Biker.sk

Merida 2013: Cestné biky

Merida nás pozvala na Mallorcu popozerať si a pojazdiť si na modeloch 2013. A presne z tohto dôvodu vám práve teraz prinášame, live z Playa de Muro, pohľad na ich nové cesťáky.
Biker

Scultura SL 909

Rámom čerstvučkým z výroby a čakajúcim na distribúciu medzi chtivých cestárov je nová Scultura SL. V ponuke je hneď v štyroch úrovniach výbavy. Na pojazdenie a nafotenie sa nám podarilo odchytiť si pretekársky topmodel Scultura SL 909 a Scultura Pro 907-E v tímových farbách vybavený elektronickou sadou Shimano Di2.

SL v mene znamená Superlite, no nízka hmotnosť rozhodne nie je jedinou prednosťou novej Scultury. Za samotným rámom, ukryté pred zrakmi laikov, je množstvo vývoja a technologického pokroku. Testy ukazujú, že ide o jeden z najtuhších rámov v oblasti stredu na trhu. Tieto vlastnosti dosahuje Scultura napríklad tzv. Double Chamber Technology, pri ktorej výrobca vkladá do najviac namáhaných častí (napríklad spodnej rámovej trubky) vnútornú výstuhu, ktorá zvyšuje tuhosť v krute. Maximálne efektívny prenos sily zabezpečuje aj stred BB386 široký 86 milimetrov. Pokiaľ máte radi čísla a viete si ich postaviť do pomeru s ostatnými rámami, tuhosť Scultury v oblasti stredu je 67 N/mm. Ak si ich do pomeru s ostatnými rámami postaviť neviete, vedzte, že je to až o 30% v porovnaní s rámom Super-Six Evo.

Napriek tomu, že Scultura patrí v oblasti tuhosti medzi špičku toho, čo si dokáže obyčajný smrteľník kúpiť, ide tiež o jeden z najpohodlnejších pretekárskych rámov vôbec. Tak ako väčšina výrobcov, aj Merida dosahuje mierne prepružovanie v oblasti zadnej stavby a vidlice, ktoré dokáže príjemne pohltiť nerovnosti na ceste, správnym vrstvením karbónu s nadizajnovaným ohybom vo vertikálnej línii. Avšak pridaním tz. Bio Fiber Damping Compound, teda vrstvy z biologických kompozitov medzi vrstvy karbónu dosahuje pomalší odskok, než je pre karbón prirodzené. Vďaka tomu nevracia všetku energiu, ktorú od nerovnosti na ceste dostane naraz, no vyrovnáva sa postupne, čím zvyšuje pohodlie, aj trakciu v zákrutách, či na výšľapoch – presne ako odpruženie na mountainbiku.

Flex-Stay vzpery zadnej stavby dokážu veľmi efektívne pohlcovať nárazy. Z vlastnej skúsenosti niekoľkých desiatok kilometrov po nie vždy najideálnejších cestách Mallorcy môžeme pohodlie na inak čisto pretekársky orientovanej Sculture len potvrdiť. Zadná stavba má len 400 milimetrov, vďaka čomu má Scultura SL veľmi agresívne ovládanie, a dokáže obratne zatáčať.

 

Na SL 909 nájdete aj ochranu proti spadnutiu reťaze medzi rám a prevodník


 

Scultura 907-E

Merida ohlásila partnerstvo s jedným z najúspešnejších tímov histórie Lampre. Výsledkom je jednak tím Lampre Merida, a jednak prídavok tímovej fialovej farby fuchsia na tento model Scultura 907-E.

 

Di2 je kľúčovým heslom tejto sezóny. Cesťáky z najvyšších radov ju buď majú, alebo majú na ňu aspoň predprípravený rám.

 

Radenie prostredníctvom páčok Ultegra a káblikov Di2 je tak presné, tiché a rýchle, ako si len môžete priať.

 

Batéria systému Di2 je v súčasnosti umiestnená pod zadnou stavbou, kde príliš nevyčnieva z línií bicykla, ani nenarušuje aerodynamické prúdenie vzduchu. Shimano pracuje na verzii batérie integrovanej v sedlovke, komerčne však ešte nie je dostupná.

 

1,5-palcová hlava s vnútorným taperom, a za ňou vstupy na kompletne vnútrom vedené káble. Hlavový uhol je pri veľkosti 56cm 73,5 stupňa, sedlový 73.

 


 

Warp

Vzhľadom na historický je dnes jasné, že žiadne zo svetových etapových pretekov, akými sú Giro, Tour, či Vuelta sa nedajú vyhrať bez vynikajúcich výsledkov na časovkách. A tak, aj napriek tomu, že časovkársky bike patrí do rúk len hŕstke vyvolených, sa pozrieme aj na nový časovkársky model Warp TT. Koniec-koncov, Merida o časovkách hovorí ako o Formule 1 cyklistického sveta, a preto aj do ich vývoja investuje najväčšie množstvo času, energie, a technológií.



Rám Warp je výsledkom neuveriteľného množstva testov vo veternom tuneli, a úmorného skúšania rôznych tvarov a profilov jednotlivých častí rámu. Výsledky testov v tuneli vám totiž napovedia len, že sa udiala nejaká zmena, no nepovedia vám, čo ju spôsobilo. Merida sama vie, že najväčším faktorom pri aerodynamickom odpore je jazdec samotný, a jeho pozícia na bicykli. Pokiaľ však ide o testovanie s figurínou, a presne o to aj išlo, je Warp najrýchlejším časovkárskym bikom súčasnosti.

Nástavce sa dajú namontovať na vrch, ale aj zospodu riadítok kvôli rôznym výškam a telesným stavbám jazdcov. Rôzne telesné rozmery majú za úlohu vyriešiť aj dva typy riadítok FSA Vision v ponuke – rovné, alebo spustené po oboch stranách tak ako na fotke.

 

Systém vertikálne polohovateľného predstavca nevyužíva len podložky, no presúva nahor aj ložiská hlavového zloženia. Celý predstavec a tým pádom aj riadítka s nástavcami sa dajú zdvihnúť až o 60 milimetrov.

 

Zadná brzda je samozrejme integrovaná a schovaná za ultratuhým stredom.

 

 


To je od nás z Mallorcy, a z Press kempu značky Merida zatiaľ všetko. V najbližších dňoch však čakajte na ďalší report o tom, čo si tento mimochodom už 41-ročný gigant pripravil pre svet mountainbikov.


Zaujímavý fakt na záver: Vedeli ste, že Česko a Slovensko boli hneď druhými krajinami (po Nórsku), v ktorých uskutočnila Merida svoju európsku expanziu? Značka tak na našom trhu figuruje už 22 rokov!
 


Text & foto: Filip Nagy
 

Náš Facebook