Biker.sk

Horské bicykle

Test: Santa Cruz 5010 Carbon R

Obratný, výbušný, a na pomery Santa Cruz relatívne dostupný trail bike.
Hodnotenie: 4/5
4 399
bikeradar

Verdikt: Obratný a výbušný stroj, jeho schopnosť „vtiahnuť vás do deja“ je návyková. A je to Santa Cruz dostupnejší ako kedykoľvek predtým.

Plusy: Tuhý, schopný rám s dynamickou jazdou. Výbornou odozvou na jazdcove pohyby oceňuje snahu o aktívnu jazdu a má rád, keď sa “tlačí na pílu”.

Mínusy: Tuhosť prichádza za cenu vyššej váhy. Vzájomná odozva pruženia a šliapania typická pre Santa Cruz nie je pre každého.

Kúpte ak: Ak chceš kvalitný, odolný, výbušný bicykel.

Takzvané “cenovo dostupné” modely Santa Cruz boli vždy skôr prémiovej výbavy a ešte prémiovejšej ceny. Zdraženie niektorých ostatných značiek a dobré osadenie tohto modelu však prináša 5010 to naozaj dostupnej sféry.

Rám a komponenty

Santa Cruz predstavilo karbónové rady všetkých svojich modelov označené ako „C“ niekoľko rokov dozadu. Používajú rovnaké farby, tvary, geometrie a technológiu ložísk v čapoch, ako ich najdrahšie rámy „CC“.

Oproti nim sú však vyrobené z lacnejšieho karbónu z nižším modulom pružnosti. Nie je to však poznať z tuhosti rámu a 320 g rozdiel stráca svoju váhu pri porovnaní cien.

CC rám stojí 3500 Eur samotný, bez výbavy. Navyše rám C je stále o 410 g ľahší od hliníkovej verzie. Hoci 3150 g je mierna nadváha pre celo karbónový rám so 130 mm zdvihu, dostanete doživotnú záruku, klasický závitový stred šliapania, vstupy na premazania ložísk v spodnom vahadle a vstavané plastové chrániče rámu. (porovnania váhy vo veľkosti L)

Kinematika VPP komunikuje z jazdcom a podľa jeho vôle lepí zadný plášť na zem, alebo púšťa do šmyku.

Vidlica Fox Rhythm je hladká, presná, lacnejšia verzia, no tejto kategórii zdvihu 130 mm jedna z najlepších možností. Hoci tlmič rady Performance trochu nestíha na bicykloch ako Cannondale Trigger 3 a Saracen Kili Flyer Elite. Tu ho maskuje ľahký chod čapov a štandardná vzduchová komora tlmiču tiež sedí kinematike lepšie.

Okrem neintegrovateľných objímok páčok takmer nie je rozdiel medzi NX a GX radením od SRAM-u, ktoré delí 5010 od jeho konkurentov. Obzvlášť, keď Santa Cruz zvolilo okrem rady NX lepšiu kazetu GX, pre nižšiu váhu a možnosť použitia XD orecha, aby pri budúcich výmenách a vylepšeniach nemusel zákazník riešiť spolu kazetou aj výmenu náboja, alebo orecha. Plášte Maxxis presne vyhovujú bicyklu a kokpit od Race Face teraz zahŕňa aj teleskopickú sedlovku ako štandard.

Jazdné dojmy

Už je to dávno čo som jazdil na modeli 5010, ale už po niekoľkých metroch som sa cítil, akoby som na ňom jazdil už roky. Vrchná rámová trubka je relatívne krátka oproti najnovšej móde, bicykel teda nedáva možnosť schovať sa za tankové jazdné vlastnosti ako závodné enduro. Tento 130 mm bike je navrhovaný na hravé jazdenie a skákanie cez každú prekážku, a presne to robí.

S rýchlym riadením 67 stupňového hlavovému uhlu vás rýchlo nastaví do zákrut, aby ste mohli vyskúšať, aké náklony ustojíte s jeho nízkym stredom šliapania. Všetko ohľadne tohto bicykla je pevné a okamžité, zamerané na útok proti trailu. Karbónový rám a krátke štvorcové profily zadnej stavby sa hýbu presne podľa taktovky RaceFace riadidiel s priemerom  35 mm a krátkeho 50 mm predstavca.

Hoci vidlica Fox Rhythm je aj v roku 2018 vybavená návodom pre príliš mäkké nastavenie, ale ak ho ignorujete a natlakujete ju tak o 30% viac, z už tak dobrej vidlice sa stane skvelý nástroj hladný po každom centimetri trakcie pred sebou.

130 mm samozrejme limituje schopnosť držania stopy v rozbitom teréne a aj v tlmení sú tu cítiť mierne zakopnutia oproti Performance modelom, no stále mám túto vidlicu veľmi v obľube.

Santa Cruz 5010 je navrhovaný na hravé jazdenie a skákanie cez každú prekážku a presne to robí.

Zadná stavba perfektne dopĺňa agresívny charakter a ovládanie rámu. Odozva pedálov v pružení nie je citeľná tak, ako v starších iteráciách systému VPP. 5010 si pomáha vysoko uloženým spodným váhadlom, ale stále tuhne a dvíha sa pri silnom zašliapnutí pre potlačenie stláčania.

Relatívne ľahké kolesá a hladký cross country plášť CrossMark II nevyplytvá vaše drahocenné watty a prenesie ich všetky na cestu pod vami, čo ešte viac podtrhuje akceleráciu bicykla. Do každej sekcie trailu tak budete prichádzať s maximálnou rýchlosťou.

Kinematika VPP tiež komunikuje z jazdcom a podľa jeho vôle lepí zadné koleso na zem alebo ho púšťa do šmyku. S predným plášťom Maxxis Minion DHF sa dá výborne ovládať miera natočenia do zákruty.

Jazdenie s pätami dole pomáha odstrániť napnutie reťaze a stáva sa tak úplne intuitívnym. Trajektória zadného kolesa  smerom dozadu ďalej zmierňuje nárazy a guma tiež vydrží oveľa viac, ako by ste čakali.

Zo skúseností však musím povedať, že je treba dávať pozor na rovnomernosť a silu dotiahnutia zadného výpletu. Pretože, ako hovorí obľúbená fráza tento bicykel naozaj “miluje zadné koleso”.

Viac informácií o produkoch Santa Cruz nájdete na webe www.sportservis.sk.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
5010 Carbon R
Značka
Santa Cruz
Rok
2018
Materiál rámu
Carbon' carbon fibre, 130mm (5.1in) travel
Veľkosti
S M L XL
Riadidlá
Race Face Ride, 760mm
Gripy
Santa Cruz Palmdale lock-on
Hlavové zloženie
Cane Creek 10 ZS
Predstavec
Race Face Ride, 50mm
Brzdy
SRAM Level T, 180mm rotors
Kazeta
SRAM XG-1150, 10-42t
Kľuky
Race Face Æffect, 32t
Vidla
Fox Rhythm GRIP, 130mm (5.1in) travel
Stredové zloženie
Race Face X-Type
Predný náboj
Novatec
Predný plášť
Maxxis Minion DHF EXO TR 27.5x2.3in
Váha predného kolesa g
2040
Zadný náboj
Novatec
Zadný plášť
Maxxis CrossMark II EXO TR 27.5x2.25in
Váha zadného kolesa g
2460
Prehadzovač
SRAM NX
Reťaz
SRAM PC-1110
Ráfiky
WTB ST i25 TCS
Sedlo
WTB Volt Race
Sedlovka
Race Face Æffect 120mm dropper
Radenie
SRAM NX (1x11)
Váha kg
13.67
Testovaná veľkosť
L
Hlavový uhol
67
Uhol sedlovej rúrky
74
Dĺžka zadnej stavby in
16.73
Dĺžka sedlovej rúrky in
17.72
Dĺžka hornej rúrky rámu in
24.41
Rázvor kolies in
45.87
Výška stredu in
13.19

Náš Facebook