Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Budeme mať po rokoch konečne platnú turistickú a cykloturistickú legislatívu?

Ani po 30 rokoch existencie Slovenskej republiky tu neexistuje adekvátne legislatívne zázemie pre turistické a cyklistické značenie.
Biker
Budeme mať po rokoch konečne platnú turistickú a cykloturistickú legislatívu?

Autorom článku je predseda Slovenského cykloklubu Michal Hlatký.

S turistickými resp. cykloturistickými značkami na Slovensku stretol azda každý obyvateľ našej krajiny. Tie patria k svetovej špičke v rámci celého sveta.

Turistické a cyklistické značenie tvorí na Slovensku sieť, ktorá má dohromady cez 30 000 kilometrov, je unikátnym produktom cestovného ruchu a ročne ich navštívia desiatky miliónov turistov. Aj vďaka nim funguje cestovný ruch v mnohých regiónoch a prináša obyvateľom úžitok.

Táto sieť je systematicky budovaná, udržiavaná a rozvíjaná desiatky rokov, aj napriek tomu, žeštát nedokázal vytvoriť adekvátne legislatívne zázemie.

V žiadnom zákone sa turistické značenie nerieši, nie je žiadnym spôsobom chránené a jeho systematické fungovanie je zabezpečené dvoma organizáciami a síce Klubom slovenských turistov a Slovenským cykloklubom.

Tieto inštitúcie vytvorili platné normy STN, metoduku, registre trás a pravidelne organizujú školenia značkárov.

Aj napriek rokom trvajúcej snahe o vytvorenie legislatívy, sa žiadna vláda neodhodlala na jeho schválenie.

Nepodarilo sa to ani tej poslednej. I napriek rôznym vyhláseniam, žiadna vláda systematicky nepodporila turistické značenie a nevytvorila adekvátne podmienky na jeho údržbu a ďalší rozvoj. I keď patrí cykloturistika a turistika k najmasovejším voľnočasovým aktivitám, potrebná legislatíva neexistuje.

Verejný záujem vs. politika

Vďaka podpore a záujmu skupiny poslancov sa pred 2 rokmi podarilo naštartovať diskusiu k tejto téme, čo viedlo k príprave prvého zákona o turistickom značení.

Po mnohých diskusiách a rokovaniach sa prvá verzia zákona dostala do NRSR. Táto verzia nebola dokonalá a existovalo k nej viacero výhrad a pripomienok. Avšak bola prijateľnou a zadefinovala rámec pre turistické značenie, ktorý tu už roky chýba.

Návrh obsahoval systém, evidenciu, správu a mnoho ďalších praktických vecí, ktoré konečne mohli nájsť podporu v zákone.

Roky po ňom volajú okrem nás (Slovenský cykloklub) aj značkári, samosprávne kraje či správcovia značenia. Na veľké prekvapenie však zákon neprešiel ani prvým čítaním.

Zákon, ktorý navonok všetci podporujú, tak nepodporila väčšina poslancov. Zákon, ktorý je užitočný pre všetkých bez ohľadu na politické smerovanie.

Ročne turistické trasy využijú desiatky miliónov turistov – domácich, ale i zahraničných návštevníkov, ktorých paradoxne aj štát láka na unikátnu sieť vyznačených trás.

Štát, ktorý tak rád vo veľkých kampaniach cestovného ruchu propaguje produkt, ktorý ale roky legislatívne nevie nastaviť a podporiť.

Ako členovia ECF (Európskej cyklistickej federácie) vieme konštatovať, že v EÚ nie je krajina, ktorá by nemala nastavenú legislatívu pre turistické trasy a produkty. Nehovoriac o systematickej podpore na národnej úrovni.

Po ďalšom pol roku sa zákon dostáva znova do NRSR, tento krát prechádza prvým čítaním a všetci dúfame, že jeho schválenie konečne podporia politici napriek celým spektrom a vytúžený okamžik sa stane skutočnosťou.

Že budeme mať pravidlá, ktoré nevytvárajú žiadne zázraky, ale aspoň definujú základné parametre a uľahčujú prácu značkárom a správcom. Úplný základ toho, čo tak dlho potrebujeme.

Po 2 rokoch príprav a množstva práce na turistickom zákone som unavený, smutný a rozčarovaný. Najmä zo skutočností, že i napriek úžasnému produktu a systému, ktorý vytvorili naši predchodcovia už pred storočím, ho stále nie sme schopní adekvátne oceniť a postaviť sa za jeho ďalšiu budúcnosť. Som unavený zo stoviek hodín strávených jednaniami, rokovaniami a odlaďovaním zákona. Smutný, že i tie stovky hodín možno k ničomu neviedli a na konci dňa stačí pár populistov, ktorí pochovajú čokoľvek z čoho im nič neplynie. Rozčarovaný z toho, že i napriek obrovskej popularite turistiky a cyklistiky na Slovensku je mediálne pokrytie tejto témy minimálne. Novinárov téma nezaujíma, väčšina médií sa téme vôbec nevenuje a tým pádom tlak verejnosti prakticky neexistuje. Téme sa systematicky venujeme iba my v SCK a kolegovia z KST. Možno je i našou chybou, že sme nedokázali naštartovať média, aby tému podporili. Napriek tomu mi nič iné neostáva ako byť optimistom a veriť, že neprehrá zdravý rozum a poslanci i v druhom čítaní turistický zákon podporia a dočkáme sa “nemožného”. predseda SCK – Michal Hlatký.

Pred druhým čítaním to však vôbec nie je jasné a už vôbec nie samozrejmé. I pri tomto zákone sa začínajú prezentovať hoaxy, vyjadrujú sa k nemu ľudia bez skúseností a odborných vedomostí. To, čo už bolo vyrokované, neplatí. To, čo sa diskutovalo je zrazu inak. Logika ide bokom.

Faktom teda zostáva skutočnosť, že ani po tých 30 rokoch možno turistickú legislatívu mať nebudeme.

Systém a trasy, ktorými je naša príroda pretkaná, a ktoré už nejako všetci berieme automaticky, možno i naďalej zostane bez základnej opory v zákonoch.

Trasy, ktorých systém značenia nám závidia mnohé krajiny, avšak sú na okraji záujmu vlastného štátu a politikov. Šanca, že sa nenájde dostatok poslancov, aby zákon podporili a schválili by prvú turistickú legislatívu je veľmi veľká.

Aktuality

Včera 16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

Včera 15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu