Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Kam na bike

Horehronie je kraj dokonalých výhľadov a technických pamiatok

Na Horehroní sme prešli tri cyklotrasy, z ktorých dve sa tiahnu blízko okresného mesta Brezno a jedna ďalej dolinou smerom na východ, pod malebnou Kráľovou hoľou okolo dediniek Šumiac a Telgárt.
Biker

Pri pojme Horehronie asi každému hneď napadnú vysoké kopce Nízkych Tatier a lyžovačka na Chopku alebo skialp na Ďumbieri.

Priznám sa, že mne tiež. Niekoľko rokov som tam totiž strávil ako vysokohorský nosič na Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, či už pešo alebo na lyžiach, no na biku som na Horehronie veru ešte nezavítal.

Kamoš a fotograf Jakub Majerčiak, ktorý býva rovno za kopcom v Liptovskom Mikuláši, to z juhu tiež nemal príliš schodené, a tak sme sa dohodli, že to za jeden víkend skúsime preskúmať.

Nachatu Burda cez sedlo Chlipavica

Prvý deň sme sa rozhodli prejsť najdlhšiu z vybraných trás s názvom Na chatu Burda cez sedlo Chlipavica.

72 kilometrov dlhý okruh s prevýšením 1780 metrov sme začali pri regionálnom infocentre na námestí v Brezne, kde nám milé slečny poradili, čo by sme mali na trase vidieť a zažiť a kde sa máme určite zastaviť.

Je úplne jedno, ktorým smerom sa vyberiete, trasa je okruh a vždy skončíte opäť na námestí.

Kde si požičať e-bike?
Výlet vám spríjemní elektrobicykel z požičovne v Brezne, s ktorým bude spoznávanie Horehronia radosťou. V teréne nájdete strategicky rozmiestnené servisné stojany na bicykle s nabíjačkami na e-biky. Zo širokej škály e-bikov si môžete vybrať v ôsmich požičovniach, ktoré nájdete na stránke cyklo.horehronie.sk. Nájdete tam aj tipy na cyklovýlety s popisom, mapou, gpx a fotkami.

Vyrazili sme po hlavnej ceste cez sídlisko Mazorníkovo smerom do Čierneho Balogu. Nádherné výhľady na Chopok a hrebeň Nízkych Tatier sa nám otvorili hneď po výšľape dlhou rovnou cestou na kopec nad sídliskom.

Na vrcholkoch boli ešte posledné fľaky snehu, tak sme sa chvíľu pokochali a potom sa už púšťali a užívali si zjazd až do Čierneho Balogu, vychýrenej dedinky s lesníckym skanzenom a funkčnou úzkokoľajnou železničkou.

Rozhodli sme sa nezastavovať a nechať to na ďalší deň, keďže naša zajtrajšia trasa bude viesť tiež tadiaľ.

Cez miestnu časť Dobroč začíname stúpať do sedla Chlipavica, kde je v hlbokých lesoch Veporských vrchov novo postavený gazdovský dvor s reštauráciou a mini farmárskou zoo.

Následný zjazd nás doviedol ku Kaplnke sv. Juraja a vyhliadkovej veži, ktorú postavili miestni chlapi. Odtiaľ sme už zbadali vychýrený salaš Zbojská, kde sme si dali skutočne skvelé halušky, obzreli zvieratká a Jakub si tam dobil batériu svojho e-biku.

Poobede, už trochu ťažšie, ale predsa, stúpame lesnou cestou až do sedla Burda, kde sa nachádza horská chata. Dali sme si tam kofolu a pustili sa zjazdovať až do obce Závadka nad Hronom.

Cestou sme míňali bralá prírodnej rezervácie Malá Stožka a horáreň Pätina. Hlavnou cestou sme pokračovali až do Brezna, kde sme mali zaparkované auto.

Kde sa ubytovať?
Na Horehroní nájdete množstvo ubytovacích kapacít, či už hotely a apartmány priamo v okresnom meste Brezno, alebo napríklad Hotel Partizán v krásnom prostredí Bystrej doliny, ktorá vedie až do lyžiarskeho strediska na Chopku. Cyklistom aj turistom odporúčame vybrať si ubytovanie na stránke horehronie.sk, kde nájdete všetko od hotelov cez romantické chaty, kempy a rodinné penzióny či apartmány.

Výnimočný príbeh historickej sauny

Prvá trasa bola fakt dosť dlhá a dala nám zabrať, večer sme si teda dali len kofolu a pivo a pobrali sa na ubytko.

Druhý deň sme chceli vstávať skoro, aby sme stihli dve kratšie trasy. Už o siedmej sme teda sedeli v aute a presúvali sa asi polhodinu smerom na východ, priamo do malebnej dedinky Šumiac pod Kráľovou hoľou.

Zaparkovali sme pred kaviarňou Maškrtky u Katky, kde nás pohostili skvelou kávou. Majú tu dokonca aj úplne novú nabíjaciu stanicu na takmer všetky druhy e-bikov.

Poradili nám, aby sme sa zašli pozrieť na lokálnu zaujímavosť a tou je údajne prvá historická sauna v Československu zo začiatku 20. storočia. Bola to síce trošku zachádzka, no stálo to zato!

Sauna je čerstvo zrekonštruovaná a stretli sme aj Jána, lokálneho správcu. Vyrozprával nám celý príbeh tohto objektu, ktorý je ozaj výnimočný.

Magická príroda okolo Šumiaca

Odtiaľ sme sa vydali na cestu a hneď nás čakal ťažký výšľap spod úpätia Kráľovej hole až na rázcestie Havrania vo výške 1277m n. m.

Ak máte chuť, môžete sa odpojiť a pokračovať cestou okolo obnovenej Horskej chaty pod Kráľovou hoľou až k vysielaču na Kráľovu hoľu.

My sme však pokračovali ďalej štrkovými cestami až do sedla Besník, kde sme na chvíľu zišli z trasy a šli sme si dať kávu a zákusok do skvelej Depo Café Telgárt. Je to vlastne kaviareň v historickom vlakovom vozni, odkiaľ sme sa vybrali k jednej z najväčších zaujímavostí obce. Je ňou Chmarošský viadukt, 18 metrov vysoký železničný most postavený v 30. rokoch minulého storočia.

Zo sedla Besník sme pokračovali stúpaním na rázcestie Pred Čuntavou, kde sme v prístrešku prečkali krátku búrku. O chvíľu sa otvorila obloha, rozstúpili mračná, zasvietilo slnko a ukázala sa nám majestátna Kráľova hoľa. Boli to vskutku čarokrásne výhľady.

Ďalej sme lesmi pokračovali cez rázcestia Profant a Kuchárová až do Červenej Skaly, odkiaľ bolo čo by kameňom dohodil do Šumiaca, kde sme ráno zaparkovali. Tu sme okruh ukončili a musím povedať, že som si ho naozaj užil. Príroda, lesy a výhľady sú tu ozaj magické.

Historická železnica a lesnícky skanzen

Nasadli sme do auta a presunuli sa znova smerom k Breznu, konkrétne do Čierneho Balogu.

Pôvodne sme chceli prejsť ešte cyklotrasu Hrončianskou dolinou, kde je vybudovaný nový cyklochodník popri historickej úzkokoľajnej železničnej trati, na ktorej jazdia cyklodreziny –bicykle upravené na jazdu po koľajniciach, ktoré si môžete prenajať.

Mali sme za sebou už celkom dosť kilometrov, tak sme sa rozhodli, že si dáme len spoznávanie Čierneho Balogu. Najprv sme zamierili do depa Čiernohorskej železnice, kde sú nádherné historické železničné budovy a mnoho starých rušňov a vagónov.

Väčšina z nich stále funguje a vy sem môžete prísť a pokračovať trebárs do lesníckeho skanzenu Vydrovo. Ten sa nachádza vo Vydrovskej doline1,5 kilometra od centra Čierneho Balogu. Je to veľmi rozsiahly areál, kde sa na trojkilometrovom chodníku dozviete všetko o minulosti, súčasnosti a budúcnosti lesníctva na Slovensku.

Nájdete tu mnoho exponátov historických lesníckych strojov, ukážky ťažby dreva, ale aj jeho výsadby. Určite je tu čo robiť celý deň. My sme to tu len večer rýchlo prebehli na bicykloch, ale určite sa sem ešte niekedy vrátime a dáme si celodennú exkurziu.

Cestou z Čierneho Balogu sme sa ešte zastavili najesť v Kolibe pod Urbanovým vrchom v areáli Ski Čierny Balog, naložili sme biky do auta a vybrali sa späť domov.

Tento výlet mi znova po niekoľkých rokoch oživil krásy Horehronia v podobách, aké som ešte nezažil. Je tam naozaj nádherná príroda a mnoho atrakcií a zaujímavostí nielen pre rodiny s deťmi, ale aj pre nadšených bikerov.

Kam ísť a čo vidieť

• Čiernohorská železnica: Je to úzkokoľajná lesná železnica s rozcho­dom 760mm v povodí Čierneho Hrona v Slovenskom rudohorí. Premáva na troch trasách: Č. Balog – Výhybňa Šánske a späť, Č. Balog – Vydrovská dolina a späť, Č. Balog – stanica Dobroč a späť.
  • Hrad Slovenská Ľupča: Nachádza sa v údolí Hrona priamo nad obcou Slovenská Ľupča, asi 10km východ­ne od Banskej Bystrice. Je postavený na juhovýchodnom okraji Starohorských vrchov v nadmorskej výške cca 440mn.m.Prístupný je cestou z obce.
  • Dedečkova chata: Dedečkova chata je horská turistická chata v Nízkych Tatrách blízko vrcholovej stanice lanovky SKI CENTRA Mýto pod Ďumbierom. Táto lokalita je nádherná a Diel je dostupný z mnohých smerov a trás, ktoré bez problémov zvládnu dospe­lí aj deti. Dá sa tam prísť pešo po vlastných, na bicykli a v zime na bežeckých alebo skialpových lyžiach.

• Vyhliadková veža Horné Lazy: K druhej najvyššej vyhliadkovej veži na Slovensku vedie 4km náučný chodník s info panelmi o tunajšej faune a flóre. Po prekonaní 192 schodov sa ocitnete vo výške 39,6 metra nad zemou, odkiaľ si môžete vychutnávať panoramatické výhľa­dy na Nízke Tatry, Veporské vrchy či Kremnickú skalku.
  • Vyhliadková veža Zbojská: Kúsok od Salaša Zbojská v roku 2016 vybudovali Náučný chodník zbojníka Jakuba Surovca. Jeho súčasťou je krásna drevená Rozhľadňa Zbojská. Vyhliadková veža sa nachádza na území Národného parku Muránska planina.
  • Lesnícky skanzen Vydrovo: Lesnícky skanzen Vydrovo je jedinečné lesnícke múzeum v prírode situované vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu. Skanzen bol založený v roku 2002 a zriaďo­vateľom je štátny podnik Lesy SR.
  • Vodná nádrž Krpáčovo: Umelo vybudovaná vodná nádrž Krpáčovo je začlenená do krásneho podhorského pros­tredia Horehronia. Nádrž aj blízke okolie sú obľúbeným turistickým strediskom, ktoré má čo ponúknuť v každom ročnom období

Aktuality

Včera 15:26 Decathlon dal do predaja repliky bicyklov Van Rysel RCR Pro tímu AG2R. Po pár hodinách boli vypredané.

V utorok pridal Decathlon do ponuky cestné bicykle, na ktorých pretekajú jazdci tímu Decathlon AG2R La Mondiale. S cenou 9000 eur boli vypredané už na ďalší deň.

Včera 11:39 Strávil som týždeň s Petrom Saganom na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

Keď ma Mišo Kolář oslovil s ponukou ísť do Talianska na týždenné sústredenie, na ktorom bude aj Peter Sagan, nemohol som odmietnuť. Už len možnosť byť v prítomnosti takej legendy ako Peter je niečo, čo sa jednoducho neodmieta.

Včera 09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

Včera 09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

17.04.2024 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.