Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prečo je nenosenie helmy na bicykli nezodpovedné voči vám, vašim blízkym i celej spoločnosti?

Helma nepatrí na ruksak či riadidlá. Helma patrí na hlavu.
Martin Sarvaš
Foto: Bartek Wolinski / Red Bull Content Pool

Písať dôvody, prečo by ste mali mať na hlave helmu pri jazde na bicykli, mi pripadá trochu absurdné, pretože by to malo byť úplnou samozrejmosťou, aj keď podľa poslednej úpravy zákona o cestnej premávke to už, bohužiaľ, nie je povinné.

V lete v roku 2020 zrazil úmyselne 18-ročný vodič dvoch cyklistov a podobné incidenty sa stávajú čoraz častejšie. Predstavte si, ako by títo cyklisti dopadli, keby nemali helmy.

Bohužiaľ, na cestách i v lesoch sú cyklisti bez heliem častým úkazom.

Máte bicykle za tisíce eur. Skutočne nemáte tých pár eur na helmu? Alebo sa vám zdá nepohodlná? Alebo si myslíte, že si helmou pokazíte ofinu?

Faktom je, že jazdou bez helmy vzbudzujete jediný dojem – ste nezodpovedný hlupák. Bez pardónu.

Helma nepatrí na ruksak či riadidlá

Jazdiť na bicykli bez helmy je niečo podobné, ako šoférovať auto bez toho, aby ste mali zapnutý bezpečnostný pás. Našťastie, šoférovanie bez pásu je porušením zákonu, na rozdiel od jazdy bez helmy.

Každé novšie auto vám tiež bude otravne pískať, kým si pás nezapnete. Škoda, že niečo podobné ešte nemáme na bicykloch.

Dosť častým úkazom sú však cyklisti, ktorí majú helmu zavesenú na riadidlách či ruksaku. Predpokladám, že dôvodom je, že cyklistom je v helme teplo. V prípade horských cyklistov si helmu z ruksakov zvesia a dajú na hlavu až na začiatku trailu, pred zjazdom.

Pozrite si tiež

Nosiť helmu pripevnenú na ruksaku či zavesenú na riadidlách je asi aj viac absurdné, ako nenosiť ju vôbec. Keď už máte helmu, dajte si ju na hlavu.

Nesťažujte sa, že sa vám potí hlava, že je nepohodlná alebo kazí imidž. Nech máte akúkoľvek helmu, je to vždy lepšie, ako nemať žiadnu. Helma má byť na hlave.

V súčasnosti je v ponuke obrovské spektrum heliem s rôznym určením a dajú sa kúpiť aj pekné helmy za pár eur. Je to investícia, ktorú by ste mali spraviť hneď, keď si kúpite bicykel.

Bez helmy ste nezodpovední voči sebe i všetkým okolo vás

Foto: Bartek Wolinski / Red Bull Content Pool

Helmou môžete často predísť nezvrátiteľným následkom úrazov. Samozrejme, neplatí to vždy, avšak riziko vážneho poranenia hlavy a mozgu si nosením helmy dosť zásadne znížite.

Argument, že „je to moja vec, moje zdravie,“ neobstojí, pretože v skutočnosti to tak nie je.

Ak sa zraníte, niekto sa o vás musí postarať, pomôcť vám či privolať pomoc. V nemocnici sa o vás musia postarať zdravotníci a lekári. V horšom prípade môžete mať trvalé následky a celý život sa budú musieť o vás starať vaši blízki.

Aj keď to znie nepríjemne, môžete sa stať záťažou pre rodinu, kamarátov i spoločnosť. A to všetko úplne zbytočne kvôli tomu, že ste tvrdohlaví.

Život máte iba jeden

Na cestných bicykloch idete pri zjazdoch rýchlosťou 70km/h a často aj rýchlejšie. Predstavte si, že v tejto rýchlosti spadnete a narazíte hlavou o zem. Výsledkom bude dosť pravdepodobná smrť, v lepšom prípade doživotné následky.

Úraz na ceste si nemusíte však spôsobiť iba sami a stačí jeden menej pozorný vodič a pri zrážke s autom jednoducho nespravíte nič. Zostáva iba dúfať, že prežijete.

V lesoch sa môže stať v každom jednom momente, že spadnete. Nejazdíte po rovných cestách a ak jazdíte často, v určitom momente sa pádu jednoducho nevyhnete.

Pri zjazdoch idete vo veľkých rýchlostiach cez rôzne prekážky, korene, kamene či pomedzi stromy. Pád a náraz hlavou v takomto prípade môže mať rovnako veľmi vážne dôsledky. A opäť zopakujem, zostáva iba dúfať, že prežijete.

Nie ste mačka, nemáte deväť životov. A helma je presne to, čo vám pri páde môže zachrániť život.

Helma znižuje riziko poranenia mozgu o 53%

Nórska výskumníčka Alena Høye zverejnila v roku 2018 štúdiu, v ktorej analyzovala, ako zásadne u cyklistov vplýva helma na zníženie rizika poranenia hlavy a mozgu.

Høye vychádzala z ďalších 55 štúdií a celkovo 179 konkrétnych prípadov, ktoré sa stali v rokoch 1989-2017.

Štúdia dokázala, že používanie cyklistických prilieb znížilo poranenie hlavy o 48 %; vážne poranenie hlavy o 60 %, traumatické poranenie mozgu o 53 %, poranenie tváre o 23 %.

Veľmi zásadným zistením tiež bolo, že helma u cyklistov znižuje tiež riziko úmrtia u ťažko zranených cyklistov o 34 %.

Technológie a bezpečnosť

Helmy sú dnes, našťastie, bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. Značky sa už dávno neuspokojujú len s tým, aby splnili európske bezpečnostné normy EN 1078, a pridávajú ďalšie technológie, ktoré môžu znížiť riziko poranenia hlavy.

Tou najrozšírenejšou je systém MIPS, ktorý pozostáva z plastovej vrstvy pripevnenej o vnútornú stranu helmy elastomermi. Tie jej dovoľujú do istej miery rotovať nezávisle od zvyšku helmy podobne, ako sa koža dokáže pohybovať po lebke.

Všetky helmy na trhu sú teda bezpečné, no niektoré ešte o niečo viac. Ani tú najbezpečnejšiu helmu však nebudete chcieť nosiť, ak nie je pohodlná. Každá helma by preto mala dobre vetrať, nikde na hlave netlačiť ani sa za jazdy v teréne hýbať, ľahko sa zapínať a uťahovať.

Preto by ste mali pred kúpou každú helmu, nech sa vám akokoľvek páči a nech má akokoľvek dobré hodnotenie v testoch alebo si ju vychvaľuje kamarát/ka, najprv vyskúšať. Musíte si byť totiž istí, že vám na hlave dobre sedí a že ste si zvolili dobrú veľkosť. Bez toho je helma účinná oveľa menej.

Ako si vybrať helmu?

Foto: Bartek Wolinski / Red Bull Content Pool

1. Veľkosť a tvar

Veľkosť prilieb je odstupňovaná a výrobca tento rozsah udáva v centimetroch. Ten nám hovorí o obvode hlavy, keď je upínací mechanizmus úplne zatiahnutý a uvoľnený.

Treba mať na pamäti, že každý z nás má ale iný tvar hlavy, preto môže tá istá veľkosť od jedného výrobcu sadnúť a od iného nie. Prilby sú totiž aj napriek zdanlivo rovnakej veľkosti rôzne hlboké či široké.

Pri skúšaní si dajte helmu na hlavu a dotiahnite koliesko. Bez toho, aby ste si zapli popruh pod bradou, sa predkloňte. Ak vám prilba drží na hlave a nikde netlačí, je dobrá.

2. Poistné remienky

Remienky si nastavte tak, aby išli okolo uší, a zapnite si ich pod bradou s vôľou na dva prsty. Rozhodne si ich nedoťahujte úplne natesno a v prípade, že vám prilba na hlave dobre nedrží, zvoľte si radšej iný model.

Remienky by vám nemali prechádzať cez uši, pretože pri dlhšej vychádzke by vás mohli začať drieť. Ženám môžu pri správnom nastavení remienkov zavadzať náušnice, dajte si ich preto dole. Ak nosíte okuliare, pred kúpou skontrolujte, či sa ich bočnice pod prilbu zmestia.

3. Vetracie otvory

Odvetranie je pri cyklistickej prilbe jedným z najdôležitejších parametrov, pretože treba počítať s tým, že ju budete používať najmä v horúcich letných dňoch. Aj v prípade odvetrania pracujú výrobcovia s dômyselnými systémami, ktoré fungujú na princípe nasávania chladného vzduchu v prednej časti prilby a jeho vedenia špeciálnymi kanálmi vnútri helmy okolo celej hlavy.

V zadnej časti prilby je potom ďalšími otvormi odvádzaný ohriaty vzduch od hlavy preč. Štandardne platí, že čím „menej“ prilby kupujete, tým viac peňazí za ňu zaplatíte. Máme na mysli to, že čím dokonalejšie je prilba odvetraná, tým má viac otvorov, ktoré sú rôznych tvarov, a teda výrobcovia musia dbať na vnútorné spevnenie helmy a kvalitu použitých materiálov.

Vnútorné výstelky tiež kopírujú tvar tela helmy a obchádzajú vetracie otvory, sú tenké a antibakteriálne, dajú sa odňať, aby sa dali prať alebo časom vymeniť za nové. Ak vo vnútri helmy nájdete nalepené hrubé kúsky molitanu, bude vám v nej zbytočne teplo.

4. Senzor pádu

Ak jazdíte radi sami a najmä na odľahlé miesta, kde by vás v prípade pádu dlhý čas neobjavil náhodný okoloidúci, zvážte najmodernejšie prilby vybavené senzorom pádu, ktorý je prepojený s mobilným telefónom a dokáže privolať pomoc.

Dômyselná vecička od Specializedu nazvaná ANGi, ktorá pôsobí na helme veľmi nenápadne, vám môže zachrániť život. Keď ju skombinujete s mobilnou aplikáciou Specialized Ride v iOS či Androide a senzor počas jazdy deteguje pád, pošle textovú správu na vybrané telefónne číslo.

Je možné ho tiež synchronizovať s aplikáciou Strava na sledovanie vašej aktivity pomocou GPS.

Senzor ANGi si môžete dokúpiť aj samostatne, takže nie je nutné, aby ste mali helmu od Specializedu.

 

Vaše komentáre

Aktuality

12:54 Virálne video stewarda na kolobežke s Woutom van Aertom a komické porovnanie s rokom 2017.

Rik Bossuyt má na starosti sprevádzanie víťaza pretekov, a aby s ním nemusel utekať, zobral si na pomoc elektrickú kolobežku.

11:54 Mohol by byť našim novým Saganom. Julian Alaphilippe má otvorené dvere v tíme TotalEnergies.

Šéf QuickStep-u Patrick Lefevere kritizuje Alaphilippa za slabé výkony, životný štýl a vzťah so svojou partnerkou Marion Rousse, na čo zareagoval manažér TotalEnergies Jean-René Bernaudeau a uviedol, že bude mať vždy miesto vo francúzskom ProTeame. (Cyclingnews)

11:32 Video: Nahnevaný Arnaud De Lie viní sprievodné auto zo svojho pádu na pretekoch Le Samyn.

„Auto organizátorov zrazu zastavilo v zákrute a potom museli zastaviť všetky autá za ním. Je jasné, že na vine sú tie autá. V zákrute sa nezastavuje, je to celkom jednoduché,“ povedal 21-ročný Belgičan, ktorý patril medzi najväčších favoritov belgickej klasiky. (WielerFlits)

11:09 Koľko vážia všetky pretekárske bicykle tímov WorldTour v roku 2024?

Po hranicu 7 kg sa dostal nečakane iba jeden bicykel.

Včera 17:37 Video: Laurenz Rex oslavoval priskoro a takmer prišiel o víťazstvo na klasike Le Samyn.

Tesne pred cieľovou čiarou už 24-ročný Belgičan zdvihol ruky z riadidiel a išiel oslavovať, keď ho zrazu dobehol António Morgado. Nakoniec sa však ukázalo, že Rex prešiel cieľovou čiarou ako prvý.

Zavrieť reklamu