Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Specialized pracuje na vývoji celoodpruženého cestného modelu Roubaix

Nedávno schválený patent ukazuje, že nový model Roubaix by mohol mať okrem predného aj zadné odpruženie.
Martin Sarvaš
Specialized pracuje na vývoji celoodpruženého cestného modelu Roubaix

Foto: Specialized Google patent

Specializedu nedávno schválili patent, ktorý naznačuje, že Specialized vyvinul nový systém pruženia pre svoje cestné bicykle.

Tlmič je umiestnený v hornej rámovej trubke pri sedlovke a mal by umožňovať pohyb sedlovky dopredu a dozadu.

Specialized skryl tlmič do rámu tak, aby ho nebolo vôbec vidno. Sprievodné patentové dokumenty Specializedu popisujú dynamický pohyb sedlovky podrobnejšie.

„Horná časť sedlovky je pohyblivá vzhľadom na rám medzi statickou prvou polohou a namáhanou druhou polohou. Tlmiaci člen spája sedlovku s rámom, aby tlmil pohyb hornej časti sedlovky medzi prvou a druhou polohou.“

Foto: Specialized Google patent

Ale čo nastavenie a údržba takéhoto tlmiča? Upínací mechanizmus sedlovej objímky umožňuje úplné vybratie sedlovky a ochranného kufra, ktorý zakrýva celý systém pruženia. Tlmič je potom možné ľahko demontovať kvôli údržbe alebo zmene nastavenia rýchlosti odskoku.

V technických podrobnostiach patentových dokumentov Specializedu je jasne opísaný tlmič, ktorý je plnený olejom. Cieľom je využiť pohyb sedlovky na výrazné zvýšenie komfortu počas jazdy v sedle.

Nejde však vôbec o prvý patent pre cestný bicykel s odpružením. Trek využíva systém pruženia IsoSpeed pri posledných dvoch generáciách modelov Domane. Medzi sedlovou a vrchnou trubkou je čap, ktorý udržuje dve inak nespojené trubky na tom správnom mieste a dovoľuje sedlovej trubke voľne sa prehýbať po celej dĺžke pre nárazov od vozovky. Tlmenie má aj model Dogma FS od Pinarella.

Dizajn pruženia Specializedu by nemal uberať na tuhosti a odolnosti rámu a sústredí sa na „odpruženie jazdca“, nie odpruženie bicykla od zeme.

Momentálne ešte nie je jasné, u ktorého modelu bude tento systém pruženia použitý, avšak s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o Roubaix a dosť možne aj gravel model Diverge.

Je tu však jeden háčik, ktorý dobre poznáme z horských bicyklov. Pri dlhých zjazoch v teple môže výkon olejového tlmiča dosť zásadne klesať, pretože sa zohrieva. V tomto prípade to môže platiť ešte viac, keďže je tlmič uzavretý v ráme bez možnosti chladenia vzduchom.

Riešením by mohli byť chladiace otvory v hlavovej či vrchnej rámovej trubke. Je však dosť pravdepodobné, že Specialized si tento problém vyrieši predtým, ako s túto technológiou začnú používať na bicykloch.

 

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

03.05.2024 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

03.05.2024 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

03.05.2024 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu