Nová Émonda ALR je najľahším hliníkovým cestným bicyklom od Treku (detaily, modely, ceny)
Trek predstavil tretiu generáciu svojho cestného bicykla Émonda ALR a ide o najľahší cestný bicykel Treku z ľahkých zliatin.
Nová rámová sada Émonda ALR obsahuje prvky, ktoré nájdete u karbónových cestných bicyklov Treku, vrátane profilov trubiek Kammtail a integrovaných káblov, a využíva rovnakú pretekársku geometriu.
V súlade so svojimi ostatnými novými bicyklami sa Trek presúva od lisovaného stredového zloženia na predchádzajúcej Émonde ALR na závitový stred T47.
Bicykel bude dostupný v dvoch zostavách, ALR 5 a ALR 6, a tiež ako samotný rám.
ALR 5 je vybavený mechanickou súpravou Shimano 105 a bude stáť 2 499 eur. ALR 6 má najnovšiu 12-rýchlostnú elektronickú súpravu Shimano 105 R7150 Di2 od Shimano a stojí 3 399 eur. Samotný rám stojí 1399 eur.
Spolu s novými modelmi Trek oznámil, že končí s výrobou rámov Trek Émonda ALR 4 a rámov Émonda ALR pre ráfikové brzdy, čo znamená, že v ponuke budú odteraz už len modely Émondy s kotúčovými brzdami.
Ľahšia a rýchlejšia
Trek uviedol, že nová Émonda ALR je jej najľahším hliníkovým cestným bicyklom. Lakovaný rám (v nešpecifikovanej veľkosti) váži 1 257 g a vidlica z uhlíkových vlákien váži 406 g, čo je spolu 1 663 g.
Ako kompletná konštrukcia váži Trek Émonda ALR 5 celkovo 9 kg a ALR 6 váži 8,8 kg.
Émonda ALR je vyrobená z „ultraľahkého“ Alfa hliníka série 300. Rám je vyrábaný technológiou Treku Invisible Weld, ktorá dodáva rámu povrch podobný karbónu a línie rámových trubiek sú skutočne veľmi čisté.
Bicykel má tvarovanie aero trubiek technológiou Kammtail a integrované káble, ktoré údajne zlepšujú aerodynamiku nového ALR oproti jeho predchodcovi. Trek však neposkytol žiadnu úsporu wattov v porovnaní s odchádzajúcim bicyklom.
Káble a hadice vedú z riadidiel a do rámu cez port v hornej časti hlavového zloženia, podobne ako u dizajnu na Specialized Allez Sprint Comp.
Samotný kokpit je naďalej dvojdielny so samostatnými riadidlami a predstavcom a hliníková Émonda ani nie je kompatibilná s jednodielnym kokpitom Trek Madone.
Émonda ALR má rovnakú geometriu H1.5 ako karbónové modely Émonda a Domane. Trek hovorí, že táto geometria je „špecifická pre preteky“ a umiestni vás do „správnej pozície pre prenos výkonu a zároveň minimalizuje straty aerodynamiky“.
Žiadne držiaky na blatníky a nové sedlo
Integrované vedenie káblov naznačuje odvážne zámery Treku pre tento bicykel a pokračuje absenciou úchytov pre blatníky či tašky.
Trek hovorí, že Émonda sa zrieka držiakov na blatník, aby bol bicykel „ľahký, tuhý a jednoduchý“.
Určite by sa však dalo namietať, že reálne by sa pridaním štyroch úchytov takmer nič z toho neobetovalo a naopak by zvýšilo príťažlivosť Émondy ako celoročného cestného bicykla.
Maximálny priestor pre plášte je 28 mm, pričom v ráme aj vidlici je okolo pneumatky stále dosť priestoru. Oba bicykle sú vybavené 28 mm plášťami s dušami.
Ráfiky sú síce prispôsobené pre bezduše, ale všetko vrátane tesniacich pások, ventilov a tmelu si treba dokúpiť.
Nové Émonda ALR 5 a 6 majú nový predstavec a sedlo od podznačky komponentov Trek, Bontrager. Verse je sedlo s krátkym nosom, ktoré má šírku 142 mm. Predstavec RCS Pro na ALR 6 má uhol -7 stupňov a je dlhý 100 mm.
Zbohom press-fit
Predchádzajúca Émonda ALR používala stredovú konzolu BB86, ale nová verzia má už stred so závitom T47 .
Trek prijal štandard T47 v roku 2020 s cyklokrosovým bicyklom Crocket a objavil sa už aj na karbónových modeloch Trek Émonda 2021 a Trek Domane 2023.
Nie je preto prekvapením, že nová Émonda ALR prechádza na tento štandard, aj keď niektorí budú asi stále tvrdiť, že press-fit je lepší.
Špecifikácie a ceny Trek Émonda ALR 2023
Trek Émonda ALR bude k dispozícii v dvoch kompletných zostavách s komponentmi Bontrager a buď Shimano 105 Di2 R7150 alebo Shimano 105 R7000 .
Trek Émonda ALR 6 Di2
- Rám: Trek Émonda ALR Utralight 300 Series Alpha Aluminium
- Vidlica: Trek Émonda ALR full carbon
- Radenie: Shimano 105 R1750
- Kolesá: Náboje Bontrager s ráfikmi Bontrager Paradigm Comp
- Plášte: Bontrager R2 Hard-Case Lite, 700 x 28 mm
- Riadidlá: zliatina Bontrager Elite VR-C, 42 cm
- Sedlovka: Bontrager Comp 6061 zliatina
- Sedlo: Bontrager Verse Comp
- Cena: 3 399 eur
Trek Émonda ALR 5
- Rám: Trek Émonda ALR Utralight 300 Series Alpha Aluminium
- Vidlica: Trek Émonda ALR full carbon
- Radenie: Shimano 105 R7000
- Kolesá: Náboje Bontrager s ráfikmi Bontrager Paradigm SL
- Plášte: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 25 mm
- Riadidlá: Bontrager Comp VR-C zliatina, 42 cm
- Sedlovka: Bontrager Comp 6061 zliatina
- Sedlo: Bontrager Verse Comp
- Cena: 2 499 eur