Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Test: ABS Bosch eBike

Bosch prichádza na trh s brzdným systémom ABS pre elektrobicykle. Ten zabráni strate trakcie predného kolesa a vďaka nemu sa predíde množstvu nehôd.
Matúš Bušík
Test: ABS Bosch eBike

Naše hodnotenie

Systém ABS funguje spoľahlivo a presne. Citeľný je rozdiel v zvolených režimoch. ABS bude užitočné najmä začiatočníkom a menej skúseným jazdcom, ktorí nemajú potrebný cit pre brzdy. Ale na systém sa zvyká ľahko a prechod z klasických bŕzd na tie s ABS nebol žiadny problém.

+PLUSY

  • Systém prináša nový pohľad na brzdenie a taktiež nové možnosti
  • Neobmedzuje zážitok z jazdy
  • Pri menej skúsených jazdcoch minimalizuje riziko pádov spôsobených nesprávnym brzdením

-MÍNUSY

  • Skúsení jazdci budú s najväčšou pravdepodobnosťou systém vypínať, pretože predlžuje brzdnú dráhu
  • Dostupnosť len s elektrobicyklami s motormi Bosch.

ABS je skratka pre protiblokovací brzdný systém. Stručne povedané, je to spätná väzba brzdového systému, ktorá bráni blokovaniu kolies a strate trakcie pri prudkom brzdení.

Snímače tlaku v brzdových hadiciach a snímače rýchlosti na brzdových kotúčoch umožňujú riadiacej jednotke vyhodnocovať, kedy sa koleso dostáva do šmyku a pomocou algoritmu na túto udalosť v predstihu reagovať. Následne sa zníži tlak v brzdovom systéme, aby sa koleso mohlo mierne točiť.

Bosch vyvinul takýto brzdný systém špeciálne pre elektrobicykle v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Magura, ktorá je bikerom dobre známa.

Celý systém je dostupný iba na e-bikoch poháňaných motorom Bosch a nedostanete ho na trhu s náhradnými dielmi. Systém ABS čerpá energiu z batérie elektrobicykla a musí byť spojený so systémom elektrobicykla.

K celkovej hmotnosti elektrobicykla pridáva ABS 400 g, čo je pri váhe väčšiny e-bikov zanedbateľná položka.

Brzdové páky sú podobné tým klasickým od Magury. Rozdiel v brzdách je badať najmä na strmeňoch, ktoré sú síce kované a štvorpiestové, ale pri bližšom pohľade na nich si všimneme malé senzory namontované vedľa oboch brzdových strmeňov a zapojené do riadiaceho systému technológie ABS.

Ďalší viditeľný rozdiel je menší kotúč čiernej farby, ktorý senzoru umožňuje detegovať rýchlosť kolesa a akúkoľvek stratu jeho trakcie.

Riadiaca jednotka systému je inštalovaná na ľavej strane prednej vidlice. Tu sa spracúvajú informácie o rýchlosti kolies a ich trakcii. Hoci sa sem dostávajú aj informácie zo zadného kolesa, systém ABS funguje iba na prednom.

Na displeji elektrobicykla dokážete nastaviť režim asistencie ABS. Na nami testovanom modeli sme mali na výber z troch možností – vypnutý systém ABS, Allroad alebo Trail.

Na displeji sa dokonca zobrazujú aj údaje o brzdení, konkrétne o jeho trvaní a dráhe, ktorú ste počas brzdenia prešli.

Porovnanie brzdného výkonu

V skutočnosti systém ABS v prednom kolese vždy predĺži vašu brzdnú dráhu. V móde Trail je to menej citeľné ako v móde Allroad.

Systém však funguje tak, ako má. Je takmer nemožné dostať vaše predné koleso do šmyku. Dokonca ani na štrku sa vám to v móde Allroad nepodarí.

Na druhej strane však stále môžete využívať prednú brzdu podľa vlastných potrieb. Bicykel viete dostať na predné koleso a využívať techniky ako Endo (otočenie na prednom kolese) alebo Stoppie (brzdenie na prednom kolese až do zastavenia).

Je to práve vďaka tomu, že systém sníma vašu rýchlosť a na základe toho vie správne dávkovať potrebnú brzdnú silu.

ABS som dokonca dôveroval natoľko, že som sa v relatívne strmom a kamenistom teréne vo vysokej rýchlosti odhodlal naplno stlačiť prednú brzdu a čuduj sa svete – nič zásadné sa nestalo.

Bicykel brzdil, ale primerane, tak, aby ma z neho nevyhodilo a tak, aby sa predné koleso nedostalo do šmyku.

No a tu sa dostávame k zásadnej veci: Komu je ABS na elektrobicykloch primárne určené? Ak ste ostrieľaný biker a brzdenie máte zmáknuté, podľa môjho názoru vám systém ABS po vôli nebude.

Treba však podotknúť, že brzdná dráha v režime Trail je veľmi podobná brzdnej dráhe s vypnutým ABS. Na druhej strane sa však môžete plne sústrediť na prácu s ťažiskom, na voľbu stopy a správne dávkovanie najmä prednej brzdy nemusíte riešiť.

Primárnou cieľovou skupinou sú však menej skúsení jazdci, ktorí majú s brzdením problém a brzdnú silu nevedia správne dávkovať. Predíde sa tak mnohým úrazom a zraneniam.

Aktuality

12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Včera 16:28 Peter Sagan sa z Brazílie vrátil naspäť do Európy (+galéria).

Peter Sagan bol so svojím tímom Specialized Factory Racing na úvodnom kole Svetového pohára v horskej cyklistike v brazílskej Mairiporã. Vzhľadom na svoju formu a predchádzajúce zdravotné problémy sa rozhodol v pretekoch neštartovať. Nenastúpi ani do druhého kola svetového pohára, ktoré sa uskutoční už tento víkend, taktiež v Brazílii.

Včera 10:37 Dusty Days v Kálnici s účasťou svetových jazdcov!

V kálnickom bikeparku to bude v najbližších dňoch žiť a to poriadne. Uskutoční sa totoiž freeride akcia s názvom Dusty Days, na ktorú sú pozvaní tí najlepší svetoví jazdci!

15.04.2024 Video: Victor Koretzky sa po pretekoch v XCC pustil do tímového kolegu Vidaurre Kossmanna.

Pretekári tímu Specialized Factory Racing si mali po pretekoch v Short Tracku čo vysvetľovať. Úspešnejší z tejto dvojice Martin Vidaurre Kossmann skončil v sobotu na treťom mieste a Victor Koretzky obsadil 4. pozíciu, s ktorou očividne nebol spokojný.

Zavrieť reklamu