Test: Trek Top Fuel 8
Verdikt: Tuhý rám a klasicky pretekársky vyladené odpruženie, no kolesá pôsobia pomaly a ovládanie je konzervatívne.
Plusy: Tuhý rám a odpruženie vyladené na efektívne pedálovanie.
Plusy: Vzhľadom na cenu celkom dobrá výbava, ak hľadáte dvojprevodník.
Mínusy: Konzervatívne ovládanie, ktoré až tak nevzbudzuje sebavedomie.
Mínusy: Kolesá a plášte ukrajujú z akcelerácie aj zo zotrvačnosti v náročnom teréne.
Detaily
Overená platforma
Top Fuel používa rovnaký systém odpruženia ABP, otočnú vložku Mino Link a plávajúci tlmič ako väčšina celoodpružených bikov Trek.
Tenké nohy
Vidlica Fox Rhythm s 32 mm nohami nemá ľahučkú konštrukciu Step-Cast ako topmodely, no stále je podstatne ľahšia ako väčšina trailových vidlíc s 34/35 mm nohami.
Jasný upgrade
Výmena kolies a plášťov je najrýchlejšou cestou k rýchlosti navyše.
Najlacnejší Top Fuel v rade je tuhý a jeho jazdné vlastnosti budú vyhovovať tým, ktorí neradi menia to, čo funguje. Nechodí však tak hladko a nepôsobí tak rýchlo ako konkurencia na ďalších stranách.
Rám
Model Top Fuel sa dá kúpiť aj s celokarbónovým rámom alebo s karbónovým predkom. TF8 je však celý z hliníka. Hmotnosť 2,725 g vrátane tlmiča však vôbec nie je zlá a vďaka krátkemu vahadlu z jedného kusa kovu a širokému náboju v štandarde Boost je aj pekne tuhý.
Unikátny tlmič RE:aktiv je uchytený „plávajúcim“ spôsobom, teda stláčaný z oboch strán naraz. Na vahadle nájdete otočnú vložku Mino Link, ktorou sa dá meniť geometria o pol stupňa. Rám je pripravený aj na čiastočne vnútorné vedenie teleskopickej sedlovky.
Komponenty
V tomto teste je druhým najlacnejším bikom, no brzdy Shimano Deore s pohonom SLX fungujú úplne bezproblémovo. Nevadí nám ani dvojpíla RaceFace namiesto jednoprevodníka – stále sa nájdu pretekári, ktorí ju ocenia.
Vidlica Fox chodí hladko a neváži veľa a kontaktné body od Bontrageru sú pohodlné. Zmenili by sme len kolesá, tie biku na agilite príliš nepridávajú.
Jazda
Okrem toho, že je Top Fuel 8 druhý najlacnejší v teste, je postavený na najstaršom ráme. Jazdné vlastnosti aj preto pôsobia konvenčne – tak ako to bolo ešte pred pár rokmi štandardom. Má najstrmší hlavový uhol v teste (70 stupňov), a preto pôsobí o niečo nervóznejšie a menej stabilne.
Trek tiež zvolil dlhý predstavec (90 mm) v kombinácii s úzkymi (720 mm) rajdami. S ťažiskom viac vpredu má predné koleso menšiu tendenciu vypadnúť zo stopy. Jednoducho klasický recept na geometriu pretekárskeho XC-čka, ktorý možno mnohí ocenia. Ak však chcete posunúť svoju techniku a sebavedomie na iný level, ostatné biky v teste budú o niečo lepšou voľbou.
Kolesá Bontrager odeté do plášťov rovnakej domácej značky sú asi najväčšou brzdou živosti tohto bicykla. Dokopy vážia 4,83 kg a Top Fuel s nimi akceleruje skôr pozvoľna než bleskovo. Plášte síce sú v najvyššej verzii Team Issue, no pre relatívne starú kostru nie sú také poddajné a nedržia tak dobre ako iné v tomto teste. Výhodou však je, že sa neopotrebujú tak rýchlo. Keď sme však tieto kolesá vymenili za podstatne ľahšie z Giantu na ďalšej strane, celý bike citeľne ožil.
Zadné odpruženie patrí skôr k tým tuhším, no to je rovnako ako výber kokpitu skôr cieľom než nedostatkom, ktorý bude vyhovovať dlhoročným pretekárom, ktorí necítia potrebu nič meniť na overenom recepte. Na trhu však existujú aj citlivejšie chodiace XC biky, ktoré pritom neukrajujú nič z rýchlosti, najmä v rozbitom teréne, kde je základom udržanie zotrvačnosti.
Výsledkom všetkých týchto vlastností je bike, ktorému by sme len pred pár rokmi nemali veľmi čo vytknúť. V porovnaní s progresívnejšími konkurentami v tomto teste však nikdy nepôsobil tak rýchlo ani živo – a presne to sú tie vlastnosti, ktoré na XC-čku väčšina ľudí hľadá. Je však pravda, že z tohto testu je druhý najlacnejší, a rýchla výmena kolies dokázala, že má potenciál jazdiť hladšie a rýchlejšie.
Vaše komentáre