Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Opravy a údržba

Návod: Ako na malý servis tlmiča RockShox Deluxe alebo SuperDeluxe

Týchto pár úkonov by ste mali pre optimálny výkon a životnosť tlmiča robiť každých 50 odjazdených hodín.
Martin Sarvaš

Budete potrebovať sadu tesnení na repas od RockShox.

1. Najprv podľa inštrukcií výrobcu odmontujte tlmič z rámu. Pravdepodobne ho budú v ráme držať dve skrutky cez oká. Povrch tlmiča dôkladne vyčistite, aby ste pri rozoberaní nekontaminovali vnútro. Z piestnice zvlečte červený O-krúžok.

2. Odskrutkujte čiapočku vzduchového ventilu a pripojte k nemu tlmičovú pumpu. Poznačte si nameraný tlak. Následne pomocou odvzdušňovacieho tlačidla na pumpe vypustite z tlmiča vzduch. Odmontujte pumpu a tenkým predmetom vypustite z ventilu zostávajúci vzduch.

3. Z oka na piestnici (na tenšom konci tlmiča) odmontujte prstami podložky a následne pomocou nástroja na lisovanie ložísk vytlačte von valček. Ak takýto nástroj nemáte, môžete použiť zverák a 8mm nástrčný orech ako na fotke, ktorým valček vytlačíte do 14mm orecha.

4. Do zveráka uchyťte tlmič za oko na širšom konci. Cez oko na piestnici prevlečte handru, aby rezervoár v prípade zvyšného tlaku vnútri neodletel z tlmiča. Rezervoár pevne uchopte a proti smeru hodinových ručičiek ho odskrutkujte a zvlečte dole z piestnice.

5. Spoza piestu odoberte kompenzátorovú pružinu a dajte ju nabok. Spod závitu na rezervoári odoberte gumený O-krúžok. Celý povrch rezervoára vyčistite izopropyl alkoholom alebo odmasťovačom a handrou a následne nahoďte nový O-krúžok zo servisnej sady.

6. Prstami stlačte a zo zúženého konca rezervoára vyberte stieracie tesnenie. Biele poistné tesnenie podoberte pomocou tenkého predmetu tak, aby ste nepoškriabali kov, a vyberte ho. Prepichnite čierne štvorité tesnenie za ním a vyberte ho tiež. Vnútro rezervoára vyčistite.

7. Nainštalujte nové štvorité tesnenie zo sady do najhlbšej drážky. Najprv ho medzi prstami stlačte na ovál a do drážky vtlačte jeden koniec. Následne dnu vsuňte aj zvyšok. Rovnakým postupom nainštalujte aj nové poistné tesnenie rovno nad štvorité. Stenčené konce by sa mali prekrývať.

8. Nové stieracie tesnenie nainštalujte do prvej drážky v rezervoári. Zúžený koniec by mal smerovať von. Vnútra nainštalovaných tesnení štedro potrite vazelínou zo servisnej sady. Rezervoár máte hotový, môžete ho dať nabok a pustiť sa do tela tlmiča.

9. S telom tlmiča vo zveráku rukou zvlečte z piestu dva biele klzné krúžky a čierne tesnenie. Pomocou izopropyl alkoholu alebo odmasťovača a handričky vyčistite všetko, čo vidíte, vrátane piestu a závitov.

10. Na piest nainštalujte hrubší klzný krúžok tak, aby sa zúžené konce prekrývali. Na piestnicu navlečte nové tesnenie piestu tak, aby sedelo tesne nad hrubším klzným krúžkom. Tenší krúžok nainštalujte tesne nad tesnenie. Vyčistite a nainštalujte aj kompenzačnú pružinu.

11. Na nové piestne tesnenia naneste štedrú vrstvu vazelíny zo sady. Prechyťte tlmič vo zveráku tak, aby smeroval nadol pod 45-stupňovým uhlom. Do rezervoára vstreknite polovicu oleja zo sady a navlečte ho na telo tlmiča, až kým sa dnu nezasunie aj piest. Vstreknite dnu aj druhú polku.

12. Silou potlačte rezervoár smerom k závitom. Odpor by mal klesnúť, keď vzduch unikne cez priepustný otvor. Zaskrutkujte rezervoár a rukou ho utiahnite pevne, no nie z celej sily. Indikátorom správneho utiahnutia sú logá vycentrované s točítkami.

13. Na piestnicu navlčete nový červený O-krúžok. Do oka piestnice nalisujte naspäť valček – upnite ho do zveráka pomocou 14mm orecha a zverák utiahnite ako na fotke. Valček by mal z oboch strán tlmiča trčať rovnomerne. Nainštalujte naspäť aj podložky stenčeným koncom von.

14. Nafúkajte tlmič na predtým poznačený tlak a namontujte ho naspäť do rámu. Sadnite si na bike. Keď sa zanorí do zhruba 15 až 20 percent, mali by ste počuť, ako sa vnútri vzduch prepúšťa a tlmič zmäkne. Znovu skontrolujte tlak a v prípade potreby dolaďte. Nezabudnite na čiapočku ventilu.

Vaše komentáre

Aktuality

12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

Včera 16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

Včera 14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu