12 najočakávanejších horských bicyklov sezóny 2023
Sezóna 2023 sa pomaly rozbieha a na obzore je dostatok noviniek, na ktoré sa môžeme tešiť.
V minulom roku sme videli množstvo noviniek vrátane enduro bicyklov s integrovanými tlmičmi, ale aj špeciálne systémy pruženia s high pivotom.
Cyklistický priemysel sa však nikdy nespomalí a veríme tomu, že tento rok prinesie ďalšie vzrušujúce novinky.
Tu je zoznam 12 nami najočakávanejších bicyklov, ktoré chceme vidieť v sezóne 2023, vrátane už odhalených prototypov od GT, Specialized a Nukeproff, ale aj bicyklov, v ktoré jednoducho dúfame.
YT Decoy
Pôvodný YT Decoy bol na trh uvedený na jar v roku 2019 a bol prvým elektrobicyklom značky YT a do dnešného dňa zostáva jediným e-bikom nemeckej značky.
Dostupný je s 29″ kolesami, ale aj ako mullet. Decoy bol predstavený pred uvedením motoru Shimano EP8 na trh, disponoval starším motorom STEPS E8000 a patentovanou 540 Wh batériou.
V roku 2021 v YT Decoy mierne aktualizovali, pridali motor EP8 a pár mesiacov dozadu YT uviedli na trh batériu s väčšou kapacitou 720 Wh pre všetky modely Decoy. Avšak vzhľadom na veľkosť batérie je kompatibilná len s rámami veľkosti M a väčšími.
Nastal v YT čas na zmysluplnejšie riešenie? Geometria Decoy je už mierne zastaraná. Dúfame, že sa dočkáme modelu Decoy s novou geometriou, s veľkou 720 Wh batériou vo všetkých veľkostiach a pomerom cena/výkon, ktorý značku YT preslávil.
Specialized Turbo Levo SL
Ambíciou Specialized Turbo Levo SL bolo kompletné predefinovanie trhu eMTB. Na trh bol prvýkrát uvedený začiatkom roka 2020.
E-bike s hmotnosťou iba 16,9 kg v najľahšej verzii (S-Works veľ. S) zmenil pravidlá hry a poskytol úsporu hmotnosti až 4 kg v porovnaní so štandardným Turbo Levom od Specialized.
Za tri roky sa toho zmenilo veľa. V porovnaní s novými modelmi ľahkých elektrobikov akými sú Trek Fuel EXe, Transition Relay, Pivot Shuttle SL alebo Scott Lumen, Specialized mierene zaostáva.
To sa prejavuje najmä na zastaranej geometrii a nižším krútiacim momentom len 35 Nm. Pre porovnanie motor Fazua Ride 60 má krútiaci moment 60 Nm a motor od TQ má 50 Nm.
Chceli by sme vidieť nové Turbo Levo SL s vyšším krútiacim momentom a lepšie nastaviteľnou geometriou, čo mu zabezpečí širší záber na rôznorodých trailoch.
Focus SAM²
Focus SAM² je elektrobicykel nemeckej značky. Posledné vylepšenia na ňom prebehli v roku 2020 a disponuje 625 Wh batériou Bosch s najnižšou špecifikáciou a displejom Purion, ktorý nemá pripojenie Bluetooth, ani ďalšie smart funkcie, ktoré najnovšie e-biky obsahujú.
Po nedávnej aktualizácii množstva modelov v portfóliu značky Focus, vrátane elektrického trailového bicykla JAM², by aktualizácia modelu SAM² bola jasnou voľbou. Nie je však jasné, či sa toho dočkáme, nakoľko vo Focuse zastavili výrobu modelu SAM bez motora.
Je ťažké predpovedať, čo si pre nás vo Focuse naplánovali v súvislosti s modelom SAM², ale pevne veríme v to, že uvidíme novú generáciu s modernou kombináciou motora, batérie, geometrie a funkciami.
Scott Ransom
Posledná edícia Scott Ransom je z roku 2018. Ransom je čistokrvný enduro bicykel so zdvihom 170 mm.
V súčasnosti poznáme Ransom ako bicykel s 29″ kolesami, avšak flip chip umožňuje v prípade potreby prestaviť geometriu a použiť 27,5″ koleso. Všetko to znie lákavo a moderne, avšak jeho geometria a hlavne 75 stupňový uhol sedlovej trubky je na dnešné pomery veľmi konzervatívny.
Po akvizícii Bold Cycles spoločnosťou Scott v roku 2021, Scott postupne pretvoril radu svojich bicyklov a obohatil ich niektorými prvkami príznačnými práve pre Bold.
Ich celoodpružené bicykle majú integrovanú technológiu tlmenia. To sa týka najnovších modelov Genius a Spark, ale aj elektrobicykla Lumen a myslíme si, že podobné plány majú v Scotte aj s novým Ransom.
Uvidíme…
Specialized Enduro
Posledná zmena na Specialized Enduro prebehla v roku 2019 a vtedy predstavovala veľký skok od svojho predchodcu. Zmena sa týkala najmä nového usporiadania odpruženia a geometrie.
Enduro s 29-palcovými kolesami so zdvihom 170 mm vpredu aj vzadu má integrovaný úložný priestor v ráme, ktorý sa nazýva SWAT.
Geometria je stále dostatočne moderná na pretekárske enduro využitie, ale Enduru chýbajú možnosti nastavenia.
Bolo by skvelé ak by sa nové Enduro inšpirovalo aktuálnymi modelmi Stumpjumper Evo a Turbo Kenevo SL od Specializedu, ktoré ponúkajú nastavenie geometrie za chodu.
Bicykel v prevedení mullet by zrejme tiež potešil množstvo bikerov, ktorí oceňujú ovládateľnosť a hravosť bicykla.
Santa Cruz V10
V Santa Cruz mali túto sezónu plné ruky práce a skúšali rôzne variácie novej V10. Testovali osvedčené odpruženie VPP a taktiež aj nový high pivot.
Po rozsiahlych testoch sa zdá, že kalifornská značka zostane pri osvedčenom VPP, ktoré mierne upraví.
Santa Cruz už informovali o niektorých podrobnostiach o ôsmej generácii V10, ale na finálnu verziu a výsledok si budeme musieť počkať.
Uvidíme ako sa v elitnej kategórii uvedie mladík Jackson Goldstone.
GT Fury
Posledný model GT Fury je ešte z roku 2018, takže nie je žiadnym prekvapením, že pretekári továrenského tímu GT jazdili v minulom ročníku svetového pohára v zjazde na prototypoch.
Nový Fury vyzerá úplne inak ako súčasný model, aj keď systém zavesenia s high pivot zostal nezmenený, ale čap a kladka boli posunuté nižšie a sú umiestnené aj bližšie k prevodníku a stredu.
Nové je aj usporiadanie zavesenia, pričom vahadlo je umiestnené vo vnútri rozdelenej sedlovej trubky.
Na základe karbónového rámu a rozsiahlych testov v rámci pretekov svetového pohára sa zdá, že prototyp je pomaly, ale isto pripravený na výrobu.
Je skvelé vidieť takmer hotový produkt, ale dúfame, že bude dostupný vo viacerých veľkostiach, nakoľko aktuálny Fury sa predáva vo veľkostiach S až L.
Specialized Demo
V roku 2022 získal Finn Iles zo Specialized Gravity svoje prvé elitné víťazstvo vo Svetovom pohári na prototype zjazdového bicykla Specialized Demo.
Vďaka neoprénovému krytu rámu je dizajn odpruženia záhadný a podlieha množstvu špekulácii. Na druhej strane je však nepravdepodobné, že by išlo o systém s high pivot.
Postrehli sme, že samotný rám bol vyrobený z karbónových rúrok spojených s kovovými časťami, čo je dizajn podobný ako pri Atherton Bikes.
Dočkáme sa uvedenia Specialized Demo pred začiatkom sezóny 2023 a bude podobný prototypu ktorý sme videli?
Nukeproof Dissent
Nie je žiadnym tajomstvom, že britská kultová značka Nukeproof pracuje na novom zjazdovom bicykli Dissent.
Aktuálny Dissent bol uvedený na trh v roku 2019 a pomohol inšpirovať enduro bicykel Giga. Teraz to vyzerá, že sa karta obrátila, pričom nový prototyp sa inšpiroval úspešnou platformou Giga.
Prototyp Dissent už zaznamenal poriadnu porciu úspechu, umiestnil sa na pódiu Svetového pohára vďaka írskemu jazdcovi Ronanovi Dunneovi a vyhral na veľmi blatistom zjazde v rámci Crankworx Rotorua vďaka Louise Ferguson.
YT Jeffsy
Rovnako ako v prípade eMTB Decoy, aj trailový bicykel Jeffsy od YT je na trhu od roku 2019. V tom čase bolo YT popredu s geometriou Jeffsy, čo znamená, že je stále v trende a konkuruje najlepším trailovým bicyklom súčasnosti.
Po štvorročnom produktovom cykle by si Jeffsy zaslúžil aktualizovať niektoré detaily. Chýba mu integrované úložisko v ráme a zmestí sa doň len menšia fľaša s vodou.
V súčasnosti je k dispozícii ako 29″ a 27,5″ bicykel a bolo by fajn ak by YT upustilo od výroby 27,5″ varianty na úkor prevedenia mullet.
GT Force
Napriek tomu, že v roku 2021 mali jazdci GT Factory Racing Ethan Craik a Wyn Masters na svojich bicykloch high pivot, videli sme ich aj na bežných enduro bicykloch GT Force.
To naznačuje, že GT môže mať v rukáve nový tromf, ktorý spája napínaciu kladku s high pivotom a uchyľuje sa späť ku konvenčnej reťazi.
Dizajn s high pivotom môže poskytnúť krásne odpružený pocit z jazdy. Dizajn však môže negatívne ovplyvniť aj výkon pri šliapaní, čo je na modernom enduro bicykli kľúčové.
Mohli by sme vidieť, že sa GT v roku 2023 vráti späť k tradičnej reťazovej linke pre lepší všestranný výkon?
Nukeproof Reactor
Nukeproof Reactor, z roku 2019 je agresívny trailový bicykel, ktorý je taký schopný, že takmer šliape na päty Nukeproof Mega a premosťuje priepasť medzi trailovými a enduro bicyklami.
Konštrukcia to odráža, pričom niektoré modely sú vybavené vidlicami Fox 36 alebo RockShox Lyrik, ktoré sú na trailovom bicykli so zdvihom 130 mm pravdepodobne prehnané.
Geometria Reactoru je však na súčasnom trhu s trailovými bicyklami trochu zastaraná, najmä 75-stupňový efektívny uhol sedlovej trubky.
Radi by sme videli Reactor s prepracovanou geometriou, menovite strmším uhlom sedlovej trubky a konštrukciou, ktorá mu pomôže preraziť v kategórii trailových bicyklov.