Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Specialized predstavil úplne nový Crux – najľahší gravel bicykel na svete (detaily, modely, ceny)

Za ultra ľahký 7,25kg S-Works si však poriadne priplatíte.
Martin Sarvaš

Specialized predstavil úplne nový model Crux, ktorý je vraj najľahším gravel bicyklom na svete s hmotnosťou rámu 725 gramov vo veľkosti 56 a hmotnosťou kompletného bicykla 7,25 kg.

Nový Crux sa však trochu vzďaľuje od svojich cyklokrosových koreňov a Specialized ho prezentuje ako nekompromisný ultra ľahký gravel bicykel, ktorý prevzal mnohé z dizajnu i technológií od ľahkého cestného brata Aethosu.

Napriek nízkej hmotnosti si Crux zachováva praktickosť aj v skutočnom svete s priestorom pre 2,1-palcové plášte na kolesách 650b resp. 47mm široké plášte na kolesách 700c. Má tiež šróbovaný stred a dokonca naň môžete namontovať teleskopickú sedlovku.

Od čistokrvného gravel modelu Specializedu Diverge  sa odlišuje čistými líniami, jednoduchým rámom a žiadnymi úchytmi pre blatníky či stojany na ťašky. Specialized tvrdí, že bicykel je cielený pre jazdcov, ktorí hľadajú „osvietenie gravelu“.

Asi vás neprekvapí, že cenovky nových Cruxov sú na prémiových hodnotách. Najdrahší model S-Works s karbónovým rámom 12r, radením SRAM Red eTap AXS XPLR a kolesami Roval Terra CLX stojí 12,200 eur.

Pre tých, ktorí nemajú bezodné vrecká s peniazmi, Specialized ponúka lacnejšie modely Pro, Expert a Comp s karbónovým rámom 10r, ktorý je o 100g ťažší ako 12r, ale aspoň vám ušetrí dosť peňazí. Najlacnejší model stojí 4000 eur.

Trubky rámu Cruxu nevyzerajú ako u moderných cestných bicyklov, ktoré sú skôr ploché kvôli aerodynamike. Trubky sú okrúhle a plynulo na seba napojené. V spojoch trubiek nie sú ostré spoje, pretože si vyžadujú spevňovanie, keďže karbón nie je taký pevný, keď je uložený v ostrých uhloch.

Samotný rám S-Works bez príslušenstva vo veľkosti 56cm má hmotnosť 725 gramov aj s lakom. Len pre predstavu, toto je iba o 165 gramov viac ako ekvivalent Aethos, čo je skutočne obdivuhodné, keďže Crux je určený pre off-road a preteky.

Limit hmotnosti jazdca na novom Cruxe je úctyhodných 125kg, no treba pripomenúť, že limit niektorých komponentov na bicykloch je 109kg.

Lacnejší rám 10r, ktorý Specialized použil u modelov Pro, Expert a Comp, váži o 100 gramov viac ako S-Works, 825g. Vidlice z karbónu 12r sú však na úplne všetkých modeloch rovnaké a vo veľkosti 56 má približne 400g.

Veľa priestoru pre široké plášte

Na novom Specialized Crux je priestor pre 2,1″ plášte na kolesách 650b alebo 47mm plášte na kolesách 700c, rovnako ako na modeli Diverge.

Hlavným marketingovým tvrdením o novom Cruxe je, že na to, že má skutočne nízku hmotnosť, má priestor pre veľmi široké plášte.

U nového Cruxu použil Specialized klasický dvojdielny kokpit – dva najvyššie modely majú karbónové riadidlá Roval Terra (200g), zatiaľ čo zvyšné lacnejšie modely majú hliníkové riadidlá.

Voľba štandardného kokpitu znamená, že Specialized sa u Cruxu rozhodol, že nebude viesť káble kompletné vnútorne a zvolil jednoduchšiu verziu – semiintegrovaný kokpit. Káble síce trčia pri riadidlách, ale z riadidiel ďalej vchádzajú do rámu hneď za hlavovou trubkou.

Stavaný pre jednoprevodník

Nový Crux je primárne stavaný pre pohon s jednoprevodníkom a kompletné bicykle sú postavené na radeniach SRAM 1x.

Ak by ste veľmi chceli, na ráme je pripravený úchyt pre prešmyk, ktorý je kompatibilný s radením Shimano GRX alebo eTap. Naopak, kompatibilný nie je s mechanickými prešmykmi a nebude fungovať s cestným dvojprevodníkmi od Shimana.

Najvyšší model S-Works Crux má špecifikovanú karbónovú sedlovku Roval Alpinist a lacnejšie verzie majú karbónovú Roval Terra. Na ráme však už nie je integrovaná svorka sedlovky a Specialized sa vrátil ku klasickej externej svorke, rovnakej ako má Aethos.

Dobrá správa pre agresívnejších jazdcov, do rámu sa dá namontovať teleskopická sedlovka (27.2mm) s vnútorným vedením hadice, aj keď sedlovka RockShox Reverb AXS s diaľkovým ovládaním by bola v tomto prípade určite jednoduchšou a praktickejšou voľbou.

Na ráme sú tri úchyty pre držiaky na fľašky – dva klasické vo vnútri predného trojuholníku a tretí je zospodu spodnej trubky rámu. Iné úchyty pre tašky či všemožné gravel príslušenstvo na tomto ráme nenájdete.

Geometria na novom Cruxe sa zmenila oproti predchodcovi iba minimálne.

Nový Crux je dostupný v šiestich veľkostiach. Predošlý model ponúkal Specialized v siedmich veľkostiach a teraz vyradil najmenšiu veľkosť 46cm. Treba však povedať, že výška rámu 49cm je v skutočnosti omnoho nižšia (749mm) ako pri predošlom ráme vo veľkosti 46cm (763mm).

Je Crux cyklokrosový bicykel?

Specialized predstavil Crux v roku 2010 a aj keď mnoho ľudí ho používalo ako gravel bicykel, pôvodne bol určený vyložene ako cyklokrosový bicykel.

Vydaním nového modelu sa Crux vzďaľuje od čistokrvného určenia pre cyklokros a dostupné sú aj špecifikácie pre bežné jazdenie. Napriek tomu budú nový Crux aj naďalej používať profesionálni cyklokrosári Zdeněk Štybar či Kata Blanka Vas.

Trh pre cyklokrosové bicykle je veľmi malý v porovnaní s gravel trhom a pre niektoré bicyklové značky je práve gravel najsilnejšou kategóriou v predaji.

Pretekári si aj tak upravujú bicykle svojim potrebám a je veľmi nepravdepodobné, že by jazdili na pôvodných špecifikáciách. Aj preto sú komponentovo bicykle prispôsobené pre univerzálnejšie použitie bicykla.

Modely, špecifikácie, ceny

Specialized S-Works Crux

  • Rám: S-Works Crux 12r Carbon, 68mm threaded bottom bracket, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
  • Riadidlá: Roval Terra, carbon, 103mm drop, 70mm reach, 12-degree flare
  • Predstavec: S-Works SL, 6-degree rise
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Specialized S-Works Power
  • Sedlovka: Roval Alpinist
  • Svorka sedlovky: Specialized alloy, 30.0mm, titanium bolt
  • Páky: SRAM Red eTap AXS
  • Prehadzovačka: SRAM Red XPLR eTap AXS
  • Kazeta: SRAM XPLR XG-1271, 10-44t
  • Kľuky: SRAM Red AXS power meter, 40t
  • Reťaz: SRAM RED 12-speed
  • Kolesá: Roval Terra CLX
  • Plášte: Pathfinder Pro 2Bliss Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
  • Cena: 12,200 eur

Specialized Crux Pro

  • Rám: Crux FACT 10r Carbon, 68mm threaded bottom bracket, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
  • Riadidlá: Roval Terra, carbon, 103mm drop, 70mm reach, 12-degree flare
  • Predstavec: Specialized Pro SL, 6-degree rise
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Specialized Power Pro
  • Sedlovka: Roval Terra Carbon
  • Svorka sedlovky: Specialized alloy, 30.0mm
  • Páky: SRAM Force eTap AXS
  • Prehadzovačka: SRAM Force XPLR eTap AXS
  • Kazeta: SRAM XPLR XG-1251, 10-44t
  • Kľuky: SRAM Force 1×
  • Reťaz: SRAM Force 12-speed
  • Kolesá: Roval Terra CL
  • Plášte: Pathfinder Pro 2BR Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
  • Cena: 8,000 eur

Specialized Crux Expert

  • Rám: Crux FACT 10r Carbon, 68mm threaded bottom bracket, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
  • Riadidlá: Specialized Adventure Gear, alloy, 118.9mm drop, 70mm reach, 12-degree flare
  • Predstavec: Specialized Pro SL, 6-degree rise
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Specialized Power Expert
  • Sedlovka: Roval Terra Carbon
  • Svorka sedlovky: Specialized alloy, 30.0mm
  • Páky: SRAM Rival eTap AXS
  • Prehadzovačka: SRAM Rival XPLR eTap AXS
  • Kazeta: SRAM XPLR XG-1251, 10-44t
  • Kľuky: SRAM Rival 1×
  • Reťaz: SRAM Rival 12-speed
  • Kolesá: Roval Terra C
  • Plášte: Pathfinder Pro 2BR Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
  • Cena: 6,000 eur

Specialized Crux Comp

  • Rám: Crux FACT 10r Carbon, 68mm threaded bottom bracket, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
  • Riadidlá: Specialized Adventure Gear, alloy, 118.9mm drop, 70mm reach, 12-degree flare
  • Predstavec: Specialized 3D forged, 6-degree rise
  • Omotávka: Supacaz Super Sticky Kush
  • Sedlo: Specialized Power Sport
  • Sedlovka: Roval Terra Carbon
  • Svorka sedlovky: Specialized alloy, 30.0mm
  • Páky: SRAM Rival 1
  • Prehadzovačka: SRAM Rival 1
  • Kazeta: SunRace 11-42t
  • Kľuky: SRAM Rival 1x
  • Reťaz: KMC X11
  • Kolesá: DT Swiss G540 Disc
  • Plášte: Pathfinder Pro 2BR Ready, Transparent Sidewall, 700x38c
  • Cena: 4,000 eur

Aktuality

17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila piata. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu