model je osadený Tiagrou, kľukami Praxis a všetko ostatné je pod značkou Specialized. Rám je celkom jednoduchý, no ak prižmúrite oči, vidieť v ňom kus Tarmaca.

Specialized Allez je niečo ako dvojkolesová Škoda Fabia. Je za celkom dobrú cenu, hoci rozhodne existujú aj lacnejšie autá, nevyzerá zle, no rozhodne nepatrí medzi extravagantné či futuristické dizajny, a stretnete ho na každej ceste. Na Alleze nie je exotické absolútne nič, no jeho úspech tkvie v tom, že ide o veľmi bezpečnú voľbu, ak kúpu bicykla nechcete zbytočne pretaktizovať.

Model E5 Elite je najvyšší z radu „obyčajných“. To znamená, že na ňom nájdete konvenčný hliníkový rám namiesto komplikovane pozváraného modelu s technológiou D’Aluisio SmartWeld. Vzhľadom sa veľmi podobá na karbónový Specialized Tarmac, hoci ten má vďaka vnútornej kabeláži a absencii zvarov o niečo čistejšie línie.

Rozhodne sa však nemáte na čo sťažovať. Allez je o sedem stoviek lacnejší ako najlacnejší Tarmac a aj bez porovnávania s hocičím iným vyzerá dobre. Všetky miesta pravidelnej údržby sú pekne prístupné a vzadu dokonca nájdete aj úchyty na blatník. Škoda, že vpredu si miesto nenašli. Aj do prednej aj zadnej vidlice sa však vojdú minimálne 28 mm plášte, čo je fajn. Sériové plášte s označením 25 mm okrem toho aj tak merajú na šírku reálne aj o dva milimetre viac.

Výbava je adekvátna cene z tých skromnejších. O pohon vpred sa stará najnovšia desaťrýchlostná Tiagra a spomaľovanie zabezpečujú brzdy vlastnej značky Axis. Tie podávajú len priemerný výkon a čeľuste trochu prepružujú. Oproti brzdám zo sady Tiagra však ponúkajú tuhé kartridžové gumičky.
Nad kľukami nepasujúcimi do sady zvykneme ohŕňať nos, no tie od Praxisu vyzerajú celkom pekne. Na hladkosť a bezpečnosť preraďovania sa taktiež nemôžeme sťažovať.

Výbava teda Allez jasne zaraďuje medzi začiatočnícke bicykle, no geometriou sa takmer vôbec nelíši od pretekára menom Tarmac. Dokážete sa na ňom dostať do celkom dlhej a natiahnutej pozície, no ak chcete zdrapiť bicykel naozaj agresívne, vymeňte 20 mm kónickú podložku pod predstavcom za niečo nižšie a predstavec za dlhší.

Pretekársky ladený je aj jazdný charakter bicykla. Allez je úctyhodne tuhý stroj, ktorý nadšene stúpa do kopca. Pod sebou síce nemáte až tak veľmi vyladený rám – ani od predku ani od zadku nečakajte príliš veľkú poddajnosť –, no ak máte radi energickú jazdu, Allez by sa vám mohol pozdávať. Na zášľapy reaguje ochotne a agilne, a to v tejto cenovej kategórii rozhodne nie je pravidlom.

To všetko napriek celkom jednoduchému setu kolies, opäť od vlastnej značky Axis. Nepatria medzi tie najtuhšie a pri preklápaní bicykla zo strany na stranu nedá veľkú námahu šuchnúť ráfik o brzdové gumičky.

Ak sa často nestránite ani rozbitých ciest, Allez možno nie je to pravé orechové. Nepatrí ani k tým najvyladenejším na svete, no za tieto peniaze má navrch pred mnohými konkurentmi.

Ak hľadáte bicykel na posúvanie osobákov na Strave či občasné víkendové preteky a nemôžte si dovoliť minúť viac, Allez je solídnou voľbou. Nedostanete na ňom síce neuveriteľne dobré komponenty za absurdne nízku cenu, no rám si zaslúži, aby ste mu postupne dopriali aj lepšiu výbavu.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Allez E5 Elite
Značka
Specialized
Rok
2017
Materiál rámu
E5 Premium Aluminium
Veľkosti
49cm 52cm 54cm 56cm 58cm 61cm
Riadidlá
Specialized Shallow Drop alloy
Hlavové zloženie
Unbranded
Predstavec
Specialized 3D Forged alloy, 100mm
Brzdy
Axis 1.0
Kazeta
Shimano Tiagra CS-HG500 12-28
Kľuky
Praxis Alba 172.5mm, 50/34
Vidla
FACT carbon, alloy steerer
Kolesá
Axis Sport
Stredové zloženie
Praxis threaded
Predný plášť
Specialized Espoir Sport 700x25mm
Váha predného kolesa g
1360
Zadný plášť
Specialized Espoir Sport 700x25mm
Váha zadného kolesa g
2000
Prešmykač
Shimano Tiagra
Prehadzovač
Shimano Tiagra
Reťaz
KMC X10
Sedlo
Specialized Body Geometry Toupé Sport
Sedlovka
Specialized alloy, 27.2mm
Radenie
Shimano Tiagra
Váha kg
9.4
Offset vidly
3.5
Trail
7.4
Hlavový uhol
72.5
Uhol sedlovej rúrky
73.5
Dĺžka zadnej stavby cm
41.5
Dĺžka sedlovej rúrky cm
47.5
Dĺžka hornej rúrky rámu cm
54
Rázvor kolies cm
98.5

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy

Náš Facebook