Test: Specialized Allez E5 Elite
Verdikt: Pomerom ceny a výkonu nijak neohúri, no stále zostáva veľmi solídnou voľbou pre začínajúcich pretekárov.
Plusy: Tuhý rám a vzrušujúci jazdný charakter.
Mínusy: Priemerná výbava a nie práve poddajný rám.
Kúpte ak: chcete cenovo dostupný pretekársky bicykel
Náš testovací model je osadený Tiagrou, kľukami Praxis a všetko ostatné je pod značkou Specialized. Rám je celkom jednoduchý, no ak prižmúrite oči, vidieť v ňom kus Tarmaca.
Specialized Allez je niečo ako dvojkolesová Škoda Fabia. Je za celkom dobrú cenu, hoci rozhodne existujú aj lacnejšie autá, nevyzerá zle, no rozhodne nepatrí medzi extravagantné či futuristické dizajny, a stretnete ho na každej ceste. Na Alleze nie je exotické absolútne nič, no jeho úspech tkvie v tom, že ide o veľmi bezpečnú voľbu, ak kúpu bicykla nechcete zbytočne pretaktizovať.
Model E5 Elite je najvyšší z radu „obyčajných“. To znamená, že na ňom nájdete konvenčný hliníkový rám namiesto komplikovane pozváraného modelu s technológiou D’Aluisio SmartWeld. Vzhľadom sa veľmi podobá na karbónový Specialized Tarmac, hoci ten má vďaka vnútornej kabeláži a absencii zvarov o niečo čistejšie línie.
Rozhodne sa však nemáte na čo sťažovať. Allez je o sedem stoviek lacnejší ako najlacnejší Tarmac a aj bez porovnávania s hocičím iným vyzerá dobre. Všetky miesta pravidelnej údržby sú pekne prístupné a vzadu dokonca nájdete aj úchyty na blatník. Škoda, že vpredu si miesto nenašli. Aj do prednej aj zadnej vidlice sa však vojdú minimálne 28 mm plášte, čo je fajn. Sériové plášte s označením 25 mm okrem toho aj tak merajú na šírku reálne aj o dva milimetre viac.
Výbava je adekvátna cene z tých skromnejších. O pohon vpred sa stará najnovšia desaťrýchlostná Tiagra a spomaľovanie zabezpečujú brzdy vlastnej značky Axis. Tie podávajú len priemerný výkon a čeľuste trochu prepružujú. Oproti brzdám zo sady Tiagra však ponúkajú tuhé kartridžové gumičky.
Nad kľukami nepasujúcimi do sady zvykneme ohŕňať nos, no tie od Praxisu vyzerajú celkom pekne. Na hladkosť a bezpečnosť preraďovania sa taktiež nemôžeme sťažovať.
Výbava teda Allez jasne zaraďuje medzi začiatočnícke bicykle, no geometriou sa takmer vôbec nelíši od pretekára menom Tarmac. Dokážete sa na ňom dostať do celkom dlhej a natiahnutej pozície, no ak chcete zdrapiť bicykel naozaj agresívne, vymeňte 20 mm kónickú podložku pod predstavcom za niečo nižšie a predstavec za dlhší.
Pretekársky ladený je aj jazdný charakter bicykla. Allez je úctyhodne tuhý stroj, ktorý nadšene stúpa do kopca. Pod sebou síce nemáte až tak veľmi vyladený rám – ani od predku ani od zadku nečakajte príliš veľkú poddajnosť –, no ak máte radi energickú jazdu, Allez by sa vám mohol pozdávať. Na zášľapy reaguje ochotne a agilne, a to v tejto cenovej kategórii rozhodne nie je pravidlom.
To všetko napriek celkom jednoduchému setu kolies, opäť od vlastnej značky Axis. Nepatria medzi tie najtuhšie a pri preklápaní bicykla zo strany na stranu nedá veľkú námahu šuchnúť ráfik o brzdové gumičky.
Ak sa často nestránite ani rozbitých ciest, Allez možno nie je to pravé orechové. Nepatrí ani k tým najvyladenejším na svete, no za tieto peniaze má navrch pred mnohými konkurentmi.
Ak hľadáte bicykel na posúvanie osobákov na Strave či občasné víkendové preteky a nemôžte si dovoliť minúť viac, Allez je solídnou voľbou. Nedostanete na ňom síce neuveriteľne dobré komponenty za absurdne nízku cenu, no rám si zaslúži, aby ste mu postupne dopriali aj lepšiu výbavu.
Vaše komentáre