Biker.sk

FUNKČNÁ ČELENKA GARMIN K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 16,90€!
Technika jazdy

Poradňa: Ako jazdiť v skupine správne a bezpečne

Už aj na Slovensku bude čoskoro zákonom povolená jazda dvoch cyklistov vedľa seba. Máme pre vás zopár tipov, ako by ste mali bezpečne jazdiť v skupine.
Biker

Bezpečná a zároveň efektívna jazda v skupine cyklistov patrí medzi základné a veľmi dôležité techniky v cestnej cyklistike.

Prvých pár jázd v balíku môže byť zo začiatku chaotický zážitok. Máme pre vás pár dôležitých rád o technike jazdy, ktorú potrebujete, aby ste jazdili bezpečne, sebaisto a aby ste si užili príjemnú jazdu v skupine.

Základná technika jazdy v skupine

Ak to cesta a zákony dovoľujú, zvyčajne sa jazdí vo dvojiciach za sebou. To umožňuje ostatným členom skupiny za prvými dvoma cyklistami, aby sa ukryli pred vetrom.

Na Slovensku nedávno schválili novelu Zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje jazdu vedľa seba pri jazde skupiny od 6 cyklistov.

Čas, ktorý každý cyklista strávi na čele, sa zvyčajne určí pred začiatkom jazdy. Vyčerpaní cyklisti alebo jazdci so slabšou kondíciou môžu pokojne striedať v kratších intervaloch.

Prečítajte si tiež

Ak jazdíte na čele skupiny, musíte udržiavať a kontrolovať rýchlosť čo najplynulejšie, pretože cyklisti jazdia blízko jeden vedľa druhého.

Preto sa vyhnite prudkému brzdeniu alebo náhlemu zrýchľovaniu, hlavne pri výjazde zo zákrut. Ruky majte stále pripravené na brzdových páčkach, či už v hornom alebo dolnom úchope.

Poznáte výraz half-wheeling? Ide v podstate o doslovný preklad – jazdenie o polovicu kolesa popredu.

Pri jazde v skupine by ste skutočne nikdy nemali jazdiť tak, že máte polovicu kolesa pred jazdcom vedľa vás. Môže to vyzerať ako pasívno-agresívny signál, ktorým dávate najavo, že chcete zvýšiť tempo.

Vždy sa snažte držať riadidlá na rovnakej úrovni cyklistu, ktorý je vedľa vás. Ak si nie ste istí rýchlosťou jazdy, prispôsobte svoju rýchlosť skúsenejším jazdcom.

Zo začiatku je dobré držať medzeru medzi vaším predným kolesom a zadným kolesom cyklistu pred vami, približne v dĺžke jedného kolesa. Počas toho, ako sa budete zlepšovať, môžete túto medzeru zmenšovať.

Prečítajte si tiež

Predné koleso sa snažte neprekrývať so zadným kolesom cyklistu pred vami, pretože aj pri malom poryve vetra alebo na nerovnosti na ceste môže dôjsť ku kontaktu kolies.

Snažte sa držať hlavu hore a pozerať pred seba, aby ste dokázali rozoznať rizikové situácie a aby ste videli signály od ostatných členov balíka.

Keď sa blížite ku kopcu, zväčšite rozostup medzi cyklistami, aby ste mohli spomaliť. Vyhnite sa vstávaniu zo sedla, keď je niekto tesne za vami. Zadné koleso hodíte približne o polovicu dĺžky bicykla dozadu. Môže to mať sa následok, že cyklista za vami bude musieť prudko vybočiť alebo prudko zabrzdiť.

V zjazdoch by cyklisti vpredu mali šliapať do pedálov, pretože jazdci v závese využívajúci ťah, budú musieť brzdiť. Pred dlhším zjazdom zvážte možnosť nechať ísť každého svojou vlastnou rýchlosťou a v dolnej časti sa opäť zoskupiť.

Informovanie o nebezpečných situáciách

Komunikácia je veľmi dôležitá a treba zaistiť, aby všetci v skupine vedeli o tom, čo sa deje vpredu a aby boli informovaní o nebezpečných situáciách. Komunikácia s ostatnými musí tiež prebiehať pokojne.

Jazdci vpredu sú zodpovední za upozorňovanie skupiny na blížiace sa nebezpečenstvo – výmoly, blížiace sa autá, zákruty alebo križovatky. Signály by mali postupovať celou skupinou smerom dozadu.

Keď ste vpredu, vždy dajte ostatným vedieť, ak spomaľujete alebo brzdíte.

Ak nepoznáte gestá a pokriky, nezabudnite si ich pred jazdou overiť a zjednotiť vo vašej skupine.

Cyklisti vzadu sú zase zodpovední za to, aby dali cyklistom vpredu vedieť, aká je situácia za nimi. Mali by zakričať, ak je za nimi auto alebo sa ich chystá predbehnúť.

Na úzkych cestách to umožňuje zoskupiť sa po jednom, keď je pre auto bezpečné predísť vás alebo zostať vedľa seba, ak to nie je bezpečné. V ostatných prípadoch musia byť cyklisti vpredu informovaní o tom, že sa nemajú pohybovať smerom do stredu cesty, keď ich predchádza auto.

Jasne kričte (ale nie príliš hlasno) a čo najskôr upozornite na nebezpečenstvo, aby mohli ostatní včas reagovať. Udržujte rovnaké tempo ako cyklista vedľa vás a buďte pripravení.

Pokročilejšie techniky pri jazde v skupine

Ak ste zvládli základné techniky jazdenia v skupine, posuňte svoju jazdu na vyššiu úroveň pomocou pokročilejších zručností. Tieto techniky sú ideálne na cestné preteky, úniky alebo tímové časovky.

Dve najčastejšie používané pokročilé techniky sú jazda v jednorýchlostnom rade alebo v dvojrýchlostnom rade (tzv. „through & off“).  Vďaka týmto technikám dokážete udržiavať vysokú rýchlosť v rovinatom alebo zvlnenom teréne. Väčšina skupín ich strieda v závislosti od počtu jazdcov a typu cesty.

Prečítajte si tiež

Dvojrýchlostný rad – through & off

Táto technika je ideálna pre skupiny pozostávajúcich so šesť a viacej cyklistov na cestách, kde miestne zákony povoľujú jazdu dvoch cyklistov vedľa seba. Je to veľmi účinný spôsob, ako udržať vysokú rýchlosť v skupine.

Rýchla jazda v dvojrýchlostnom rade je plynulý typ jazdenia v rýchlejšom a pomalšom rade. Veľmi sa podobá klasickej jazde v dvojrade, s tým rozdielom, že jazdci sa neustále striedajú. Pred štartom je nevyhnutné dohodnúť sa, na ktorej strane sa bude rýchlejšia skupina pohybovať (zvyčajne na ľavej resp. vonkajšej strane).

Krátkym striedaním cyklistov na čele je možné udržiavať vysoké tempo, a aj preto sa táto technika často používa pri únikoch počas pretekov.

Zjednodušene to znamená, že hneď ako sa dostanete do čela (v rýchlej línii), na chvíľu zaberiete a hneď sa zaradíte vedľa (do pomalšej línie), ktorou postupne „prepadnete“ nižšie, až kým sa nedostanete na koniec. V tom momente sa zaradíte opäť do rýchlej línie.

Výmeny vpredu sú ťažké, ale krátke a tento proces trvá asi 5 až 10 sekúnd, závisí to od rýchlosti rotácie.

Prečítajte si tiež

Cyklisti v pomalšom rade sa postupne posúvajú dozadu vzhľadom na rýchlejší rad. Keď posledný cyklista z rýchlejšieho radu prejde okolo vášho predného kolesa, opäť šliapnite poriadne do pedálov a zaraďte do rýchlejšieho radu.

Treba však zdôrazniť, že plynulosť jazdy je veľmi dôležitá aby bol tento proces bezpečný a efektívny.

Rýchlosť by sa mala meniť opatrne a pomaly, miernym zvyšovaním alebo znižovaním výkonu. Cyklista v pomalšom rade by nemal výrazne vypustiť a podobne cyklista v rýchlejšom rade by nemal prudko zrýchľovať. Cieľom je udržiavať a nie zvyšovať hybnosť skupiny.

Tento spôsob jazdenia poskytuje každému cyklistovi krátky interval na oddych, počas „pobytu“ v pomalšom rade predtým, ako opäť nastúpi do rýchlejšieho radu.

Rotácie môžu byť v smere alebo proti smeru hodinových ručičiek a tiež môžu závisieť od smeru vetra. Ak napríklad fúka vietor zľava, skupina bude rotovať proti smeru hodinových ručičiek a v opačnom prípade zase naopak.

Táto technika si vyžaduje nácvik a zvládnutie komunikácie v skupine, aby ste ocenili pocit tímového úsilia a nárast rýchlosti.

Jednorýchlostný rad

Táto technika je ideálna pre skupiny so šesť a menej jazdcami alebo na cestách, kde je jazda vo dvoch radoch nevhodná.

Rotácia na čele je obvykle dlhšia, čo poskytuje dlhší čas na regeneráciu síl v balíku. Čas strávený na čele skupiny v protivetre závisí od zručnosti a vytrvalosti cyklistov. Silnejší cyklista môže byť v čele až 60 sekúnd a slabší okolo 20 sekúnd.

Jazdite v rámci svojich možností. Ak to vpredu preženiete, môžete vás to neskôr vzadu odtrhnúť od skupiny, keď sa nestihnete včas zregenerovať a udržať tempo. Skupina pôjde rýchlejšie, ak cyklisti opustia čelo predtým, než únava spôsobí pokles rýchlosti.

Tak ako v predošlom prípade, predný cyklista by mal udržiavať stále a plynulé tempo. Keď prvý jazdec na čele skončí, zníži tempo bez toho aby úplne prestal šliapať do pedálov a začne sa posúvať smerom dozadu. Potom sa môže zaradiť za posledného jazdca bez prekrytia a kolízie kolies.

Každý cyklista v balíku sa „drží“ zadného kolesa cyklistu pred sebou, kým sa neodlepí. V tejto chvíli musí plynulo ale dôraznejšie zvýšiť výkon, aby udržal rýchlosť predchádzajúceho jazdca.

Obe techniky vyžadujú zladenú tímovú prácu, dôveru a spoluprácu. Akonáhle tieto techniky dokonale zvládnete, stanete sa súčasťou zladeného stroja, ktorý hltá kilometre vo vysokej rýchlosti.

Kvíz: Rozoznáte mýty a fakty o cyklistoch zo slovenských ciest?

0%

Váš bicykel musí byť vybavený odrazkami - bielou vpredu a červenou vzadu

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Bicykel musí byť poľa zákona vybavený na prevádzku v cestnej premávke zadným odrazovým sklom červenej farby; predným odrazovým sklom bielej farby.

Cyklista môže predísť vozidlo aj z pravej strany

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

„Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.“ Tak znie jedno z pravidiel zákonu o cestnej premávke. Ak vás teda cyklista obieha z pravej strany, či už keď stojíte na križovatke alebo v zápche, je to úplne legitímne.

Za zníženej viditeľnosti sú povinné svetlá vpredu aj vzadu

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Svetlá sú povinné iba za určitých podmienok, podľa zákona: Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom; dozadu červeným svetlom. V noci musia byť svetlá viditeľné minimálne na vzdialenosť 150 m.

Na Slovensku nie je helma povinná pre nikoho

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Po uplatnení poslednej novely, mimo obce už cyklisti nad 15 rokov nemusia nosiť prilbu. Mladším cyklistom však táto povinnosť ostáva.

Pri odbočovaní musíte ukázať rukou, do ktorého smeru odbočujete

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Keď odbočujete vpravo, včas upažte pravú ruku, aby ste, či už cyklistom alebo autám za vami, ukázali, že budete meniť smer jazdy. Pri odbočovaní vľavo upažte ľavú ruku.

Cyklista nepatrí na cesty, má jazdiť iba po cyklochodníkoch

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Či už sa vám to páči alebo nie, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Samozrejme, platia pre nich rovnaké pravidlá o cestnej premávke.

Osoba staršia ako 15 rokov môže na bicykli viezť osobu mladšiu ako 10 rokov

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na jednomiestnom bicykli nie je dovolená jazda viacerým osobám, avšak podľa zákon môže osoba staršia ako 15 rokov viezť osobu mladšiu ako 10 rokov

Cyklistovi môžu za jazdu pod vplyvom alkoholu zadržať vodičský preukaz

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

U cyklistu nemôže dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. A preto nemôže byť pravdou tak často opakovaný mýtus, že opitý cyklista môže prísť o vodičský preukaz.

Na chodníku nesmie jazdiť na bicykli nikto, chodník je iba pre chodcov

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Po chodníku smú podľa zákona jazdiť na bicykloch osoby mladšie ako 10 rokov.

Maximálna rýchlosť, ktorou môže podporovať e-bike šliapanie jazdca na to, aby nepotreboval byť registrovaný evidenčným číslom je 25km/h

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Váš bicykel musí byť vybavený zvončekom

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Zvonček patrí medzi odporúčanú výbavu.

Cyklisti smú jazdiť na cestách (mimo ciest pre cyklistov) len jednotlivo za sebou a dvaja vedľa seba nemôžu ísť

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

To neplatí pri jazde po ceste pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Cyklisti neplatia dane za cesty

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na Slovensku neexistuje cestná daň (pre súkromné osoby) a daň z motorového vozidla sa platí iba za vozidlá používané na podnikateľské účely. Tým chceme zdôrazniť, že argument „cyklisti nepatria na cesty, lebo si za ne neplatia“ na Slovensku v žiadnom prípade neobstojí. Cyklisti odvádzajú rovnaké dane, ako ktokoľvek iný a tých istých daní sa platí aj výstavba ciest.

Vodič má povinnosť dodržať pri predchádzaní cyklistu podľa zákona minimálne 1,5 metra

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Národná rada SR síce nedávno schválila novelu Zákona o cestnej premávke, v ktorej sa píše o minimálnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistov 1,5 metra pri rýchlosti do 50km/h a 1 meter pri nižšej rýchlosti. Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“. Znamená to, že vodičovi pri porušení pravidla nehrozí pokuta a tento odstup reálne nie je povinný.

Rozoznáte mýty a fakty o cyklistoch zo slovenských ciest?

Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi

Zavrieť reklamu