Budeme mať po rokoch konečne platnú turistickú a cykloturistickú legislatívu?

Autorom článku je predseda Slovenského cykloklubu Michal Hlatký.
S turistickými resp. cykloturistickými značkami na Slovensku stretol azda každý obyvateľ našej krajiny. Tie patria k svetovej špičke v rámci celého sveta.
Turistické a cyklistické značenie tvorí na Slovensku sieť, ktorá má dohromady cez 30 000 kilometrov, je unikátnym produktom cestovného ruchu a ročne ich navštívia desiatky miliónov turistov. Aj vďaka nim funguje cestovný ruch v mnohých regiónoch a prináša obyvateľom úžitok.
Táto sieť je systematicky budovaná, udržiavaná a rozvíjaná desiatky rokov, aj napriek tomu, žeštát nedokázal vytvoriť adekvátne legislatívne zázemie.
V žiadnom zákone sa turistické značenie nerieši, nie je žiadnym spôsobom chránené a jeho systematické fungovanie je zabezpečené dvoma organizáciami a síce Klubom slovenských turistov a Slovenským cykloklubom.
Tieto inštitúcie vytvorili platné normy STN, metoduku, registre trás a pravidelne organizujú školenia značkárov.
Aj napriek rokom trvajúcej snahe o vytvorenie legislatívy, sa žiadna vláda neodhodlala na jeho schválenie.
Nepodarilo sa to ani tej poslednej. I napriek rôznym vyhláseniam, žiadna vláda systematicky nepodporila turistické značenie a nevytvorila adekvátne podmienky na jeho údržbu a ďalší rozvoj. I keď patrí cykloturistika a turistika k najmasovejším voľnočasovým aktivitám, potrebná legislatíva neexistuje.
Verejný záujem vs. politika
Vďaka podpore a záujmu skupiny poslancov sa pred 2 rokmi podarilo naštartovať diskusiu k tejto téme, čo viedlo k príprave prvého zákona o turistickom značení.
Po mnohých diskusiách a rokovaniach sa prvá verzia zákona dostala do NRSR. Táto verzia nebola dokonalá a existovalo k nej viacero výhrad a pripomienok. Avšak bola prijateľnou a zadefinovala rámec pre turistické značenie, ktorý tu už roky chýba.
Návrh obsahoval systém, evidenciu, správu a mnoho ďalších praktických vecí, ktoré konečne mohli nájsť podporu v zákone.
Roky po ňom volajú okrem nás (Slovenský cykloklub) aj značkári, samosprávne kraje či správcovia značenia. Na veľké prekvapenie však zákon neprešiel ani prvým čítaním.
Zákon, ktorý navonok všetci podporujú, tak nepodporila väčšina poslancov. Zákon, ktorý je užitočný pre všetkých bez ohľadu na politické smerovanie.
Ročne turistické trasy využijú desiatky miliónov turistov – domácich, ale i zahraničných návštevníkov, ktorých paradoxne aj štát láka na unikátnu sieť vyznačených trás.
Štát, ktorý tak rád vo veľkých kampaniach cestovného ruchu propaguje produkt, ktorý ale roky legislatívne nevie nastaviť a podporiť.
Ako členovia ECF (Európskej cyklistickej federácie) vieme konštatovať, že v EÚ nie je krajina, ktorá by nemala nastavenú legislatívu pre turistické trasy a produkty. Nehovoriac o systematickej podpore na národnej úrovni.
Po ďalšom pol roku sa zákon dostáva znova do NRSR, tento krát prechádza prvým čítaním a všetci dúfame, že jeho schválenie konečne podporia politici napriek celým spektrom a vytúžený okamžik sa stane skutočnosťou.
Že budeme mať pravidlá, ktoré nevytvárajú žiadne zázraky, ale aspoň definujú základné parametre a uľahčujú prácu značkárom a správcom. Úplný základ toho, čo tak dlho potrebujeme.
Pred druhým čítaním to však vôbec nie je jasné a už vôbec nie samozrejmé. I pri tomto zákone sa začínajú prezentovať hoaxy, vyjadrujú sa k nemu ľudia bez skúseností a odborných vedomostí. To, čo už bolo vyrokované, neplatí. To, čo sa diskutovalo je zrazu inak. Logika ide bokom.
Faktom teda zostáva skutočnosť, že ani po tých 30 rokoch možno turistickú legislatívu mať nebudeme.
Systém a trasy, ktorými je naša príroda pretkaná, a ktoré už nejako všetci berieme automaticky, možno i naďalej zostane bez základnej opory v zákonoch.
Trasy, ktorých systém značenia nám závidia mnohé krajiny, avšak sú na okraji záujmu vlastného štátu a politikov. Šanca, že sa nenájde dostatok poslancov, aby zákon podporili a schválili by prvú turistickú legislatívu je veľmi veľká.