Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Autá

Auto pre bikera: Trojdiamantový hotel Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Pikapy sa u nás netešia príliš veľkej obľube a po racionálne argumenty netreba chodiť ďaleko. Predsa len, nákladný priestor mimo kabíny vozidla pre väčšinu bežných šoférov až tak využiteľný nie je. Čo však, ak si so sebou na streche vezie vlastný hotel a je upravený tak, aby ho dokázal dostať na tie najkrajšie miesta? Presne s takým sme strávili týždeň a precestovali celé Slovensko.
Filip Nagy
Auto pre bikera: Trojdiamantový hotel Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Text & foto: Filip Stifler Nagy

Slovenský dovozca značky Mitsubishi sa so svojimi terénnymi pikapmi dokáže naozaj vyhrať. Stačí si kliknúť na ich Instagram a nájdete viaceré predchádzajúce podoby tohto modelu.

Tá najnovšia L200-ka dostala meno Mountain Sherpa, po príslušníkoch tohto nepálskeho etnika, ktorí sú notoricky známi tým, že sa dokážu vydriapať na vrchol akéhokoľvek kopca. A tak aj rozkladací strešný stan dáva obrovský zmysel.

Slovensko, žiaľ, terénnym výletom so súkromným kempom na streche až tak nepraje. Do lesa je autom vo všeobecnosti zakázaný vstup a kempovať kdekoľvek mimo na to určených kempov je ilegálne – a to platí aj o stane, ktorý si ponesiete v ruksaku, nieto ešte o takom, ktorý má zospodu primontovaný dvojtonový dízlový kolos.

S trochou zmyslu pre dobrodružstvo však dokážete s týmto autom prenocovať na naozaj nádherných miestach. Nehovoríme, že máte porušovať zákon, no zároveň ani netvrdíme, že všetky zákony dávajú zmysel.

Skladačka pre dospelých

Mitsubishi je medzi fanúšikmi terénnych áut pojmom. Legendárne Pajero už síce v ponuke nenájdete, no L200-ka prevzala jeho žezlo s hrdosťou. Zvlášť takto ohádzaná.

To, že Mountain Sherpu zrejme nenájdete len tak v hociktorom showroome japonskej značky, asi vidíte aj sami. Základný model Mitsubishi L200 prešiel množstvom úprav. Keďže sme primárne bikerský časopis (hoci motorov je tu čoraz viac), nebudeme ich rozoberať až tak do detailu.

Zopár z nich však stojí za zmienku. Podvozok je zdvihnutý o celých 5 centimetrov a spodok auta opancierovaný robustnými kovovými krytmi. Uzávera stredového a zadného diferenciálu je na tomto modeli sériovo.

Slovenskí nadšenci však dali na auto dorobiť aj pneumatickú uzáveru toho predného, ktorá príde k slovu najmä pri extrémnom krížení náprav. Ak by si auto predsa len nevedelo v teréne rady, na scénu príde navijak so syntetickým lanom, ktorý utiahne až päť ton.

Aby ste dobre videli, kam ho pripevňujete, sú tu hneď tri svetelné LED rampy – jedna veľká vpredu, ktorá vypáli oči nejednej srnke na dostrel a dve menšie zadné, ktoré zas potešia, keď na vás na diaľnici začne niekto vyblikávať… teda, keď si chcete prisvietiť na korbu. Tá je vybavená uzamykateľným krytom a výsuvnou plošinou.

Plošina síce berie celkom dosť výšky nákladného priestoru, no možnosť naložiť bike mimo korby a potom ho len zasunúť dovnútra nie je vôbec blbosť.

Keď už sme pri bikoch, argumenty proti autu s korbou namiesto kufra, samozrejme, platia aj tu a úplná replika tohto auta pre bikera ideálna nebude, hoci nám sa jeden s oboma odmontovanými kolesami podarilo dozadu naložiť bez väčších problémov.

Stačí však nahradiť kryt hardtopom, alebo ho úplne odstrániť a bicykle voziť kanadským štýlom s predným kolesom trčiacim von – a ste v hre. Repliku pritom nespomíname náhodou.

Toto auto je síce unikát, no ak by ste také chceli aj vy, Mitsubishi vám ho vie postaviť na kľúč. A to so zachovaním plnej 7-ročnej/150 000-kilometrovej záruky.

Celá paráda vás vyjde približne na 17 000 € nad rámec cenníkovej ceny vozidla. A možností, ako auto nakonfigurovať a ušetriť na tom, čo nepotrebujete, je nespočetne.

Najzábavnejší príplatkový doplnok na celom aute sa však nachádza na jeho streche. Stan Yakima SunRise presvedčí aj najväčších hejterov kempovania, že spať v prírode je nádherné. Rozložiť ho totiž aj jednému človeku trvá menej ako päť minút – vlastne kratšie, než vám zaberie pozeranie inštruktážneho videa.

Aj bez skladania paličiek, napínania plachiet a snahy zaraziť kolík do šutra pod zemou si postavíte king size posteľ s príjemne mäkkým matracom, nepremokavou strechou a panoramatickým výhľadom na všetky strany.

Na streche vysokánskeho auta nemusíte riešiť ani hmyz prilákaný telesným teplom, hoci mladý medveď by sa hliníkovým rebríkom, ktorý zároveň funguje ako opora rozloženého stanu, teoreticky nechať ponúknuť mohol.

S výhľadom na hviezdy

So Sherpom sme precestovali doslova celé Slovensko od západu na juh, z juhu na východ, z východu na sever a zase na západ. Ako možno správne tušíte, komfort na diaľnici porovnateľný so Superb s adaptívnym tempomatom a klimatizovanými sedadlami nečakajte.

Kým však tento hltač kilometrov zostane stáť na parkovisku pod kopcom, L200-ka pokračuje ďalej. Hoci sme ju nedostali s naozaj krvilačnými gumami, ale obutú do civilnejších Nokianov Rotiiva, hluku od výrazného dezénu sa nevyhnete.

Šnorchel zase pri každom pridaní funí a spotreba sa, zvlášť s hotelom na streche, stabilne pohybuje nad 10 litrami. L200-ky všeobecne však majú ďaleko od sparťansky nekomfortných áut, napriek tomu, že ide primárne o makačov.

Auto je veľmi dobre odhlučnené od motora, sedadlá sú pohodlné, odpruženie mäkké a dvojtonová hmotnosť predsa len na ceste sedí s istou autoritou.

Štvorvalcová dízlová 2,2-ka navyše prešla úpravou na 173 koní (o 23 viac) a hoci vyslovene agilná stále nie je, masívny krútiaci moment vie zatiahnuť už od spodných otáčok. Aj tých 1 300 kilometrov za dva dni tak ubehlo komfortne – a s príjemnými bonusmi pozdravov od každého terénneho auta na ceste.

Sherpa však je najmä o tých kilometroch, ktoré strávite mimo diaľnic. Spomínané zákony nám nedovolili ho až tak v teréne prevetrať a keďže podaktorí z nás majú záľubu v rozbíjaní áut, až tak mu robiť zle sme si tak či tak netrúfli.

Isté však je, že limity tohto auta sú ešte ďaleko za tými našimi a ak sa budete potrebovať vydriapať na začiatok trailu, na ktorý aj bike zväčša tlačíte, tento mastodont vás nenechá v štichu.

Ani v hľadaní čo najmalebnejšieho táboriska vás tak rozhodne nebude obmedzovať technika. My sme v stane na streche strávili zopár nezabudnuteľných nocí (a nielen preto, že odpruženie auta pod ním dobre absorbuje tie najrôznejšie pohyby).

Sledovať v noci hviezdy cez strešné okno a ráno sa zobudiť na zvuk dažďa dopadajúceho na nepremokavú plachtu stanu má jednoducho oveľa väčšie čaro, než zaspávať na príšernom hotelovom vankúši. A fakt, že stan sa dá rozložiť tak jednoducho, je po prebikovanom dni na nezaplatenie.

Najzábavnejší doteraz

Autá testujeme už bezmála desaťročie, no so žiadnym sme sa doteraz nezabavili tak, ako so Sherpom. Dajú sa s ním zažiť dobrodružstvá ako so žiadnym iným a ako bonus je to totálna machrovina, ktorá na seba strhne pozornosť, kamkoľvek sa pohne.

Už sériový model je pritom skutočný makač, ktorý toho zvládne odviezť veľa a aj na ťažko prístupné miesta, no pritom je v ňom stále príjemne.

Vaše komentáre

Aktuality

17:03 Jonathan Milan predviedol skvelý šprint a vyhral štvrtú etapu Giro d’Italia.

23-ročný Talian vyhral etapu v štýle monumentu Miláno-San Remo pred Kadenom Grovesom a Philom Bauhausom.

14:35 Jonas Vingegaard začal trénovať na bicykli a postupne sa zotavuje z početných zlomenín.

„Samozrejme, dúfam, že budem na štarte Tour de France. Nevieme presne, aká bude moja forma a ako bude prebiehať moje zotavenie, ale urobím všetko pre to, aby som sa tam dostal vo svojej top forme,“ hovorí Jonas Vingegaard vo videu, ktoré zverejnil jeho tím Visma – Lease a Bike.

14:22 Peter Sagan už zajtra odštartuje na cestných pretekoch Okolo Maďarska v drese tímu Pierre Baguette.

Sagan bude štartovať za slovenský tím na maďarských cestných etapových pretekoch, ktoré sa uskutočnia od 8. do 12. mája.

11:14 Geraint Thomas odkazuje Pogačarovi: Užil si si zábavu. Urobme si zajtra pekný pokojný deň.

Thomas si zavtipkoval v príspevku na Twitteri (X) po tom, ako v závere šprintérskej tretej etapy Giro d’Italia ušiel do úniku s Tadejom Pogačarom.

10:27 Detaily 4. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Etapa v štýle monumentu Miláno-San Remo má dĺžku 190 km a prevýšenie 2079 m. V závere sa očakáva hromadný šprint, aj keď stúpanie Capo Mele tesne pred cieľom môže narušiť plány šprintérov.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu