Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Trek Fuel Ex má úplne nový rám, viac zdvihu a je všestrannejší

Najuniverzálnejší trailový bicykel od Treku má nastaviteľnú geometriu, kinematiku odpruženia, možnosti tlmenia a veľkosti kolies.
Matúš Bušík
Nový Trek Fuel Ex má úplne nový rám, viac zdvihu a je všestrannejší

Trek predstavil pozmenený trailový bicykel Fuel EX. Z pôvodne ľahkého a nízko zdvihového bicykla urobili agresívnejší trail bike.

Trek Fuel EX má 140 mm zdvihu vzadu a vpredu sa o odpruženie stará 150 mm vidlica. Geometria rámu je nastaviteľná a dokonca môžete zvoliť aj pružinový tlmič.

Nový vzhľad bicykla má spoločné mnohé prvky s novým elektrobicyklom Trek Fuel EXe, ktorý bol predstavený toto leto. Tými najvýraznejšími sú mierne zakrivená horná trubka a spodný motážny bod tlmiča, ktorý sa nachádza na trubke spájajúcej spodnú a sedlovú trubku nad oblasťou stredového zloženia.

V Treku tvrdia, že trailová kategória bicyklov je pre nich najdôležitejšia v segmente horských bicyklov a Fuel EX je kľúčovým v tejto rade.

Toto je bicykel, ktorý má excelovať v každých podmienkach a mal by vyhovieť širokému spektru jazdcov. Je dobrý v stúpaniach, sebavedomý v zjazdoch a ponúka množstvo zábavy na trailoch. Trek uvádza, že je to najkomplexnejší bicykel, ktorý kedy vyrobili.

Bicykel využíva odpruženie značky ABP a v menších veľkostiach je ponúkaný s 27,5-palcovými kolesami.

Rám

 

Trek Fuel EX bude dostupný v hliníkovej aj karbónovej variante, ktoré budú mať rovnakú geometriu a systém odpruženia.

Tvar rámu sa však musel zmeniť, aby v Treku mohli docieliť niekoľko vytýčených cieľov.

Chceli dosiahnuť kratšiu sedlovú trubku aj pre dlhšie teleskopické sedlovky, ale museli to vyvážiť a spraviť kompromis, keďže potrebovali viac miesta na zasunutie pre tieto dlhé sedlovky.

To znamená, že tlmič bol posunutý mierne dopredu, tak aby sa vyhovelo novému dizajnu sedlovej trubky. Zároveň však v Treku uvádzajú, že nechceli zasahovať do priestoru určeného na fľašu a tiež nechceli meniť výšku rámu.

Trek potreboval zabezpečiť, aby sa do rámu zmestila široká škála rôznych tlmičov – vrátane pružinových tlmičov. Výrobca uvádza, že sa do rámu zmestia všetky vzduchové a pružinové tlmiče Fox a RockShox, ako aj DVO/Push/Marzocchi.

Pri niektorých menších veľkostiach sa môže vyskytovať kolízia medzi tlmičom a fľašou na vodu.

 

Trek používa štandardný priemer sedlovej trubky 34,9 mm, čo umožňuje používať teleskopické sedlovky s väčším zdvihom.  Väčší priemer trubky má za následok jej tuhšiu konštrukciu. Tesnenia by mali byť tiež spoľahlivejšie.

Fuel EX je vybavený úložným priestorom v spodnej rámovej trubke na karbónových, ale aj hliníkových modeloch, pričom otvor sa nachádza pod košíkom na fľašu.

K dispozícii je aj plne integrované vnútorné vedenie káblov. Čo znamená, že po vložení káblov do hlavovej trubky ich nemusíte hľadať pomocou špeciálnych nástrojov, ale jednoducho sa objavia presne tam, kde majú.

Tak ako Trek Slash a Trek Session má aj Fuel EX spodnú trubku celú pogumovanú. Toto ocenia najmä jazdci, ktorí bicykel prevážajú na pickupoch.

Detaily odpruženia

 

Systém odpruženia ABP má zadný čap umiestnený v zadnej oske. To má zabrániť stuhnutiu pruženia pri brzdení. Je to systém, ktorý sa dobre osvedčil na rade horských bicyklov Trek.

Trek pridal do svojho systému odpruženia ABP „Progression Chip“, ktorý mení mieru pákového efektu odpruženia.

Účinne to umožňuje použiť vzduchové (progresívne) aj pružinové (lineárne) tlmiče. Trek však hovorí, že čip sa dá použiť aj na zmenu toho, ako sa váš bicykel cíti s rovnakým tlmičom.

V menej progresívnom nastavení je navrhnutý tak, aby fungoval ako predchádzajúce generácie Fuel EX. Mal by si dobre poradiť s kamenistými, hrboľatými trailami a s veľkými nárazmi na nich, kde chcete využívať celý zdvih svojho bicykla.

 

Pri progresívnejšom nastavení, sa objavuje väčší odpor tlmenia v spodnej polovici zdvihu. To je ideálne napríklad pri flow trailoch, kde nepotrebujete využívať celý zdvih a dosiahnete aj väčší pop na odrazoch skokov. Prípadne sa vám na vlnách bude vplyvom odpruženia strácať menej energie.

Toto je krok vpred pri zmene tuhosti odpruženia, pretože miera pákového efektu má vplyv aj na tlmenie nárazov. Ide o technológiu prevzatú z bicykla Trek Session DH.

Geometria

 

Geometria Trek Fuel EX je ako by ste očakávali dlhšia, nižšia, položenejšia. Hlavový uhol bol upravený na 64,5 stupňa, reach vzrástol od 10 mm do 20 mm v závislosti od veľkosti a uhol sedlovej trubky je tiež strmší.

Dĺžka zadnej stavby závisí na zvolenej veľkosti rámu a pohybuje sa v rozmedzí od 435 do 450 mm. Tým sa docielilo presnejšie zachovanie ťažiska pri rôznych veľkostiach rámu.

Veľkosť XS je dostupná iba s 27,5 palcovými kolesami, pri veľkosti S máte na výber medzi 29´ a 27,5´ kolesami. Ostatné veľkosti sú dodávané iba s 29´ kolesami.

Trek postavil Fuel EX s preklápacím čipom Mino Link Hi/Low a nastaviteľným systémom hlavového zloženia s tromi polohami –  strmý, neutrálny, položený (Steep, Neutral a Slack).

To samo o sebe poskytuje šesť možností geometrie a naznačuje, že bicykel je možné prerobiť na mullet vo veľkostiach M až XXL.

Ak by ste z Treku Fuel EX chceli spraviť mullet, výrobca odporúča nastavenie Mino Link Hi a použitie vidlice so zdvihom 160 mm.

Aktuálne nastavenie Hi na Mino Link je rovnaké ako nastavenie Low predchádzajúcej generácie.

V tabuľke je zobrazená geometria 29´, s nastavením Mino Link Low a nastavením hlavového zloženia v polohe Slack. Na stránke Treku nájdete interaktívnu tabuľku geometrie, ktorá sa mení v závislosti na zadaných hodnotách.

Modely a špecifikácia

Základným modelok je Fuel EX 5, ktorý má však rám minulej generácie.

Od modelu EX 7 vyššie, už je to nová generácia rámu. Rámy budú dodávané v karbónovej aj hliníkovej verzii, pre tých ktorí si chcú svoj bike vyskladať podľa seba. Cena samostatného hliníkového rámu je 2.599 € a karbónového 4.499 €.

Všetky bicykle sú vybavené doplnkami Bontrager a v čase písanie článku neboli zverejnené ceny všetkých modelov.

 

Trek Fuel EX 5

  • Rám: Alpha Platinum
  • Vidlica: RockShox Recon Silver
  • Tlmič: X-Fusion Pro 2
  • Pohon: Shimano Deore
  • Brzdy: Shimano MT200
  • Kolesá: Alex rims, Bontrager hubs
  • Plášte: Maxxis Rekon

Trek Fuel EX 7

  • Rám: Alpha Platinum
  • Vidlica: RockShox 35 Gold RL
  • Tlmič: Fox Performance Float
  • Pohon: Shimano Deore/SLX/XT
  • Brzdy: Shimano MT420
  • Kolesá: Bontrager Line Comp 30
  • Plášte: Bontrager XR5 29×2.6in

Trek Fuel EX 8

 

  • Rám: Alpha Platinum
  • Vidlica: Fox Rhythm 36
  • Tlmič: Fox Float X2 Performance
  • Pohon: Shimano SLX/XT
  • Brzdy: Shimano MT6120
  • Kolesá: Bontrager Line Comp 30
  • Plášte: Bontrager XR5 29×2.6in

Trek Fuel EX 9.7

 

  • Rám: OCLV Carbon
  • Vidlica: Fox Rhythm 36
  • Tlmič: Fox Float X2 Performance
  • Pohon: Shimano SLX/XT
  • Brzdy: Shimano MT6120
  • Kolesá: Bontrager Line Comp 30
  • Plášte: Bontrager XR5 29×2.6in
  • Cena: 5.399 €

Trek Fuel EX 9.8 GX AXS / Shimano XT

  • Rám: OCLV Carbon
  • Vidlica: Fox Performance 36
  • Tlmič: Fox Float X2 Performance
  • Pohon: SRAM GX AXS or Shimano XT
  • Brzdy: SRAM Code R or MT8120
  • Kolesá: Bontrager Line Elite 30 Carbon
  • Plášte: Bontrager XR5 29×2.6in
  • Cena:  8.299 € (AXS) 7.599 € (XT)

Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS / Shimano XTR

 

  • Rám: OCLV Carbon
  • Vidlica: Fox Factory 36
  • Tlmič: Fox Float X2 Factory
  • Pohon: SRAM XX1 AXS or Shimano XTR
  • Brzdy: SRAM Code RSC or MT9120
  • Kolesá: Bontrager Line Pro 30 Carbon
  • Plášte: Bontrager XR5 29×2.6in
  • Cena: 12.999 € (AXS), 10.999 € (XTR)

Aktuality

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

30.04.2024 Video: Prvé kolo Slovenského pohára XCO v Drozdove poznačili extrémne podmienky na trati.

Pretekári to vôbec nemali ľahké a počas víkendu sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami na trati. Dážď, blato a zima skúšali pretekárov, ktorí to naozaj nemali ľahké. Z víťazstva v elitných kategóriách sa tešili poľskí pretekári Filip Helta a Gabriela Wojtyla. Zo slovenských jazdcov skončili najlepšie Matej Ulík na druhom mieste a Tereza Kurnická, ktorá obsadila 7. priečku.

Zavrieť reklamu