Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

4 chyby v špecifikácii bicyklov, ktorých sa dopúšťa množstvo výrobcov

Najčastejšie a neustále sa opakujúce chyby v špecifikáciách bicyklov. Kedy sa výrobcovia konečne naučia, že takto sa to nerobí?
Matúš Bušík
4 chyby v špecifikácii bicyklov, ktorých sa dopúšťa množstvo výrobcov

Na trhu je momentálne nespočetné množstvo bicyklov a ich výrobcov. V Bikeri testujeme bicykle od základných modelov určených pre nenáročných užívateľov až po tie najdrhašie bicykle s cenovkou presahujúcou 10 000 €.

Zatiaľ čo najlepším a jediným spôsobom ako zistiť, ktorý bicykel sa ako správa je jazda na trailoch, niečo o bicykli vieme zistiť už pri prvom pohľade na neho.

Tento prvý pohľad na bicykel vie odhaliť jeho nedostatky, ktoré sa až príliš často opakujú a dúfame, že v budúcnosti sa to zlepší.

Niektoré špecifikácie ponúkajú rôzne výhody vo výkone, na druhú stranu ale zhoršujú kvalitu jazdy alebo pohodlie.

Niekedy výrobca osadí bicykel komponentami, ktoré pútajú pozornosť v katalógu, ale tam kde na výkone skutočne záleží bicyklu uberú.

Niektorí sa rozhodnú pre diely, ktoré upútajú pozornosť, a ktoré vyzerajú príťažlivo v katalógu, ale tam, kde na tom záleží, z výkonu uberú.

Toto sú štyri najčastejšie prešľapy v špecifikáciách, kvôli ktorým testeri zakaždým gúľajú očami.

Priemer riadidiel 35 mm, potrebujeme ich?

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Prechod na 35mm riadidlá horského bicykla sa udial pred niekoľkými rokmi (aj keď nie u každej značky, treba poznamenať), no dodnes nás mätie.

Aj keď 35 mm riadidlá majú určité výhody oproti 31,8 mm, nie sú nevyhnutnou súčasťou bicyklov.

Na začiatok, zatiaľ čo zliatinové aj karbónové 35 mm riadidlá ponúkajú miernu úsporu hmotnosti v porovnaní s 31,8 mm, hovoríme tu len o desiatkach gramov – čo nie je práve zásadná zmena.

Zo všetkých miest, ktoré by ste hľadali, aby ste ušetrili váhu, sú riadidlá tým miestom, kde by ste začali? Snáď nie.

Okrem toho 35 mm riadidlá pôsobia tuhšie než ich 31,8 mm predchodca. Na jednej strane je to skvelé, pretože to zabezpečí presné a precízne riadenia. Avšak tým, že sú tuhšie budú aj menej pohodlné.

To sa vám môže vypomstiť pri dlhších a náročných zjazdoch. Na začiatku síce budete ťažiť z benefitov tuhosti, ale tie môžu vystriedať pocity bolesti, ktoré každý jazdec veľmi dobre pozná.

Samozrejme na trhu sú perfektné produkty 35 mm riadidiel, napríklad karbónové OneUp Components odvádzajú skvelú prácu pri tlmení vibrácií, je však otázkou či naozaj ponúkajú benefity oproti riadidlám s primerom 31,8 mm.

Prečo sa na bicykloch stále používajú slabé brzdy?

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Technológia bŕzd na horských bicykloch je v dnešnej dobe vynikajúca, prečo na nich výrobcovia neustále šetria?

Napríklad často vidíme v katalógu perfektne vyzerajúci bicykel so zlatou reťazou alebo s vyššou radou prehadzovačky ako by sme čakali. Často je to však na úkor bŕzd a to je obrovská chyba.

Úprimne povedané, šetriť peniaze na brzdách, ktoré ovládajú rýchlosť bicykla je veľmi zlý nápad.

Nedostatočne výkonné brzdy sú katastrofou a mali by byť prvou vecou na bicykli, ktorú vymeníte. Slabé brzdy znižujú sebadôveru cyklistu, bránia v jeho progrese a v najhoršom prípade môžu byť naozaj nebezpečné.

Môžu byť brzdy príliš silné? Pravdepodobne áno. Ale stavím sa, že to nie je pre začiatočníka tak desivé ako brzdy s nevýrazným alebo nepredvídateľným výkonom.

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Pohon Shimano XTR mi v zložitých situáciách neposkytuje pridanú hodnotu oproti Shimano Deore, ale špičkové brzdy poskytujú oveľa väčšiu istotu ako lacné brzdy.

Nevyberám si tu Shimano – vyrába perfektné a výkonné lacné brzdy.

Ak si však mám vybrať medzi cenovo dostupným pohonom a lacnými brzdami alebo brzdami strednej ceny a lacnými dielmi pohonu, viem, ktorým smerom sa vydám.

Priemysel už roky presadzuje inovácie v technológii pohonu ako kľúč k lepšiemu zážitku z jazdy. S tým prichádza nafúknuté zameranie sa na špecifikáciu komponentov hnacieho ústrojenstva vysokej úrovne.

Pravdepodobne by sme ako spotrebitelia mali začať túžiť po bicykloch s najlepšími brzdami. Urobia pre nás oveľa viac ako ktorákoľvek luxusná zadná prehadzovačka.

Zabudnime na ľahké plášte na poriadnych bicykloch

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Jazdiť na svojom obľúbenom traile a ešte aj v tých najlepších podmienkach je skvelý pocit. Sloboda v kombinácii so sústredením sa na technických pasážach prinášajú neopakovateľné zážitky, ktoré nadobudnete jedine na bicykli.

Čo však môže pokaziť dokonalý pocit z jazdy je defekt. S tým sa už stretol azda každý cyklista.

Defekt môže jazdu premeniť na depresiu, najmä ak so sebou nemáte potrebné vybavenie, alebo je diera priveľká na opravu.

Niektorým defektom sa síce nevyhnete, ale mnohé z nich sú spôsobené práve nevhodným výberom plášťov na novom bicykli. Často sa k nám dostane bicykel, ktorý je určený na trailové jazdenie a má ľahučké xc plášte bez bočnej ochrany.

Ľahké plášte nepatria na trailové a enduro bicykle, rovnako nepatria ani na elektrické horské bicykle. Je síce pekné, že výrobca chce znížiť hmotnosť bicykla ako celku, ale šetriť na plášťoch nie je riešením.

Akýkoľvek bicykel s ľahšími plášťami určený na trailové jazdenie nebodaj enduro je neskutočne náchylný na preseknutie plášťa alebo jeho prepichnutie. Výnimkou nie je ani jeho vyzutie.

4 chyby v špecifikácii bicyklov

EXO, SnakeSkin alebo podobné slabšie prevedenia casingu plášťov nemajú svoje miesto na bicykli, ktorý je určený na tvrdú a rýchlu jazdu.

Výrobcovia sa musie zmieriť s tým, že ak predávajú bicykel ako hardcore, primeraný plášť zvýši hmotnosť bicykla.

Okrem nižšieho rizika defektu ponúkajú tieto plášte aj ďalšie nesporné výhody. Jednou z nich je, že môžete jazdiť nižšie tlaky, čo zabezpečí vyššiu priľnavosť, kontrolu a nakoniec aj rýchlosť.

Tieto výhody ďaleko prevažujú nad všetkými negatívami, ktoré zvýšenie hmotnosti prináša, a to aj pre tých ľahších alebo pomalších jazdcov.

Zatiaľ čo ľahké plášte majú svoje miesto na xc pretekárskych bicykloch, akonáhle sa začnete púšťať do teritória trailových bicyklov, výmena ľahkých plášťov za robustnejšie a tie, ktoré poskytujú vyššiu ochranu je jasnou výhrou.

Nastal čas, aby výrobcovia používali správne plášte pre zamýšľané použitie svojich bicyklov, aby spotrebiteľ nemusel vyhadzovať peniaze navyše za pneumatiku, ktorá tam mala byť hneď od začiatku.

800 mm riadidlá na každý bicykel (takmer)

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Nastavenie kokpitu je rozhodujúce pre pohodlnú a sebavedomú jazdu na trati. Kokpit je bod, v ktorom sa dve najcitlivejšie časti vášho tela – ruky – dotýkajú bicykla.

A napriek tomu zisťujem, že čoraz viac bicyklov jednoducho neposkytuje príležitosť dostať sa do kondície a ťažiť zo správnej polohy na bicykli.

Výhody 800 mm širokých riadidiel ocenia najmä tí, ktorí majú širšie ramená alebo dlhé ruky. Preto by sa 800 mm riadidlá mali stať štandardom na trailových a enduro bicykloch.

Nie je výnimkou ak sa na bicykli z výroby nachádzajú užšie riadidlá niekedy dokonca 740 mm.

Ak sa vám 800 mm riadidlá zdajú príliš široké, nie je žiadny problém nechať ich skrátiť na vami požadovanú šírku.

Na druhej strane spraviť riadidlá širšími je väčší problém, aj keď existuje už pár možností.

4 chyby v špecifikácii bicyklov

Úzke riadidlá majú samozrejme svoje miesto na menších bicykloch – videl som nízkych jazdcov na bicykloch veľkosti XS a S jazdiť, ako keby boli postavené pre Hulka.

Úzke riadidlá vyhovujú aj (niektorým) XC bicyklom – nepotrebujete toľko pákového efektu na ovládanie ako pri rýchlych a technických zjazdoch. Užšie riadidlá sú aj o niečo ľahšie.

Odrezanie 30 mm z každého konca riadidiel môže ovplyvniť pocit z jazdy a môže prekážať pri montáži ovládacích prvkov.

Pokiaľ však ide o bicykle navrhnuté tak, aby sa z kopca dostali čo najrýchlejšie a najpohodlnejšie a zároveň vyhovovali najširšiemu okruhu jazdcov, nevidím dôvod prečo nešpecifikovať 800 mm riadidlá na každom jednom horskom bicykli.

Aktuality

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

23.04.2024 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Zavrieť reklamu