Test: Cross country hltače kilometrov
Ak radi jazdíte nielen rýchlo, ale aj ďaleko, nič sa nevyrovná dobrému XC-čku. Ktoré z týchto štyroch je pre vás?
Niektorí bikeri žijú len pre ubúdajúce výškové metre. Iní jednoducho milujú prírodu. A potom sú tu takí, ktorí mountainbiking rátajú na kilometre, sekundy a watty.
Či už chodia vypľúvať dušu len tak pre vlastné uspokojenie, alebo so štartovým číslom pripnutým na rajdoch, väčšinou sa zhodnú v tom, aký bike je pre nich ten najlepší. XC bicykle idú pritom často priamo proti tomu, čo často ospevujeme ako tie najlepšie moderné trendy.
Poďme na to pekne od zeme. Plášte – pri tých záleží najmä na valivom odpore, trakcia je až druhoradá. Semislicky z tvrdšej zmesi sú stále voľbou číslo jeden. V cross country stále vládnu najväčšie 29-palcové kolesá. Rozbiehajú sa síce ťažšie ako 27,5-ky, no pri jazde v menej náročnom teréne sú bez diskusie rýchlejšie.
Odpruženie má za úlohu pohltiť len to najnutnejšie, teda to, čo by výrazne spomalilo jazdu. Zdvihu teda netreba príliš veľa, 90 – 100 mm väčšinou úplne stačí. Tuhosť vidlice tu tiež nehrá až takú rolu, vďaka kratším nohám môže byť tenšia a ľahšia. Strmé sekcie, rockgardeny či dropy sa objavujú zatiaľ len na tých najvyšších podujatiach, a tak sú teleskopické sedlovky skôr len ako možnosť na dokúpenie.
Ani XC bikom sa však moderné trailové trendy úplne nevyhli. Najnovšie modely sú dlhšie a majú položenejšie uhly, ktoré zlepšujú stabilitu v rýchlosti a v technicky náročnom teréne. Predstavce sa skracujú a rajdy rozširujú pre rýchlejšie a zároveň sebavedomejšie ovládanie.
Trek Top Fuel 8
(2 799 €)
Modelovo najstarší bike v tomto teste je už dlho pravidelným účastníkom svetových pohárov v XC – akurát v karbónovej verzii. Top Fuel 8 je naopak zo spodnej časti potravinového reťazca a rám má kompletne z hliníka.
Napriek tomu tu nájdete rovnaký systém odpruženia ABP aj otočnú vložku na zmenu geometrie. Plávajúci tlmič má totožný exkluzívny systém tlmenia RE:aktiv ako najvyššie modely vrátane špecifického vyladenia na XC preteky.
Giant Anthem 29er 2
(2 499 €)
Giant Anthem bol vo svojich začiatkoch akýmsi ekvivalentom Golfu GTI. Rýchly, zábavný, no stále dostatočne praktický na každodenné jazdenie. Rovnako ako Golf, aj Anthem však postupne naberal na hmotnosti a postupne prichádzal o svoje radikálne pretekárske stránky.
Skvelou správou je, že ľahučký, pretekársky orientovaný Anthem na najväčších kolesách je späť. Dokáže sa však vyrovnať nadšeniu, ktoré sme cítili pri jazde na origináli?
Felt Edict 5
(3 199 €)
Línia nízkozdvihových fullov od Feltu prešla na sezónu 2018 kompletným redizajnom. Vyzerá síce podobne ako predchádzajúci model, no celokarbónový rám je rovnako dlhší, položenejší a nielen ľahší, ale zároveň aj tuhší.
Edict 5 predstavuje najnižší model v ponuke, no rám je totožný s Edictom 5, ktorý stojí takmer dvojnásobok. Oplatí sa preto postupne naňho kupovať lepšie komponenty. Dá sa na ňom čo-to popretekať aj v sériovej podobe?
Scott Spark 940
(3199€)
Všetky modely Spark sú postavené na tej istej architektúre s tromi rôznymi módmi odpruženia, ktoré pomohli získať olympijské zlato Ninovi Schurterovi a Jenny Rissveds.
Scottu sa dokonca do priaznivej cenovky podarilo prepašovať aj všetkých 12 prevodov sady SRAM Eagle. Má však 120 mm zdvihu, robustnú vidlicu Fox 34, teleskopku a hrubé plášte a isto si kladiete otázku, čo vlastne medzi ostatnými bicyklami robí. Na to si už budete musieť prečítať test.
Špecifikácie
Trek |
Giant |
Felt |
Scott |
|
Cena | 2 799 € | 2 499 € | 3 199 € | 3199€ |
Dovozca | bajkula.sk | giant-bicycles | feltbicykle.sk | scott-sport.cz |
Hmotnosť | 13,28 kg | 12,33 kg | 13,13 kg | 13,49 kg |
Rám | Alpha Platinum hliníkový, 100 mm zdvih – 2 475 g + 248 g tlmič (udávaná, 18,5 palca) | ALUXX SL hliníkový, 90 mm zdvih – 2 292 g + 250 g tlmič (udávaná, M) | UHC Advanced karbónový, 100 mm zdvih – 2 125 g vrátane tlmiča (udávaná, M) | Alloy SL hliníkovy, 120 – 85 mm zdvih – 3 000 g vrátane tlmiča a diaľkového ovládania (udávaná, M) |
Veľkosti (*testovaná) | 15,5, 17,5, 18,5, 19,5*, 21,5 palca | |||
Vidlica | Fox 32 Float Rhythm 32 GRIP, 100 mm zdvih | Fox 32 Float Steo-Cast FIT4 Performance, 100 mm zdvih | RockShox Recon RL Solo Air s diaľkovým, 120 mm zdvih | Fox 34 Float GRIP Performance s diaľkovým TwinLoc, 120 mm zdvih |
Tlmič | Fox Nude EVOL DPS s diaľkovým TwinLoc | |||
Hlavové zloženie | FSA IS-2 kónické | FSA kónické | FSA kónické integrované | Syncros Comp kónické |
Ráfiky | Bontrager Duster Elite, 23 mm (vnútorná) | Giant XC-1, 21 mm (vnútorná) | Dvojstenné, 25 mm (vnútorná) | Syncros X-25S, 25 mm (vnútorná) |
Špice | 32x nerezové | 28x Sapim Race dvakrát stenčované | 32x 2,0 mm nerezové | 32x 15G/1,8 mm nerezové |
Osky | 15 x 110 mm QR15 (p), 12 x 148 mm rýchloupínacia | 15 x 110 mm Kabolt (p), 12 x 148 mm, skrutkovacia | 15 x 110 mm Maxle bolted (p), 12 x 148 mm, Syntace skrutkovacia | 15 x 110 mm QR15 (p), 12 x 148 mm, rýchloupínacia |
Plášte | Schwalbe Rocket Ron (p) and Racing Ralph (z) Addix Performance 29×2.25in (54mm) |
|||
Kľuky/stredové ložiská | Race Face Ride, 36 z/22 z/PF92 | Shimano SLX, 32 z/ Shimano MT500 PF |
Race Face Æffect, 32 z/ Race Face X-Type |
SRAM X1-1000 Eagle, 32 z/ SRAM GPX PF |
Kazeta/reťaz | Shimano SLX, 11-42 z/KMC X11-1 | Shimano SLX, 11-46 z/ KMC X11-1 |
SRAM PG-1130, 11-42 z/ SRAM PC-1110 |
SRAM XG-1275 Eagle, 10-50 z/ SRAM GX Eagle |
Brzdy | Shimano MT500, 180/160 mm kotúče |
Shimano MT500, 180/160 mm kotúče |
Magura MT2, 180/160 mm kotúče |
Shimano MT500, 180 mm kotúče |
Sedlovka/sedlo | Bontrager Rhythm Elite pevná/ Bontrager Evoke 2 |
Giant Contact pevná/Giant Contact | Felt pevná/Devox Performance | Syncros Dropper 2.0 120 mm teleskopická/Syncros XR2.0 |
Vaše komentáre