Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Jeden a pol metra alibizmu

Slovenskí politici sa chválili zavedením 1,5-metrového odstupu áut pri predchádzaní cyklistov. Bohužiaľ, v skutočnosti sa na cestách absolútne nič nezmení.
Martin Sarvaš
Jeden a pol metra alibizmu

Od prvého marca vstúpila do platnosti novela Zákona o cestnej premávke, ktorá by mala okrem iného chrániť cyklistov. Až rastúci počet tragických nehôd, pri ktorých zbytočne vyhasli životy aj niekoľkých slovenských talentovaných cyklistov, prinútili našich zákonodarcov zamyslieť sa nad tým, či skutočne niečo nie je v poriadku.

Na jeseň sa teda pochválili, že schválili novelu zákona, ktorá stanoví vzdialenosť auta pri predchádzaní cyklistov. Nie je sa však veľmi čím chváliť. Okrem toho, že to malo byť v slovenskom zákone už dávno, konkrétna formulácia tohto pravidla je na zaplakanie.

V takmer všetkých krajinách Európskej únie je zákonom stanovená povinná vzdialenosť jeden a pol metra pri predchádzaní cyklistov. S dôrazom na slovo povinná, čo znamená pod hrozbou trestu. Pretože ak vám niekto niečo neprikáže, obzvlášť na Slovensku, tak sa vždy budú hľadať iba cesty, ako pravidlá obísť. Stačila by aj maličká pokuta a mnoho ľudí by si určite rozmyslelo, ako obehne cyklistu pred sebou, kvôli ktorému stratí tak štyri sekundy svojho života.

V novele sa píše: “Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a 1,5 m v ostatných prípadoch.“

Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“.

Názor „veď je to lepšie ako nič“ je nezmyselný, pretože tento zhluk slovíčok v zákone má presne hodnotu ničoho. Aj keď niekedy mi to pripadá, že „veď je to lepšie ako nič“ by mohlo byť novým mottom slovenského posunu k civilizovanejšiemu svetu.

Čo sa teda zmení na slovenských cestách v rámci bezpečnosti cyklistov? Úplne nič. Aj doteraz bolo v zákone uvedené, že pri predchádzaní musí vodič zachovávať od cyklistu dostatočný bočný odstup, aby ho neohrozil. Zmena je len vo formulácii a pridaní zopár slovíčok.

Je mi jasné a zo svojich vlastných skúseností viem, že veľká väčšina vodičov sa správa voči cyklistom rozumne a ohľaduplne. Problémom je však tých zopár hlupákov.  Asi jediným pozitívom novely zákona pre cyklistov je povolená jazda dvojíc vedľa seba pri skupine šesť a viac cyklistov. Aspoň niečo.

Zostáva už len jediné – dávať si na cestách veľký pozor. Ešte posledná výzva vodičom: či už sa vám to páči alebo nie, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Cyklisti nemajú okolo seba dvojtonové plechové brnenie, ktorému sa pri náraze do cyklistu nestane nič. Cyklista môže prísť o život. Myslite na to.

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Zavrieť reklamu