Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Budeme mať po rokoch konečne platnú turistickú a cykloturistickú legislatívu?

Ani po 30 rokoch existencie Slovenskej republiky tu neexistuje adekvátne legislatívne zázemie pre turistické a cyklistické značenie.
Biker
Budeme mať po rokoch konečne platnú turistickú a cykloturistickú legislatívu?

Autorom článku je predseda Slovenského cykloklubu Michal Hlatký.

S turistickými resp. cykloturistickými značkami na Slovensku stretol azda každý obyvateľ našej krajiny. Tie patria k svetovej špičke v rámci celého sveta.

Turistické a cyklistické značenie tvorí na Slovensku sieť, ktorá má dohromady cez 30 000 kilometrov, je unikátnym produktom cestovného ruchu a ročne ich navštívia desiatky miliónov turistov. Aj vďaka nim funguje cestovný ruch v mnohých regiónoch a prináša obyvateľom úžitok.

Táto sieť je systematicky budovaná, udržiavaná a rozvíjaná desiatky rokov, aj napriek tomu, žeštát nedokázal vytvoriť adekvátne legislatívne zázemie.

V žiadnom zákone sa turistické značenie nerieši, nie je žiadnym spôsobom chránené a jeho systematické fungovanie je zabezpečené dvoma organizáciami a síce Klubom slovenských turistov a Slovenským cykloklubom.

Tieto inštitúcie vytvorili platné normy STN, metoduku, registre trás a pravidelne organizujú školenia značkárov.

Aj napriek rokom trvajúcej snahe o vytvorenie legislatívy, sa žiadna vláda neodhodlala na jeho schválenie.

Nepodarilo sa to ani tej poslednej. I napriek rôznym vyhláseniam, žiadna vláda systematicky nepodporila turistické značenie a nevytvorila adekvátne podmienky na jeho údržbu a ďalší rozvoj. I keď patrí cykloturistika a turistika k najmasovejším voľnočasovým aktivitám, potrebná legislatíva neexistuje.

Verejný záujem vs. politika

Vďaka podpore a záujmu skupiny poslancov sa pred 2 rokmi podarilo naštartovať diskusiu k tejto téme, čo viedlo k príprave prvého zákona o turistickom značení.

Po mnohých diskusiách a rokovaniach sa prvá verzia zákona dostala do NRSR. Táto verzia nebola dokonalá a existovalo k nej viacero výhrad a pripomienok. Avšak bola prijateľnou a zadefinovala rámec pre turistické značenie, ktorý tu už roky chýba.

Návrh obsahoval systém, evidenciu, správu a mnoho ďalších praktických vecí, ktoré konečne mohli nájsť podporu v zákone.

Roky po ňom volajú okrem nás (Slovenský cykloklub) aj značkári, samosprávne kraje či správcovia značenia. Na veľké prekvapenie však zákon neprešiel ani prvým čítaním.

Zákon, ktorý navonok všetci podporujú, tak nepodporila väčšina poslancov. Zákon, ktorý je užitočný pre všetkých bez ohľadu na politické smerovanie.

Ročne turistické trasy využijú desiatky miliónov turistov – domácich, ale i zahraničných návštevníkov, ktorých paradoxne aj štát láka na unikátnu sieť vyznačených trás.

Štát, ktorý tak rád vo veľkých kampaniach cestovného ruchu propaguje produkt, ktorý ale roky legislatívne nevie nastaviť a podporiť.

Ako členovia ECF (Európskej cyklistickej federácie) vieme konštatovať, že v EÚ nie je krajina, ktorá by nemala nastavenú legislatívu pre turistické trasy a produkty. Nehovoriac o systematickej podpore na národnej úrovni.

Po ďalšom pol roku sa zákon dostáva znova do NRSR, tento krát prechádza prvým čítaním a všetci dúfame, že jeho schválenie konečne podporia politici napriek celým spektrom a vytúžený okamžik sa stane skutočnosťou.

Že budeme mať pravidlá, ktoré nevytvárajú žiadne zázraky, ale aspoň definujú základné parametre a uľahčujú prácu značkárom a správcom. Úplný základ toho, čo tak dlho potrebujeme.

Po 2 rokoch príprav a množstva práce na turistickom zákone som unavený, smutný a rozčarovaný. Najmä zo skutočností, že i napriek úžasnému produktu a systému, ktorý vytvorili naši predchodcovia už pred storočím, ho stále nie sme schopní adekvátne oceniť a postaviť sa za jeho ďalšiu budúcnosť. Som unavený zo stoviek hodín strávených jednaniami, rokovaniami a odlaďovaním zákona. Smutný, že i tie stovky hodín možno k ničomu neviedli a na konci dňa stačí pár populistov, ktorí pochovajú čokoľvek z čoho im nič neplynie. Rozčarovaný z toho, že i napriek obrovskej popularite turistiky a cyklistiky na Slovensku je mediálne pokrytie tejto témy minimálne. Novinárov téma nezaujíma, väčšina médií sa téme vôbec nevenuje a tým pádom tlak verejnosti prakticky neexistuje. Téme sa systematicky venujeme iba my v SCK a kolegovia z KST. Možno je i našou chybou, že sme nedokázali naštartovať média, aby tému podporili. Napriek tomu mi nič iné neostáva ako byť optimistom a veriť, že neprehrá zdravý rozum a poslanci i v druhom čítaní turistický zákon podporia a dočkáme sa “nemožného”. predseda SCK – Michal Hlatký.

Pred druhým čítaním to však vôbec nie je jasné a už vôbec nie samozrejmé. I pri tomto zákone sa začínajú prezentovať hoaxy, vyjadrujú sa k nemu ľudia bez skúseností a odborných vedomostí. To, čo už bolo vyrokované, neplatí. To, čo sa diskutovalo je zrazu inak. Logika ide bokom.

Faktom teda zostáva skutočnosť, že ani po tých 30 rokoch možno turistickú legislatívu mať nebudeme.

Systém a trasy, ktorými je naša príroda pretkaná, a ktoré už nejako všetci berieme automaticky, možno i naďalej zostane bez základnej opory v zákonoch.

Trasy, ktorých systém značenia nám závidia mnohé krajiny, avšak sú na okraji záujmu vlastného štátu a politikov. Šanca, že sa nenájde dostatok poslancov, aby zákon podporili a schválili by prvú turistickú legislatívu je veľmi veľká.

Aktuality

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

03.05.2024 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

03.05.2024 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

03.05.2024 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu